0

بخش جانوران

 
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

بخش جانوران

*دوستان عزیز مطالب مربوط به جانوران را در این بخش مطرح کنید*

ممنون
مدیر تالار گیاهان و جانوران
یک شنبه 1 آذر 1388  12:10 PM
تشکرات از این پست
samsam mehdi0014 karbalanajaf mostafavys12 mohammad_43
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

تکامل جانوران

مقدمه

مسلما  سنگواره‌های  موجود در سنگها برای مطالعه حیاط و تکامل موجودات گذشته کامل و کافی نیستند. زیرا تعداد زیادی یاخته‌های موجودات زنده قبل از مدفون شدن و یا بعد از آن تحت تاثیر عوامل مختلف از بین می‌روند. ترکیبات شیمیایی نیز که بیانگر آثار حیاتی هستند در اثر عوامل مختلف به نحوی تغییر می‌کند که به راحتی قابل شناخت نمی‌باشد.

موجودات زنده اولیه از نوع تک یاخته‌ای بودند که از آنها آثار معدودی بر جای مانده است. 
استروماتولیت‌ها  از نمونه‌های فسیلی هستند که به تعداد نسبتا زیاد در رسوبات پرکامبرین بر جای مانده‌اند، این فسیلها در مقطع به شکل لایه‌های چین خورده دیده می‌شوند. قدیمی ترین آثار استروماتولیتی به سن 3.4 تا 3.5 بیلیون سال در غرب استرالیا گزارش شده است. 



تصویر

حیات در پروتروزوئیک

آغاز  پیدایش حیات  را به 4600 میلیون سال قبل تخمین می‌زنند. به علت وسعت  سنگهای دگرگونی  در  پروتروزوئیک  آثار و بقایای موجودات کمتر باقی مانده است. در سال 1883 والوچ (Walcoh) به آثار فسیلهای آهکی با ساختمان دایره‌ای متحدالمرکز که از جلبکهای آهکی یا  اسفنجها  به حساب می‌آیند پی برد که بعدا به استروماتولیت معروف شدند. آثاری از مرجانها  و باز و پایان مانند لینگوللا (Lingulella) و خاردارانی چون تری براکسیدیوم (Tribrachidium) متعلق به پروتروزوئیک جدید در بعضی نقاط یافت شده‌اند. 

حیات در پالئوزوئیک

از نظر زیست چینه‌ای و گسترش و تنوع موجودات زنده ، اکثریت گروههای  بی‌مهرگان  در  پالئوزوئیک  پسین وجود داشته‌اند. مهره‌داران  به جز  پرندگان  و  پستانداران  نیز در این دوران ظهور نموده‌اند. مهمترین گروههای بی‌مهرگان از جمله روزنه داران ، اسفنج‌ها،  بازوپایان  ،  نرمتنان  ،  خارپوستان  ،  گراپتولیت‌ها  ،  بریوزوئرها  در این دوران می‌زیسته‌اند. 

کامبرین

بعضی از جانورانی که در تشکیلات کامبرین مشاهده شده‌اند، از این جانوران مرجانها را می‌توان نام برد، خارپوستان نیز در این دوره ظهور نموده‌اند، از نرمتنان وجود دوکفه‌ایها مشکوک است و از  شکم پایان  هم جز چند نمونه ساده آثار بیشتری باقی نمانده است. تریلوبیت‌ها  سخت پوستان دریایی  هستند که در اوایل دوران پالئوزوئیک ظاهر شده و در اواخر همین دوران از بین رفته‌اند. 

اردوسین

گذر بین  اردوسین  و  کامبرین  معمولا بر اساس گراپتولیت و گونه‌های جدید کنودونتها تعیین شده است. گذر فوقانی این دوره با سیلورین نیز بر پایه فسیلهای گراپتولیت‌ها و کنودونتها استوار است. سه گروه از جانوران در کامبرین ظاهر شده‌اند اما تنوع و گسترش آنها مربوط به دوره اردوسین است.

این جانوران عبارتند از : بازوپایان لولادار ، گراپتولیتها و 
کنودونتها . فسیل مرجانهای شاخی شکل یا مرجانهای چین‌دار و مرجانهای تابولاتا و استروماتوپروئید‌ها از سازندگان ریفهای مرجانی این دوره بشمار می‌روند.  کرینوئیدها  ،  بریوئیدها  و  بریوزوئرها  نیز در این دوره ظهور نموده و گسترش یافته‌اند. فسیل ماهیهای زرده‌دار که از نخستین  مهره‌داران  بوده‌اند در رسوبات متعلق به اردوسین دیده شده‌اند. 

سیلورین

گذر از این دوران با فسیل گراپتولیتی به نام گلیپتوگراپتوس مشخص شده است. علاوه بر گراپتولت‌ها ،  براکیوپودها  ،  مرجانها  و کنودونتها نیز در این دوره گسترش و توسعه فراوان داشته‌اند. تعدادی از  ترلوبیت‌ها  در این دوره می‌زیسته‌اند. ظهور ماهیهای حقیقی و همچنین ماهیهای زره‌دار نیز متعلق به این دوره بوده است. نخستین جانوران خشکی هم در  سیلورین  دیده شده‌اند. 

دونین

پیشروی دریا  در این دوره باعث افزایش مرجانهای روگوزا و تابولاتا که گاهی تا چندین متر بالاتر از سطح دریاوبه وسعت چند کیلومتر دیده می‌شوند گردید. بی‌مهرگان از جمله بازوپایان و  دوکفه‌ایها  در این دوره فراوان بوده‌اند. از براکیوپودها اسپریفریده ، رینکونلیده و استروفومنیده تنوع زیادی داشته‌اند.

در اوائل این دوره 
آمونوئیدها  که نرمتنان با  صدف  پیچیده بودند به جای ناتیلوئیدها که صدف مستقیم داشتند فراوان شدند. گرچه  دونین  به نام دوره ماهیها مشهور شده است ولی تعداد گونه‌ها در این دوره بیشتر از دوره‌های بعد نبوده‌ است. اولین حشره در دونین ظهور می‌یابد.  گراتپولیتها  از بین ‌رفتند و تری‌لوبیتها رو به کاهش گذاردند. 

کربونیفر

براکیوپودها ، کرینوئیدها و بریوزوئوها از فسیلهای مهم این دوره به شمار می‌روند. بعضی از موجودات از جمله مرجانهای تابولاتا و استروماتوپوروئیدها که دوره‌های قبلی قسمت مهمی از ردیفهای مرجانی را تشکیل می‌داده‌اند در  کربونیفر  ناپدید شدند. 

پرمین

تریلوبیتها تقریبا در این دوره از بین رفته‌اند. در  پرمین  آثاری از  خزندگان  مشهور است. بطور کلی مهره‌داران پرمین با کربونیفر اختلاف زیادی نداشته‌اند. 

حیات در مزوزوئیک

تریاس

بعضی از بی‌مهرگان تریاس مرجانهای چهار تیغه‌ای بوده‌اندکه تا اواسط  دوره تریاس  زندگی کرده و بعد از بین رفته‌اند. در دوره تریاس خزندگان تنوع و گسترش زیاد داشته‌اند. علاوه بر خزندگان خشکی ، خزندگانی هم در دریاها و کنار مردابها بسر می‌برده‌اند. ظهور اولین  حشره  با  دگردیسی  کامل و اولین پستاندار مربوط به این دوره است. 



تصویر

ژوراسیک

اولین  پرندگان  در  ژوراسیک  ظهور نموده‌اند. نخستین  قورباغه  شبیه به انواع امروزی در این دوره ظهور نموده است. گسترش  دایناسورها  در این دوره زیاد است. 

کرتاسه

علاوه بر مهره‌داران قبلی در اواخر دوران میانه زیستی  پستانداران  کوچکی به ظهور می‌رسند. در اواخر  دوره کرتاسه  دایناسورها از بین می‌روند. 

حیات در سنوزوئیک

دورانی است که پرندگان در هوا و پستانداران در روی زمین تنوع و گسترش یافتند و زمین خود را برای فرمانروایی انسان آماده کرد. در اواخر کرتاسه داینوسورها ، آمونوئیدها  ،  رودسیتها  و خزندگان دریایی به کلی نابود شدند. فقط گروههایی از نرمتنان،  ماهیهای استخوانی  و گونه‌های دیگر که شبیه نمونه‌های عهد حاضرند باقی ماندند.

پستانداران که در ابتدای این دوره دارای جثه‌‌ای کوچک بودند کامل و گسترش یافتند و به وضع کنونی در آمدند. 
نهنگها  در این دوران ظهور و تکامل یافتند.  پنگوئنها ،  خوکها  و  شیرهای دریایی  در  دوره پالئوژن  حضور یافته‌اند. فسیل خفاشها را نیز مربوط به ائوسن دانسته‌اند. در  دوره ائوسن  جانوران سم‌دار ظهور یافتند. 

حیات در نئوژن

تعداد نهنگها در این دوره افزایش یافت. جانوران خشکی از قبیل  گوزنها  ،  گاو  ،  زرافه  ،  خرس  ،  خوک  افزایش قابل ملاحظه‌ای یافتند. از مهمترین گونه‌هایی که در این دوره ظهور یافتند می‌توان گونه‌های جدید میمونها را نام برد. در طول عمر  دوره نئوژن  تکامل مهره‌دارن و پستانداران و افزایش گونه‌های دیگر جانوری مثل  مارها ،  مرغهای آوازخوان  ،  قورباغه‌ها  ،  خفاشها  ،  جوندگان  ،  ‌میمونها  اتفاق افتاده است. 

کواترنری

پیدایش انسان  در  دوره کواترنری  صورت گرفته است. دوره کواترنری با توسعه  فیلها  ،  شترها  و دیگر پستانداران امروزی مشخص می‌گردد و بالاخره از موجودات خشکی نواحی سرد می‌توان  فیل ماموت  را نام برد. 
جمعه 6 آذر 1388  5:17 PM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بخش جانوران

مقدمه

پستانداران پیشرفته‌ترین مهره‌داران هستند. اعضای آنها در اکثر اکوسیستمهای دنیا جانوران غالب بوده و نقش تعیین کننده‌ای در زنجیره‌های غذایی دارند. پستانداران گرچه از نقطه نظر تنوع و فراوانی بسیار کمتر از جانواران دیگر و حتی مهره‌داران دیگرند (پرندگان و ماهیان) ولی بخاطر پیچیدگی دستگاههای بدن ، و بخصوص سیستم عصبی و مغز پیشرفته‌تر و بزرگتر نقش کلیدی در بسیاری از اکوسیستمها دارند. پستانداران جانورانی هستند که دارای مو بوده و غدد شیری دارند. معمولا دارای دندانهای متنوعی هستند که درون حفره دندانی جای می‌گیرد. 



تصویر

رده بندی پستانداران

پستانداران را به دو زیر رده تقسیم می‌کنند. 
  • زیررده  Prototheria
  • زیررده  Theria

زیر رده Prototheria

پستانداران تخم‌گذاری هستند که دارای لوله تناسلی ، ادراری و دفعی مشترک هستند. یعنی دارای کلوآک می‌باشند. به همین دلیل به تنها راسته باقی مانده آنها  Monotremata  (تک حفره‌ای) می گویند. اکیدنه وپلاتی پوس از نمونه‌های بارز و مشخص این راسته است. استخوانهای کمربند سینه‌ای شامل ، کتف ، بین ترقوه‌ای ، غرابی ، پیش غرابی و ترقوه است در دوران بلوغ فاقد دندان هستند. استخوان فوق لگنی به لگن متصل است. 

زیررده Theria

در استخوانهای کمربند سینه‌ای، پیش غرابی و بین ترقوه‌ای وجود ندارد. به دو بالا راسته و 18 راسته تقسیم می‌شوند. 

بالا راسته Metatheria

نوزاد نارس متولد می‌شود و در کیسه مادر به نوک پستان می‌چسبد و رشد خود را کامل می‌کند. کمربند سینه‌ای شامل کتف ، ترقوه و غرابی است. استخوان کیسه به استخوان لگن متصل است مانند راسته منحصر به فرد Marsupiala. اکثر گونه‌های این راسته در استالیا و جزایر اطراف یافت می‌شود نظیر باندیکوت ، نام بت ، کوآلا ، فالانژر ، والابی و کانگورو. آپوسوم کیسه داری است که در آمریکا زیست می‌کند. 



تصویر

بالا راسته Eutheria

پستانداران زنده‌زایی هستند که جفت دارند فاقد استخوان کیسه هستند. دارای 17 راسته‌اند.


  • راسته حشره خواران Insectivora:  دارای پوزه بلند ، چشمهای ریز و کوچک ، دست و پا دارای 5 انگشت است مانند خار پشت Erinacidae ، حشره خوارها Soricidae و حفار Tolpidae.

  • راسته پوست بالان Dermoptera:  پروازهای کوتاه انجام می‌دهند، اندازه دست و پا یکسان است، دم به عنوان چتر نجات عمل می‌کند. مانند Colugo یا لمور پرنده در آسیای جنوب شرقی ، اندازه بدن کمتر از نیم متر می‌باشد.

  • راسته خفاشها:  تنها پستاندارانی هستند که قدرت پرواز واقعی دارند. انگشتان دست رشد زیادی نموده و پوست گسترده و وسیع ، انگشتان دست را به پا و دم متصل می‌کند. پاها به مراتب کوچکتر از دستهاست. شامل خفاش میوه خوار و خفاشهای کوچک جثه‌ای که حشره خوار هستند. تنها خفاش خون آشام که به پستانداران بزرگتر حمله‌ور شده و خونشان را می‌مکد به نام Vampire در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند.

  • راسته نخستیها Primata:  نیمکره‌های مغز بسیار توسعه یافته است. چشمها در جلوی سر واقع شده‌اند. انگشت شصت در پا و یا دست طوری قرار گرفته که گرفتن اجسام را امکان‌پذیر می‌سازد. این انگشت در مقابل چهار انگشت دیگر قرار می‌گیرد. مانند میمونهای دم‌دار آسیایی ، آفریقایی و آمریکایی مانند بابون و یا میمونهای بی‌دم آسیایی و آفریقایی مانند گوریل و ماداگاسکار مانند لمور.

  • راسته Edentata:  بدون دندانها مانند مورچه خوار تنبل.

  • راسته Pholidota:  مورچه خوار فلس‌دار یا پانگولین.

  • راسته Tubulidentata:  دهان گردان آردوارک.

  • راسته Lagomorpha 

  • راسته Rodentia:  بسیاری از افراد موشها ، سنجابها و خرگوشها را به عنوان یک گروه و تحت نام جوندگان می‌شناسند. و گر چه عادات و رفتار و حتی برخی از اندامها بدن خرگوشها نظیر جوندگان ممکن است شبیه جلوه کند اما تفاوتهایشان بیش از شباهتهایشان است.




تصویر

  • راسته Cetacea نهنگها:  شامل دو زیر راسته است. زیر راسته نهنگهای بالن‌دار (بدون دندان) و زیر راسته نهنگهای دندان‌دار.

  • راسته Carnivora گوشتخواران:  این راسته شامل پستاندارانی است که دارای دندان نیش بلند و دندانهای گوشت‌بر آسیا و پیش آسیا با لبه‌های برنده و تیز هستند. گربه سانان بیشترین عادت گوشتخواری را داشته و اندامهایش جهت ردیابی صید و شکار حیوانات تخصص یافته‌تر است. خرسها بیشتر تمایل به همه چیز خواری و حتی گیاهخواری دارند و به همین جهت دندانهای گوشت‌بر آنها نسبتا کوتاه و نامشخص است. به استثنای خرس قطبی. سمورها ، راکونها ، گربه‌ها ، سگ سانان ،خرسها و کفتارها راسته گوشتخواران را تشکیل می‌دهند.

  • راسته Pinnipedia:  سیلها Seala دست و پا دارای پرده شناست. دم کوتاه و بجز موارد محدود از آب خارج نمی‌شوند. در بسیاری از سیلها لاله گوش دیده نمی شود و حیوان به زحمت خارج از آب روی زمین راه می‌رود.

  • راسته Probosidea:  فیلها که خرطومشان از بینی و لب فوقانی شکل گرفته و عاج در حقیقت دندانهای پیش طویل شده است.

  • راسته Hyracoidea:  ظاهرا به خرگوشها و جوندگان شباهت دارد ولی علیرغم ظاهر و جثه کوچکش نزدیکترین خویشاوند فیل محسوب می‌شود.

  • راسته Sirenia:  گاو دریایی جانورانی هستند درشت جثه ، علفخوار و آبزی دارای باله دمی و دستهای شناگرند. ساکن آبهای کم عمق‌اند.

  • راسته فرد سمان Perissodactyla:  شامل اسب ، گورخر و کرگدن است. دارای معده ساده و جثه بزرگ هستند.

  • راسته زوج سمان Artiodactyla:  شامل شترها ، گراز ، گوزنها و زرافه‌ها است.
جمعه 6 آذر 1388  5:18 PM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بخش جانوران

مقدمه

اجداد خزندگان دوزیستان محسوب می‌شوند. خزندگان اولین جانورانی هستند که توانسته‌اند از زندگی در خشکی را بطور کامل تحمل نمایند. سطح بدنشان از پوست خشک و شاخی پوشیده شده است. بدن پوشیده از پولک ، اسکیوت و یا قطعات و صفحات استخوانی متنوع است. اسکلت خزندگان کاملا استخوانی است. قلبشان چهار حفره‌ای است.

دهلیزها کامل و در بطنها دیواره مابین آنها کاملا نیست. جنین از چهار پرده 
آمنیون  ،  کوریون  ،  کیسه زرده  و  آلانتوئیس  پوشیده می‌شود. مارها ، مارمولکها، تمساح و آلیگاتور ، لاک پشتها و تمام دایناسورها منقرض شده جزء رده خزندگان است. طبقه بندی خزندگان بر اساس حفره (فرورفتگی) یا سوراخ ناحیه گیجگاهی است شکل و تعداد این حفره  apsid  نام دارد. 



تصویر

زیر رده Anapsida

در جمجمه سوراخ یا فرورفتگی گیجگاهی وجود ندارد. استخوان مربعی شکل یا کوادرات ثابت و غیر متحرک است. از این رده فقط لاک پشتها باقی مانده‌اند. لاک پشتها دارای یک صفحه پشتی به نام  کاراپاس  و یک صفحه شکمی به نام  پلاسترون  هستند. صفحات در واقع همان لاک ها هستند. بطور کلی در خزندگان پوست دارای ترتیب زیر است. اپیدرم که شامل دو بخش خارجی که خود شامل 5 لایه است.

بخش درونی اپیدرم که حاوی 4 لایه است و آخرین بخش این لایه زاینده لایه 
germina trium stratum تشکیل می‌دهد. و بعد از اپیدرم لایه درم است که بسیار باریک می‌باشد و فاقد غدد مخاطی است. ولی در خزندگان گوناگون دارای غدد تولید کننده رایحه هستند که در برقراری ارتباط بین افراد بکار می‌رود. اپیدرم سازنده پولکهای خزندگان است. 

لاک پشت زینی

دارای قطعات یا صفحات بزرگی است که نوعی پولک محسوب می‌شود. این پولکهای پهن و بزرگ در سطح خارجی خود صفحات سخت کراتینی به نام  اسکیوت هستند. در پوست اندازی این صفحات سخت نمی‌ریزد و تعویض نمی‌شود بلکه با ادامه رشد بدن مواد جدید کراتینی به تمام سطح اسکیوت اضافه می‌شود تاجبران فرسایش آن باشد. 

لاک پشت چرمی

بزرگترین لاک پشت جهان از خانواده Dermochelidae لاک پشت چرمی است. حدود 2.5 متر طول لاک آن و حدود 700 کیلوگرم وزن دارد. لاک این لاک پشت از پوست صاف و چرم مانندی پوشیده شده است. فاقد چنگال است دست و پایش پارو مانند است. در اطراف جزیره لارک دیده شده است و بیشتر از دیگر لاک پشتها به مراقبت نیاز دارد زیرا جمعیتش کم شده و در خطر انقراض است. 

لاک پشتهای سه چنگالی Trionychidae

از دیگر لاک پشتهای آبزی است که در رودخانه‌ها و آبهای شیرین می‌کند و به نام لاک پشت فراتی دیده می‌شود. کاسه پشتی حدود 30 سانتیمتر است و فاقد صفحات سخت است به جای آن دارای پوست چرمی شکل می‌باشد که روی لاک را می‌پوشاند. سطح گلو از زواید و چین خوردگیهای رگهای فراوان پوشیده شده است و می‌توان گفت که وقتی حلق از آب پر می‌شود شبیه آبشش عمل می‌کند در نتیجه جانور می‌تواند تا چند ساعت زیر آب باقی بماند. 



تصویر

زیررده Parapsida Euryapsida

که خزندگان آبزی منقرض شده‌ای که یک جفت سوراخ گیجگاهی داشتند مانند  ایکتیوسوروس  یا خزنده ماهی مانند. 

زیر رده Lepidosauria

دو جفت سوراخ گیجگاهی دارند و سه راسته از آنها عبارتند از: 
  • راسته Eosuchia  که منقرض شده‌اند.
  • راسته Rhynchocephalia  که به جز فسیل زنده تواتارا بقیه منقرض شده‌اند.
  • راسته Squamata  اسکواماتا که خود به سع زیر راسته مارمولکها ، مارها و آمفیسبانیا تقسیم می‌شوند.

تواتارا

تواتارا هنوز بسیاری از خصوصیات خزندگان ابتدایی را از خود نشان می‌دهد علیرغم اینکه حدود 170 میلیون سال از تکاملشان می‌گذرد بدن مارمولک مانند دارد. دارای چشم سومی است که در آهیانه قرار می‌گیرد. این چشم دارای عدسی ، شبکیه و اعصاب است به نظر می‌رسد که فاقد نقش قابل توجهی در زندگی جانور باشد. شبها فعالیت می‌کند زندگی نیم آبزی دارد. تخمهایش را درون گودالی می‌گذارد.  انکوباسیون  حدود 13 ماه است. این خزنده به نامها  تواتارا یا اسفنودون  فقط در یک یا دو جزیره نیوزیلند یافت می‌شود. حداکثر حدود 90 سانتیمتر رشد کرده و تا 28 سال طول عمر آن گزارش شده است. 

آمفیسبانیا

شبیه مار و کرم خاکی است. اکثرشان فاقد دست و پا هستند دم آنها بسیار کوتاه است و به همین دلیل می‌توانند در دو جهت حرکت کنند. لذا نام آمفیسباتیا که به معنی در دو جهت یا دو راه است به آنها داده شده است. 

مارمولکها

زیر راسته مارمولکها تنوع بسیار جالبی دارند. بسیاری از مارمولکها فاقد دست و پا هستند اندام جاکبون که زوج است و در کام دهان قرار می‌گیرد عضو جالبی است که توسط آن خزندگان در ردیابی طعمه و دریافت جفت از آن استفاده می‌کنند. این اندام به عصب بویایی مرتبط بوده و دارای بشره حسی است و در ارتباط نزدیک با کانال غده اشکی بوده و احتمالا از ترشحات آن استفاده می‌برد. ذرات رایحه‌دار و معطره یا بوهای بخصوص را شناسایی نموده و بدین وسیله راهنمای جانور در طعمه‌یابی و جفت در زمان جفتگیری خواهد بود. 



تصویر

مارها

حرکت آرواره مارها بسیار خیره کننده است. استخوان کوادرات آزاد بوده و انعطاف پذیری قابل ملاحظه‌ای را امکان‌پذیر می‌سازد. بدین وسیله مارها می‌توانند از طعمه‌های بسیار بزرگتر از قطر بدن دهانشان تغذیه کنند. مارها تعداد زیادی دنده دارند که بالغ بر یک صد عدد است و این دنده‌ها آزاد بوده به جناغ سینه اتصال ندارد در حقیقت مارها فاقد استخوان جناغ سینه هستند. در مارهای بوآ بقایای استخوانهای لگن به شکل زائده ناخن مانند در اسکلت بندی جانور به چشم می‌خورد.

بسیاری از مارها زنده‌زا هستند و بسیاری تخم می‌گذارند. چشم مار و مارمولکها تفاوت فاحش این دو جانور است. وجود لایه عینک مانند در مارهای گوناگون که در زیستگاههای متنوع و متفاوتی زیست می‌کنند بیانگر این مطلب است که اجدادشان یا زیرزمین زندگی می‌کردند و یا شبها فعالیت داشته‌اند. مارها فاقد پلک هستند اما اکثریت مارمولکها دارای پلک متحرک هستند. 

شناسایی مارها سمی از غیر سمی

در شناسایی مارهای سمی از غیر سمی فرم ظاهری ، پولکها و دندانها بهترین راهنما هستند. البته مارهای فراوانی هستند که سمی نیستند ولی این مارها غده تولید کننده سم را دارند که به درون دستگاه گوارش ریخته می‌شود. آنهایی را که دارای دندان نیش ثابت یا متحرک ، در جلو یا عقب دهان هستند و غده سمی توسط این دندانها سم تزریق می‌کنند سمی یا نیمه سمی می‌گوییم. 



تصویر

زیر رده Archosauria

دو جفت سوراخ گیجگاهی داشته و شامل 4 راسته زیر است. 
  • Thecodontia  که منقرض شده‌اند آنها را اجداد پرندگان می‌دانند.
  • Pterosauria  که منقرض شده‌اند دستها به بال خفاش مانندی تبدیل شده بود.
  • Saurischia  دایناسورها
  • Crocodilia  مانند کروکودیلها و تمساح

زیر رده Synapsida

خزندگان گوشتخوار منقرض شده‌اند. راسته Therapsida دارای دندانهای متنوع همانند پستانداران بودند به همین دلیل آنها را اجداد پستانداران می‌دانند. سوراخ گیجگاهی یک حفره وسیع و پهن است. 
جمعه 6 آذر 1388  5:19 PM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

لاک پشت ها

لاک پشتان آبی و لاک پشتان زمینی


لاک پشتان آبی عموماَ در آب و لاک پشتان زمینی در خشکی زندگی می کنند.این حیوانات توسط پوسته استخوانی که با پولکهایی سخت و بزرگ پوشیده شده ، محافظت می شوند . این حیوانات ، دندان ندارند ، در عوض آرواره هایشان دارای لبه ای سخت مانند منقار پرندگان است . لاک پشتان آبی از گیاهان و حیوانات تغذیه می کنند ، اما لاک پشتان زمینی تنها از گیاهان تغذیه می کنند. هر دو جانور توسط تخمگذاری بر روی زمین تولید مثل می کنند. 

img/daneshnameh_up/6/6f/lak.jpg
لاک پشت زمینی اروپایی

وقتیکه یک لاک پشت زمینی مورد
تهدید قرار می گیرد ، سر
و دیگر اعضا خود را به
درون پوسته می کشد.
img/daneshnameh_up/8/88/lak1.jpg
لاک پشت سبز

این لاک پشت در آبهای استوایی
ساسر دنیا یافت می شود .
پوسته دوکی شکلش به 
او کمک می کند که به
آسانی شنا کند.



مهاجرت


بیشتر لاک پشتان دریایی شناگران نیرومندی هستند . آنها معمولاَ هزاران کیلومتر از جاییکه سر از تخم در آورده اند ، شکم خود را سیر می کنند ، اما برای آشیانه سازی و تخمگذاری به همانجا باز می گردند . برای انجام این کار ، مجبورند مسافتهای غیر قابل باوری در اقیانوسهای آزاد طی کنند . دانشمندان رد بسیاری از لاک پشتها را در طی مهاجرت های طولانیشان گرفته اند ، اما هنوز هیچکس نمی داند آنها چطور از عهده دریانورئی بر می آیند. 





حقایق ثبت شده


لاک پشتها می توانند بسیار عمر کنند ، پیرترین لاک پشت یافته شده ، در جزایر سیشل بیش از 150 سال عمر داشته است. 
بزرگترین لاک پشتها ، پشت چرمیها هستند . آنها رشدی بیش از 8/1 متر (شش پا) و وزنی بیش از 400 کیلوگرم (880 پوند) دارند. لاک پشت خوراکی سواحل فلوریدا به نام تراپین از جمله کوچکترین لاک پشتها است که به طور عمده در آبهای شیرین زندگی می کند و بسیاری از انها دارای رنگی روشن هستند. 


حدود 250 گونه مختلف از لاک پشتها و سنگ پشتها در سرتاسر دنیا وجود دارند. آنها در زیستگاههای مختلف ، از اقیانوس گرفته تا صحراها ، زندگی می کنند. اما در مکانهایی با اب و هوای سرد قادر به زندگی نیستند. 



جمعه 6 آذر 1388  5:20 PM
تشکرات از این پست
nilooofar
azadeh7
azadeh7
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 442
محل سکونت : اصفهان

دلفين ها هم فکر مي‌کنند


محققان دانشگاه بافالو با انجام آزمايشهاي متعدد اعلام کردند برخي از جانوران از جمله دلفين ها از توانايي تفکر درباره فکر کردن - ويژگي که گمان مي رفت تنها مختص انسانها باشد - برخوردارند. FarsPatogh.COm ~ سرگرمی تفریــحی

محققان به تازگي اعلام کردند برخي از حيوانات نسبت به ديگر گونه هاي جانوري متفکرتر هستند. اين نتيجه گيري بر اساس مطالعاتي ارائه شده است که طي آن روانشناسان اعلام کردند دلفين ها و نوعي از ميمون ها از اين توانايي انسان براي تفکر کردن ، کنترل و يا تنظيم حالتهاي ذهني برخوردارند.

محققان در دانشگاه بافالو معتقدند انسانها از توانايي آگاهي از آگاهي يا تفکر درباره فکر کردن برخوردارند و مي توانند بلاتکليفي و ترديد را حس کنند. آنها آگاهند چه زماني نمي دانند يا به خاطر نمي آورند و با به تعويق انداختن پاسخ و جستجو براي اطلاعات بهترين پاسخ را مي يابند. نمونه مناسب براي توضيح اين پديده زماني است که از فردي پرسيده مي شود آيا مي تواند نام شخصي را که شب گذشته در ميهماني ديده است به ياد بياورد يا خير، فرد با تفکر کردن درباره توانايي خود در به ياد آوردن نام در نهايت نام را به ياد آورده و جواب مثبت مي دهد بنابراين فرد در اين موقعيت به خوبي و درستي عملکرد شناختي خود را پيش بيني مي کند و بر اساس آن پاسخ مي دهد.

محققان با انجام بررسيهاي متعدد دريافتند که توانايي تفکر درباره فکر کردن تنها مختص انسانها نيست و برخي از حيوانات نيز چنين خصوصياتي را از خود نمايان مي کنند.

جانوران توانايي خود را در اين ويژگي در آزمايشهايي که توسط دانشمندان انجام گرفت نمايان کردند. دانشمندان در اين آزمايشها وظايف پيچيده اي به گونه هاي متفاوت جانوري دادند که از آن جمله تصميم گيري درباره تعداد نقاط موجود بر روي يک جعبه بود. به گفته دانشمندان حيوانات به خصوص دلفينها زماني که درباره نتيجه نهايي مطمئن نيستند به صورتي آشکار بين دو پاسخ احتمالي خود مردد مي مانند اما زماني که از پاسخ خود اطمينان دارد به اندازه اي سريع پاسخ مي دهند که براي فشردن کليد الکتريکي با شناي سريع خود محققان را خيس مي کنند. کبوترها نيز در هنگام مردد بودن در پاسخ به خواسته اي، رفتاري مشابه دلفينها از خود نمايان مي کنند.

آزمايشهاي متعدد بر روي ميمونها نيز نشان مي دهد اين جانداران مي توانند توانايي شناختي که در دلفينها وجود دارد را نمايان کرده و درباره تفکر فکر کنند. محققان معتقدند اين خصوصيت ذهني انساني بيشتر در جانداراني شکل مي گيرد که از گنجايش مغزي بيشتري برخوردارند.

بر اساس گزارش ام اس ان بي سي، محققان در تلاشند اين توانايي ذهني انساني را در مورد جاندارن متفاوتي مورد بررسي قرار دهند تا از وجود آن در جانداران بيشتري آگاه شوند.


mobile

 

یک شنبه 8 آذر 1388  2:37 AM
تشکرات از این پست
nilooofar
azadeh7
azadeh7
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 442
محل سکونت : اصفهان

دم مارمولک دارای ذهن است!

حققان طی مطالعه بر روی خصوصیات فیزیکی مارمولکها اعلام کردند دم این جانداران پس از جدا شدن از بدن از خصوصیاتی برخوردار است که تنها در صورت داشتن ذهنی مجزا قابل توضیح خواهند بود. 
  
دم مارمولک دارای ذهن است!
  
  
به گزارش مهر، گونه های متعددی از مارمولکها نه تنها قادرند برای گیج کردن مهاجمان دم خود را از ظ بدن جدا کنند بلکه حرکات دم آنها پس از جدا شدن نشان می دهد این عضو از اندام مارمولکها دارای ذهن مخصوص به خود است. 
محققان کانادایی دانشگاه کالگاری دریافتند دم جدا شده مارمولکهای لئوپارد تنها از واکنشهای مداوم و ریتم دار برخوردار نیست بلکه دارای حرکات پیچیده ای مانند حرکات پرشی تا ارتفاع سه سانتیمتری است.

این حرکات به واسطه بخشی هماهنگ کننده در نخاع درون دم کنترل می شوند سیگنالهایی که این حرکات را کنترل می کند از انتهای دم آغاز شده و نشان می دهد نوعی مرکز کنترل کننده در این قسمت از اندام قرار دارد. سیگنالهای مرکز کنترل معمولا تحت پوشش مغز مارمولک قرار دارند تا زمانی که جاندار تصمیم به جدا کردن دم خود بگیرد.

به گفته دانشمندان باور کردنی ترین تئوری برای توضیح این پدیده این است که دم جدا شده بر اساس حسگرهای محیطی که بر روی سطح آن قرار دارد از خود واکنش نشان می دهد و در جهات و اشکال خاصی باعث حرکت کردن عضو جداشده بدن مارمولک می شود.

بر اساس گزارش سی بی سی، مطالعه بر روی سیستم عصبی دم مارمولکها نشان می دهد این اندام می تواند به عنوان نمونه ای مناسب برای انجام مطالعات عملکردهای پیچیده عصبی نخاع در هنگام عدم حضور سیگنالهای مغزی به شمار رود، شرایطی که هنگام قطع نخاع در موجودات به وجود می آید.
 

mobile

 

یک شنبه 8 آذر 1388  2:37 AM
تشکرات از این پست
nilooofar
azadeh7
azadeh7
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 442
محل سکونت : اصفهان

آیا اسب دریایی نر ، بچه می‌آورد؟

اگر چه اسب دریایی ، در حقیقت نوعی ماهی است، ولی کمتر چیزی از این به ماهی می‌ماند. اسب دریایی سری دارد، مانند یک کره اسب بجای فلس ، اندامش را صفحات کوچک استخوان و برجستگی خار مانند ، پوشانده است، دمش هم شبیه دم مار است. اسب دریایی دهانی مانند یک لوله استوانه‌ای دارد و خوراک خود را از این راه می‌مکد.
شاید شگفت انگیزترین چیز در زندگی این جانور شیوه مراقبت وی از نوازادانش باشد. ماده تخمها را در درون توبره‌ای گشاد نهاده ، آنرا در زیر دم نر جای می‌دهد. بنابراین بجای آنکه مادر مراقبت از تخمها را تا مرحله بیرون آمدن نوزادها بر عهده گیرد، جانور نر این کار را انجام می‌دهد. و نوزادها بعد از بیرون آمدن از تخم ، بصورت آویخته به دم پدر به رشد خود ادامه می‌دهند و بعد مستقل می‌شوند.

 

mobile

 

چهارشنبه 11 آذر 1388  3:44 AM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

مگس گیر خال دار


نام انگلیسی : Spotted Flycatcher

نام فرانسوی : Gobe-mouches Gris

نام علمی (لاتین) : Muscicapa striata

چطور پیدایش کنیم :

اندازه مگس گیر خال دار ۱۳/۵ سانتی‌متر است ؛ صرف نظر از حالت قائم بدن به وسیله پرو بال قهوه‌ای مایل به خاکستری ، تارک خال‌خال و سینه تقریبا سفید رگه‌رگه شناسایی می شود . بال‌ها و دم خود را اغلب تکان می دهد ، معمولا در ارتفاع کم روی شاخه‌ها می نشیند و از آنجا با پروازی چابک و سریع حشرات در حال گذر را دنبال می کند .

مگس گیر خال دار

مگس گیر خال دار


منقار سیاه رنگی دارد و رگه هایی در پیشانی و سینه و رگه هایی کمرنگ در لبه پوشپرهای بلند و خط بالی اش دیده می شود.
پرنده ای نسبتا تک‌زی است .
مگس گیر خال دار روی شاخه ها به صورت موجی پرواز کرده و حشرات را در هوا شکار می کند.
این پرنده معمولا راست می نشیند و غالبا" بال ها را تکان داده و آویزان نگه می دارد.

مگس گیر خال دار

مگس گیر خال دار



صدای پرنده:

صدای مگس گیر خال دار سریع و به صورت "ته زی ت، tzeet" یا "سی پ- سی پ- سی- سی تی، sip-sip-see-sitti"  شنیده می شود.

زیستگاه :

مگس گیر خال دار  در باغ‌ها ، پارک‌ها و حاشیه جنگل‌ها  و نقاطی که درختان و بوته های بلند  دارد، زندگی می کند و در روی ساختمان‌ها یا داخل آنها ، روی تنه درخت‌ها و یا در پناه گیاهان بالارونده آشیانه می سازد.


مگس گیر خال دار

مگس گیر خال دار

پراکندگی :

مگس گیر خالدار از جمله پرندگانی‌ست که تابستان‌ها فراوان است و نیز به صورت مهاجر عبوری در همه‌جای ایران دیده می شود .

مگس گیر خال دار

مگس گیر خال دار



حفاظت:

از آنجایی که هیچ گونه اطلاعات دقیق از وضعیت پراکندگی آن نشده ، برنامه حفاظتی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مگس گیر خال دار

مگس گیر خال دار

چهارشنبه 11 آذر 1388  4:33 AM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

همه چی درباره کلاغ ها

بعضی از کلاغ ها در گروههای بزرگ زندگی می کنند
نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیسی حاکی از آن است که پرنده ها و به خصوص خانواده کلاغ ها، بیش از آنچه که در گذشته تصور می شد باهوش هستند.
"کریستوفر برد" از بخش جانورشناسی دانشگاه کمبریج انگستان که در این مورد تحقیقات گسترده ای انجام داده، معتقد است که پرندگان و در راس آنها خانواده کلاغ ها، علاوه بر آنکه از حافظه بسیار خوبی برخوردارند، توانایی استدلال های پیچیده اجتماعی را هم دارند.
آنچه که حیرت آقای "برد" را بیش از همه برانگیخته، توانایی خارق العاده کلاغ ها در ساخت و استفاده از ابزار است.
البته بخشی از هوش این پرندگان در تعامل با سایر اعضای گروهی که در آن زندگی می کنند جلوه گر می شود. به طور مثال کلاغ ها قادرند به راحتی افراد مختلف گروه را از هم تشخیص دهند، و یا با بعضی از آنها روابط نزدیک تری برقرار کنند.




رفتار فریبکارانه 
زندگی کردن در گروه، گاهی اوقات باعث می شود کلاغ ها رفتارهای فریبکارانه ای از خود به نمایش بگذارند. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که گونه خاصی از زاغ ها، استاد این شیوه های فریبکاری هستند.
بسیاری از کلاغ ها عادت دارند غذا و آذوقه را برای مصرف در آینده، به خصوص در فصل سرما ذخیره کنند. اما گونه به خصوصی از زاغ ها حتی در این مورد یک قدم فراتر می روند.
آنها اگر متوجه بشوند که تحت نظر هستند، برای فریب دادن و گیج کردن پرنده های دیگر منقار خود را در زمین فرو می برند بدون آنکه غذا را در آن نقطه قرار داده باشند. سپس ممکن است آنها غذا را در نقطه ای دیگر مخفی کنند.




تست آینه
اگر بفهمند تحت نظرند، رفتارهای گمراه کننده ای از خود بروز خواهند داد
پیش از این تصور می شد تنها بعضی از انواع پستانداران، از جمله دلفین ها و فیل ها از وجود خود آگاهی دارند و به نوعی از توانایی تشخیص خود برخوردارند.
اما سال گذشته برای نخستین بار گروهی از محققان آلمانی دریافتند که گونه ای از کلاغ ها (مگپای) نیز از این توانایی برخوردارند.
به این ترتیب که با قرار دادن یک پرچسب رنگی زیر منقار این پرندگان، و قراردادن یک آینه مقابل آنها، مشاهده شد که این زاغ ها با تشخیص تصویر خود در آینه، تلاش می کنند برچسب را از منقار خود جدا کنند.
ساخت و استفاده از ابزار
اما علاوه بر توانایی کلاغ ها در محیط های اجتماعی، موضوع دیگری که حیرت دانشمندان را برانگیخته توانایی آنها در ساخت و استفاده از ابزار است.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که کلاغ ها در این مورد نه تنها از پستاندارانی نظیر شامپانزه ها چیزی کم ندارند، بلکه در مواردی رفتار پیچیده تری هم از خود به نمایش می گذارند.
راسل گری، و تیم تحقیقاتی او از دپارتمان روانشناسی دانشگاه آکلند با مطالعه کلاغ های "نیو کلدونین" که در جزیره ای به همین نام در اقیانوس آرام زندگی می کنند، پی بردند که این کلاغ ها با جدا کردن شاخه اصلی، جدا کردن انشعابات آن و سپس شکل دادن به انتهای شاخه، ابزاری درست می کنند که در به دام انداختن کرم ها و حشرات کاربرد دارد.




سئوال بی جواب
هوش کلاغ ها حتی در مواردی بیش از هوش پستاندارانی مثل شامپانزه هاست
در حالیکه دانشمندان موفق شده اند به بسیاری از رفتارهای هوشمندانه کلاغ ها از جمله کلاغ های جزیره "نیو کلدونین" پی ببرند، اما یک سئوال اساسی وجود دارد که هنوز پاسخ قانع کننده ای برای آن پیدا نشده است.
آنها مایلند بدانند که دلیل یادگیری و پیشرفت مهارت در ساخت و کاربرد ابزار توسط این نوع خاص کلاغ ها چیست.
نکته جالب این است که حتی با دور کردن کلاغ های "نیو کلدونین" از محیط اصلی زندگی آنها، و قطع رابطه آنها با سایر اعضای گروه، این کلاغ ها همچنان توانایی ساخت ابزار برای رفع مشکلاتشان را به ارث می برند.
به این ترتیب دانشمندان می گویند با وجودیکه شاید بعضی از مردم تصور کنند تحقیقات علمی در مورد پرندگان و به خصوص کلاغ ها بسیار پیشرفته است، در عمل این یافته اثبات می کند که آنها هنوز در مراحل ابتدایی تحقیقات به سر می برند.
پنج شنبه 19 آذر 1388  7:47 PM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

زبان ارتباطی میمون ها

میمون ها با زبان اشاره مخصوص خود، با هم ارتباط برقرار می کنند. این علائم در گروههای مختلف ، متفاوت است. محققان کشف کرده اند میمون ها با کمک این علائم ، پاسخ خود را سریعتر دریافت می کنند. 
گر چه میمون های گونه های مختلف از حالات چهره و اصوات یکسان برای بیان منظور خود استفاده می کنند؛ ولی حرکات دست و پای آنان برای تفهیم خواسته شان ، کاملا متفاوت است. 

بنا به گفته محققان دانشگاه ایموری (Emory) آتلانتا، این مشاهدات برپایه تئوری قدیمی صورت گرفت که طبق آن حالات رفتار و چهره ، زبان اولیه به شمار می آید و انسان ها در این زمینه پیشگام هستند. نکته قابل توجه این که فقط انسان و میمون از اعضای بدن خود به عنوان وسیله ارتباطی استفاده می کنند. از آنجا که این علائم نزد انسان بیش از اختراع واژه ، تکامل یافته است ، سرآغاز زبان انسانی نیز به شمار می روند. 
محققان امریکایی ، 2 گروه جداگانه از میمونها را مورد بررسی قرار دادند. این زیست شناسان علائم دست ، پا، صورت و همچنین اصوات تولید شده از سوی این حیوانات را تحت نظر گرفتند و تحقیق کردند که در چه وضعیتی و با چه اهدافی ، میمون ها از علائمی ثابت و مشخص استفاده می کنند. همان گونه که برمحققان آشکار شده است ، حالات چهره و اصوات در هر 2 گروه در موقعیت های یکسان ، کاملا مشابه است ، اما حرکات دست و پا حتی زیر مجموعه های یک گروه متفاوت است. 
طبق این تحقیقات ، حرکت دست یکسان در موقعیت های مختلف معنای کاملا متفاوتی دارد؛ در حالی که به طور مثال جیغ زدن همیشه واکنش حمله یا نشان دهنده ترس شدید است. 
دانشمندان امیدوارند نتایج این تحقیق ، به شناخت بهتر پیدایش زبان نزد انسان ها کمک کند


پنج شنبه 10 دی 1388  12:10 PM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

دم مارمولک دارای ذهن است!


دم مارمولک دارای ذهن است!به گزارش مهر، گونه های متعددی از مارمولکها نه تنها قادرند برای گیج کردن مهاجمان دم خود را از بدن جدا کنند بلکه حرکات دم آنها پس از جدا شدن نشان می دهد این عضو از اندام مارمولکها دارای ذهن مخصوص به خود است.


محققان طی مطالعه بر روی خصوصیات فیزیکی مارمولکها اعلام کردند دم این جانداران پس از جدا شدن از بدن از خصوصیاتی برخوردار است که تنها در صورت داشتن ذهنی مجزا قابل توضیح خواهند بود.

به گزارش مهر، گونه های متعددی از مارمولکها نه تنها قادرند برای گیج کردن مهاجمان دم خود را از بدن جدا کنند بلکه حرکات دم آنها پس از جدا شدن نشان می دهد این عضو از اندام مارمولکها دارای ذهن مخصوص به خود است.

محققان کانادایی دانشگاه کالگاری دریافتند دم جدا شده مارمولکهای لئوپارد تنها از واکنشهای مداوم و ریتم دار برخوردار نیست بلکه دارای حرکات پیچیده ای مانند حرکات پرشی تا ارتفاع سه سانتیمتری است.

این حرکات به واسطه بخشی هماهنگ کننده در نخاع درون دم کنترل می شوند سیگنالهایی که این حرکات را کنترل می کند از انتهای دم آغاز شده و نشان می دهد نوعی مرکز کنترل کننده در این قسمت از اندام قرار دارد. سیگنالهای مرکز کنترل معمولا تحت پوشش مغز مارمولک قرار دارند تا زمانی که جاندار تصمیم به جدا کردن دم خود بگیرد.

به گفته دانشمندان باور کردنی ترین تئوری برای توضیح این پدیده این است که دم جدا شده بر اساس حسگرهای محیطی که بر روی سطح آن قرار دارد از خود واکنش نشان می دهد و در جهات و اشکال خاصی باعث حرکت کردن عضو جداشده بدن مارمولک می شود.

بر اساس گزارش سی بی سی، مطالعه بر روی سیستم عصبی دم مارمولکها نشان می دهد این اندام می تواند به عنوان نمونه ای مناسب برای انجام مطالعات عملکردهای پیچیده عصبی نخاع در هنگام عدم حضور سیگنالهای مغزی به شمار رود، شرایطی که هنگام قطع نخاع در موجودات به وجود می آید.


شنبه 10 بهمن 1388  3:39 AM
تشکرات از این پست
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

اطلاعات کامل درباره حنا همراه با عکس

اولین بز شبیه سازی شده کشور ساعت یک و سی دقیقه بامداد 26 فروردین 1388 در پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی اصفهان پژوهشکده رویان در سلامت کامل متولد شد.

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

به گزارش تماشاگران  سه سال پس از شبیه سازی موفقیت آمیز گوسفند "رویانا" در ایران، این بار در تولید اولین بز شبیه سازی شده کشور که دانش آن تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است، به موفقیت دست یافتند.

این بز زیبای حنایی - سفید دورگه که به واسطه شکل ظاهری با دیگر بزهای گله متمایز است ، دوران آبستنی 147 روزه خود را در رحم مادر رضاعی سیاه رنگ بختیاری خود به سلامت طی کرد.


تولد این بز شبیه سازی شده که از طریق عمل سزارین انجام شد،‌ به دنبال سلسله تحقیقات موفق پژوهشگران رویان و پس از تولد اولین گوسفند شبیه سازی شده (رویانا) که از آرزوهای دیرینه مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بود، به تحقق پیوست.


هدف نهایی این تحقیقات دامنه دار دستیابی به توانمندی داخلی در تولید داروهای نوترکیب است که برای رسیدن به این هدف مراحل متعددی باید طی شود.

* تولید جنین های آزمایشگاهی پستانداران با تکنیک های لقاح خارج رحمی 
یکی از این مراحل تولید جنین های آزمایشگاهی پستانداران با تکنیک های لقاح خارج رحمی است. طی این مرحله تخمک های نابالغ از تخمدان های کشتارگاهی در آزمایشگاه بالغ و پس از انجام لقاح با اسپرم و طی عملی مرسوم به لقاح آزمایشگاهی (IVF) منجر به تولید جنین هایی می شود که پس از انتقال به رحم حیوانات گیرنده ، به تولد حیوانات حاصل از لقاح خارج رحمی می انجامد.

دستاوردهای پژوهشکده رویان در این زمینه، تولد انواع مختلف پستانداران مزرعه ای اعم از گاو، گوسفند و بز است.

مرحله دیگر ، تولید جنین های شبیه سازی شده است. برای این کار ، هسته تخمک حاصل از تخمدان های کشتارگاهی پس از بلوغ آزمایشگاهی ، خارج می شود و سپس هسته سلول پوستی حاصل از یک حیوان مورد نظر جایگزین آن می شود.

جنین های حاصل از این عمل پس از طی دوره هفت روزه کشت آزمایشگاهی به درون رحم حیوانات گیرنده منتقل می شود که دستاورد پژوهشکده رویان در این زمینه تولید اولین پستانداران مزرعه ای شبیه سازی شده گاو، گوسفند و بز است.

* تولید جنین های شبیه سازی شده

برای تولید جنین های شبیه سازی شده، هسته های تخمک های حاصل از تخمدان های کشتارگاهی پس از بلوغ آزمایشگاهی، خارج می شود و سپس هسته سلول پوستی حاصل از یک حیوان مورد نظر جایگزین آن می شود. جنین های حاصل از این عمل ، پس از طی دومره هفت روزه کشت آزمایشگاهی به درون رحم حیوانات گیرنده منتقل می شود که دستاورد پژوهشکده رویان در این زمینه تولد اولین پستانداران مزرعه ای شبیه سازی شده گاو، گوسفند و بز است.

علی رغم بیش از چهل مورد آبستنی موفق گاو شبیه سازی شده ، دو تولد زودرس اتفاق افتاده است.

* تولید رده های سلولی تراریخت حاوی ژن tPA

مرحله دیگر برای دستیابی به توانمندی داخلی در تولید داروهای نوترکیب با استفاده از فن آوری شبیه سازی ، تولید رده های سلولی تراریخت حاوی ژن tPA است. 
در این راستا ژن، tPA پس از جداسازی از ژنوم انسانی و تغییر ساختاری ژنتیکی ، درون سلول مورد نظر وارد می شود،

به گونه ای که ژن مورد نظر در ارایه ژن های دخیل در شیرواری قرار گیرمد. پس از طی مراحل شبیه سازی ، جنین های تراریختی به وجود می آید که قابل انتقال به رحم حیوانات گیرنده جهت تولید حیوانات شبیه سازی شده تراریخت با توان تولید داروی ضد سکته قلبی tPA در شیر است. 
سلول های تراریخت در پژوهشکده رویان با موفقیت، تولید و خالص سازی شده و امید است طی روند شبیه سازی بتوان در آینده نزدیک شاهد تولد موجودات تراریخت مورد نظر بود.

در پژوهشکده رویان پروژه تولید حیوانات تراریخت در گاو پایه گذاری شده و موفقیت هایی نیز حاصل شده است، اما به دلیل طولانی بودن دوره آبستنی گاو که همراه با مشکلات متعددی است و نیز هزینه های بالای شبیه سازی گاو، ادامه پروژه در گونه بز دنبال شده است.

بر اساس اطلاعات موجود تاکنون فقط در چند کشور معدود از جمله آمریکا، انگلستان، کانادا و چین شبیه سازی بز انجام شده، و پژوهشگران جهاد دانشگاهی در پژوهشکده رویان امیدوارند با سعی و تلاش و نیز حمایت مسئولان، پروژه تولید داروهای نوترکیب نیز از این طریق به نتیجه برسد.

 

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید

تماشاگران هر یك ساعت به روز می شود | www.tamashagaran.ir | كلیك كنید


دوشنبه 3 اسفند 1388  3:15 PM
تشکرات از این پست
shahdan
shahdan
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 1485
محل سکونت : تهران

پاسخ به:بخش جانوران

سلام
 

نادرترین حيوانات جهان 

mooshkoor.jpgجانوران بسیاری در دنیا وجود دارند که در نگاه اکثر مردم چهره ای عجیب و حتی ترسناک محسوب می شوند. متأسفانه خطر انقراض بیشتر این جانوران کمیاب را تهدید می کند و نسل آن ها در حالی از بین می رود که نامشان همچنان ناشناخته باقی مانده است.بر اساس اعلام نظر كارشناسان محيط زيست، ۲۸ جاندار عجيب‌ترين حيوانات بر روي كره زمين لقب گرفتند!

اولين اين جانداران يك نوع «موش‌كور» است كه اغلب در امريكاي شمالي يافت مي‌شود. ‌اين موش كور از آن جهت لقب عجيب‌ترين حيوان روي كره زمين را از آن خود كرده كه به جاي بيني بر روي پوزه خود، ۲۲ بازوچه و حسگر دارد و از طريق آن‌ها مي‌تواند غذاي خود را بيابد. اين جانور در باتلاق‌ها، دشت‌ها و مناطق پست زندگي مي‌كند و اغلب جانوران بي مهره، حشرات آبزي، كرم و جانداران نرم‌تن نظير حلزون‌ها را مي‌خورد.

فهرست عجيب‌ترين حيوانات جهان!
بر اساس اعلام نظر كارشناسان محيط زيست، ۲۸ جاندار عجيب‌ترين حيوانات بر روي كره زمين لقب گرفتند!

mooshkoor.jpg

اولين اين جانداران يك نوع «موش‌كور» است كه اغلب در امريكاي شمالي يافت مي‌شود. ‌اين موش كور از آن جهت لقب عجيب‌ترين حيوان روي كره زمين را از آن خود كرده كه به جاي بيني بر روي پوزه خود، ۲۲ بازوچه و حسگر دارد و از طريق آن‌ها مي‌تواند غذاي خود را بيابد. اين جانور در باتلاق‌ها، دشت‌ها و مناطق پست زندگي مي‌كند و اغلب جانوران بي مهره، حشرات آبزي، كرم و جانداران نرم‌تن نظير حلزون‌ها را مي‌خورد.

mar.jpg

دومين موجود عجيب در اين رده‌بندي، يك نوع مار تيز دندان از نژاد افعي است كه با داشتن آرواره و پوزه‌اي بلند و نوع خاصي از دندان مي‌تواند زهر خود را به بدن شكارش وارد كند.
بر اساس تحقيقات صورت گرفته توسط كارشناسان محيط زيست، امروزه تنها دو نوع از اين مارها در حيات وحش زندگي مي‌كنند يكي در «هائيتي» و «جمهوري دومينيكن» و ديگري در كوباست.

khookabi.jpg

سومين موجودات عجيب خوك‌هاي دريايي هستند كه اكثرا يا بر روي آب اقيانوس‌ها و آب‌هاي آزاد زندگي مي‌كنند يا آنكه مي‌توان آن‌ها را در بستر و كف اين آب‌هاي آزاد يافت. اين موجودات آبزي خود را با گل و لاي و لجن كف اقيانوس‌ها سير نگه مي‌دارند.
همچنين بر اساس گزارشات موجود، هنوز مشخص نشده است كه اين خوك‌هاي دريايي چگونه مي‌توانند در عمق و قعر آب‌هاي آزاد زندگي كنند.

mahi_badi.jpg 

چهارمين موجود عجيب و خارق‌العاده جهان، يك ماهي از نوع ماهي حباب است كه مي‌تواند با باد كردن خود بر روي آب شناور بماند.

 kharchang.jpg

«يتي خرچنگ» كه در سال ۲۰۰۵ ميلادي در جنوب اقيانوس آرام يافت شد، پنجمين موجود و جاندار آبزي عجيب است و در عمق دو هزار و ۲۰۰ متري از سطح دريا زندگي مي‌كند.

 laki.jpg

ششمين جاندار عجيب، «لاك پشت سفيد – صورتي» است كه البته رنگ كرمي و سفيدش بر بدن اين جانور خونسرد غالب است و تنها لكه‌هايي از رنگ صورتي بر بدنش ديده مي‌شود. اين لاك پشت غول‌پيكر در فرهنگ چيني‌ها ارج و قرب فراوان دارد.

moossh2pa.jpg

موش دوپا» كه هفتمين جانور عجيب جهان است، اكثرا شبانه شكار مي‌رود و در بيابان‌هاي چين و مغولستان يافت مي‌شود. اين جاندار جونده داراي دمي بلند، پاهايي دراز و گوش‌هايي بزرگ است.
بر اساس گزارشات رسمي كارشناسان محيط زيست، اين جاندار كمياب و نادر بوده و به شدت در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد.

darkoob.jpg

«داركوب آي‌.آي»، هشتمين جانور عجيب جهان است. اين موجود با سوراخ كردن تنه درختان كرم‌هاي حشره را بيرون مي‌آورد و اگر اين كرم‌ها تلاش كنند تا از دست اين جانور فرار كنند، او با دندان‌هايي همانند يك جونده سوراخ تنه درخت را عريض‌تر كرده و با انگشت وسطي خود غذايش را شكار كرده و مي‌خورد.

saiga.jpg

نهمين جانور «سايگا» است كه با بيني بسيار بزرگ و قابل انعطافش هواي سرد زمستان را گرم كرده و در تابستان گرد و غبار شديد را فيلتر مي‌كند تا براي تنفس مناسب شود.

 marmahi-20.jpg

«مارماهي دهان گرد» به دليل عادات غذايي نامعمول و غير متعادل، دهمين موجود عجيب جهان لقب گرفته است.

سلامت باشید
سه شنبه 4 اسفند 1388  9:01 AM
تشکرات از این پست
nilooofar
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بخش جانوران

                

زنبور ها برای اطلاع هم گروه های خود از مکان منابع غذایی از رایحه ی گل ها استفاده میکنند. 

به گفته ی محققان دانشگاه لندن؛برای بسیاری از حیوانات یافتن غذا بسیار زمان گیر و نا کار آمد خواهد بود.اما بعضی از جانداران مثل زنبور ها این مشکل را با مطلع کردن هم گروه های خود از مکان هایی که غذا به وفور یافت میشود حل کرده و آن ها را در عملیات جست و جوی غذا شرکت میدهند.زنبور های عسل با انجام پروازهای چرخشی به زنبور های دیگر آدرس و جهت منابع غذایی را نشان میدهند اما زنبورهای دیگر با استفاده از انتشار رایحه یا فرومون در کندو های زیستگاه خود؛زنبورهای دیگر را برای بیرون آمدن و جست و جو تشویق میکنند.

 دانشمندان برای کشف چگونگی مسیریابی زنبورها رایحه ی گیاه آنیس و فرومون جمع آوری نیرو را با هم ترکیب کرده و در کندوی زنبورها منتشر کرده و سپس فعالیت های زنبورها را تحت نظر گرفتند.زنبورها زمانی که رایحه ی گیاهان آنیس توسط زنبوری دیگر به کندو آورده شد دریافتند که گل هایی با رایحه ی مشابه گیاه آنیس برای آن ها بسیار مفید بوده و برای یافتن آن گلها؛کندو را ترک کردند. 

آن ها مشاهده کردند که زنبور های فعال؛هم گروه های خود را با حرکت هیجان زده در اطراف کندو؛وزوز کردن و انتشار فرومون جمع آوری نیرو برای یافتن غذا تحریک میکنند.به این معنی که این زنبورها عطر گل هایی را که از آن ها تغذیه کرده اند با خود به کندو آورده و طعم آن ها را وارد عسل میکنند. 

در این صورت زنبور های دیگر کندو را برای یافتن گل هایی با همان عطر و طعم ترک خواهند کرد.

دوشنبه 10 اسفند 1388  3:31 AM
تشکرات از این پست
nilooofar
دسترسی سریع به انجمن ها