جمعه، 13 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فواید ازدواج چیست؟


پاسخ :
ازدواج و تأسیس کانون زندگى مشترک خانوادگى یکى از بهترین و مهم ترین رسوم اجتماعى انسان هاست که از فطرت و آفرینش ویژه آنها مایه مى گیرد. سنتى است بسیار مقدس و مفید که مورد قبول انسان ها در طول تاریخ بوده است. ازدواج از ضروریات زندگى انسان ها به شمار مى رود و ترک آن، امرى غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعى محسوب مى شود. ازدواج اگر با اندیشه و طبق معیارهاى صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمى دربر دارد که به پاره اى از آنها اشاره مى شود:
1. کسب استقلال
دختر و پسر، قبل از ازدواج، جزء خانواده پدر و مادر و تابع آنان محسوب مى شوند، طبعاً خواهان استقلالند، ولى از این حق مشروع محرومند. غالباً محصول کسب و کارشان صرف خانواده مى شود که خود نیز از آن ارتزاق مى کنند. در تصمیم گیرى ها استقلال ندارند و ناچارند ازقوانین و ضوابطى که
به وسیله پدر و مادر بر خانواده حاکمیت دارد، پیروى نمایند. اما با ازدواج، زندگى دختر و پسر دگرگون مى شود و شکل جدیدى به خود مى گیرد و استقلال مى یابد. در این زندگى جدید،دختر و پسر زن و شوهر مى شوند و یک واحد کوچک اجتماعى را تشکیل مى دهند. مسئولیت مى پذیرند و به استقلال مى رسند. زندگى آنها هدفدار مى شود و محصول کسب و کار و جدیتشان به واحد خانواده نوبنیاد تعلق دارد. مسئولیت اداره خانواده جدید را به عهده مى گیرند و خود تصمیم گیرنده مى شوند و بدین وسیله زندگى جدیدى را آغاز مى کنند.

2. انس و آرامش
یکى از ویژگى ها و نیازهاى طبیعى انسان، انس و مودّت و الفت است. تنها زندگى کردن بسیار دشوار و دردناک است. انسان، به انسان دیگرى نیاز دارد که امین و درست کار و غم خوار و مهربان و راز نگه دار باشد تا با او انس بگیرد و درد دل کند و رازهایش را در میان بگذارد و از تسلیت ها و دلجویى ها و غم خوارى هایش بهره مند گردد و بدین وسیله آسودگى و آرامش خاطر پیدا کند. به دوست مخلص و مطمئنى نیاز دارد تا مودت هاى خالصانه اش را نثار وى کند، و او هم از ایثارِ محبت نسبت به او دریغ نورزد.
بهترین فردى که مى تواند این نیاز طبیعى را تأمین کند همسر است، چه زن باشد و چه شوهر. همه محبت ها و دوستى ها موقت و محدود مى باشند جز دوستى و محبت بین زن و شوهر که دائم و غیر محدود است، چون یک واحد را تشکیل مى دهند و هدف مشترک دارند و بیش از هر فرد دیگرى به یک دیگر نیازمندند. آرامش و آسودگى که در اثر ازدواج حاصل مى شود آن قدر مهم است که خداوند متعال آن را یکى از آیات بزرگ خویش معرفى نموده و مى فرماید:
«یکى از آیات الهى این است که براى شما از جنس خودتان جفتى را بیافرید تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستى و مهربانى قرار داد و در این امر براى افرادى که اهل تفکر باشند آیات و نشانه هایى وجود دارد.»(1)
در این آیه، آسودگى و آرامش نفس بزرگ ترین نتیجه ازدواج معرفى شده است و واقعاً هم چنین است. درست است که در ازدواج منافع دیگرى از جمله ارضاى غریزه جنسى وجود دارد، ولى بزرگ ترین و ارزنده ترین فایده، همان آرامش خاطر و آسودگى و دل گرمى است که براى زن و مرد در اثر ازدواج حاصل مى شود. به همین جهت مى توان گفت بهترین نعمتى که نصیب انسان مى شود همسر شایسته است.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: «بنده خدا به فایده اى دست نمى یابد که بهتر از همسر شایسته باشد؛ همسرى که وقتى او را مى بیند شادمانش گرداند و در غیابش از نفس خود و مال او نگه دارى کند.(2)»
در اثر ازدواج، غریزه جنسى که یکى از غرایز نیرومند انسانى است در مسیر طبیعى خود قرار مى گیرد و انسان از انحراف و گناه مصون مى ماند. این غریزه اگر درست هدایت شد و در مسیر واقعى و طبیعى قرار گرفت نه تنها زیان بخش نیست، بلکه فواید فراوانى هم دارد. ولى اگر وسیله مشروع برایش فراهم نشد ممکن است انسان را از مسیر طبیعى خارج سازد و به گناه و انحراف آلوده سازد، و تنها وسیله طبیعى و مشروع ارضاى این غریزه،ازدواج و تشکیل خانواده است. در صورتى که انسان ازدواج کرده باشد و وسیله مشروع ارضاى غریزه جنسى را در اختیار داشته باشد، بعد از آن با نیروى ایمان مى تواند عفت خویش را نگه دارد و دامنش را از زنا، لواط، استمناء و نگاه کردن به نامحرم محفوظ بدارد. اما براى کسى که ازدواج نکرده، تسلط بر نفس و کنترل غریزه جنسى بسیار دشوار است. بنابراین، ازدواج را مى توان عاملِ مهم حفظ دین معرفى کرد،در احادیث به این مطلب اشاره شده است.
براى نمونه، از رسول خدا صلى الله علیه و آله این سه حدیث را مى آوریم: «هر کس ازدواج کرد نصف دینش را حفظ کرده است.(3)»
ـ «هرکس که مى خواهد پاک و پاکیزه خدا را ملاقات نماید باید ازدواج کند.(4)»

3. حفظ عفت و مصونیت از گناه
ـ «اى گروه جوانان هر یک از شما که مى تواند ازدواج کند، در این باره اقدام نماید، زیرا به وسیله ازدواج مى توان چشم و دامن را از گناه بازداشت و هرکس که توانایى ازدواج را ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه از شهوت مى کاهد.(5)»
ـ «هرکس که در آغاز جوانى ازدواج کند شیطانى که مأمور اوست فریاد مى زند: واویلا! دو ثلث دینش را از دست بردِ من حفظ کرد و در ثلث دیگر نیز تقوا را رعایت کند.(6)»

4. آرامش و تعادل اعصاب
ارضاى صحیح و به موقع غریزه جنسى و ترشح معتدل بیضه ها براى سلامت جسم و جان آدمى ضرورت دارد، و ترک آن باعث پاره اى از بیمارى هاى روانى و گاهى جسمانى مى شود. اگر غریزه جنسى به موقع و از طریق طبیعى و صحیح ارضا نشد ممکن است، امراضى از قبیل، ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگى، یأس، دلمردگى، دلهره، پژمردگى، تشنج، تندخویى، بدبینى، گوشه گیرى و گاهى زخم معده و سوء هاضمه و سردرد، را به همراه داشته باشد. راه طبیعى و مشروع ارضاى غریزه جنسى ازدواج است و راه هاى دیگر غیرطبیعى هستند و انحراف و گناه محسوب مى شوند و آثار شوم و خطرناکى را به دنبال خواهند داشت. بنابراین هرکس که به سلامت جسم و جان خویش علاقه دارد باید در اولین فرصت ازدواج کند.

5. تولید و تکثیر نسل
یکى از ثمرات بزرگ ازدواج، وجود فرزند و تولید و ابقاى نسل آدمى است. تولید و تکثیر نسل را نباید کوچک و بى اهمیت شمرد، زیرا هدف آفرینش جهان، وجود انسان و پرورش و تکامل اوست. تولید و پرورش انسان هاى خداپرست و موحّد و نیکوکار و صالح، مطلوب خداى جهان آفرین است. از دیدگاه اسلام وجود فرزند صالح، براى پدر و مادر عملِ صالح محسوب مى شود که در سعادت دنیا و آخرت آنها مؤثر خواهد بود. وجود فرزند، پدر و مادر را دل گرم و هدف دار مى کند و به زندگى صفا و حرکت و رونق مى دهد. وجود فرزند یکى از ثمرات ازدواج است، از همین رو، تولید و تکثیر نسل در احادیث یکى از اهداف ازدواج یاد شده است.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «تزویج کنید تا صاحب فرزند شوید و بر تعداد شما افزوده شود، زیرا من در قیامت با امت هاى دیگر به کثرت شما مباهات مى کنم؛ حتى به وسیله فرزندى که ساقط شده است.(7)»
باز ایشان فرمود: «چه مانع دارد که مؤمن براى خود همسرى برگزیند، شاید خدا فرزندى به او عطا کند که با گفتن کلمه لا اله الا اللّه زمین را سنگین نماید.(8)»

6. تعاون در اطاعت و نیل به ثواب
ازدواج از دیدگاه اسلام امرى است مقدس و ارزش مند و در صورتى که با قصد قربت انجام بگیرد عبادت محسوب مى شود و پاداش اخروى دارد. به علاوه، انسانِ مؤمن، در صورتى که همسر مؤمن و موافقى داشته باشد، مى تواند در طریق انجام وظیفه، از تشوق ها و ترغیب ها و رهنمودها و کمک هاى همسرش بهره مند گردد و در راه عبادت و انجام عمل صالح و سیر و سلوک الى اللّه از تعاون و همکارى هاى او استمداد جوید. بنابراین، همسر مؤمن و شایسته یکى از نعمت هاى بزرگ الهى است که براى دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود.
ابوذر غفارى به رسول خدا عرض کرد: آیا ممکن است که ما از نزدیکى با همسرانمان لذت ببریم و در عین حال پاداش اخروى هم داشته باشیم؟! حضرت فرمود: «اگر همین عمل را غیرمشروع انجام مى دادى آیا گناه کار نبودى؟ عرض کرد: آرى، حضرت فرمود: پس اگر از طریق مشروع باشد اجر و پاداش خواهى داشت.(9)»
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «یکى از عوامل سعادت انسان همسر شایسته است.(10)»

7. سلامت و امنیت اجتماعى
ازدواج و تأسیس کانون خانواده براى سلامت و امنیت و سعادت اجتماع نیز سودمند و ضرورى است. اگر بنیاد خانواده ها مستحکم باشد و جوان ها به موقع ازدواج کنند و به کانون گرم خانواده دلبسته باشند به طور محسوس از فساد، ولگردى، بى بندوبارى، طغیان، قتل و سرقت، جنایت و ناامنى، و تجاوز و انحراف و اعتیاد و خودکشى کاسته خواهد شد، زیرا چنان که آمار نشان مى دهد اکثر این امور از افرادى سر مى زند که از وجود کانون گرم خانوادگى محرومند.

8 . لذت جویى هاى جنسى
مهم ترین فایده ازدواج لذت جویى هاى مشروع جنسى است. انواع لذت هایى که با چشم یا لمس و تماس بدنى، یا آمیزش جنسى و حتى به وسیله قوه سامعه تحصیل مى شود، لذت هاى جنسى هستند که از همه لذایذ جسمانى برتر و بالاترند. کام یابى هاى جنسى زیباترین و شیرین ترین لذایذ است؛ به ویژه در زمان جوانى و طغیان شهوت و همراه با عشق باطنى. ارضاى نیروى جنسى یک نیاز طبیعى و انگیزه اصلى ازدواج است. لذت جویى هاى جنسى را نمى توان و نباید ناچیز شمرد، زیرا در استحکام بنیاد زناشویى نقش مهمى را ایفا مى کند. اسلام عمل جنسى را نه تنها منفور نمى داند بلکه سنت و عبادت مى شمارد.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «روشنى چشم من در نماز و لذتم در زنان است.(11)»

پی‌نوشت‌ها:
1 . روم (30) آیه 21: «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِى ذ لِکَ لاَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ».
2. وسائل الشیعه ، ج 14، ص 22: «ما افاد عبد فائدة خیراً من زوجة صالحة اذا رآها سرّته و اذا غاب عنها حفظته فى نفسها و مالها».
3. همان ، ص 5: «من تزوّج احرز نصف دینه».
4. همان ، ص 6: «من احبّ ان یلقى اللّه طاهراً مطهّراً فلیلقه بزوجة».
5 . مستدرک الوسائل ، ج 2، ص 531: «یا معشر الشباب من استطاع منکم الباه فلیتزوج فانّه اغضّ للبصر و احسن للفرج و من لم یستطع فلیصم فانّ الصوم له وجاء».
6 . همان ، ص 530: «ما من شابّ تزوّج فى حداثة سنّه الاّ عجّ شیطانه، یقول یا ویلاه! عصم هذا منّى ثلثى دینه فلیتّقِ اللّه فى الثلث الباقى».
7 . بحارالانوار ، ج103، ص220: «تناکحوا تکثروا فانّى اباهى بکم الامم یوم القیامة ولو بالقسط».
8 . وسائل الشیعه ، ج 14، ص 3: «ما یمنع المؤمن ان یتّخذ اهلاً لعلّ اللّه یرزقه نسمة تثقل الارض بلااله الاّ اللّه».
9 . مستدرک الوسائل ، ج 2، ص 531: «أنلذّ یا رسول اللّه! و نوجر؟ قال: أرأیت لو وضعته فى حرام أکنت تأثم؟ قال: نعم. قال: فکذلک توجر فى وضعک فى الحلال».
10 . وسائل الشیعه ، ج 14، ص 23: «من سعادة المرء الزوجة الصالحة».
11 . همان ، ص 23: «جعل قرة عینى فى الصلاة و لذتى فى النساء».
منبع: makarem.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.