دوشنبه، 3 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

خصایص و ویژگی‌‌های امام زمان(عج)، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیای الهی آن‌ها را دارند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
حضرت مهدی علیه السلام دارای چه خصایص و ویژگی‌‌هایی است که او را متمایز و برتر می‌کند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیای الهی و پیامبران در آنها با او مشترک هستند؟!

پاسخ:
بر اساس منابع معتبر روایی و تاریخ، امام مهدی(عج) خصوصیات و خصالی برجسته و والایی دارد که در بعضی از آنها منحصر به فرد بی همتا است و یا جامع همه‌‌‌‌ی ویژگی‌‌ها و خصایص است که دیگر اولیای الهی و انبیا دارنده‌‌ی بعضی از آنها بودند.

یک. دانشمندترین و حکیم‌‌ترین مردم
رسول خدا(ص) فرموده است: «انّ الله اختار من الایام الجمعه و من اللیالی القدر و من الشهور رمضان و اختارنی نبیّاً و اختار علیّاً لی وصیّاً و ولیّاً و اختار من علیِّ الحسن و الحسین(ع) حجه الله علی العالمین تاسعهم اَعلمهم و احکمهم»(۱)؛ «خداوند متعال روزها، روز جمعه و از شب‌‌ها، شب قدر و از ماه‌‌ها، ماه رمضان را برگزید. مرا نیز پیامبر برگزید و علی را برای من جانشین و ولی انتخاب کرد. از علی نیز حسن و حسین را حجت برای جهانیان برگزید که نهمین فرزند حسین (قائم)، دانشمندترین و حکیم‌‌ترین آنان است».

دو. مورد عنایت مخصوص الهی
امام باقر(ع) فرمود: «القائمُ منّا منصورٌ بالرعب مویّد بالنصر تطوی له الارض...» (۲) ؛ «قائم ما با «رعب» یاری شده و به نصرت الهی تایید می‌‌شود. زمین برای او رام می‌‌گردد و ...».
امام باقر(ع) نیز فرموده است: «هرگاه قائم آل محمد(عج) ظهور کند، خداوند او را با فرشتگان نشان دار (بالملائکه المسومین) و مقرب یاری می‌‌کند، جبرئیل، پیشاپیش او و میکائیل را از طرف راست و اسرافیل از طرف چپ او حرکت می‌کنند. بهت و رعب و وحشت به فاصله‌‌ی یک ماه راه –از جلو، عقب، چپ و راست او – حرکت می‌‌کند (یعنی شعاع هیبت آن حضرت، تا مساحت یک ماه راه را زیر پوشش می‌‌گیرد) وفرشتگان مقرب خدا، خدمت گزاران او هستند. همراه او، شمشیری برکشیده و برهنه است. خداوند متعال، روم، دیلم، هند، کابل و خزر را برای او فتح می‌‌کند». (۳)

سه. عصاره و شبیه پیامبران
امام زین العابدین(ع) فرموده است «فی القائم منّا سنن من الانبیاء: سُنهٌ من اَبینا آدم(ع) و سُنهٌ من نوح سنهٌ من ابراهیم و سُنهٌ من موسی و سُنهٌ من عیسی و سُنهٌ من ایوب و سنهٌ من محمد(ص)؛ فامّا آدم، و نوح فَطولُ العمر و امّا من ابراهیم، فخفاءُ الولاده و اعتزالُ الناس و اما من موسی فالخَوفُ و الغیبه و اما من عیسی فاختلافِ الناسِ فیه و اما من ایوب فالفرجُ بعد البَلوی و اما من محمد فالخروجُ بالسّیف»(۴)؛ «در قائم ما سنت‌‌هایی از پیامبران وجود دارد: سنتی از پدرمان آدم(ع)، سنتی از نوح، سنتی از ابراهیم،سنتی از موسی، سنتی از عیسی، سنتی از ایوب و سنتی از محمد(ص). اما از آدم و نوح، «طول عمر» و اما از ابراهیم، «پنهانی ولادت و کناره گیری از مردم» و اما از موسی «خوف و غیبت» و اما از عیسی «اختلاف مردم درباره‌‌ی او» و اما از ایوب «فرج پس از گرفتاری» و اما از محمد(ص) «خروج با شمشیر» و ...».

چهار. دارای عمر طولانی
امام سجاد(ع) درباره‌‌ی آن حضرت فرموده است: «فی القائم سنهٌ من نوح و هو طول العمر»(۵) ؛ «در قائم سنتی از نوح است و آن طول عمر (او) است».

پنج. مورد احترام و محبوب امامان و اولیا
مهدی موعود، برگزیده‌‌ی ممتاز الهی و محبوب دل صالحان، اوصیا و انبیا – به خصوص امامان پیش از خود- و مورد احترام و توجه آنان بوده است.
حضرت صادق(ع) می‌‌فرماید: «لو ادرکتُه لخدمتُه ایام حیاتی»(۶) ؛ «اگر دوران او را درک می‌‌کردم، همه‌‌ی زندگی‌‌ام را در خدمت به او می‌‌گذراندم».
پیشوای هشتم وقتی نام عزیز او (قائم) را شنید، برخاست و بر روی پای مبارکش ایستاد و سر نازنین را به سوی زمین خم کرد. پس کف دست راست خود را بر سر نهاد و فرمود: «اللهم عجل فرجه و سهّل مخرجه» (۷)؛ «خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهور و قیامش را آسان گردان».
محدث جزایری نیز نقل کرده است که روزی در مجلس حضرت صادق(ع) اسم مبارک آن جناب برده شد، پس حضرت برای تعظیم و احترام او برخاست. (۸)

شش. مقتدای عیسی
یکی از ویژگی‌‌های برجسته‌‌ی امام مهدی(عج)تبعیت و همراهی برخی از اولیا و برگزیدگان الهی – از جمله حضرت عیسی و خضر(ع) – با او است. بعد از قیام جهانی آن حضرت، عیسی(ع) نیز ظهور می‌‌کند و در پشت سر امام قرار می‌‌گیرد. به رهبری‌‌اش گردن می‌‌نهد و حتی همراه با او نماز می‌‌خواند...
رسول خدا(ص) فرموده است: «یجتمع المهدی و عیسی بن مریم، فیجیء وقت الصلاه فیقولُ المهدی بعیسی تقدّم؛ فیقول عیسی: انّک اولی بالصلاه؛ فیصلّی عیسی وراء مأموماً» (۹) ؛ «امام، با حضرت عیسی دور هم درمی‌‌آیند؛ پس هنگام نماز فرا می‌‌رسد. حضرت مهدی(عج) به عیسی(ع) می‌‌گوید: نه، شما برای امامت نماز، شایسته‌‌ترید. آنگاه عیسی(ع)، به آن حضرت اقتدا کرده، نماز را پشت سر او می‌‌خواند».
در روایت دیگری نیز از پیامبر(ص) آمده است: «بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است که خدا آنان را دوست دارد و مرا به دوستی آنان فرمان داده است؛ علی، حسن، حسین و مهدی؛ که حضرت عیسی پشت سر او نماز می-خواند». (۱۰)

هفت. زیباترین موجود بهشت
بر اساس روایات معتبر، حضرت مهدی(عج)، هم در دنیا و هم در بهشت، از جمال و کمال بی نظیری برخوردار است. پیامبر اکرم(ص) درباره‌‌ی آن حضرت می‌‌فرماید: «المهدی طاووس اهل الجنه»(۱۱) ؛ «مهدی طاووس اهل بهشت است».
این تعبیر جالب درباره‌‌ی هیچ پیامبر یا امامی وارد نشده است و اختصاص به حضرت ولی عصر(عج) دارد. این رمز، نهایت زیبایی و جمال آسمانی و فوق العاده‌‌ی او دارد؛ به طوری که در میان بهشتیان، ممتاز و شاخص است و خلاصه اینکه زیباترین موجود بهشتی و دیدنی‌‌ترین تمام اهل بهشت است. (۱۲)

هشت. میراث دار پیامبران
بر اساس روایات، تمام معجزات و ودایع انبیاء و اوصیاء، همراه حضرت مهدی(عج) است؛ یعنی، او وارث پیامبر او و اوصیا است و خداوند معجزات انبیا را در اختیار ایشان نهاده است. وجود میراث پیامبران در نزد حضرت مهدی(عج)، بیانگر این است که آن حضرت، جامع صفات و خصوصیات آنان بوده و دارنده‌‌ی وسایل و لوازم منحصر به فرد ایشان است؛ برای نمونه:
الف. تابوت آدم(ع): حضرت مهدی آن را از دریاچه‌‌ی طبریه بیرون می‌‌آورد؛ به طوری که نه پوسیده و نه متغیر گشته است. (۱۳)
ب. عصای موسی(ع): آن را از دریاچه‌‌ی طبریه – و در روایتی از غار انتاکیه – بیرون می‌‌آورد و با آن چنان می‌‌کند که موسی با فرعون کرد.
ج. حجر موسی(ع): سنگی است که آن را از مکه به همراه خواهد داشت و تا کوفه، به هر جا که بزند، چشمه‌‌ای از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند؛ هرکس تشنه باشد، سیراب و هرکه گرسنه باشد، سیر گردد. (۱۴)
د. تورات و انجیل و سایر کتاب‌‌های آسمانی: ... مهدی مردم را به تورات، انجیل و کتاب‌‌های آسمانی دعوت خواهد کرد. آنها را از غاری در انطاکیه بیرون آورده، بین اهل تورات به تورات و اهل انجیل به انجیل و اهل زبور به زبور حکم خواهد کرد. (۱۵)
ه. پیراهن یوسف(ع): جبرئیل این پیراهن را هنگامی که حضرت ابراهیم را در آتش افکندند، بر تن او کرد. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوی اسحاق بست و اسحاق به یعقوب و یعقوب به یوسف ... سپس در دست حضرت مهدی خواهد بود. (۱۶)
و. انگشتر سلیمان(ع): حضرت مهدی، این انگشتر را همراه خود دارد. وقتی آن را در دست می‌‌کند، جن و طیور بر دور او جمع می‌‌شوند. (۱۷)
ز. پیراهن رسول گرامی اسلام(ص): یعقوب بن شعیب از امام صادق(ع) روایت کرده است: « آیا پیراهن قائم را – که هنگام قیام می‌‌پوشد – نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا؛ پس آن حضرت جعبه‌‌ای را خواست و آن راگشود و آن پیراهن کرباسی را بیرون آورد. آن را باز کرد که ناگهان دیدم در آستین چپ آن، آثار خون مشاهده می‌‌شود. سپس فرمود: «این پیراهن پیامبر اکرم است؛ در روزی که دندان‌‌های پیشین آن حضرت ضربه دید». آن پیراهن خونی را بوسیدم و بر صورت خویش نهادم. سپس امام صادق(ع) آن را در هم پیچید و برداشت». (۱۸)
علاوه بر این، آثار دیگری از پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) را به همراه دارد؛ چون بیرقی که جبرئیل در روز بدر آورد، عمامه‌‌ی سحاب، زره‌‌ی پیغمبر، انگشتر و عصای آن حضرت، اسب، مصحف و ذوالفقار حضرت علی(ع)، عهدنامه-ای از پیغمبر اکرم(ص)و ...
امام صادق(ع) در تایید میراث برای امام زمان(عج) از پیامبر می‌‌فرماید: «تراث رسول خدا، به امام قائم می‌‌رسد»؛ یکی از یاران پرسید: تراث چیست؟ فرمود: «شمشیر، زره، عمامه، لباس بُرد، شلاق، اسب، زین و آلات جنگی رسول خدا». (۱۹)

پی‌نوشت‌ها:
۱. بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۳۷۲، ج ۱۴؛ کمال الدین، ص ۲۸۱، ج ۳۲
۲. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۱؛ منتخب الاثر، ص ۳۶۰
۳. الغیبه النعمانی، ص ۲۳۴، ج ۲۲؛ بشاره الاسلام، ص ۱۱۸
۴. کمال الدین، ج ۱، ص۲۲۱، باب ۳۱، ح ۳
۵. کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۳۲۲، ح ۴
۶. الغیبه النعمانی، ص ۲۴۵، ج۲۶
۷. منتهی الآمال، ج ۲، ص ۳۳۳؛ بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۰
۸. نجم الثاقب، ص ۴۴۴
۹. تذکره الخواص، ج ۲، ص ۳۲۵؛ منتخب الاثر، ص ۳۱۷
۱۰. اثبات الهداه، ج ۷، ص ۱۰۳
۱۱. کشف الغمه،ج ۲، ص ۴۸۱
۱۲. شمس ولایت، ص ۸۱
۱۳. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۱، ح ۹۱۰۴
۱۴. همان، ج ۵۲، ص ۲۲۴،ح ۳۷؛ اصول کافی، ج ۱، ص ۲۵۸، ح ۶۱۴
۱۵. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۱، ح ۱۰۳؛ علل الشرایع،ص ۱۶۱، ج ۳
۱۶. بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۱۴۷، ج ۳۰؛ اصول کافی، ج ۱، ص ۲۵۸، ح ۵۱۶
۱۷. مهدی منتظر، ص ۴۶؛ به نقل از: سوال از امام مهدی در روایات، ص ۴۵ و ۴۶
۱۸. الغیبه النعمانی، ص ۳۵۰، ج ۴۲
۱۹. بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۲۴۲
منبع: پورتال جامع مهدویت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی