چهارشنبه، 28 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا روش‌های فکری توصیه شده در قرآن، با صناعات خمس در منطق قابل تطبیق است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
برای تدریس می خواهم صناعات خمس را از نظر قرآن مطالعه کنم، لطفاً علاوه بر پاسخ ارزنده خودتان، چند منبع معتبر هم معرفی نمائید.

پاسخ اجمالی:
نکته مهم در این بحث که نباید از آن غفلت ورزید؛ این است که ما قبل از جست و جوی مواردی در قرآن که دلالت بر استفاده از صناعات خمس می کند؛ یا بررسی آیه: «ادع الی سبیل ربک ...»؛ باید در مورد ماهیت، پیشینه، جایگاه و ارزش گذاری این صناعات، تحلیل کامل، دقیق و صریحی داشته باشیم. این مطلب پذیرفته است که نظیری برای هر یک از این صناعات در قرآن و سخنان معصومین می توان یافت، ولی نظیر یک شیء لزوماً خود آن شیئ نیست.

پاسخ تفصیلی:
نکته مهم در این بحث که نباید از آن غفلت ورزید؛ این است که ما قبل از جست و جوی مواردی در قرآن که دلالت بر استفاده از صناعات خمس می کند یا بررسی آیه: «ادع الی سبیل ربک ...»،[1] باید در مورد ماهیت، پیشینه، جایگاه و ارزش گذاری این صناعات، تحلیل کامل، دقیق و صریحی داشته باشیم. بخش عمده ای از این صناعات با هدف پیروزی و غلبه لفظی بر خصم طراحی شده و این روحیه که ریشه در فلاسفه یونان دارد، در تعاریفی که از صناعات خمس شده به خوبی به چشم می خورد. هرچند می توان با یاد گرفتن این صناعات خود را علیه جنبه های منفی آن مسلح نمود و مرعوب این صناعات نشد، ولی در این که موعظه در اصطلاح قرآنی همان فن خطابه در منطق است و «جدل احسن» همان جدل در تعریف منطقی و... نمی توان به سادگی سخنان مشهور را پذیرفت، بلکه بنابر برخی دیدگاه ها این دو طیف فکری از لحاظ روح مطلب کاملاً در تقابل هم هستند.
اساساً در اسلام و قرآن سمت و سوی حرکت، بسیار متفاوت با ذات تمدنی است که در آن صناعات خمس طراحی شده و به تدریج از طریق ترجمه آثار فلاسفه یونانی وارد جهان اسلام شد و شکلی اسلامی و دینی به خود گرفته و خواسته اند تا در راه دین از آن بهره گیرند. مثلاً برای مهارت در موعظه دینی، فن خطابه مورد توجه قرار گرفت و سایر موارد. همه این موارد در مقام مقایسه بین فرهنگ قرآنی و یونانی، باید به دقت بررسی شود.
برخی بیانات در متون دینی که شباهت به جدل منطقی دارد، در واقع ایجاد تنبه برای مخاطب بوده و قصد برتری جویی بر غیر از طریق جدل کردن مطرح نبوده است. (آن گونه که در مناظرات بشری مطرح است)، بلکه خود واژه جدل و مراء و ... در روایات دارای بار منفی زیادی بوده و از پرداختن به آن نهی شده است:
"روی أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) اجْلِسْ حَتَّى نَتَنَاظَرَ فِی الدِّینِ فَقَالَ یا هَذَا أَنَا بَصِیرٌ بِدِینِی مَکْشُوفٌ عَلَی هُدَای فَإِنْ کُنْتَ جَاهِلًا بِدِینِکَ فَاذْهَبْ فَاطْلُبْهُ مَا لِی وَ لِلْمُمَارَاةِ وَ إِنَّ الشَّیطَانَ لَیوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ ینَاجِیهِ وَ یقُولُ نَاظِرِ النَّاسَ فِی الدِّینِ لِئَلَّا یظُنُّوا بِکَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْلَ"؛ شخصی خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت: بنشین ساعتی؛ تا با تو در مسائل دینی مباحثه کنیم. حضرت فرمود: ای فلان من به دین خود عارف هستم و راه حقّ بر من واضح است، اگر تو جاهلی و راه به دین خود نبرده ای، برو و طلب دین خود کن که منازعه و مجادله کار ما نیست و مرا به این صفت راهی نه. همانا شیطان در قلب انسان وسوسه می کند که با مردم در دین مناظره و مباحثه کن تا بدانند که تو عاجز و جاهل نیستی».[2]
بنابراین، این مطلب پذیرفته است که نظیری برای هر یک از این صناعات در قرآن و سخنان معصومین می توان یافت، ولی نظیر یک شیء لزوماً خود آن شیء نیست. مثلاً زیبائی هنری قرآن از شعر هم بالاتر است، اما تعریف ارسطوئی شعر[3]، در مورد قرآن نه تنها صدق نمی کند، بلکه به شدت مردود است.
همچنین موعظه قرآنی شبیه خطابه در صناعات خمس است، ولی تعریف خطابه در صناعات خمس که از مشهورات عرف هرچه باشد (ولو مطالبی ناحق) استفاده می کند، تا جو عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، به هیچ وجه با هدف قرآن مطابق نیست. یا در مورد جدل احسن به ظاهر دلالتی در آیه مورد بحث بر جدل منطقی (با تعریفی که در صناعات خمس دارد) ندارد، و از دیدگاه بسیاری از علمای اهل نظر، مراد از جدل در آیه همان مناظره و استدلال عقلی است و همچنان که مراد از حکمت هم در این آیه امری ورای فلسفه به معنای یوانانی کلمه است. از این روی آنچه مسلم است تعریفی که در منطق از این صناعات ارائه شده، به جز برهان دارای اشکالاتی اساسی است.
از دیدگاه ما، اگر بدون هیچ پیش فرضی از فلسفه یونانی با قرآن مواجه شویم، هم برای حکمت هم موعظه و جدل احسن تعاریفی کاملا متفاوت با آنچه در صناعات خمس مطرح شده است، ارائه خواهیم داد و چه بسیار در آثار گذشتگان همین کار صورت گرفته است که باید تحقیق شود.

پی‌نوشت‌ها:
[1] «ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ»، نحل، 125.
[2]مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج2، ‌ص 135، موسسة الوفاء، بیروت، 1409ق.
[3]که بیشتر بازی با احساسات و تخیلات برای زیبا کردن زشت و زیبا تر کردن زیبا و ... است.
منبع: islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان