چهارشنبه، 18 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

لطفآ در مورد بلوغ دختران، به سؤالات زیر پاسخ فرمائید: الف) سنّ بلوغ دختران از نظر شرعى دقیقآ چه مقدار است؟ ب) آیا مى‌توان بین عبادات و عقود و ایقاعات(1) تفاوتى قائل شد؟ ج) حدود و قصاص در چه سنّى اجرا مى‌شود؟


پاسخ :
پاسخ از حضرت آیت اللَّه العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى):
سنّ بلوغ دختران نه سال تمام قمرى است، و اگر سال شمسى را در دست دارند از طریق کامپیوتر براحتى تبدیل به سال قمرى مى‌شود؛ ولى چنانچه از نظر نیروى جسمانى، قدرت انجام بعضى از تکالیف، مانند روزه را نداشته باشند، روزه بر آنها واجب نیست، و بجاى هر روز، کفّاره مدّ طعام (750 گرم گندم یا مانند آن) به فقیر مى‌دهند. و در مورد عقود و ایقاعات مالى معیار تنها بلوغ نیست؛ بلکه رشد عقلى نیز لازم است. و در مورد حدود و قصاص، همانند سایر مکلّفین با آنها رفتار خواهد شد، مگر این که عقل کافى، که یکى از شرایط چهارگانه حدود و قصاص است، نداشته باشند. و در مورد ازدواج علاوه بر بلوغ و رشد عقلى، رشد جسمانى براى این امر نیز لازم است؛ یعنى اگر خطر افضاء وجود داشته باشد، ازدواج جایز نیست. بنابراین بلوغ در چهار مرحله پیاده مى‌شود.

پی نوشت:
1. تفاوت بین عقود و ایقاعات در این است که «عقد» نیاز به دو طرف دارد، «موجب» و «قابل»؛ ولى ایقاع نیازىبه «قابل» ندارد، و ایجاب تنها کافى است. مثلا «عقد ازدواج» هم صیغه ایجاب لازم دارد و هم صیغه قبول، و«طلاق» که از ایقاعات است، نیازى به قبول ندارد، و اجراى صیغه طلاق کافى است.
منبع: makarem.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.