وحدت میان «قرآن و عترت» تکوینی است
یک شنبه 9 آبان 1395 1:39 PM
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش «طرح ملی احیاء» با هدف ارائه آموزش امامت برای مؤسسات قرآنی با حضور جمعی از مسئولین بنیاد امامت تهران و مدیران موسسات قرآنی ـ مردمی روز گذشته (جمعه 7 آبانماه) در مجتمع بصیرت حکیمیه تهران برگزار شد.
در ابتدای برگزاری این همایش، پس از تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید و نیز پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه یکی از اهداف و وظایف اتحادیه پرداختن به امر ولایت و امامت در کنار پرداختن به قرآن کریم است، ادامه داد: از همان سالی که نام اتحادیه با تصویب مجمع عمومی به قرآن و عترت تغییر کرد، فعالیتهای فراوانی را در حوزه امامت و ولایت آغاز کردیم که برگزاری مسابقه سراسری نهجالبلاغه (که هماکنون به صورت ملی پیگیری میشود) و نیز برنامههای مختلف دیگر از جمله این فعالیتهاست.
محمدی افزود: یکی از برنامههای اصلی اتحادیه در سالهای آتی بحث پیگیری آموزش مجازی است تا بتوانیم مخاطبان زیادی را که در این زمینه فعال و جذب کنیم. پرداختن به این امر با توجه به مشکلاتی که در زمینه بودجه و اعتبار وجود دارد، توفیقی اجباری بود که به سمت فضای مجازی که در حقیقت فضای بسیار گستردهای برای فعالیت است، حرکت کنیم.
همچنین، در ادامه برگزاری این همایش، حجتالاسلام جعفرپور طی سخنانی به توجیه طرح ملی احیاء پرداخت و با بیان اینکه این طرح در واقع آموزش مجازی مبحث معارف مرتبط با امامت است، گفت: این طرح طی سه دوره و طی یک سال (12 ماه) به صورت مجازی اجرایی میشود.
وی در ادامه ضمن اشاره به سرفصلهای این طرح تصریح کرد: در هر دوره از اجرای این طرح، سه بخش مطالعات اصلی، مطالعات جنبی و موضوع تحقیقی برای شرکتکنندگان وجود دارد که باید آن را طی کنند و در نهایت نیز در آزمون هر بخش که به صورت مجازی و نیز آزمون پایانی طرح که به جامع و حضوری برگزار میشود، شرکت کنند.
همچنین، در ادامه، حجتالاسلام معماریان، معاون امور نمایندگیهای بنیاد امامت نیز در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمود «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»، اظهار کرد: در این حدیث در حقیقت وظیفه همه شیعیان مشخص شده است که نشر عقاید و معارف اهل بیت(ع) و کلام و بیانات ایشان از جمله این وظیفه شیعیان است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه همه ما وظیفه داریم تا معارف اهل بیت(ع) را گسترش و نشر دهیم، تصریح کرد: بر اساس دین و مذهب ما بحث امامت در حقیقت هم ریشه دین است و هم شاخ و برگ دین و باید همواره به عنوان دغدغه اصلی ما برای همگان تبیین و تفهیم شود.
معماریان در پایان سخنان خود با اشاره به راهاندازی بنیاد امامت که از سال 1386 مشغول به فعالیت است و به بحث تربیت طلاب میپردازد، بیان کرد: تاکنون بیش از 5500 نفر طلبه در بنیاد و از دورههای مختلف آن فارغالتحصیل شدهاند که این آمار بیشتر نیز خواهد شد.
همچنین، در ادامه، آیتالله علی تهرانی، عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به حدیث ثقلین که از سخنان نورانی پیامبر اعظم(ص) است و با بیان اینکه از صدر اسلام تاکنون بزرگان و علما برای اینکه حقانیت مذهب تشیع را در عالم اسلامی به اثبات برسانند تلاش ها و ممارستهای فراوانی کردهاند، بیان کرد: این حدیث شریف و نورانی اگر بدون غرضورزی به آن نگریسته شود، خود به تنهایی برای حقانیت مذهب ما کافی بود.
وی افزود: در این حدیث شریف که میفرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ میان شما دو چیز سنگین و گرانبها مى گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید، قرآن و عترت من اهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در کنار حوض بر من درآیند»، پیامبر اکرم(ص) دو جانشین خود را در حقیقت معرفی کردهاند که جالب است تمام بزرگان اهل سنت نیز این حدیث را آوردهاند و بر آن صحه گذاشتهاند و این امر پذیرش ایشان خود نوعی معجزه است.
تهرانی با بیان اینکه وقتی اشاره میکنیم که قرآن معجزه است یعنی هیچکس نمیتواند مشابه آن را بیاورد، تصریح کرد: نکتهای که در این زمینه جالب است مطرح شود، این است که پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین راجع به قرآن و عترت میفرمایند که این دو جانشین من هرگز از هم جداشدنی نیستند و این نشان از وحدت و هماهنگی بین قرآن و عترت دارد.
عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه وحدت و هماهنگی بین قرآن و عترت یک وحدت تکوینی است و این دو تکویناً به هم پیوسته هستند، گفت: کسانی که با جمله «حسبنا کتاب الله» بین این دو جانشین قطعی پیامبر(ص) جدایی میاندازند، به عمق گفته پیامبر(ص) پی نبردهاند و یا اینکه کلام حق را میدانند ولی از روی غرضورزی حاضر به پذیرش آن نیستد.
وی با اشاره به اینکه قرآن و عترت با یکدیگر آمیخته هستند و هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، اظهار کرد: اگر ما درست به امر امامت اهتمام نورزیم و ایشان را به عنوان مبین قرآن نشناسیم در فهم دین دچار مشکل و اشتباه میشویم؛ چراکه قرآن و عترت دو بازوی جدانشدنی دین هستند.
وی در ادامه با اشاره به آیات 77 تا 79 سوره مبارکه واقعه که میفرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ»، «فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ»، «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، بیان کرد: مکنون به تعبیر راغب در مفردات از ریشه «کن» به معنی آنچه اشیاء گرانقیمت در آن حفظ می شود، گرفته شده است و این به آن نکته اشاره دارد که قرآن گنجینه است که قفلی دارد و به قول مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیات، قرآن کریم صندوقچهای است که کسی آن را «مس» نمیکند یعنی کسی آن را نمیفهمد بجز «مطهرون» که منظور از مطهرون، عترت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است.
آیتالله تهرانی با اشاره به اینکه مطهرون کسانی هستند که خداوند متعال دلهای ایشان را از هرگونه ارجاس و معاصی پاک کرده است، افزود: خداوند رحمان نهتنها دلهای ایشان را از آلودگی و معاصی پاک کرده بلکه از تعلق به غیر از خدای یگانه نیز به دور داشته است و این دقیقا مصداق عترت پیامبر اکرم(ص) است.
عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی امامت شعبه تهران با اشاره به اینکه برخی مراد و منظور از این آیات را فرشتگان و ملائک میدانند، تصریح کرد: در پاسخ به این افراد باید گفت که خداوند قرآن کریم را برای انسانهای روی زمین و فهمیدن ایشان فرستاده و وحی کرده است حال آنکه ملائک اگر هم بدانند چگونه میتوانند انسان را از این مفاهیم آگاه کنند و یا انسان چگونه میتواند برای فهم قرآن با ملائک ارتباط برقرار کند؟ پس این آیات مصداق عترت پیامبر(ص)هستند نه ملائک و فرشتگان.
در بخش پایانی این همایش، مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید و نیز رسیدن به زمان اذان ظهر به افق تهران به پایان رسید.
در حاشیه این همایش نمایشگاه غدیر قرآن با حضور کارشناسان بنیاد امامت تهران برپا شد.
انتهای پیام/ک