0

اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

 
khodaeem1
khodaeem1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 89277
محل سکونت : خراسان رضوی

اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

فضیلت ازدواج،حضرت یحیی،ترک ازدواج
 
یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل که بنا بر گزارش قرآن در کودکی به مقام نبوت نائل آمد حضرت یحیی(ع) است. خداوند در کریمه 39 سوره آل عمران، حضرتش را به چهار وصف ممتاز ستوده است:

« أَنَّ اللَّـهَ یُبَشِّرُكَ بِیَحْیَىٰ مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ وَسَیِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِیًّا مِّنَ الصَّالِحِینَ »

ترجمه: [ فرشتگان ندا سر دادند: ای زکریا! خداوند تو را به «یحیی» بشارت می‌دهد؛ (کسی) که کلمه خدا (= مسیح‌) را تصدیق می‌کند؛ و رهبر خواهد بود؛ و از هوس‌های سرکش برکنار، و پیامبری از صالحان است.]

1. تصدیق‌کننده نبوت حضرت عیسی(ع)،‌آنهم در زمان و زمینی که یهودیان، کمر به محو آئین مسیحیت بسته بودند و حضرتش در شرایطی به سر می‌برد که نیاز مبرم به حمایت و تصدیق داشت: مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ

 2. مقام سیادت و سروری بر مردمان زمانه: وَسَیِّدًا

3. در بند کشیدن هوا و هوس: وَحَصُورًا

4. مقام والای نبوت: وَنَبِیًّا

برخی با استناد به این آیه خواسته‌اند فضیلت ترک ازدواج را نتیجه بگیرند. آیا چنین انگاره‌ای درست است یا خیر؟ نخست باید ببینم واژه "حصور" به چه معناست؟

کلمه "حصور" از ماده حصر با واژه "حبس" ترادف و قرابت دارد. این واژه، صیغه مبالغه و به معنای کسی است که خود را به تنگنا می‌افکند. کنایه از کسی که خود را از مشتهیات نفس باز می‌دارد. همینطور بر کسی که زندگی مجردی اختیار کرده و از همسر گزیدن پرهیز دارد نیز اطلاق می‌شود.

راغب، لغت‌شناس معروف می‌گوید: "حصور"، کسی است که با پاك بودن از اثرات غریزه جنسی و دور کردن غلبه شهوت در خویش خواهنده و متمایل به زنان نیست.(1)

برخی از مفسران بر این باورند که حصور بمعنى اعراض از ازدواج است. هر چند در شریعت اسلامى رهبانیّت ممنوع شده‏ که «لا رهبانیّة فى الاسلام » اما در شریعت‌های گذشته، رهبانیّت یک دستور الهی بوده بوده و از عبارات‏: « وَ جَعَلْنا » و نیز « وما كَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ »  در آیه: وَ جَعَلْنا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِها (حدید/27) ‏پیداست که برخی از افراد در این دستور الهی، بدعت‌های نابجا نهادند.(2)

عده‌ای از دانشمندان اهل تسنن، با استناد به اینکه آیه یادشده در مقام تمجید و ستایش حضرت یحیی(ع) است، بی‌همسری را نشانه فضیلت انگاشته‌اند. فخر رازی صاحب تفسیر کبیر می‌گوید: اصحاب ما با استناد بدین آیه استدلال آورده‌اند که ترک ازدواج بر خود ازدواج فضیلت و رحجان دارد. سپس از باب قاعده فقهی "استصحاب" نتیجه می‌گیرد که ترک نکاح اولی و افضل است.

"استصحاب" از جمله اصول عملی است که تعاریف متعددی دارد اما بعضی همه آن‌ها را به یک تعریف برگردانده‌اند و آن حکم به بقای حکم شرعی یا موضوع حکم، که بقای آن مشکوک است.( 3)

توضیح اینکه: هر گاه مکلف نسبت به حکم شرعی، یا موضوع حکم شرعی، یقین داشته باشد، سپس نسبت به بقای امر یقینی پیشین، شک کند استصحاب جاری می‌شود، مانند آن که فردی پیش از این به طهارت داشتن خود یا کر بودن آبی یقین داشته و اکنون برای وی در بقای طهارت یا کریت آب شک عارض شده است، طهارت داشتن یا کر بودن آب را استصحاب می‌کند و در نتیجه آثار طهارت همچون جواز مس آیات قرآن و دخول در نماز، و آثار کریت آب مانند عدم انفعال آن به ملاقات نجس بر آن مترتب می‌گردد.( 4)

فخر رازی می گوید: توصیف تمجیدانه خداوند نسبت به حضرت یحیی(ع) دلالت می‌کند بر اینکه ترک ازدواج، در آئین او  افضلیت داشته است. و چون در شریعت وی این امر مسبوق به سابقه قبلی بوده از این رو ما نیز استصحاب می‌کنیم و می‌گوییم: در حکم شرعی که پیشتر ثابت بوده اصل بر بقای حکم است و نسخ، بر خلاف اصل است.

دیدگاه فخر رازی از جهاتی چند، قابل خدشه است:

1.  اگر برای برخی از انبیا(علیهم‌السلام) فضیلتی ثابت شود كه انبیای دیگر واجد آن نباشند، آن فضیلت از مختصّات آن پیامبر است نه جزو شریعت او؛ مانند برخی ویژگی‏هایی كه از نظر فقهی مخصوص رسول اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم است، پس حصور بودن از ویژگی‏های شخصی حضرت یحیی(علیه‌السلام) است، وگرنه می‏بایست ترك نكاح در شریعت ایشان نیز فضیلت به شمار می‏آمد. بر فرض كه ترك تزویج جزو شریعت حضرت یحیی(علیه‌السلام) باشد (نه خصوصیت حضرت یحیی) ابتدا باید به ادلّه لفظی استدلال كرد و در صورت فقدان دلیل، به اصل عملی مانند استصحاب نوبت می‏رسد، از همین‏رو فخر رازی به دلیل لفظی نیز استدلال كرده است و آن آیه شریفه (اُولئِكَ الَّذینَ هَدَی اللهُ فَبِهُداهُمُ اقتَدِه)(انعام/90) است؛ ولی ادّعای او با این دلیل نیز ثابت نمی‏شود، زیرا خداوند سبحان نفرمود «بهم اقتده»، بلكه می‏فرماید: (فبِهُداهُمُ اقتَدِه)؛ یعنی به دین و هدایت انبیای گذشته اقتدا كن و آن، تزویج بود نه ترك تزویج؛ و سیره انبیای پیشین برای ما حجّت است، بنابراین شكّی نمی‏ماند تا برای رفع آن، به استصحاب نیازمند باشیم.

2. «حصور» به معنای «بدون همسر» نیست، بلكه به معنای كسی است كه می‏تواند غرایز و امیال خود را محاصره كند، پس به معنای «عفیف» نزدیك است. اگر هم به معنای بی‏همسر باشد، این فضیلتی مشترك بین تمامی شرایع پیشین نیست، زیرا تمامی انبیا از جمله انبیای اُولوا العزم(علیهم‌السلام) و خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم همگی دارای همسر بوده‏اند. نتیجه آنكه نمی‏توان نداشتن همسر را فضیلت دانست، زیرا لازمش آن است كه غیر از حضرت یحیی(علیه‌السلام) همه انبیا(علیهم‌السلام) حتی رسول اكرم‏صلی الله علیه و آله و سلم، خلاف افضل یا خلاف فضیلت رفتار كرده باشند(5)

اما براستی چرا برخی از پیامبران در طول مدت عمر خویش تن به ازدواج نداده‌اند؟

چنانکه گذشت «حصوراً» هرگز به معنى ازدواج نكردن آنان نیست و این جریان را كه ما بر حسب روایاتى محقق مى‏دانیم، هرگز از لحاظ ترك این سنت الهى نبوده است، بلكه یا عذر شخصى داشته‏اند و یا عذر اجتماعى؛ مثلًا حضرت مسیح(ع) كه در جاى خاصى مستقر نبود و روى این اصل نمى‏توانست به شرائط زندگى زناشوئى عمل كند. در هر صورت در ترك این سنت الهى معذور بوده‏اند، و در بعد اول اگر امكان همراه داشتن همسر باشد باز زناشوئى رجحان دارد لكن اگر این امكان در كار نباشد، چنانكه مسیح علیه السلام به واسطه تعقیب اشرار دائماً در حال فرار بود نگهبانى خودش میسور نبود تا چه رسد به نگهداشت همسرش. و عاقبت یهودیان به گمان خودشان او را به دار آویختند، و اگر هم بعد اول محقق باشد در صورت عذر بعد دوّم نقصى در درعوت نیست زیرا با وجود حالت رجولیت و انجام ازدواج اگر نقصى در دعوت حاصل گردد صبر بر عزوبت لازم است. در هر صورت روى این جهات این دو بزرگوار ازدواج نكردند. و چنانكه ازدواج در اصل رجحانهائى دارد، ترك آن نیز احیاناً راجح یا واجب است و" فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ" (4: 3)، كه اگر خوفى درترك عدالت حتى در اصل زناشوئى در كار باشد حتى یك ازدواج هم حرام است و باید به‏" ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ" به آنچه به واسطه‏ عقد منقطع و غیر آن به دست مى‏آید اكتفا كرد، و یا صبر بر عزوبت را اختیار نمود.( 6)

پی‌نوشت‌ها:

1. ترجمه مفردات، ج1، ص 500.
2. اطیب البیان فى تفسیر القرآن، ج 3، ص 188
3. فرائد الاصول، انصاری، شیخ مرتضی، ج۳، ص۹-۱۲.
4. اصول الفقه، مظفر، محمدرضا، ج۲، ص۲۷۵.
5. تسنیم، جلد 14 ، ص182
6. ترجمان فرقان، ج‏1، ص 244

 

 

گفتم که خدا مرا مرادی بفرست ، طوفان زده ام راه نجاتی بفرست ، فرمود که با زمزمه ی یا مهدی ، نذر گل نرگس صلواتی بفرست

دوشنبه 9 شهریور 1394  1:50 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh siryahya ravabet_rasekhoon adam55 saeidfarajpour zaker7007 nasimemahdi ali_kamali mohmadd fatemexry ghalbeiran2 ehsanmohebi77 nargesza ahmadfarm ehsan007060
a433b6090c
a433b6090c
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1394 
تعداد پست ها : 14919
محل سکونت : خراسان جنوبی
دوشنبه 9 شهریور 1394  3:06 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh ravabet_rasekhoon saeidfarajpour khodaeem1 ali_kamali mohmadd ehsanmohebi77
fatemexry
fatemexry
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 5428
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

سلام داداش خدایی خوب شد دیدم منم همین تایپیک رومیخواستم بزارم

 

بس که دل‌تنگم اگر گریه کنم، می‌گویند:

قطره‌ای قصدِ نشان‌دادنِ دریا دارد

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی بن موسی الرضا (ع)

سه شنبه 10 شهریور 1394  12:54 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1 nazaninfatemeh ehsanmohebi77 ehsan007060
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران
سه شنبه 10 شهریور 1394  4:24 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh khodaeem1 ehsanmohebi77
kian2203
kian2203
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : شهریور 1394 
تعداد پست ها : 1
سه شنبه 10 شهریور 1394  4:37 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh khodaeem1 ehsanmohebi77
ghalbeiran2
ghalbeiran2
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 798
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

چه جالب، نمیدونستم حضرت یحیی مجرد بوده.

اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای

http://ghalbeiran.rasekhoonblog.com

سه شنبه 10 شهریور 1394  9:10 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh khodaeem1
ehsanmohebi77
ehsanmohebi77
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1392 
تعداد پست ها : 241
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

مطلب تون جالب بود...ممنون از شما

بی همگان به سر شود،بی تو به سر نمی شود

الهم عجل لولیک الفرج....

سه شنبه 10 شهریور 1394  9:40 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh khodaeem1
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

سلام

ممنون از مطلب زیبا و جالبتون.

خب هر کدوم از پیامبران و ائمه کارهایی انجام دادن که مورد رضایت خداوند بوده و برای آموزش به بندگان دیگه. تا مثلاً اگه تو دنیای امروز یه خانمی با شرایط مناسب با آقایی با سن پایین تر از خودش ازدواج کرد اشکالی نداشته باشه. البته همیشه هم نمی شه همه چیز رو به پای ائمه نوشت. مثلاً نمیشه بگی چون دختران امام موسی کاظم (ع) ازدواج نکردند ما دخترها هم ازدواج نمی کنیم و مثال هایی از این قبیل. باید از الگوها و راهنماهایی که خداوند برامون قرار داده به خوبی استفاده کنیم نه فقط برای سوء استفاده.

چهارشنبه 11 شهریور 1394  9:45 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 nazaninfatemeh
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

من تا به حال در مورد اين پيامبر نشنيده بودم.جالب بود. ممنون

چهارشنبه 11 شهریور 1394  9:59 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 ravabet_rasekhoon nazaninfatemeh
khaliln
khaliln
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آذر 1390 
تعداد پست ها : 1598
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

 
بنام خدا خواست خدا هرچه باشد باید پذیرفت خداوند خواسته که آن پیامبران بزرگوار به مقتضیات زمان خود مجرد بمانند
چهارشنبه 11 شهریور 1394  1:30 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1 nazaninfatemeh
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:اگر ازدواج فضیلت است پس چرا حضرت یحیی(ع) مجرد بوده است؟

سلام

بسیارعالی بود . این گونه مباحث را باید شکافت تا واقعیت  برای عامه مردم هویدا شود . بسیاری از مشکلات و فرار از خواست اسلام عدم شناخت واقعیات است و تفسیر به رأی . تفسیر به رأی نکنیم . به بزرگان علم ودین مراجعه کنیم بهتر است.

چهارشنبه 11 شهریور 1394  4:14 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1 nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها