0

مجله پزشکی : سرطان

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان در کمین کیست؟


  سرطان در کمین کیست؟امروزه برای انواع سرطان، روش‌های درمانی متعددی وجود دارد. اما چه کسی می ‌خواهد به سرطان مبتلا شود؟ حتی با وجود پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های اخیر همه می‌ خواهند از خطر بیماری‌ها در امان باشند تا اینکه با صرف هزینه زیاد از شرشان خلاص شوند. یکی از مهمترین را‌ه‌ها اصلاح سبک زندگی است. نمی ‌توانیم هر طور می ‌خواهیم زندگی کنیم و از عوارض تغذیه نادرست و استرس زیاد و زندگی کم تحرک دور بمانیم.
اولین اقدام، قبول این واقعیت است که سبک زندگی خاصی که به ‌طور کامل و صد درصد به دور از سرطان باشد وجود ندارد، لیکن می‌ توان تصمیماتی اتخاذ کرد که در صورت عمل به آنها احتمال ابتلا به سرطان، به‌ شدت تحت تأثیر قرار گرفته و محدود شود.
این تصمیمات بیشتر بر پایه احتمالات بوده و اغلب افراد برای درک صحیح از آن با مشکل مواجه‌اند.
● مهاجرت سرطان‌ها
میزان شیوع انواع سرطان‌ها در مناطق گوناگون جهان با یکدیگر متفاوت است اما دیده شده که اگر گروهی از یک کشور به جای دیگری مهاجرت کرده و به جمعیت کشور جدید اضافه شوند، این میزان در آنها تغییر می ‌یابد.
در قرن بیستم تعداد قابل توجهی از ژاپنی‌ها به آمریکا مهاجرت کردند، با مطالعات گوناگون روشن شد که میزان شیوع سرطان در نسل‌های اول و دوم زن‌های ژاپنی به مرور زمان در آمریکا تغییر یافت. بیشتر این مطالعات متوجه سرطان پستان در نزد خانم‌ها بود زیرا میزان شیوع این سرطان در ژاپن کم و در آمریکا بالاست. جالب این است که نسل دوم زنانی که در آمریکا به دنیا آمده و همان ‌جا بزرگ شده‌اند، میزان شیوع بالاتری از سرطان پستان را در خود نشان داده‌اند، به‌ طوری که با میزان شیوع همین سرطان در جمعیت زنان آمریکایی سفیدپوست تقریباً برابری می ‌کند. جالب‌تر اینکه شیوع سرطان معده در این گروه روند معکوس داشته و کمتر شده است و هر چه مدت زندگی زنان ژاپنی و اولاد آنها در آمریکا بیشتر می ‌شود، این شیوع کمتر می ‌شود.
● خطر شغلی
احتمالاً در کشورهای توسعه یافته درصد کوچکی از سرطان‌ها با شغل فرد مرتبط است. در عین حال این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون مهر تأییدی بر ارتباط سرطان با عوامل محیطی است. افزایش شیوع سرطان مثانه در کارگران صنایع رنگرزی و لاستیک‌ سازی دیده شده که به ‌‌واسطه ارتباط این کارگران با عوامل شیمیایی مورد استفاده در شرکت‌های یاد شده بود. این عوامل خطرزا شامل گروهی از مواد شیمیایی به نام "آمین‌های آروماتیک" هستند. در یک مورد نشان داده شد که استفاده از یک ماده شیمیایی خاص سبب ایجاد سرطان مثانه در تمامی ۱۹ کارگر یک کارخانه شده است. از جمله مواد بسیار خطرناک آزبستوز (آزبستوز عبارت‌ است‌ از التهاب‌ ریه ها به‌ علت‌ استنشاق‌ ذرات‌ آزبست‌. این‌ یک‌ اختلال‌ مزمن‌ است‌ اما مسری‌ نیست‌. آزبستوز ممکن‌ است‌ منجر به‌ سرطان ریه‌ شود، آزبستوز شاید مهمترین‌ بیماری‌ ریوی‌ ناشی‌ از کار باشد. ) است که در بعضی کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده عامل ایجاد نوعی سرطان نادر ریه به نام مزوتلیوماست. این ماده در معادن آزبستوز و در شغل‌های مرتبط با آن به مقدار زیاد وجود دارد.
● رفتار پرخطر جنسی
رفتار پرخطر جنسی با بیشتر مسائل زندگی مرتبط است. سرطان نیز از این موضوع مستثنا نیست. به ‌طور مثال درباره سرطان دهانه رحم این ارتباط به ‌طور مستقیم وجود دارد و درباره لنفوم و سارکوم کاپوزی به ‌طور غیرمستقیم و با واسطه درباره بیماران مبتلا به ایدز، این ارتباط به اثبات رسیده است. ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارد. قابل ذکر است که به‌ طور اولیه خصوصیات سرطان ‌زایی این ویروس در ژن‌هایی مشاهده می ‌شود که در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. بنابراین به نظر می رسد که می ‌توان سرطان دهانه رحم را به عنوان یک بیماری که از راه جنسی قابل انتقال است در نظر گرفت و این در شرایطی است که مردان به عنوان ناقلان اولیه بیماری به‌حساب می‌‌ آیند. در سال‌های اخیر بحث‌های فراوانی درباره احتمال سرطان‌زا بودن قرص‌های ضد حاملگی شده است. گر چه به نظر می ‌رسد که در ابتدا مدارکی دال بر این خطر ارائه داده‌اند اما این فرضیه توسط مطالعات جدید حمایت نشده است. بنابراین در حال حاضر مجبوریم بپذیریم که احتمال ابتلا به سرطان در زنان مصرف کننده این گونه قرص‌ها بیشتر نیست.
● تغذیه به وسیله شیر مادر
مسئله تغذیه نوزاد از طریق پستان مادر ، موضوع جالبی است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زن‌های بچه‌داری که بچه‌های خود را از طریق پستان تغذیه کرده‌اند، کمتر به سرطان پستان مبتلا می ‌شوند. به عبارت دیگر، هر چه یک خانم مدت زمانی طولانی‌تری از طریق پستان خود شیر دهد، از حفاظتی بیشتر در برابر سرطان این عضو برخوردار می ‌شود.
● درمان جایگزین با هورمون
در درمان جایگزین با هورمون (HRT)، از هورمون استروژن برای جبران کاهش ترشح استروژن که به طور طبیعی در دوران یائسگی در زنان اتفاق می افتد، استفاده می کنند. این کاهش در میزان ترشح استروژن به طور مستقیم موجب کاهش تراکم استخوان ها می شود. افزایش میزان استروژن با هورمون درمانی (HRT) خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد و استحکام استخوان ها را بیشتر می کند.
این درمان در بیشترخانم‌ها بسیار مفید بوده، لیکن نگرانی‌هایی را به ‌وجود آورده است که به‌‌ واسطه احتمال افزایش خطر سرطان در مصرف ‌کنندگان است. این مطلب در حال تحقیق و مطالعه است و به نظر می‌ رسد که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می ‌دهد اما باید دانست که احتمال ایجاد سرطان تخمدان و دهانه رحم با استفاده از اینگونه هورمون‌ها افزایش نمی‌ یابد و مشابه زنانی است که هورمون دریافت نمی‌ کنند. همچنین مدارکی دال بر افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم در خانم‌هایی که فرآورده‌های هورمونی از نوع استروژن تنها مصرف می ‌کنند، وجود دارد.
این مسائل نشان می ‌دهد که سبک زندگی می ‌تواند در پیشگیری و یا ایجاد سرطان نقش اساسی را داشته باشد. سالم زندگی کنید تا به سرطان مبتلا نشوید.    
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  3:31 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان در کمین نوجوانان


  سرطان در کمین نوجوانانبرای بسیاری از پسران نوجوان بلوغ یعنی قد كشیدن و سبز شدن پشت لب . برای دختران نوجوان بلوغ یعنی گذشتن از عروسك‌های كودكی و یك خانم كامل شدن. ولی برای برخی نوجوانان بلوغ ، یادآور سرطان است.
شاید دیدن نوجوانانی كه در گرمای تابستان كلا‌ه پشمی بر سر می‌گذارند تا رد موهایی كه شیمی درمانی ازشان گرفته، پنهان كنند؛‌خیلی ناراحت كننده باشد.ولی این واقعیتی است كه هزاران نوجوان با رسیدن به سن بلوغ و جهش رشدی با آن روبرو می‌شوند. همیشه فكر می‌كنیم وقتی پیر شدیم، شاید دچار سرطان شویم ولی حقیقت این است كه فرآیند بلوغ و رسیدن به سن جهش رشدی با مكانیسم‌هایی كه هنوز دقیقا روشن نیست، وقوع سرطان‌های خاصی را در نوجوانان تشدید می‌كند. اگر دوست دارید بدانید بلوغ و جهش رشدی چه ارتباطی با سرطان دارند این مطلب را بخوانید.
● وقتی رشد، جهش می‌كند
جهش رشدی بخشی از پدیده بلوغ به شمار می‌آید. بلوغ پدیده‌ای جنسی است. می‌توان بلوغ را دوره‌ای از زندگی دانست كه در آن تحولات جنسی رخ می‌دهد. این دوره، دوره‌ای گذرا بین كودكی و جوانی است كه در آن صفات ثانویه جنسی مانند تغییر صدا در پسرها، قاعدگی در دخترها، رویش مو بر صورت پسرها، ظاهر می‌شود.
در هنگام بلوغ، جهش رشدی رخ می‌دهد و قدرت باروری با تغییرات فیزیولوژیك در بدن به وجود می‌آید. اگر چه برای زمان بلوغ تفاوت‌های فردی وجود دارد ، ولی به طور متوسط، دختران ۲ سال زودتر از پسران بالغ می‌شوند. به طور میانگین قله جهش رشدی در دخترها ۱۲ سالگی و در پسرها ۱۴سالگی است.
جهش رشدی نشانه بلوغ فیزیكی است. قاعدگی دخترها و تغییر صدا در پسرها، بلافاصله پس از قله جهش رشدی رخ می‌دهد. بنابراین اگر هر یك از این خصوصیات در نوجوانی مشاهده شد، نشانه آن است كه جهش رشدی او به پایان رسیده است. دخترها ۲ سال زودتر از پسرها بالغ می‌شوند و بنابراین ۲ سال زودتر نیز قله جهش رشدی را طی می‌كنند. اگر بخواهیم بفهمیم كه جهش رشدی دقیقا چه هنگام در دخترها و پسرها رخ می‌دهد، باید نگاهی به كل فرآیند بلوغ بیندازیم و جایگاه جهش رشدی را در آن بیابیم.
بلوغ در دخترها حدود ۳/۵ سال طول می‌كشد و دارای ۳ مرحله است: مرحله اول كه شروع جهش رشدی محسوب می‌شود شامل برجسته شدن سینه‌ها و رویش مو بر روی مناطق تناسلی است. این مرحله از بلوغ دخترها و در واقع شروع جهش رشدی، یك سال طول می‌كشد.
مرحله دوم بلوغ در دخترها قله جهش رشدی را تشكیل می‌دهد. در این مرحله موهای زیر بغل ظاهر شده و تكامل سینه‌ها بیشتر می‌شود.
مرحله سوم بلوغ دختر خانم‌ها، پایان جهش رشدی است و نشانه آن آغاز قاعدگی است. این مرحله یك تا ۱/۵ سال بعد از مرحله دوم بلوغ رخ می‌دهد. بلوغ در پسرها ۵ سال طول می‌كشد و دارای ۴ مرحله است.
نخستین مرحله بلوغ جنسی در پسران، جهش چربی نام دارد. در این مرحله پسرها چاق و زشت می‌شوند و علت آن ترشح هورمون زنانه استروژن از بیضه‌هاست. مرحله دوم كه یك سال پس از مرحله اول آغاز می‌شود، شامل جهش در رشد قد و آغاز رشد آلت تناسلی است،‌پسرها شروع به قد كشیدن می‌كنند و لاغرتر می‌شوند. مرحله سوم بلوغ پسرها، حدود یك سال پس از مرحله قبلی رخ می‌دهد و در این دوره پشت لب پسرها سبز می‌شود و موها بر پشت لب بالا شروع به رویش می‌كنند.
در این دوران جهشی در رشد عضلات به وجود می‌آید و اندام فرد عضلانی‌تر شده و چهار شانه می‌شود. در مرحله چهارم بلوغ آقا پسرها، جهشی كه در رشد قد آغاز شده بود، پایان می‌یابد. موها بر روی چانه رویش می‌یابند و قدرت عضلانی فرد بیشتر می‌شود. بنابراین جهش رشدی را می‌توان مرحله‌ای از رشد و بلوغ فرد دانست كه در آن رشد عضلات، اسكلت، اندام‌های تناسلی و رشد كلی بدن بسیار سرعت می‌گیرد و یا به زبان دیگر رشد فرد جهش می‌یابد. این جهش در رشد، به شدت تحت تاثیر هورمون‌های جنسی است كه ترشح آنها در این سنین افزایش می‌‌یابد.
● زمانی برای یاغی شدن سلول‌ها
سرطان یعنی رشد و تكثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن. بیشتر سلول‌های بدن در پاسخ به تحریكاتی كه از داخل یا خارج بدن به آنها وارد می‌شود، رشد و تولید مثل می‌كنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل صحیح خود اتفاق بیفتد،‌بدن سالم می‌ماند و عملكرد طبیعی خود را حفظ می‌كند، ولی مشكلات زمانی شروع می‌شود كه برخی از ژن‌های یك سلول‌ دچار جهش شده و سلول‌ به یك سلول سرطانی تبدیل شود.
یك سلول طبیعی، ممكن است بدون هیچ دلیل واضحی به یك سلول سرطانی تبدیل شود ولی در اغلب موارد، تبدیل در اثر مواجهه مكرر با مواد سرطان‌زا صورت می‌گیرد. شكل ظاهری و عملكرد سلول‌‌های سرطانی با سلول‌های طبیعی تفاوت دارد. جهش یا تغییر ایجاد شده در دی‌.‌ان‌.ای یا ماده ژنتیكی سلول اتفاق می‌افتد. دی‌.‌ان‌.ای مسئول كنترل شكل ظاهری و عملكرد سلول است.
وقتی دی‌.‌ان‌.ای یك سلول تغییر می‌كند، آن سلول با سلول‌های سالم كنار خود تفاوت می‌یابد و دیگر كار سلول‌های طبیعی بدن را انجام نمی‌دهد. این سلول‌ تغییر یافته از سلول‌های همسایه‌اش جدا می‌شود و نمی‌داند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد. بنابراین خودسرانه به رشد و تقسیم و عملكرد خود ادامه می‌دهد و توده‌‌های سرطانی كه تومور نامیده می‌شود را به وجود می‌آورد.
● سرطان‌هایی كه نوجوانان را دوست دارند
سرطان‌ها در نوجوانان نادر هستند مثلا احتمال اینكه یك دختر نوجوان به سرطان پستان مبتلا شود، خیلی اندك است ولی برخی انواع سرطان‌ها در این سنین بیش از سنین بالا رخ می‌دهند، مانند سرطان بیضه. بیایید با هم به سرطان‌های رایج در میان نوجوانان نگاهی بیندازیم:
‌‌‌‌▪ استئوساركوم: شایع‌ترین سرطان استخوان است. این سرطان در نوجوانان و به خصوص در سن جهش رشدی بیش از دیگران رخ می‌دهد. دخترها بیش از پسرها به آن مبتلا می‌شوند. علامت اصلی ابتلا به این سرطان درد و برآمدگی در روی استخوان پا یا بازو است. بعضی افراد هنگام خواب یا هنگام ورزش درد بیشتری را احساس می‌كنند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق جریان خون خود را به اعضای دیگر برسانند و اعضا و اندام‌های دیگر بدن را نیز درگیر كنند.
▪ ساركوم یوئینگ: سرطان دیگری است كه استخوان‌ها را درگیر می‌كند. این سرطان نیز معمولا جوانان و نوجوانان را درگیر می‌كند. استخوان‌های پا و لگن بیش از سایر استخوان‌ها به این سرطان مبتلا می‌شوند. درمان این سرطان، شیمی‌درمانی و جراحی است. اصولا سرطان‌های استخوان پاسخ مناسبی به درمان می‌دهند و در اكثر موارد نوجوانان درمان پذیرند.
▪ تومورهای مغزی: تومورهای مغزی شایع در میان نوجوانان، تومورهایی هستند كه از سرطانی شدن گروهی از سلول‌های خود مغز، ایجاد می‌شوند و این تومورها، سلول‌های سرطانی نقاط دیگر بدن كه به این ناحیه مهاجرت كرده‌‌اند، نیستند. این تومورها معمولا به وسیله جراحی از مغز خارج می‌شوند و لازم است به دنبال آن شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام شود.
▪ لنفوما: لنفوما توموری است كه بافت‌های لنفاوی بدن را درگیر می‌كند. بافت‌های لنفاوی شامل غدد لنفاوی، تیموس، طحال و لوزه‌هاست. سیستم لنفاوی نقش مهمی در دفاع از بدن برعلیه عوامل خارجی و میكروب‌ها بر عهده دارد. لنفوم‌هایی كه نوجوانان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند، لنفوم هوچكین وغیرهوچكین است.
▪ تومورهای دیگر: تومورهای دیگری كه در میان نوجوانان و جوانان شایع است، تومورهای بیضه، تخمدان و انواعی از سرطان‌های عضلات اسكلتی است.
● جهش رشد، یورش سرطان
نتایج یك تحقیق جدید در ماه مارس ۲۰۰۶ نشان می‌دهد كه جهش رشدی در نوجوانان، شانس ابتلای آنها به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. این به معنای آن است كه نوجوانان با رسیدن به جهش رشدی، دچار سرطان‌های خاصی می‌شوند.
سرطان گر چه در میان نوجوانان نادر و كمیاب است، ولی یكی از علل اصلی مرگ جوانان و نوجوانان ۱۲ تا ۲۴ سال را بعد از مرگ ناشی از تصادفات رانندگی تشكیل می‌دهد. پرفسور، بیرچ از دانشگاه منچستر انگلستان كه سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد، معتقد است؛ زمینه ژنتیكی، هورمون‌ها، اتفاقاتی كه در دوره جنینی و نوزادی برای كودك به وجود می‌آید مانند انواع عفونت‌ها، نقش مهمی در ابتلای نوجوانان به سرطان در دوره جهش رشدی،‌ایفا می‌كنند
هر یك از این عوامل موجب به وجود آمدن یك آمادگی در گروهی از سلول‌ها برای رشد غیرمعمول و سرطانی می‌شوند.
محققان می‌گویند در طی جهش رشدی كه سرعت رشد ناگهان افزایش می‌یابد، در اثر اتفاقی كه هنوز به ماهیت آن پی برده نشده است، این گروه‌های سلولی از رشد و تقسیم طبیعی خود خارج شده و وارد دوره‌های تقسیم غیرطبیعی و سرطانی شده و توده‌های سرطانی را در نوجوانان به وجود می‌آورند. آمارهای موجود نشان می‌دهند شانس ابتلا به سرطان با افزایش سن، افزایش می‌یابد.
در حقیقت در سنین بالاتر، سرطان بیشتر اتفاق می‌افتد. بیش از ۶۰ درصد سرطان ها در افراد ۶۵ ساله و پیرتر رخ می‌دهند وعلت آن نیز جهش‌ها و تغییرات ژنتیكی است. در طول زندگی بر اثر انواع عوامل مختلف محیطی و داخلی مانند اشعهx، ویروس‌ها، مواد غذایی سرطان‌زا و غیره، ژن‌های سلولی دچار جهش می‌شوند و سلول‌ها وارد دوره‌های تقسیم غیرطبیعی شده و توده‌های سرطانی به وجود می‌آیند.
محققان اعتقاد دارند زمینه ژنتیكی و استعداد خانوادگی و فامیلی نقش مهمی را در ابتلای نوجوانان به سرطان‌ها در طی جهش رشدی ایفا می‌كنند. ولی هنوز مشخص نیست چه عاملی در هنگامی كه رشد كلی بدن سرعت می‌گیرد، باعث القا و تحریك سلول‌ها به سوی سرطانی شدن، می‌شود.
كمتر از یك درصد سرطان‌ها در نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۴ سال اتفاق می‌افتد. <استئوساركوم> و <ساركوم‌ یوئینگ> كه هر دو از سرطان‌های استخوان هستند، در دوره جهش رشدی،‌ بیش از هر سرطان دیگری نوجوانان را مبتلا می‌كنند، <لنفوم هوچكین> و <سرطان سلول‌های غدد تناسلی> در رده‌های بعدی قرار دارند.
لنفوم هوچكین غدد لنفاوی و سرطان سلول‌های غدد تناسلی، تخمدان و بیضه را درگیر می‌كنند. سه‌چهارم استئوساركوم‌ها در استخوان‌های دراز مانند پاها و ۱۰ درصد آن در استخوان‌های بازوها رخ می‌دهند.
محققان احتمال می‌دهند، تغییرات هورمونی در طول بلوغ و جهش رشدی، عفونت‌های ویروسی مانند اپشتین بار ویروس و مواد شیمیایی سرطان‌زا نقش مهمی در ابتلا نوجوانان به سرطان ایفا می‌كنند.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، مصرف سیگار، قلیان و دخانیات به‌وسیله نوجوانان و یا تنفس دود آن به صورت غیرمستقیم شانس ابتلای نوجوانان به سرطان‌های دستگاه‌ تنفسی و ریه‌ها را افزایش می‌دهد.
نتایج این تحقیق نشان داد كه از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۳، ۱۴ هزار نوجوان مبتلا به سرطان در طی معاینات و آزمایش‌ها شناسایی شدند كه همه‌ی این نوجوانان یا در بخش كودكان و یا بخش بزرگسالان بیمارستان‌ها تحت درمان قرار می‌گرفتند، ولی لا‌زم است با توجه به شرایط سنی و نیازهای ویژه این رده سنی، بخش خاصی در بیمارستان‌ها برای آنها در نظر گرفته شود.     ‌‌‌ گلرخ ثریا
  روزنامه سلامت
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  3:33 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان دهانه رحم


  ● سرطان دهانه رحم چیست ؟
سرطان دهانه رحم، از جمله سرطانهای شایع در زنان بوده و در آن سلولهای سرطانی داخل رحم شروع به رشد و تکثیر می نمایند. دهانه رحم مدخل ورودی رحم به حساب می آید و جایگاه اتصال رحم به مهبل است.
سرطان دهانه رحم به آرامی رشد می کند. قبل از ظهور سلولهای سرطانی در دهانه رحم بافت رحمی شروع به تغییراتی می کند که به نظر نرمال نمی رسند. از طریق آزمایش پاپ اسمیر این سلولها قابل شناسایی می باشند. بعد از طی این تغییرات اولیه سلولهای سرطانی شروع به رشدکرده و به صورت عمقی در بافتهای اطراف رشد می کند.
در صورتیکه این سرطان در مرحله اولیه شناخته شده و درمان شود. این نوع سرطان درمانپذیر خواهد بود. در سرطانهای پیش مهاجم میزان بقای ۵ ساله ۱۰۰ درصد است و در مراحل اولیه سرطان مهاجم این میزان ۹۱ درصد خواهد بود . بطور کلی در تمامی مراحل به صورت ترکیب با هم این میزان ۷۰ درصد است.
اگر چه علل این سرطان به طور کامل و دقیق شناخته نشده است اما دانشمندان نحوه رشد و توسعه این سرطان را دریافته اند . پیش از رشد سلولهای سرطانی، بافت دهانه رحم شروع به تغییراتی می کند که با بافت طبیعی متفاوت می باشد. این تغییراتی به آرامی و در طی چندین سال رخ می دهند اما گاهی این تغییرات بسیار سریع هستند.
اگر سلولهای پیش سرطانی غیر طبیعی برروی دهانه رحم تشکیل شوند، معمولاً زمانی تشخیص داده می شوند که یک زن آزمایش پاپ اسمیر انجام داده است. گاهی اوقات بدون انجام درمان سلولهای مذکور ناپدید می شوند اما در اکثر موارد نیاز به درمان وجود دارد. اگر سلولها به خودی خود ناپدید نشوند و درمان نیز صورت نگیرد، سلولهای سرطانی شروع به رشد کرده و در عمق بافت دهانه رحم و بافتهای اطراف نفوذ می کنند. شایعترین نوع سرطان رحم دهانه رحم، سرطان سلول سنگفرشی است.
● عوامل خطر و پیشگیری
بهترین راه جلوگیری از بروز سرطان دهانه رحم انجام زود هنگام آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری وجود سلولهای غیرطبیعی بردهانه رحم می باشد. در صورت یافتن سلولهای غیرطبیعی ، قبل از آنکه سلولهای سرطانی تشکیل شوند، که می بایستی درمان صورت گیرد. زنان باید از سن ۱۸ سالگی بصورت سالانه، تا آخر عمر این آزمایش را انجام دهند.
در مجموع در وضعیت سلامتی عمومی نیز فاکتورهایی وجود دارند که برروی احتمال خطر ابتلا به این نوع مؤثر هستند. زنانیکه در معرض خطر بیشتری هستند باید حتماً به پزشک مراجعه کنند تا برای آنها آزمایش پاپ اسمیر درخواست شود. فاکتورهای خطری که بر بروز سرطان دهانه رحم مؤثرند شامل موارد ذیل است :
▪ عفونت با ویروس زگیل( (HPV: با ابتلاء به این ویروس که نوعی بیماری منتقله از راه جنسی است، شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم افزایش می یابد.
▪ ابتلا به ایدز: عفونت با ویروس ایدز سیستم ایمنی را سرکوب کرده و در نیجه بدن توان مقابله با سلولهای پیش سرطانی و سرطانی را همانند عفونت ها از دست خواهد داد.
▪ سیگار کشیدن : در زنان سیگاری شانس ابتلاء دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است زیرا دود سیگار منجر به ایجاد موادی می شود که به سلولهای طبیعی موجود در دهانه رحم صدمه می زنند.
● علائم و تشخیص
بطور معمول این نوع سرطان علامت خاصی ایجاد نمی کند، بنابراین انجام آزمایشات غربالگری معمول به منظور جستجوی هرگونه بافت غیرطبیعی دهانه رحم بسیار مهم می باشد. زنانیکه مبتلا به علائمی نظیر ترشحات غیرطبیعی، خونریزی غیر معمول در مقایسه با خونریزی قاعدگی و ونریزی و درد در طی مقاربت هستند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند . این علائم ممکن است ثانویه به عفونتها یا مشکلات دیگر باشد اما گاهی اوقات زمانیکه سلولهای غیر طبیعی به سلولهای اولیه سرطانی تبدیل می شوند ، ممکن است چنین علائمی بوجود آید.
آزمایش پاپ اسمیر، نوعی آزمایش معمول جهت غربالگری سلولهای غیرطبیعی در مراحل پیش سرطانی به حساب می آید. در این تست با استفاده از یک ابزار ساده، پزشک از بافت دهانه رحم و داخل آن نمونه گیری بعمل آورد. در حین انجام تست ممکن است فرد احساس فشار داشته باشد اما این تست معمولاً دردناک نخواهد بود. بعد از نمونه گیری سلولها جهت ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شوند.
اگر تست نشان دهنده وجود سلولهای غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز شود که پزشک از طریق ابزارهای خاصی که اصطلاحاً کولپوسکوپ نام دارد مستقیماً بافت دهانه رحم را ببیند. گاهی ممکن است از این طریق، نمونه گیری از بافت دهانه رحم نیز صورت گیرد تا نمونه در زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار بگیرد و از نظر وجود سلولهای سرطانی در داخل بافت ارزیابی شود. این عمل را اصطلاحاً بیوپسی گویند.
اگر نمونه مورد نیاز کوچک باشد این عمل در مطب پزشک نیز قابل انجام است اما اگر نیاز به نمونه بزرگتری باشد مثلاً یک نمونه مخروطی مورد نیاز باشد باید این عمل در بیمارستان انجام شود. ( شانس بهبود) و انتخاب روش درمانی بستگی به مرحله سرطان ( آیا سرطان فقط بافت دهانه رحم را درگیر کرده است یا بافتهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده است.) و وضعیت سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد.
به منظور ارزیابی انتشار سلولهای سرطانی به سایر بافتهای ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دیگری باشد و بر اساس نتایج آزمایشات سرطان را به مراحل مختلف تقسیم می کنند.
● عود: عود سرطان به معنای بازگشت دوباره آن بعد از درمان است. عود ممکن است در دهانه رحم یا در سایر نقاط بدن رخ دهد. اگر عود سرطان در لگن رخ دهد از روش های درمانی استفاده از شیمی درمانی به منظور تسکین علایم سرطان می باشد. اگر عود در خارج از لگن رخ دهد نیز ممکن است بیمار به اختیار خود، جهت درمان روشهای شیمی درمانی را که در حال انجام مطالعات بالینی هستند برگزیند.
●● انواع روشهای درمانی و عوارض جانبی
به طو رکلی سه روش درمانی وجود دارد که شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی می باشد. از آنجایی که کشتن سلولهای سرطانی بدون آسیب به بافت طبیعی بسیار مشکل
است، بروز عوارض جانبی اجتناب ناپذیر می باشد.
● جراحی : روشهای جراحی متعددی برای درمان این نوع سرطانها وجود دارد که انتخاب هرکدام از آنها بر عهده پزشک است.
▪ عوارض جانبی : عوارض جانبی بر اساس محل تومور و نوع عمل و سایر فاکتورها متفاوت است. اگر چه در چند روز اول بعد از جراحی فرد ناراحت است، اما درد با استفاده از داروهای مختلف قابل کنترل می باشد، زمان بهبودی نیز در افراد مختلف متفاوت است.
● پرتو درمانی : در این روش از پرتوهای اشعهX برای کشتن سلولهای سرطانی و کاهش اندازه تومور استفاده می شود. پرتو بصورت خارجی از طریق ماشینهای مخصوص یا بصورت داخلی از طریق کاشت مواد پرتوزای مخصوص در داخل بدن و نزدیک تومور، تولید می شوند.
▪ عوارض جانبی : شایعترین عوارض جانبی این روش خستگی ، واکنشهای پوستی ( بصورت بثورات پوستی و قرمزی ) در محل برخورد پرتو، کاهش اشتها می باشد. در صورت پرتودهی به لگن ممکن است مهبل تنگ شود. یائسگی زودرس ، اختلالات ادراری و کاهش گلبولهای سفید نیز ممکن است رخ دهد. البته این عوارض قابل کنترل بوده در بسیاری از موارد دائمی نمی باشند.
● شیمی درمانی : در این روش از داروها جهت کشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. بسیار از داروهای شیمی درمانی بصورت تزریق داخل وریدی یا داخل عضلانی استفاده می شوند. اما فرم خوراکی آنها نیز موجود است. این روش درمانی نوعی روش سیستمیک است زیرا دارو در تمامی نقاط بدن از طریق خون پخش شده و هر جا سلول سرطانی باشد منجر به کشتن آن می شود. معمولاً این روش درمانی بصورت دوره ای تجویز می شود، یعنی بعد از طی دوره درمانی یک دوره استراحت داده شده و سپس دوره درمانی از نو شروع می شود.
▪ عوارض جانبی : از آنجایی که این داروها بافتهایی که سرعت تکثیر بالایی دارند را نیز هدف قرار می دهد لذا سلولهای خونی ، بافت پوششی دستگاه گوارش و سلولهای فولیکول مو نیز درگیر می شوند. در نتیجه عوارضی نظیر عفونت ، خستگی ، ریزش موی موقتی، زخمهای دهانی و مهبلی تغییر در سیکل قاعدگی و نازایی نیز ممکن است رخ دهد . البته همه این عوارض در تمامی موارد رخ نمی دهند و معمولاً در طی دوره استراحت یا بعد از قطع درمان این عوارض معمولاً از بین می روند. بعلاوه برای کنترل این عوارض و کاهش آنها داروها و روشهای درمانی خاصی نیز وجود دارد.    

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  3:37 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان را بهتر بشناسیم


  سرطان را بهتر بشناسیمهر شخص دارای سلول های سرطانی در بدن خود است .
این سلول های سرطانی در آزمایشهای استاندارد خود را نشان نمی دهندتا آنکه به مقدار چند میلیارد سلول افزایش یابند.
زمانی که پزشکان به اشخاص مبتلا به سرطان اعلام می کنند که دیگر در بدن آنها سلول سرطانی وجود ندارد ، این حالت فقط بدان معناست که آزمایشها دیگر قادر به ردیابی و پیدا کردن سلولهای سرطانی نیست زیرا آن سلول ها به مقدار قابل رد یابی شدن در بدن وجود ندارند.
سلولهای سرطانی بین شش تا ده مرتبه در دوره زندگی یک انسان پیدا می شوند.
زمانی که سیستم ایمنی انسان قوی باشد سلولهای سرطانی از بین می روند و از ایجاد تومور سرطانی جلوگیری می شود.
زمانی که شخص بیماری سرطان دارد نشانه آنست که وی دارای کاستیهای تغذیه ای شده است . این کاستی ممکن است منشاء ژنتیک ، محیطی ، غذا ها و عواملی درشیوه زندگی باشد.
برای غلبه بر کاستی های متعدد تغذیه ای ، تغییر در رژیم غذایی شامل اضافه کردن بعضی مخلفات غذا یی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
شیمی درمانی ضمن آنکه باعث مسموم کردن فوری سلول های سرطان است که سریع رشد می کند ، سلول های سالم بدن درمغز استخوان و دیواره روده ها و غیره را که سریع رشد می کند نیز از بین می برد و همزمان می تواند سبب ضایعه اعضای مختلف بدن مثل کبد ، کلیه ها و قلب و ریه ها و غیره شود.
پرتوگیری ضمن آنگه سلولهای سرطانی را نابود می کند سلولهای سالم را نیز می سوزاند، ضایع می کند وباعث تخریب آنها می شود.
درمان اولیه با شیمی درمانی و پرتو درمانی غالبا اندازه تومور را کاهش می دهد. بااین وصف شیمی درمانی و پرتودرمانی درازمدت به نابودی بیشتر تومور منتج نمی شود.
زمانی که بدن تحت تاثیر مسمو میت ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرد سیستم ایمنی در معرض خطر و نابودی واقع می شود بنا براین شخص ممکن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونتها و عوارض ناشی از آن از دست بدهد.
شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند باعث جهش ژنتیکی سلولهای سرطانی گردد و مقاوم و پایدار شود ونابود کردن آن مشکل خواهد شد . جراحی می تواند باعث گسترش سلول های سرطانی به دیگر نقاط بدن شود.
یک راه موثر مبارزه با سرطان غذا نرساندن به سلولهای سرطانی است . عدم رساندن مواد غذ ایی مورد نیاز سلول برای جلوگیری از افزایش و چند برابر شدن تعداد سلولها است .
سلولهای سرطانی از چه موادی تغذیه می شوند؟
الف) قند تغذیه کننده سرطان است. با قطع مصرف قند یک عامل مهم تامین غذا برای سلولهای سرطانی قطع می شود . جانشین های قند نظیر NutraSweet ، Equal ، Spoonful و غیره با Aspartame ساخته می شود و زیان آوراست. یک جانشین طبیعی بهتر عسل مانوکا یا ملاس ناشی از قند سازی است لیکن مقدار مصرف آن باید بسیار اندک باشد. نمک سفره دارای افزودنی شیمیایی است که رنگ آنرا سفید کند. جانشین بهتر نمک سفره نمک حاصل از آب دریا و یا Brag&#۰۳۹;s aminos است.
ب) شیر باعث می شود که بدن بخصوص در سیستم گوارش (معده و روده ها ) مخاط درست کند. سرطان ا ز مخاط تغذیه می کند . با قطع مصرف شیر و جانشین کردن آن با شیر سویا سلولهای سرطانی در برابر بی تغذیگی قرار می گیرند
پ) سلولهای سرطانی در محیط اسیدی مقاوم و پایدار می شوند. رژیم مبتنی بر گوشت قرمز اسیدی می شود و بهترین آنست که ماهی خورده شود و بجای مصرف گوشت گاو و خوک مقدارکمی گوشت جوجه مرجح است. گوشت قرمز همچنین محتوی آنتی بیوتیک های دامی ، هرمون های رشد و انگل است که تماما بخصوص برای اشخاص مبتلا به سرطان آسیب رسان است .
ت) رژیم با ۸۰% سبزیجات تازه و آب میوه و بنشن ، دانه های نباتی ، آجیل ها و مقداری میوه بدن را در محیط قلیایی قرار می دهد. ازغذاهای پخته شده شامل بنشن ،حدود ۲۰% می تواند به بدن برسد. آنزیم های زنده در آب سبزیجات تازه به آسانی جذب می شود و ظرف ۱۵ دقیقه به سطوح سلولی می رسد تا سلولهای سالم را رشد کافی دهد و تقویت کند. برای بدست آوردن آنزیم های زنده بمنظور ساختن سلول های سالم کوشش کنید آب سبزیجات تازه ( بسیاری از سبزیجات از جمله جوانه لوبیا ) مصرف کنید و دو تا سه مرتبه در روز مقداری سبزیجات خام بخورید. آنزیم ها در حرارت ۱۰۴ درجه فارنهایت (یا ۴۰ درجه سانتیگراد) ازبین می روند.
ث) از خوردن قهوه ، چای وشکلات که دارای کافئین زیاد است پرهیز کنید. چای سبز جانشینی بهتر و دارای خواص ضد سرطان است. بهترین نوشیدنی آب است. برای جلوگیری از ورود توکسین های معروف(مواد سمی ) و فلزات سنگین در آبهای لوله کشی به بدن ، مصرف آب تصفیه شده یا فیلتر شده مناسب است . از خوردن آبهای تقطیر شده پرهیز کنید.
هضم پروتئین گوشت قرمز سخت است و نیاز به مقدار زیادی آنزیم گوارشی دارد. گوشت هضم نشده که در روده ها باقی بماند فاسد می شود و مسمومیت ایجاد می کند.
دیواره های سلول سرطانی دارای پوشش پروتئین خشن است. با صرفنظر کردن از خوردن گوشت یا کمتر خوردن آن آنزیم بیشتری برای حمله به دیواره های پروتئینی سلول سرطان آزاد می شود و به بدن امکان می دهد سلول های سرطانی را از بین ببرد.
بعضی مکمل ها : IP۶, Flor-ssence, Essiac, anti-oxidants, vitamins, minerals, EFAs etc.)) سیستم ایمنی را بهبود می بخشند تا سلولهای مبارزه کننده و کشنده خود بدن را برای از بین بردن سلول سرطانی تقویت کنند. مکمل های دیگرنظیر ویتامین ای (E) توان برنامه ریزی کشتن سلول یعنی روش معمولی خلاصی یافتن از سلول های آسیب دیده ، غیر ضروری و غیر لازم بدن را دارند .
سرطان بیماری جسم و روح و روان است.
داشتن روحیه مثبت و پیکار جو به شخص مبارزه کننده با سرطان کمک می کند
که به بقای خود ادامه دهد.
خشم و عدم بخشش و تند خویی بدن را در برابر محیط پر تنش و ترشرویی قرار می دهد. بیاموزید که روحیه ای توام با عشق و بخشندگی داشته باشید. بیاموزید که همواره حالت آرامش و دلی آرام داشته باشید و از زندگی لذت ببرید.
سلول های سرطانی در محیط حاوی اکسیژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه و تنفس عمیق باعث می شود که اکسیژن به لایه های سلولی برسد . اکسیژن درمانی روش دیگرِی برای از بین بردن سلول های سرطانی است.
لطفا این پیام را برای تمام کسانی که دوستشان دارید ارسال کنید . این مقاله را باید برای هر کسی که درزندگیتان برای شما اهمیت دارد ارسال کنید.     ترجمه : رضافرجام فر

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  3:40 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان روده بزرگ


  سرطان روده بزرگروده بزرگ قسمت انتهایی سیستم گوارشی است كه از انتهای روده باریك (ایلئوم) شروع می شود و تا ناحیه مقعد كه قسمت انتهایی روده است ادامه می یابد. روده بزرگ شامل قسمت های متعددی است كه در ابتدا آن را سكوم می گویند كه قطر آن حدود ۵/۸ -۵/۷ سانتی متر است.
این قسمت بیشترین قطر كولون را دارد و در ابتدای آن آپاندیس قرار دارد و پس از سكوم شامل قسمت های كولون صعودی، عرضی، نزولی و سیگموئید است كه پس از آن ۱۵ سانتی متر انتهایی آن را ركتوم یا راست روده گویند و نهایتاً قسمت خروجی قرار دارد كه به نام كانال مقعد می شناسیم.
هر كدام از این قسمت ها می تواند دچار سرطان شود طول كولون بین ۱۵۰-۱۰۰ سانتی متر است و شاید به دلیل طول زیاد آن و عوامل متعدد دیگر سومین سرطان شایع در كشورهای غربی و چهارمین سرطان شایع در جهان است.
در كشورهای صنعتی بعد از سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است.
سالانه یك و نیم میلیون نفر در جهان دچار سرطان كولون و ركتوم می شوند و در آمریكا سالانه حدود ۶۰ هزار مرگ به دلیل سرطان كولوركتال اتفاق می افتد.
زنان و مردان تقریباً به طور مساوی گرفتار می شوند و شیوع آن از سن ۵۰-۴۰ سالگی به تدریج افزایش می یابد و حداكثر بروز آن بعد از سن ۵۰ سالگی است. در ایران شیوع این سرطان رو به افزایش است و طبق آمار موجود در حال حاضر چهارمین سرطان شایع در بین مردان (۵درصد) و زنان (۵/۵درصد) است.
درصد ابتلا به سرطان كولون و ركتوم در افراد زیر پنجاه سال در ایران قابل توجه است. لازم به ذكر است كه اكثر مرگ و میرهای ناشی از سرطان كولون و ركتوم قابل پیشگیری است و در گذشته فكر می شد كه شیوع سرطان كولون طرف چپ شایعتر است ولی طی بیست سال گذشته شیوع سرطان در قسمت های چپ كولون كاهش یافته و بیشتر به سمت راست انتشار پیدا كرده است.
● عوامل موثر در بروز سرطان روده بزرگ
از نظر اپیدمیولوژی در بروز سرطان كولون و ركتوم دو عامل مهم محیط و ژنتیك نقش بسیار مهمی دارند.
● عوامل محیطی
با توجه به زندگی صنعتی امروزه و افزایش شهرنشینی و تغییر رژیم غذایی عمده مردم در جهان عامل محیط نقش بسزایی در بروز سرطان كولون و ركتوم دارد.
▪ از نظر عوامل محیطی چندین عامل در آن دخالت دارد كه به طور خلاصه عبارتند از:
۱- رژیم غذایی كم فیبر و كم حجم
۲- مصرف گوشت قرمز فراوان
۳- مصرف چربی فراوان در رژیم غذایی
۴- مصرف سیگار و الكل
۵- چاقی
۶- عدم تحرك كافی
۷- زندگی در كشورهای صنعتی
۸- سابقه جراحی و برداشتن كیسه صفرا
۹- سابقه پرتو درمانی( رادیوتراپی)
● عوامل ژنتیك و سن
▪ در بروز سرطان كولون و ركتوم سن و ارث و نهایتاً مسائل ژنتیك نقش بسیار زیاد و ثابت شده ای دارند لذا بایستی به موارد زیر توجه خاص شود:
۱- افرادی كه در سنین كمتر از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان كولون و ركتوم می شوند.
۲- بروز سرطان های متعدد اولیه در یك عضو
۳- بروز سرطان های متعدد اولیه در نقاط مختلف بدن
۴- سابقه سرطان كولون و ركتوم در بستگان درجه اول
۵- شیوع بیش از حد سرطان در افراد فامیل
۶- سابقه پولیپ یا پولیپ های متعدد در فرد یا افراد فامیل
۷- سابقه ابتلا به بیماری های كولیت زخمی شونده و كولیت كرون
● انواع شیوع سرطان های كولون و ركتوم
عوامل ژنتیكی و محیطی سرطان های كولون و ركتوم را به سه شكل بروز می دهند:سرطان نوع پراكنده یا اسپورایك كه تقریباً ۷۰درصد از سرطان های كولون و ركتوم را تشكیل می دهند و این نوع سرطان در افراد با سن بالای ۵۰ سال شایع تر است و در این نوع از سرطان ها رژیم غذایی و عوامل محیطی نقش مهمتری را دارند.
▪ نوع ارثی: كه حدود ۱۰درصد موارد سرطان كولون را تشكیل می دهد در انواع فامیلی و كسانی كه دچار پولیپ های آدنوماتوز، سندرم كانسرهای كولوركتال فامیلی غیر پولیپوز (HNPCC)، پولیپوز فامیلیال آدنوماتوز(FAP) دیده می شود و مهمترین نكته در نوع ارثی آن است كه با بررسی سابقه خانوادگی می توان به راحتی اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودرس را با موفقیت بسیار بالا انجام داد.
▪ نوع فامیلی : این نوع سرطان ها ۲۵درصد از سرطان های كولون و ركتوم را شامل می شوند و در سابقه این بیماران ابتلای افراد فامیل درجه اول و دوم و سوم به سرطان كولون و ركتوم و یا یولیپ كولون وجود دارد لذا در بیمارانی كه علائم مختصری از خونریزی دارند و سن بالای ۵۰ سال دارند و یا سابقه ارثی پولیپ های متعدد كولون در خود و یا بستگان درجه اول، دوم و سوم دارند و یا در افرادی كه سابقه سرطان، پولیپ در فامیل و بستگان دارند نیاز به بررسی كامل دارند.
● عوامل محافظت كننده در برابر سرطان های كولون و ركتوم
۱- تحرك و ورزش
۲- تعدیل وزن و جلوگیری از چاقی
۳- مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی NSAID
۴- رژیم غذایی پرفیبر از قبیل سبزیجات و میوه جات و سبوس گندم
۵- مصرف كافی اسید فولیك و میتونین
۶- مصرف كافی كلسیم
۷- كاهش مصرف چربی از ۴۰درصد كالری به ۳۰درصد در روز
● علائم عمده و شایع سرطان روده بزرگ كدام است؟
۱- هر گونه تغییر در اجابت مزاج
۲- درد شكم كه به طور متناوب باشد
۳- خونریزی روشن و یا تیره به همراه مدفوع در موقع اجابت مزاج
۴- ضعف و بی حالی
۵- كم خونی (آنمی) بدون علائم گوارشی دیگر
۶- علائم انسداد روده
۷- كاهش وزن
۸- ضایعات متاستاتیك (دست اندازی به اعضای دیگر)
▪ لازم به ذكر است كه یك یا چند عامل فوق می تواند وجود داشته باشد.
علائم و نشانه ها براساس محل درگیری تومور با توجه به طول بلند روده بزرگ متفاوت است.
همان طور كه در ابتدای این مقاله گفته شد در صورتی كه تومور در ناحیه سیگموئید (كولون چپ) اتفاق افتد به دلیل قطر بسیار كم آن (۵/۳-۵/۲ سانتی متر)، احتمال انسداد شایع تر است و در صورتیكه در طرف راست باشد به دلیل قطر زیاد آن اكثراً با ضعف و بی حالی و كم خونی همراه است.
تومورهای ناحیه چپ بیشتر با خونریزی روشن، درد و اسهال، دل پیچه و نفخ همراه هستند.
تومورهایی كه با خونریزی تظاهر می كنند معمولاً پیش آگهی بهتری دارند. به طور كلی سرطان های كولون و روده نسبت به سایر سرطان های دستگاه گوارش سیر بهتری دارند. بهترین اقدام درمانی با جراحی است و در صورتی كه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند و جراحی شوند از پیش آگهی خوبی برخوردار خواهند بود و حتی یكی از سرطان هایی است كه قابل پیشگیری است.
با مشاهده هر كدام از علائم فوق بایستی به پزشك متخصص گوارش و یا جراح كولوركتال مراجعه شود.
متاسفانه در جامعه ایران گاهی بیماران به دلیل عدم اطلاع و ترس از بیان بعضی علائم و یا عدم پیگیری لازم با تاخیر به پزشك مراجعه می كنند كه جراحی و ادامه درمان نیز مشكل تر می شود.
● تشخیص سرطان روده: تشخیص خیلی مشكل است.
ابتدا با شرح حال دقیق پزشك می تواند به بیماری مشكوك شود و اقدامات تشخیصی انجام دهد. امروزه با توجه به در دسترس بودن امكانات عكس برداری و كولونوسكوپی و حتی سی تی اسكن و وسایل آزمایشگاهی مناسب به راحتی تشخیص سرطان و یا بیماری های زمینه ساز آن وجود دارد و در پی آن درمان مناسب را می توان انجام داد. آزمایش خون مخفی در مدفوع در بیمار یابی موثر است. كولونوسكوپی وسیله ای است كه در صورت آمادگی بیمار در شرایط مناسب می توان توسط آندوسكوپ بلند (لوله ای قابل انعطاف) تمام كولون را مشاهده و حتی در صورت وجود پولیپ با وسایل مخصوص آنها را برداشته و یا نمونه برداری كرده و محل ضایعات را شناسایی و اقدامات درمانی لازم و جراحی بعدی را انجام داد. همچنین عكس برداری مخصوص با ماده حاجب نیز اطلاعات مناسب و خوبی را به پزشك می دهد. سی تی اسكن و بعضی از آزمایشات (تومور ماركرها) قبل از عمل می تواند میزان گسترش سرطان را مشخص نماید.
امروزه ارتباط مرحله تومور و پیش آگهی ۵ ساله بیماران و شانس زنده بودن در مبتلایان به سرطان روده بزرگ شناخته شده است.
▪ پیش آگهی در مرحله I (گرفتاری زیر مخاطی) ۹۵درصد است
▪ پیش آگهی در مرحله II (گرفتاری تا غشاء مخاط) ۸۰ درصد است
▪ پیش آگهی در مرحله III (گرفتاری غدد لنفاوی)۶۰-۵۰ درصد است
▪ پیش آگهی در مرحله IV ( انتشار به كبد یا ریه ۵ درصد) است.
● درمان سرطان كولون و ركتوم
بر حسب محل گرفتاری درمان متفاوت است ولیكن موثرترین درمان سرطان كولون و ركتوم جراحی است و جراحی مناسب و كامل می تواند بسیار موثر باشد ولیكن بر حسب محل گرفتاری ممكن است نوع جراحی متفاوت باشد.
در سرطان های كولون یعنی از ابتدای سكوم تا ناحیه ابتدای ركتوم جراحی از طریق شكم انجام می شود و قسمت مبتلا با حاشیه كافی برداشته می شود ولی مشكل اساسی در سرطان های ركتوم است، زیرا به دلیل اینكه ركتوم یك عضو داخل لگنی است و عناصر نزدیك و مجاور آن در لگن از قبیل مثانه، رحم (در خانم ها) و همچنین نزدیكی به عضلات مقعد بسیار مهمتر است و با توجه به نزدیكی تومورها به ناحیه مقعد حساسیت ویژه ای را از نظر جراحی می طلبد.
تا قبل از دو دهه گذشته بسیاری از سرطان های ناحیه پائین ركتوم برابر با برداشتن ركتوم به همراه مقعد و كولوستومی دائمی بود (یعنی بیرون گذاشتن روده از طریق جدار شكم جهت تخلیه مدفوع).
طی سال های اخیر پیشرفت های زیادی در جهت حفظ مقعد و اختیار طبیعی بیماران با كمك استاپلر حاصل شده است. امروزه این عمل در ایران انجام می شود و تجربه پزشكان كولوركتال در این زمینه زیادتر شده است. ا
عمال جراحی سرطان های قسمت پائین ركتوم با حفظ اسفنگتر مقعد جهت حفظ اختیار طبیعی مدفوع در ایران قابل انجام است.
البته در حین عمل بایستی غدد لنفاوی كولون و ركتوم نیز برداشته و جهت بررسی پاتولوژیك ارسال شود تا استراتژی ادامه درمان های كمكی از قبیل شیمی درمانی و یا پرتودرمانی مشخص شود.
● نقش شیمی درمانی در سرطان های كولون و ركتوم
امروزه در مراحل متفاوت درمان های تكمیلی نیاز است. در مرحله I معمولاً نیازی به شیمی درمانی نیست. سرطان های كولون و ركتوم در صورت گرفتاری غدد لنفاوی بایستی شیمی درمانی انجام شود و در موارد سرطان های ركتوم نیاز به رادیوتراپی (پرتو درمانی) نیز وجود دارد.
در مواردی كه سرطان ركتوم و كولون پیشرفته باشد احتمال دارد كه درمان كمكی رادیوتراپی و شیمی درمانی قبل از عمل انجام شود تا برای جراحی آماده شود.     نویسنده : دكتر سیدمحسن تولیت كاشانی-جراح عمومی و فلوشیپ جراحی كلوركتال

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  3:42 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان روده بزرگ


  سرطان روده بزرگدر این بیماری سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می کنند. اگر چه این سرطان از جمله معمولترین سرطانهای بشر به حساب می آید اما بدلیل بهبود روشهای غربالگری و تشخیصی ، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
این بیماری در هر سنی بروز می یابد اما میزان بروز در سن بالای ۵۰ سال بیشتر است. زمانیکه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. این سرطان درمانپذیر است اما تشخیص آن در این مراحل هیچگونه علامتی ندارد.
روده برزگ بخشی از سیستم گوارشی شامل مری، معده، روده های بزرگ و کوچک می باشند. روده باریک از انتهای معده شروع شده و به روده بزرگ ختم می شود و سپس روده بزرگ نیز از آنجا تا محل مقعد ادامه می یابد، روده بزرگ شامل دو بخش است. بخش اول اصطلاحاً کولون نامیده می شود. که حدود ۱۸۰ سانتی متر طول دارد. بخش دوم نیز راست روده است که طول آن به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می رسد.
● عوامل خطر
عوامل زیر ممکن است شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد افزایش دهد.
▪ سن:
اکثر افراد مبتلا به این بیماری سن بالای ۵۰ سال دارند اما این بیماری در هر سنی اتفاق می افتد.
▪ رژیم غذایی:
بین این بیماری و رژیم غذایی پر از چربی و پر انرژی و کم فیبر، رابطه مستقیم وجود دارد.
▪ پولیپ ها:
این بیماری بصورت رشد توده های خوش خیم در جدار روده تعریف می شود که معمولاً بعد از سن ۵۰ سالگی شایع است . بنظر می رسد که در این ساختار شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
● تاریخچه شخصی
کسانیکه قبلاً سرطانهای روده بزرگ داشته اند یا خانمهایی که مبتلا به سرطان تخمدان، رحم، یا پستان بوده اند. شانس بیشتری جهت ابتلا به این بیماری دارند.در حال حاضر در بعضی از موارد این سرطان، ژنهای مسؤول شناسایی شده اند. لذا قبل از بروز سرطان، چنین افرادی را از نظر حامل ژن بودن مورد بررسی قرار می دهند.
▪ کولیت اولسروز:
در این بیماری پوشش جدار روده بزرگ دچار لتهاب شده است.افراد مبتلا به این بیماری شانس بیشتری جهت ابتلا دارند.
● علائم و نشانه ها
علائم این بیماری ممکن است شبیه به سایر علائم نظیر عفونتها، بواسیر و بیماریهای التهابی روده باشد. بنابراین مراجعه به پزشک به منظور ارزیابی بهتر، لازم و ضروری می باشد. از آنجایی که در مراحل اولیه این بیماری با موفقیت قابل درمان است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر به پزشک مراجعه نمائید.
▪ وجود هرگونه تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع که بیش از یک روز طول بکشد.
▪ خونریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع
▪ دردهای قولنجی معده
▪ استفراغ
▪ ضعف و خستگی
▪ یرقان و زردی پوست یا صلبیه ( سفیدی چشم )
در بعضی از موارد ممکن است فرد مبتلا به سرطان بوده اما هیچگونه علامتی نداشته باشد. بنابراین غربالگری در افراد پر خطر مثل افراد بالای ۵۰ سال ضروری می باشد.
● غربالگری و تشخیص
استفاده از روشهای غربالگری معمولی در بیمارانی که هرگونه فاکتور خطری داشته باشند یا اینکه علائم مذکور را داشته باشند توصیه می شود.
از جمله روشهای تشخیصی که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
می توان به آزمایشات ذیل اشاره نمود.
▪ معاینه راست روده:
در این معاینه پزشک با انگشت خون راست روده را معاینه می کند تا وجود هرگونه مورد را بررسی کرده و در صورت وجود مواد در داخل راست روده آنها را از نظر آغشته بودن با خون مورد بررسی قراردهد.
▪ پروکتوسکوپی:
در این روش از طریق دستگاههای خاصی بصورت مستقیم داخل راست روده و قسمتهای تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطانها قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند اما دردی را احساس نخواهد کرد.
▪ کولونوسکوپی:
از طریق این روش نیز با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد.
در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمتها نیاز است که بخشی از توده برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل را بیوپسی می نامند.
پیش آگهی و درمان سرطان روده، به مرحله بیماری ( به این معنا که سلولهای سرطانی فقط بافت پوششی روده را یا تمامی جدار آنرا را درگیر کرده اند) و شرایط سلامتی عمومی فرد بیمار بستگی دارد.
بعد از درمان به منظور اندازه گیری نوعی آنتی ژن در خون آزمایش خون داده شده و عکسبرداری انجام می گیرد تا مشخص شود که آیا سرطان عود کرده است یا خیر.
● مراحل سرطان
عود سرطان به معنای برگشت دوباره آن بعد از درمان می باشد. ممکن است عود دوباره در روده بزرگ یا سایر قسمتهای بدن نظیر کبد یا ریه رخ دهد. اگر عود بصورت درگیری تنها یک ناحیه از بدن باشد باید جراحی انجام شود. اما در صورت درگیری بیش از یک ناحیه و انتشار سرطان در قسمتهای مختلف بدن ممکن است از روشهای دیگری نظیر شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده شود.
● روشهای درمانی
بطور کلی سه روش درمانی جهت درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد که شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. روش دیگر درمانی نیز وجود دارد که در آن از روشهای بیولوژی برای درمان استفاده می شود. البته استفاده از این روشها در حد مطالعات بالینی است.
▪ جراحی:
جراحی شایعترین روش درمانی در تمامی مراحل سرطان به حساب می آید. این روش به طرق مختلف انجام شده و براساس نظر پزشک و مرحله سرطان، روشهای جراحی متفاوت می باشد.
▪ عوارض جانبی جراحی:
عوارض جانبی جراحی به محل تومور و نوع جراحی بستگی دارد. معمولاً در چند روز اول بعد از جراحی بیمار احساس ناراحتی دارند ولی معمولاً درد با دارو قابل کنترل می باشد. مدت زمان بهبود بعد از عمل جراحی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.
▪ پرتو درمانی:
در این روش از اشعه X با انرژی بالای برای کشتن سلولهای سرطانی و کوچک نمودن اندازه تومور استفاده می شود. تولید اشعه می تواند خارج از بدن و بوسیله ماشینهای خاص یا در داخل بدن و از طریق موادی که تولید کننده اشعه هستند، صورت گیرد. پرتو درمانی به تنهائی یا همراه با جراحی و شیمی درمانی انجام می گیرد.
▪ عوارض جانبی پرتو درمانی:
شایعترین عوارض جانبی پرتودرمانی شامل خستگی ، واکنش پوستی در محل برخورد اشعه با پوست و کاهش اشتها می باشد. بعلاوه ممکن است این روش منجر به کاهش گلبولهای سفید خونی که از بدن در برابر عفونتها محافظت می کنند شود. بعضی از این عوارض قابل کنترل و قابل درمان هستند و در بسیاری از موارد این عوارض دائمی نمی باشند.
▪ شیمی درمانی:
این روش از داروها به منظور کشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. اکثر داروهای ضد سرطانی بصورت تزریق داخلی در بدن یا داخل عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. اما بعضی دیگر نیز به فرم خوارکی قابل مصرف هستند.
شیمی درمانی یک روش درمانی سیستمیک به حساب می آید به این معنا که دارو از طریق جریان خون به هر قسمتی از بدن می رود تا سلولهای سرطانی را بکشد. در این روش داروها به صورت دوره ای تجویز می شوند. یعنی دوره درمانی با یک دوره استراحت ادامه می یابد و بعد از آن از نو دروه درمانی شروع می شود. در صورتیکه سلولهای سرطانی کبد را درگیر کرده باشند،می توان دارو را مستقیماً به شریانهای تغذیه کننده کبد تزریق نمود.بعد از آنکه جراح تمامی سلولها و بافت سرطانی را از طریق جراحی برداشت، یک دوره شیمی درمانی نیز داده می شود تا سلولهای سرطانی باقیمانده نیز در صورت وجود از بین بروند.
▪ عوارض جانبی شیمی درمانی:
داروهای شیمی درمانی معمولاً سلولهای با سرعت تکثیر بالا را مورد هدف قرار می دهند. از آنجایی که در بدن علاوه بر سلولهای سرطانی بافتهایی نظیر سلولهای خونی، بافت پوششی سیستم گوارشی و سلولهای فولیکول مو نیز از سرعت تکثیر بالایی برخوردار هستند، لذا ممکن است این بافتها نیز مورد هدف داروهای شیمی درمانی قرار بگیرد. در نتیجه عوارض جانبی شامل : عفونتها ، خستگی، ریزش موی موقتی، زخمهای دهانی و یا سایر علایم است.
از جمله مهمترین عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی کاهش کلی سلولهای خونی می باشد. از آنجایی که داروهای شیمی درمانی مغز استخوان را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است کم خونی (بصورت کاهش انرژی انجام کارها)، کاهش پلاکتهای خونی ( بصورت خونریزی) یا کاهش گلبولهای سفید ( بصورت افزایش استعداد ابتلا به عفونتها ) ایجاد شود.
معمولاً همه کسانی که از این روش درمانی استفاده می کنند به تمامی این علائم مبتلا نمی شوند. به علاوه در طی دوره استراحت و بعد از قطع درمان تمامی این علایم برطرف می شوند.
▪ درمانهای بیولوژیکی:
در این روش ، بدن به تنهایی در برابر سرطانها مقابله می کند. در این روش از موادی استفاده می شود که توسط بدن یا اینکه در آزمایشگاهها ساخته می شوند تا مکانیسمهای طبیعی دفاعی بدن در برابر بیماریها جهت دهی ، تقویت و حفظ شوند. نام دیگر این روش ایمنی درمانی می باشد.    

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  4:39 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان ریه


  آیا سـرفه هـای پی در پی می کنید؟ و یا بـه همراه سرفه خـون بـالا مـی آورید؟ آیـا از درد دائـمی قفسـه سیـنه رنج مـی بـریــد؟ سینه شما خس خس می کند و دچار تنگی نفـس هسـتـید؟ وزن بدنتان بدون وجود هیچ دلیلی رو بـه کـاهش اسـت؟ اگـر چـنـین اسـت حتـمـا با پزشک خود در مورد آزمایشات سرطان ریه مشورت کنید. سرطان ریه از انواع سرطان های مرگ آور میـبـاشد که هر سـاله تـعـداد زیـادی را به کـام مـرگ مـی برد. آمـار نشـان مـیــدهد که قربانیان سرطان های سینه، پروستات و روده رویـهـم کـمـتر از تعداد قربانیان سرطان ریه هستند. تقریبا ۶۰ درصد بیماران را مردها تشکیل می دهند و ۳۳ درصد از کـل دلایــل مـرگ و مـیـر مـردها از سـرطـان، سـرطـان ریــه
می باشد. در این مقاله دلایل، نشانه ها، درمان و طریق پیشگیری از ابتلا به این بیماری را برای شما شرح می دهیم.
دلایل بروز سرطان ریه
استعمال دخانیات
هیچ شکی وجود ندارد که مصرف تنباکو از اصول بنیادین ابتلا به سرطان ریه است. در حقیقت حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل بیماری های ریوی به دلیل مصرف تنباکو بروز می کنند. مدت زمان سیگار کشیدن هر چه بیشتر و طولانی تر باشد، ریسک ابتلا به سرطان ریه نیز افزایش پیدا می کند. که البته این ریسک در مردان بالاتر می باشد: مردهایی که در طول روز یک پاکت سیگار می کشند ۲۲ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. از سوی دیگر زنانی که همین مقدار سیگار را مصرف می کنند، ریسک ابتلا در آنان تنها ۱۲ مرتبه افزایش پیدا می کند. مصرف سیگار برگ و پیپ نیز کاری بدور از خطر به شمار نمی رود و درصد ریسک ابتلا به بیماری را در حدود ۲ تا ۶ درصد افزایش می دهد. همیشه در مورد خطرات دود سیگار برای افراد غیر سیگاری مطالب بسیاری می شنوید و حتی پیش بینی شده است که خطرات آن در افراد غیر سیگاری نسبت به افرادی که سیگار می کشند بیشتر است. با توجه به میزان قرار گرفتن در معرض دود سیگار میزان ریسک ابتلا به سرطان متفاوت است. برای پژوهشگران یافتن گروهی که به هیچ وجه در معرض دود سیگار نبوده اند کار دشواری است و پیدا کردن مضرات واقعی دود سیگار برای افراد غیر سیگاری کمی با مشکل بر خورد می کند. اگرچه اطلاعات موجود در این زمینه حاکی از آن است که در این افراد ریسک ابتلا به سرطان ۲۵/۰ تا ۴۵/۰ درصد افزایش می یابد.
عوامل شغلی
عوامل معینی در خانه و یا محل کار مثل استفاده از پنبه های نسوز و یا تشعشعات رادیواکتیویته می توانند عوامل ایجاد سرطان ریه در فرد باشند. در حقیقت اگر در معرض این عوامل قرار گیرید ریسک ابتلا به بیماری در حدود ۲ تا ۳ درصد افزایش پیدا می کند. این رقم زمانیکه که شما خودتان هم سیگاری باشید بالاتر خواهد رفت.
پنبه نسوز: یک ماده طبیعی است که از الیاف بسیار ریزی تشکیل شده است که می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلفی در فرد شوند. این ماده معمولا در ساختمان خانه ها، مواد عایق کاری و همچنین به عنوان بازدارنده آتش مورد استفاده قرار می گیرد. چندی پیش سازمان محافظت از محیط زیست استفاده از چند فراورده پنبه نسوز را ممنوع اعلام کرد، اما این در حالی است که هنوز در ساختمان خانه های قدیمی، لوله های آب، مواد عایق کاری، مقواهای قطور، رنگ های با فندگی و سایر مواد پوششی و همچنین برخی کاشی ها و موزاییک ها از این ماده استفاده می شود. در افراد سیگاری استفاده از این ماده ریسک ابتلا به بیماری را ۲۵/۱ تا ۵ بار نسبت به افراد عادی افزایش می دهد. این رقم بر اساس میزان و مدت زمان قرار گرفتن در معرض ماده فوق الذکر تغییر خواهد کرد. رادون نوعی گاز می باشد که از طریق شکست اورانیوم آزاد می شود. معمولا در خاک، سنگ های زیر زمینی، چاه ها و مصالح ساختمانی یافت می شود. در امریکا تقریبا ۱ خانه از هر ۱۵ خانه سطوح مختلفی از این گاز را دارا هستند. به همین دلیل وزیر بهداشت و درمان و سازمان حفاظت از محیط زیست دستور آزمایش کل خانه ها را صادر کردند. آمار بدست آمده باورنکردنی بود. در تمام خانه ها مقادیر مختلفی از این گاز کشف شد. دومین عامل ابتلا به سرطان ریه بعد از سیگار چنین عواملی هستند که در حدود ۵ تا ۱۵ درصد از کل سرطان های ریه از این طریق ایجاد می شوند.
وراثت
از دیگر عوامل بروز سرطان ریه عوامل وراثتی هستند. یک فرد غیر سیگاری اگر یک فامیل ( که سیگاری بوده) داشته باشد که دارای سرطان بوده، ۲ تا ۴ مرتبه بیش از سایرین احتمال ابتلا به سرطان را دارد. محققان بر این باورند که ژن های مشخصی وجود دارند که باعث ایجاد سرطان ریه می شوند. در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از سرطان های ریه در جوانان به دلیل مسائل ژنتیکی بروز می کند. شاید عوامل وراثتی و ژنتیکی توضیح قانع کننده ای برای اینکه بسیاری از جوانان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند در حالیکه بسیاری از افراد سالمند سیگاری به این بیماری دچار نمی شوند، باشد.
انواع مختلف سرطان ریه
۲ نوع مختلف سرطان ریه وجود دارد که هر یک از آنها به نوبه خود شامل زیر گروه های متفاوتی می باشند. سلول های غیر میکروسکوپیک سرطان زا، که از رایج ترین نوع آن می باشند و ۷۵ تا ۸۰ درصد از کل موارد سرطان را تشکیل می دهند. زیر گروه های آن شامل ورم های سرطانی، کارسینومای سرطانی کوچک و بزرگ می باشد. هر یک از این بیماری ها بر اساس سلول های سرطانی که در تومور یافت می شوند و نظر پزشکان از طریق مشاهده سلول در زیر میکروسکوپ نامگذاری می شوند. سلول های میکروسکوپیک که خود شامل ۳ زیر گروه هستند و از طریق انواع متفاوت سلول ها رشد کرده و به طرق مختلف نیز در سراسر نقاط بدن منتشر می شوند. سلول های کوچک کارسینوما، سلول های بزرگ و در آخر نیز ترکیبی از این دو زیر گروه های این بیماری را تشکیل می دهند که آنها نیز بر اساس سلول های موجود در تومور و تشخیص پزشک بر طبق آنچه که در زیر میکروسکوپ مشاهده می کند نامگذاری می شوند.
علائم سرطان ریه
این بیماری نشانه های متفاوت بسیار زیادی دارد که از شایع ترین علائم آن سرفه های بی پایان است. این اتفاق زمانی روی می دهد که تومور به اندازه کافی بزرگ شده و مسیر ورودی جریان هوا به درون شش ها را مسدود می کند. نشانه های دیگر سرطان ریه عبارتند از:
- تنگی نفس
- درد های دائمی قفسه سینه
- بالا آوردن خون به همراه سرفه ها
- خس خس سینه
- گرفتگی تارهای صوتی
- تورم صورت و گردن
- کاهش وزن
- خستگی
- کم اشتهایی
هنگامیکه سرطان به اندازه کافی رشد کرده و به سایر نقاط بدن نیز کشیده شود علائم زیر بروز می کنند:
- سردردهای شدید
- احساس درد
- شکستگی استخوان ها
- ضعف
- خونریزی و لخته شدن خون
تشخیص
آزمایش های مختلفی برای تشخیص سرطان ریه وجود دارد. پزشکان معمولا میزان رشد سلول های سرطانی را درجه بندی می کنند. این امر به آنها کمک می کند که تشخیص دهند که آیا سرطان به سایر نقاط بدن هم کشیده شده است و یا خیر. به این وسیله می توانند روش مناسب درمانی را مد نظر قرار داده و نتایج احتمالی را پیش بینی کنند. برای تشخیص درجه رشد می توان آزمایش های مختلفی از جمله آنچه که در زیر به آن اشاره شده است را انجام داد:
عکسبرداری از قفسه سینه توسط اشعه ایكس ، MRI، سی تی اسکن ، PET اسکن اگرچه کاربر هر یک از این آزمایش ها متفاوت است اما همگی تصویری را که در آن رشد نا متعارف وجود دارد ارائه می دهند. عکسبرداری از طریق اشعه ایکس به این صورت است که یک شعاع نوری به داخل بدن فرستاده می شود و تصاویر را به صورت فیلم ضبط می کند در حالیکه سایر آزمایش ها شامل تصاویر کامپیوتری هستند.
تکه برداری از ریه
در این روش قسمتی از بافت تومور موجود در ریه برداشته می شود. سپس آنرا در زیر میکروسکوپ قرار می دهند تا بررسی شود که آیا سلول های سرطانی در آن یافت می شوند یا خیر. این کار هم از طریق وارد کردن یک سوزن به درون قفسه سینه و هم از طریق عمل جراحی امکان پذیر است. در جراحی قسمتی از کل تومور برداشته می شود که پزشکان این امکان را می دهد که نوع سرطان را نیز مشخص کنند.
Mediastinoscopy و Bronchoscopy
در این دو فرایند مجاری لوله ای شکلی به درون ریه ها هدایت می شوند و به مناطقی که سرطان آنرا فرا گرفته است فرستاده می شوند تا مناطق دارای رشد غیر طبیعی را شناسایی کنند. در این نوع آزمایش ممکن است که نمونه هایی از بافت برای تکه برداری برداشته شود.
آزمایش سلول های موجود در خلط
خلطی که از طریق سرفه از ریه ها بالا می آید وسیله خوبی برای آزمایش سرطان به شمار می رود. از مزایای این روش این است که می تواند سرطانی را که از طریق اشعه ایکس شناسایی نمی شود را آشکار کند اما مکان دقیق تومور از این طریق مشخص نمی گردد و لازم است که با آزمایش های دیگر همراه شود.
اگرچه تصویر برداری و سایر آزمایش های ذکر شده خیلی سریع بیماری را مشخص می کنند ولی به دلیل خطراتی که در بر دارند برای همه افراد پیشنهاد نمی شوند. بنابر این بهتر است که ابتدا با پزشک خود در مورد ریسک ابتلا به سرطان ریه مشورت کنید و بعد آزمایشات لازم را انجام دهید.
روش ها درمانی
این بیماری شامل چند روش درمانی مختلف است. یکی از آنها جراحی است ( زمانی از این روش استفاده می شود که تومور سرطانی تنها در یک قسمت مشخص از ریه و گره های لنفاوی نزدیک به آن مشاهده شود) دیگری پرتو درمانی است ( با استفاده از اشعه ایکس و سایر تشعشعات سلول های سرطانی کشته می شوند) شیمی درمانی ( داروهایی که برای متوقف کردن سلول های سرطانی استفاده می شوند حال چه به طور کلی آنها را از بین ببرند و چه از تقسیم شدن آنها جلوگیری کنند) برای بسیاری از بیماران این روش های درمانی، بیماری را به طور کلی از بین نمی برد و فقط در رشد سلول های سرطانی وقفه ایجاد می کند و به بیمار اجازه میدهد تا مدت زمان بیشتری را زنده بماند. اما باید همیشه به پیشرفت های جدید علم پزشکی چشم امید دوخت. به عنوان مثال BLP۲۵ واکسنی است که در آلبرتای کانادا مورد مصرف قرار گرفت و با موفقیت بر روی سلول های غیر میکروسکوپیک سرطانی عمل کرد. بیمارانی که تحت درمان این نوع واکسن بودند ۴۴ ماه بیشتر از بیمارانی که تحت درمان عادی بودند عمر کردند. همچنین سرطان نتوانست کیفیت زندگی این نوع بیماران را تغییر دهد.
نفس عمیقی بکشید
اگرچه سرطان ریه می تواند در سالم ترین افراد هم بروز کند روش های معینی وجود دارند که می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. اولین راه قطعی در پیشگیری متوقف کردن استعمال دخانیات می باشد. روش صحیح زندگی کردن را برگزینید و ورزش و نرمش را هیچگاه فراموش نکنید. اما اگر هنوز هم مردد هستید می توانید پیرامون این بیماری با پزشک خود مشورت کنید. او شما را با روش های متفاوت پیشگیری آگاه می کند و نصایح مفیدی را در اختیار شما می گذارد.


نویسنده: سوده    
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  4:40 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان ریه


  سرطان ریه● سرطان ریه چیست؟
شش ها دو عضو اسفنج مانندی هستند که در قفسه سینه جای گرفته اند .شش سمت راست به سه قسمت که به آنها لب گفته می شود ، تقسیم شده و شش سمت چپ به دولب تقسیم شده. جون قلب در سمت چپ فضای بیشتری را اشغال کرده شش سمت چپ کوچکتر است. وقتی شما تنفس می کنید هوا از طریق نای وارد شش ها می شود . نای به شاخه های باریکتری بنام نایچه ها تقسیم می شود .
در انتهای نایچه ها ، کیسه های هوای کوچکی هستند که رگهای خونی بسیار باریکی به درون آنها راه می یابند و با استنشاق فرد در گردش خون اکسیژن جذب شده و دی اکسید کربن آزاد می گردد. در حقیقت گرفتن اکسیژن و آزاد کردن دی اکسید کربن اصلی ترین کار شش ها می باشد .پرده لغزنده ایی که شش ها را در برمیگیرد پرده جنب غشای مایع ریوی نامیده می شود، که این غشا از ششها محافظت می کند و به آنها اجازه میدهد طی عمل دم و بازدم براحتی جلو و عقب حرکت کنند.
اغلب سرطان های ریه از غشا نایچه ها آغاز می شود ، سرطان ریه در پیرامون ششها می تواند از غدد زیر غشای نایچه ، آغاز شود.
در ابتدا ممکن است در قسمت هایی از شش ها قبل از سرطانی شدن تغییراتی ایجاد می شود که این تغییرات باعث ایجاد تومور یا توده ایی نشود که بوسیله اشعه ایکس قابل رویت باشد و همچنین علایمی نیز دیده نشود. اما این تغییرات با تجزیه غشایی که هوا از آنجا عبور می کند ودود سیگار طی آن مسیر به شش ها صدمه وارد می کند ، قابل رویت اند. ناهنجاری های مولکولی در افرادی که احتمال زیادی برای مبتلا شدن به سرطان ریه دارند ، قبل از سرطاتی شدن بوجود می آید ، که اخیرا شناخته شده اند.
تغییرات پیش از سرطان گاهی منجر به ایجاد و توسعه سرطان می شود . با گسترش سرطان ، سلولهای سرطانی مواد شیمیایی ایجاد می کنند که باعث بوجود آمدن رگهای خونی جدیدی می شوند که از سلولهای سرطانی که می توانند به رشد خود ادامه دهند و باعث به وجود آمدن تومور بزرگی شوند که به راحتی با اشعه ایکس قابل رویت باشند ، تغذیه می کنند . سلولهای سرطان می توانند از تومور اصلی جدا شوند و در قسمتهای دیگر بدن پخش شوند ، که به این فرایند دگردیسی(هجوم میکرب مرض ) می گویند.سرطان ریه بیماری تهدید کننده ایی برای ادامه زندگی می باشد چون گاهی قبل از اینکه از طریق اشعه های ایکس رویت شوند در بدن پخش می شود .
● چه عواملی باعث بروز سرطان ریه می شود ؟
▪ کشیدن سیگار
▪ استنشاق دود سیگار
▪ الیاف آزبست (پنبه کوهی)
▪ گاز رادئون
▪ سابقه خانوادگی( ارثی)
▪ بیماریهای ریوی
▪ آلودگی هوا
ـ کشیدن سیگار
شیوع بیماری سرطان ریه ارتباط مستقیمی به کشیدن سیگار دارد حدود ۹۰ درصد سرطان های ریه به علت استفاده از تنباکو افزایش می یابد و احتمال سرطان ریه با مقدار و میزان سیگاری که فرد در هر زمان می کشد ، افزایش می یابد .
همچنین کشیدن پیپ و سیگاربرگ نیز باعث بروز سرطان ریه می شود ، اگرچه هیچکدام به اندازه سیگار احتمال سرطان ریه را افزایش نمی دهد.
فردی که روزانه یک جعبه سیگار می کشد ۲۵ برابر بیشتر از فردی که سیگار نمی کشند ،احتمال دارد به سرطان ریه دچار شود . و افرادی که از سیگار برگ و پیپ استفاده می کنند نسبت به افراد معمولی ۵ برابر بیشتر احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه را دارند .دود تنباکو شامل ۴۰۰۰ ترکیبات مواد شیمیایی است که بیشتر آنها باعث بروز سرطان می شوند ،یعنی سرطان زا هستند.
ـ استنشاق دود سیگار
دستخوش دود شدن یا تنفس عمیق دود تنباکویی که دیگران استفاده می کنند در محل کار و منزل یکی از عوامل افزایش احتمال سرطان ریه می باشد. تحقیقات نشان می دهند کسانی که سیگاری نیستند ولی با افراد سیگاری نشست و برخاست دارند ۲۴ درصد بیشتر از افراد عادی به سرطان ریه مبتلا می شوند. حدود ۳۰۰۰ سرطان ریه تخمین زده شده که از نشست و برخاست با افراد سیکاری بوجود می آید .
ـ الیاف آزبست ( پنبه کوهی )
الیف آزبست که الیاف سیلیکاتی هستند در احتمال ابتلا به سرطان ریه و خطر انداختن زندگی انسان می تواند نقش عمده ایی داشته باشد.
در گذشته از آزبست برای عایق حرارتی و صوتی استفاده می شد اما در حال حاضر در برخی جوامع استفاده از آن ممنوع شده است. در معرض آزبست قرار گرفتن خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطانی که مربوط به غشاء مایع ریوی می باشد را افزایش می دهد. افراد سیگاری به طور جدی در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. افرادی که سیگاری نیستند ولی کارشان در ارتباط با ازبست است ۵ برابر بیشتر از سایر افراد عادی جامعه به سرطان ریه دچار می شوند . افراد سیگاری که در معرض آزبست هستند ۵۰ الی ۹۰ درصد بیشتر از سایر افراد به این سرطان دچار می شوند.
ـ گاز رادئون
گاز رادئون گاز خنثی شیمیایی طبیعی است که از نابودی و فساد اورانیوم بوجود می آید . خرابی آن موجب بوجود آمدن فرآورده ای می شود که انواعی از اشعه های یونیزه را تولید می کند. گاز رادئون یکی از دلایل ناشناخته سرطان ریه می باشد حدود ۱۲ درصد از سرطان های ریه ایی که منجربه مرگ می شوند توسط گاز رادئون است. حدود ۱۵۰۰۰الی ۲۲۰۰۰ سرطان ریه ایی که سالانه رخ می دهد با آزبست ، سیگار و گاز رادئون می باشد.
گاز رادئون می تواند به خاک رفته .و آز انجا از طریق پی ساختمان ، لوله ها و فاضلاب و دیگر شکافهای موجود به خانه ها راه یابد . حفاظت محیط زیست آمریکا اعلام کرده از هر ۱۵ خانه یک مورد به میزان بالا و خطرناکی در معرض گاز رادئون است. گاز رادئون نامرئی و بی بو است ولی با آزمایشات و وسایل و ابزار خاصی قابل شناسایی است .
ـ سابقه خانوادگی (ارثی)
درحالیکه دود تنباکو از علل مهم و عمده سرطان ریه می باشد تنها افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا نمی شوند علل دیگری نیز در این موضوع دخیل است از جمله عوامل ژنتیکی که یکی دیگر از علل مهم احتمال ابتلا به سرطان ریه می باشد. مطالعات بیشماری نشان می دهند سرطان ریه هم در افراد سیگاری و هم در افراد غیر سیگاری که در خانواده شان سابق سرطان ریه داشتند احتمال دارد رخ دهد .تحقیقات اخیر نشان می دهد در روی کروموزوم شماره ۶ ژنی وجود دارد که با افزایش احتمال سرطان در ارتباط است.
ـ بیماریهای ریوی
وجود برخی بیماریهای ریوی مخصوصا بیماری (COPD) بیماری مزمن ریوی ، اندکی با احتمال بروز سرطان در ارتباط است ( این افراد ۴ الی ۶ برابر بیشتر از افراد عادی جامعه احتمال ابتلا به سرطان ریه را دارند.) حتی بدون درنظر گرفتن اثرات مرتبط با دود سیگار نیز این عامل باعث افزایش احتمال بروز سرطان ریه می گردد .
ـ آلودگی هوا
آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه ، صنعت و ماشین های زراعتی می توانند احتمال کلی ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند بیش از ۱ درصد سرطان های ریه که منجربه مرگ افراد می شود ناشی از آلودگی هوا است متخصصین و کارشناسان معتقدند بیش از اندازه در معرض ]وای آلوده قرار گرفتن به همان اندازه که در کنار افراد سیگاری قرار گرفتن خطرناک است ، احتمال بروز سرطان را بالا ببرد .
● سرطان ریه چگونه درمان می شود ؟
درمان سرطان ریه شامل عمل جراحی درآوردن تومور ، پرتو افشانی و شیمی درمانی یا ترکیبی از سه مورد پیشنهاد شده ، می باشد . انتخاب درمان سرطان برای افراد مختلف ؛ بسته به محل تومور و اندازه تومور و به طور کلی وضعیت سلامت جسمانی بیمار، متفاوت است . با در نظر گرفتن شرایط و موارد ، نسخه تجویز شده ممکن است حالت درمانی داشته باشد (منجربه از بین بردن و ریشه کن کردن سرطان )یا مسکن موقتی (اقداماتی که برای درمان سرطان بکار نمی رود بلکه برای کاهش درد و رنج بیمار بکار می رود) .شاید بیش از یک نسخه تجویز شود ، که در این صورت درمانی بعدی که اضافه می شود برای مکمل کردن تجویز نخست و ممد کردن درمان بکار می رود . بطور مثال یکی از درمان های ممد ، شیمی درمانی یا پرتوافکنی بعد از عمل جراحی برداشتن تومور تجویز می شود تا مطمئن شوند که سلولهای سرطانی کاملا از بین رفته اند .    
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:13 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان ریه چیست؟


  سرطان ریه چیست؟به نقل از منابع اینترنتی، سرطان ریه شایع‌ترین سرطان در هر دو جنس در سراسر جهان است و بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به این سرطان در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص بیماری جان خود را از دست می‌دهند. با توجه به سلولی که دچار تراریختی و سرطان شده است اشکال مختلفی از سرطان ریه وجود دارد که هر کدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند. شایع‌ترین اشکال سرطان ریه عبارتند از:
۱- سرطان ریه با یاخته‌های کوچک: یاخته های سرطانی نوع کوچک در زیر میکروسکوپ به شکل جوی دو سر دیده می شود و به آن سرطان جو شکل نیز گفته می‌شود. روند رشد این نوع سرطان ریه سریع است و در مدت زمان کوتاهی در اندام‌های دیگر پراکنده می‌شود. حدود ۲۰ درصد سرطانهای ریه از این نوع است.
۲- سرطان ریه با یاخته‌های غیر کوچک: این نوع سرطان ریه با توجه به نوع سلول موجود در بافت ریه که دچار تراریختی و سرطان شده است تعریف می‌شود. اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند و عبارتند از:
الف) سرطان بافت بشره‌ای: این سرطان از شا یع‌ترین انواع سرطان ریه است و شروع آن معمولا از نایچه‌ها است و در مقایسه با دیگر اشکال سرطان ریه رشد آهسته‌تری دارد و مدتها طول می‌کشد تا به اندام‌های دیگر سرایت کند.
ب) سرطان غدد مترشحه مخاط و مجاری لنفاوی: این نوع سرطان ریه معمولا در زیر بافت پوششی نایچه ها یا در مجاری لنفاوی کناره خارجی ریه رشد می‌کند.
ج) سرطان ریه با یاخته‌های بزرگ: این نوع سرطان اغلب در شاخه‌های کوچکتر نایچه‌ها تظاهر می‌کند.
از هر ۵ مورد سرطان ریه یکی از آنها از نوع یاخته‌های کوچک و بقیه از نوع غیر کوچک است.
نوع نادری از اشکال سرطان ریه نیز به نام مزو تلیوما وجود دارد. این نوع سرطان ریه موجب تراریختی بافت پوششی ریه می شود و در افرادی تظاهر می‌کند که در تماس با آزبست ( پنبه نسوز) بوده‌اند.
*علائم هشدار دهنده سرطان ریه
- افزایش و یا شدت سرفه در فرد سیگاری
- سرفه همراه با خلط خونی
- تنگی نفس دراثر فعالیت
- خس خس سینه به صورت حاد
- درد مبهم و یا مشخص در قفسه سینه
- خشن شدن صدا یا تغییر آن به شکلی که بهبود پیدا نکند
- عفونت‌های مکرر ریه و مجاری تنفسی
- کاهش وزن
- بی‌اشتهایی
- تورم در ناحیه گردن و صورت
- ضعف و خستگی مفرط
علاوه بر نشانه‌های فوق ممکن است عوارضی در بیمار ظاهر شود که ارتباطی با سرطان ریه نداشته باشد و به سرایت سرطان به اندامهای دیگر بدن مربوط باشد. در چنین مواردی بیمار از سردرد، احساس ضعف عمومی، سهولت شکستگی و آسیب‌پذیری استخوانها، انواع خونریزی و لخته شدن غیر عادی خون شکایت می کند. سرطان ریه درمراحل ابتدایی هیچ نشانه‌ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد و در نتیجه آمار مرگ این نوع سرطان رقم بالایی دارد.
*سبب شناسی: سرطان زایی ریه
عامل مستعد و پیشتاز در تظاهر سرطان ریه مانند هر سرطان دیگری به هم خوردن نظم تقسیم سلولی است. تحقیقات آماری و بالینی روند بدخیمی بیماری سرطان ریه را به این عوامل ارتباط می دهند:
-اعتیاد به دخانیات: خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو رابطه مستقیم دارد و هرچه سن شروع استعمال دخانیات پایین‌تر باشد عامل مستعد کننده و پیشتاز در ابتلای به سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند.
-آلاینده‌های موجود در هوای محیط زیست و محل کار: موادی چون آزبست (پنبه نسوز)، گاز رادون (گازی بی رنگ و بی بو که از تجزیه طبیعی اورانیم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی تولید می شود)، اورانیوم و نیکل عامل مستعد کننده و پیشتاز در ابتلاء به سرطان ریه هستند.
-استنشاق دود سیگار در محیط برای افراد غیر سیگاری
-عوامل ژنتیکی: وجود سابقه سرطان ریه بین اعضای نزدیک خانواده احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می ‌دهد.
-عوامل ایمنولوژیک (ایمنی) : نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن عاملی مستعد کننده در ایجاد سرطان ریه شناخته شده است.
*الگوهای غربالگری سرطان ریه
با توجه به وضیعت عمومی سلامت فرد، بررسی‌های تشخیص سرطان ریه ممکن است شامل:
۱- عکس‌برداری از ریه‌ها با تابش اشعه X
۲- آزمایش خلط
۳- سی تی اسکن: در این روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ایکس، تصویری سه بعدی از بدن را نشان می‌دهد و از این طریق محل و اندازه دقیق ضایعه و پراکندگی تومور ریه به بخش های دیگر قفسه سینه یا اندام‌های دورتر مانند کبد مشخص می شود.
۴- سی تی اسکن دورانی یا اسپایرال: در این روش یک دستگاه کامپیوتری سی تی اسکن با حرکات دورانی به دور بدن بیمار در هر دور بیش از صد تصویر از بدن بیمار می گیرد. در سی تی اسکن دورانی ضایعات کوچکی که از طریق سی تی اسکن معمولی قابل روئت نیست، مشاهده می شود.
۵- پرتونگاری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی: این آزمایش مشابه سی تی اسکن است با این تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطیس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می‌شود. در این آزمایش بیمار به مدت ۳۰ دقیقه به طور ساکن درون اتاقک این دستگاه می‌ماند و تصاویر مقطعی از بدن او تهیه می‌شود.
۶- نمونه برداری یا بیوپسی: بررسی میکروسکوپی از نمونه بافت تومور. این آزمایش بسیار مهم است زیرا مطمئن ترین روش برای تشخیص سرطان ریه و نوع آن به حساب می آید.
روشهای متفاوت بیوپسی ریه عبارتند از:
- نمونه‌ برداری با سوزن: در این روش با تابش پرتوی اشعه ایکس، توده در صفحه تلویزیون دیده می شود و پزشک با دقت با سوزن مقداری از بافت ریه را با سرنگ کشیده و برای آزمایش بافت شناسی جدا می کند.- نمونه‌برداری با بروتکوسکپ یا برونکوسکپی: بروتکوسکپ لوله‌ای فلزی و توخالی است که به یک لامپ مجهز شده و از طریق دهان یا بینی به داخل نای فرو داده می شود و مشاهدهً بصری بافت ریه را امکان پذیر می کند سپس پزشک با دقت مقداری از بافت و مایع درون ریه را از طریق این لوله برای امتحان بافت شناسی جدا می کند . قبل از انجام این عمل به بیمار بیهوشی موضعی داده می شود.
- نمونه‌برداری باز (جراحی). در نمونه‌برداری باز، بیهوشی عمومی لازم است و می تواند به روش معاینه توراسکپی یا مدیاستینوسکپی انجام شود. جراحی به پزشک امکان معاینه درون قفسه سینه و غدد لنفاوی نزدیک ریه را می دهد وطی آن در پوست پائین گردن شکاف کوچکی داده می شود و از این طریق لوله‌ای به درون قفسه سینه فرستاده می شود. انتهای این لوله متصل به نورافشان و بزرگنما است. جراح در این مرحله سلولها و غدد لنفاوی که دچار تراریختی شده اند می‌تواند نمونه‌برداری و مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهد. از این طریق می توان اندامهای واقع در منطقه بین ریه چپ و راست را دید و برای تشخیص پراکنده شدن یاخته های سرطانی به غده های لنفاوی مجاور ریه استفاده کرد.
۷- توموگرافی با نشر پوزیترون یا پت اسکن - در این روش دستگاه اسکنر در اطراف بیمار می چرخد و تصویر از طریق نشر پوزیترون بوسیله یک ماده رادیواکتیو که به بیمار تزریق شده و یا توسط او استنشاق
می‌شود، شکل می‌گیرد، با این روش مشاهدهً بصری ریه درسه بعد امکان پذیر می شود.
۸- سونوگرافی در این شیوه از امواج صوتی جهت بررسی ساختار توده در ریه استفاده می شود.
۹- آزمایش تنفس: در این شیوه بیمار قبل از جراحی تحت آزمایشات تنفسی متفاوت قرار می‌گیرد.
۱۰- آزمایش خون: تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن و آنزیم ‌های مشخصی را تولید می ‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. اندازه‌ گیری آنتی‌ ژن کارسینو امبریونیک و آنزیم NSE از آزمایش‌های غربالگر این بیماری است. افزایش میزان سطح این پروتئین‌ها مبین نشانه‌های سرطان و کاهش میزان آنها در حین درمان نشانه مهار کردن رشد سرطانی سلول های بیمار است.
۱۱- اسکن استخوان: تصویربرداری از استخوان به وسیله یک ماده رادیواکتیو روشی بسیار ارزشمند است که در تشخیص انتشار سرطان به استخوان، مؤثر بودن درمان سرطان و روند التیامی نواحی درگیر در استخوان به کار می رود.
*الگوهای درمانی سرطان ریه
الگوهای درمانی بیماری سرطان ریه بستگی به نوع سرطان، وضعیت بیماری در شروع درمان، سن، سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به نوع درمان دارد. سرطان ریه معمولا به دلیل غنی بودن سیستم خون رسانی و لنفاوی ریه به راحتی می تواند به دیگر اندامهای بدن سرایت کند.
با توجه به سن و وضعیت سلامت بیمار ممکن است الگوهای درمانی زیر بکار گرفته شود:
۱- جراحی: معمولا اگر ضایعه بدخیم منحصر به ریه باشد ممکن است بخش کوچک یا تکه کاملی از ریه
(لوبکتومی) و یا تمام یک ریه برداشته می شود. عوارض جانبی جراحی، خونریزی و در نتیجه کم خونی، مشکلات تنفسی و خواب آلودگی است.
۲- شیمی درمانی: جهت از بین بردن یاخته‌های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی جهت پیشگیری از عود بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجویز می شود. استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: حالت تهوع و استفراغ، ریزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان، کم‌خونی‌، و کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون که ممکن است سبب خستگی، سرگیجه و احساس سرما در بیمار شود. اسهال و یبوست، سفتی و خشکی مفاصل از دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی است.
۳- رادیوتراپی یا اشعه درمانی: جهت از بین بردن مستقیم ضایعه بدخیم ریه بکار گرفته می شود. در این روش از اشعه با انرژی زیاد استفاده می شود و این اشعه با آسیب رساندن به سلولهای زنده منجر به مرگ آنها می‌ شود. خستگی شدید، ‌افسردگی، تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی و آسیب‌های عروقی و تنفسی از عوارض جانبی رادیوتراپی است. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.
۴- درمان فوتودینامیک: استفاده از رنگ و نور است. در این شیوه رنگ به داخل یک ورید تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌ شود. بعد از چند روز، این رنگ فقط در سلولهای بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌ کند. این امر منجر به عکس‌العمل فوتوشیمیایی که مخرب سلول‌هاست می‌شود.
۵- درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک که مشتمل بر بازسازی، تحریک،‌ هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با استفاده از آنتی‌ بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان صورت می‌گیرد. استفاده از عواملی مانند اینترفرون: سلولهایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و آنتی‌ بادی های مونوکلونال که اثرات تداخل بقاء سلول را دارند، رشد سرطان را کاهش می دهد.
۶- وسیله یا قالبی جهت ایجاد کانال تنفسی مصنوعی در بیمار مبتلا به سرطان ریه- این روش در بیمارانی که دچار اختلالات تنفسی هستند، بکار گرفته می شود.
۷- سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر: در بعضی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن حنجره می شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می کند. این روش به طور کامل نمی تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بیمار. سرطان ریه درمراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد و بیماران اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری درمراحل پیشرفته قرار دارد. تدابیر پیشگیرانه‌ای مانند دوری از آلاینده‌ها و عدم استعمال دخانیات و بررسی محیط خانه از نظر عدم وجود گاز رادون و آزبست بهترین روش محافظتی در برابر بیماری مهلک سرطان ریه است.    
  خبرگزاری ایسنا
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:15 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان ریه و علائم آن


  سرطان ریه و علائم آن● بیمار
آقای ۵۱ ساله‌ای هستم که از ۲۰ سالگی روزی یک پاکت سیگار می‌کشیدم که البته از سال گذشته آن را ترک کرده‌ام. ۶ ماه پیش به علت تنگی نفس زیاد و خلط خونی به پزشک مراجعه کردم و پس از بررسی برای من تشخیص سرطان ریه گذاشتند. لطفاً مرا راهنمایی کنید که این بیماری می‌تواند به فرزندان من به ارث برسد یا نه؟
پاسخگوی سئوالات زیر خانم دکتر ام‌البنین پاک نژاد، متخصص داخلی و فلوشیپ فوق تخصصی ریه می باشد.
● سرطان ریه چیست و در چه افرادی دیده می‌شود و عوامل زمینه‌ساز این بیماری کدام است؟
به طور کلی ریه در بدن اعمال مختلفی دارد، ولی مهم‌ترین وظیفه آن تبادل گازی در بدن، یا به اصطلاح عمومی انجام عمل تنفس می‌باشد.
وقتی عنوان می‌شود بافتی سرطانی شده است، یعنی سلول‌های آن بافت به صورت افسار گسیخته و غیر قابل کنترل و نامنظم دچار رشد شده و عمل کرد آن بافت را دچار اختلال کرده است.
بررسی‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده نشان می‌‌دهد که شایع‌ترین و مهم‌ترین ریسک فاکتور و عامل ایجادکننده ی سرطان ریه مصرف دخانیات از جمله سیگار می‌باشد، به نحوی که آمارهای دقیق نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به سرطان ریه در بین سیگاری ها بسیار تکان‌دهنده و وسیع می‌باشد.
اخیراً به خاطر مقابله‌ای که با مصرف سیگار انجام می‌گیرد، مصرف سیگار در جوامع غربی، در بین آقایان کاهش یافته و متعاقب آن امکان ابتلا به سرطان ریه نیز در مردان کم‌تر شده است. ولی متاسفانه مصرف سیگار در میان خانم‌ها افزایش یافته و متعاقب آن امکان بروز سرطان در میان خانم‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.
مهم‌ترین عامل ایجادکننده ی سرطان ریه، مصرف دخانیات از جمله سیگار می‌باشد.
از لحاظ آماری ثابت شده است که خانم‌ها نسبت به آقایان کم‌تر سیگار می‌کشند، ولی وقتی سیگاری شدند، بیشتر از آقایان سیگار می‌کشند و در نتیجه استعدادشان نسبت به سرطان ریه بیشتر می شود. به عنوان مثال وقتی که یک آقا و یک خانم به تعداد مساوی سیگار می‌کشند و حتی تعداد سال‌هایی که سیگار می‌کشند برابر است، خانم‌ در معرض خطر بیش‌تری برای ابتلا به سرطان ریه است و این به علت استعداد وابسته به جنس می‌باشد.
علاوه بر این که خود سیگار علت قوی برای ابتلا به سرطان ریه است، مقدار سیگار کشیدن هم مهم می‌باشد و هر چه تعداد و مدت زمان سیگار کشیدن بیش‌تر باشد، امکان ابتلا بیشتر می‌شود.
بر اساس تحقیقات ثابت شده است سیگارهایی که هم اکنون در بازار مصرف تحت عنوان لایت، سبک و... موجود می‌باشد با آن که نسبت به سیگارهای دیگر اثرشان کم‌تر بوده و قوی نیست، ولی چون استفاده کنندگان از این سیگارها هم پُک‌های بیشتر و عمیق‌تری به سیگار می‌زنند و هم تعداد بیشتری سیگار می‌کشند، فرقی با دیگر سیگاری‌های ندارند. به یک تعبیر دیگر درست است که نوع سیگار فرق کرده و مثلاً نیکوتین پایین آمده، ولی پک‌هاعمیق‌تر و تعداد سیگارها نیز بیشتر شده است.
عامل بعدی ژنتیک می‌باشد. امکان مبتلا شدن اقوام درجه ی یک افراد مبتلا به سرطان ریه، نسبت به دیگران ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد و اگر خود فرد(منظور اقوام) نیز سیگاری باشد امکان ابتلا بیش‌تر می‌شود و اگر خانم وی سیگاری باشد این آمار بالاتر خواهد رفت و فرد استعداد بیشتری برای سرطان ریه پیدا خواهد کرد.
عامل بعدی شغل فرد می‌باشد. افرادی که در محل کار‌ خود به نوعی با موادی مثل بخارات آلومینیوم در تماس هستند یا فردی که با پنبه‌نسوز سر و کار دارد یا فردی که با اشعه یونیزاسیون مثل اشعه رادون سر و کار دارد و... این‌ها همه عوامل مستعد کننده برای ایجاد سرطان ریه هستند.
افراد قابل توجه و پراهمیت در درگیری ریه، افراد غیرسیگاری هستند، یعنی آن‌هایی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، بدون آن که خود سیگار بکشند. دیده شده است افراد غیرسیگاری که در کنار افراد سیگاری زیر یک سقف زندگی می‌کنند، ریسک ابتلا به سرطان ریه بالاتری از افرادی عادی دارند.
تغذیه در بهبود سرطان ریه نقش دارد، البته تغذیه خاصی که باعث سرطان ریه شود تاکنون دیده نشده است.
تغذیه مناسب حاصل از رژیم های گیاهی و سبزی‌جات، مخصوصاً آن‌هایی که دارای ویتامین C و E باشند اثر محافظتی در مقابل سرطان ریه دارند.
● علایم سرطان ریه کدامند؟
علایم سرطان ریه، علایم اختصاصی خاصی نیستند و تقریباً همان علایمی هستند که اکثر بیماران با آن علایم به پزشک مراجعه می‌کنند؛ مانند سرفه، خلط خونی، کاهش وزن و یافته‌هایی به نفع عفونت ریه.
تنگی نفس و کاهش اشتها نیز از علایم دیگر این بیماری است. نکته مهم این است که هرگاه فردی هر کدام از این علایم را مشاهده کرد بایستی به پزشک مراجعه کند، به خصوص اگر سیگاری باشد     رضا ساعی شاهی
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:17 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان ریه یعنی سیگار


  سرطان ریه یعنی سیگارسرطان ریه، كشنده‌ترین نوع سرطان در میان تمامی انواع سرطان در سراسر جهان است، به‌طوری كه هر سال در حدود ۲/۱میلیون مرگ ناشی از این بیماری گزارش می‌شود. هرچند كه شیوع سرطان ریه از سرطان‌هایی مانند سرطان پستان كمتر است ولی خطر مرگ و میر در این نوع درگیری ریه به مراتب بیشتر است.
برای آگاهی بیشتر و تشخیص زودهنگام این بیماری، بهتر است كمی با نشانه‌های بیماری آشنا شویم.
تا قبل از سال‌های ۱۹۳۰ میلادی، سرطان ریه از شیوع چندانی برخوردار نبود ولی به‌دنبال افزایش مصرف سیگار و تنباكو، شاهد افزایش بروز این بدخیمی شدیم. در كشورهای توسعه‌یافته و به‌دنبال فعالیت‌هایی كه در زمینه تبلیغات علیه سیگار و اطلاع‌رسانی راجع به مضرات آن انجام شد، شیوع سرطان ریه رو به كاهش گذاشته است. با تمام تلاش‌هایی كه تا به حال صورت گرفته، سرطان ریه همچنان به‌عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در میان آقایان در سراسر دنیا و پنجمین سرطان شایع در میان خانم‌ها مطرح است.
متاسفانه جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد كه این بیماری خطرناك است و افزایش شیوع در میان خانم‌ها، افزایش میزان كشیدن سیگار در آنها است.
● ریشه‌های سرطان ریه
مدت‌هاست ارتباط قوی میان سیگار و سرطان ریه اثبات شده است. به‌طوری كه كشیدن سیگار با حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه مرتبط است. خطر سرطان ریه با افزایش تعداد سیگارهای كشیده شده طی یك روز و سال‌هایی كه این عادت غیربهداشتی ادامه یافته، مرتبط است. پزشكان برای آن‌كه تعریف بهتر و جامع‌تری از میزان سیگاری‌های كشیده شده، در دست داشته باشند از فرمولی ساده استفاده می‌كنند. به این ترتیب كه تعداد پاكت‌های سیگار‌های كشیده شده طی یك روز را در سال‌های مصرف ضرب می‌كنند. به این شكل عددی به دست می‌آید كه براساس آن می‌توان تخمینی تقریبی درباره افزایش خطر بروز سرطان ریه داشت. مثلا اگر فردی روزانه دو پاكت سیگار را به مدت ۱۰ سال كشیده باشد، این رقم معادل ۲۰ است. زمانی كه عدد مذكور به ۱۰ می‌رسد، خطر سرطان ریه افزایش می‌یابد (هرچند با مقادیر كمتر از آن هم امكان خطر به‌طور قطع و یقین مطرح است) و اگر این عدد به ۳۰ برسد، بیشترین احتمال خطر مطرح می‌شود. در میان افرادی كه روزانه دو تا سه بسته سیگار می‌كشند، خطر مرگ به‌دلیل سرطان ریه، یك نفر از هر هفت نفر است.
اما خبر خوش این‌كه، به دنبال ترك سیگار با گذشت هر سال از زمان ترك، این خطر كاهش می‌یابد و در حدود پانزده سال بعد از ترك سیگار، خطر بروز سرطان ریه در چنین فردی معادل یك فرد غیرسیگاری است.
مدتی است كه پزشكان از عبارت خاصی به نام سیگاركشیدن غیر فعال استفاده می‌كنند. این عبارت درباره افرادی به‌كار می‌رود كه به‌صورت مداوم در معرض دود سیگار قرار دارند ولی خود سیگار نمی‌كشند. مثلا افرادی كه همسران یا همكاران سیگاری دارند و سال‌ها در كنار آنها هستند. در این حالت نیز خطر سرطان ریه در فردی كه در معرض دود سیگار فرد دیگر قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد. در اصل، میزان خطر در این افراد ۲۴درصد بیشتر از افرادی است كه در معرض دود سیگار نیستند. سالانه در آمریكا، ۳۰۰۰ مرگ ناشی از سرطان ریه در كسانی رخ می‌دهد كه در معرض دود سیگار دیگران قرار دارند كه خود رقم قابل‌توجهی است.
سرطان ریه دلایل متنوع دیگری هم دارد. یكی از آنها دارا بودن استعداد ژنتیكی است. دانشمندان روی یكی از كروموزوم‌های بدن محلی را یافته‌اند كه تغییرات ژنتیكی در آن، به افزایش بروز سرطان ریه منجر می‌شود.
وجود برخی از انواع بیماری‌‌های ریه همچون برونشیت مزمن و غیره نیز موجب افزایش خطر بروز سرطان ریه می‌شود. ۴ تا ۶ برابر در میزان آلودگی هوا ناشی از دود كارخانه‌‌ها، وسایل نقلیه و غیره نیز به افزایش خطر در فرد منجر می‌شود. تخمین زده می‌شود كه یك درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان به دلیل آلودگی هوا است.
● علایم ۹گانه
ـ یكی از علایم مهم سرفه مزمن یا تغییر در الگوی همیشگی سرفه است.
ـ تنگی نفس یا كوتاه شدن نفس
ـ خلط خونی یا خروج خون ضمن سرفه
ـ درد در قفسه سینه یا ناحیه شكم
ـ از دست دادن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف
ـ تغییر صدا به‌صورت خشونت صدا
ـ اشكال و سختی در بلع
ـ تب (بدون این‌كه علتی برای ایجاد آن وجود داشته باشد)
ـ دوره‌های تكرارشونده از عفونت ریه
به هر حال علایم ذكر شده ممكن است در بسیاری از سایر اختلالات ریوی نیز دیده شود. بنابراین توصیه می‌شود كه اگر فردی دچار این حالات است، به پزشك مراجعه كند تا علت اصلی مشخص شود.
●از كجا بفهمیم؟
زمانی كه فردی با علایم ذكر شده به پزشك مراجعه می‌كند، در آغاز سوالات زیادی درباره سابقه فامیلی بیماری‌ها، سیگار و غیره پرسیده می‌شود. معاینه فیزیكی انجام می‌شود. اگر فرد از سرفه خلط‌دار شكایت داشته باشد، می‌توان خلط را برای یافتن سلول‌های سرطانی مورد آزمایش قرار دارد. در ادامه عكس ساده ریه درخواست می‌شود و سپس براساس یافته‌های موجود در این عكس، قدم‌های بعدی برداشته می‌شود. خوشبختانه امروزه با وجود روش‌های پیشرفته تصویربرداری بسیاری از مشكلات در زمینه تشخیص حل شده است.
یكی دیگر از راه‌های تشخیص به این صورت است كه پزشك یك لوله كوچك (به نام برونكوسكوپ) را از راه بینی یا دهان رد كرده و سپس با كمك این وسیله ظریف، راه‌های هوایی و ریه‌ها را بررسی می‌كند و در صورت لزوم یك نمونه نیز برداشته می‌شود.
اگر تشخیص سرطان ریه قطعی شد، نیاز به بررسی‌های بیشتری است تا احتمال درگیری سایر بافت‌های بدن نیز مشخص شود.
● و اما درمان
براساس سن بیمار، نوع سرطان ریه، وجود یا فقدان دست‌اندازی به سایر بافت‌ها، وضعیت عمومی و سلامت فرد و چند فاكتور دیگر، روش‌درمانی تعیین می‌شود. جراحی، شیمی‌درمانی، اشعه درمانی اغلب به‌صورت تركیبی به‌كار گرفته می‌شوند.
● پیشگیری، مقدم بر درمان
پیشگیری، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش محسوب می‌شود. نكشیدن سیگار راه‌حلی بسیار ساده، ارزان و مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه است. اطلاع‌رسانی درباره خطرها و مضرات سیگار، تضمین‌كننده ترك سیگار نیست، چرا كه این اطلاعات حتی روی بسته‌های سیگار نیز نوشته شده است. فرد سیگاری این نوشته‌ها را می‌خواند و هم‌زمان سیگار هم می‌كشد. پس می‌بینیم كه هرچند دادن اطلاعات لازم است ولی كافی نیست. ارایه روش‌های جایگزین و همچنین روش‌های موثر و ساده برای ترك سیگار اصل مهمی است كه اغلب فراموش می‌شود. كشیدن سیگار اغلب همراه با وابستگی‌ به ماده‌ای به نام نیكوتین است. ترك سیگار منجر به بروز علایمی در فرد می‌‌شود كه او تنها راه از بین بردن این علایم را در كشیدن سیگار می‌بیند. آگاه‌كردن جامعه از چگونگی مقابله با این علایم، اثر ثابت شده‌ای در افزایش تمایل و موفقیت در ترك سیگار دارد. وضع قوانینی مثل ممنوع كردن كشیدن سیگار در اماكن عمومی و محل كار، باعث كاهش خطر در سیگاری‌های غیرفعال می‌شود.    
  روزنامه سلامت

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:19 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان سینه


  سرطان سینهچگونگی ایجاد سرطان سینه

سینه از انواع غدد مترشحه می باشد که وظیفه آن تولید شـیـر اسـت. شیـر در قسـمـت نـرم و دالـبـر مـانــند سینه درست شده و توسط مجاری لوله ای شکل بــسمت نوک سینه ها هدایت می شود. مانند سایر سلول های بدن سینه نیز بــطور متناوب رشد کــرده و زمانی را نیز به استراحت می پردازد. دوره رشد و اسـتراحت توسط ژنهایی که در مغز قرار گرفته اند کنترل و اداره می شـونـد. هنـگامیکه ژنها دارای عملکرد مناسبی باشــند به خوبی توانایی کنترل رشد سلولها را دارند اما زمـانیکه در عملکرد آنها نوعی ناهنجاری و یا بی قاعدگی
بروز کند تسلط خود را بر روی رشد سلول ها از دست می دهند.
سرطان سینه در اثر رشد نابهنجار سلول های سینه به وجود می آید
سرطان به بافت طبیعی سینه وارد می شود، همچنین توانایی انتشار در سایر نقاط بدن را نیز دارد. سرطان به دلیل عدم عملکرد صحیح ژنها ایجاد می شود و تنها ۱۰-۱۵ درصد سرطان ها مادرزادی و موروثی هستند و ۹۰ درصد دیگر به افزایش سن و نوع زندگی افراد بستگی دارند. سرطان سینه از انواع بیماری های شایع در خانم ها می باشد. بر طبق آمار در سال ۲۰۰۵ در حدود ۲۱۶۰۰۰ نفر مبتلا به نوع حاد و ۵۹۳۹۰ نقر نیز دارای نوع مزمن آن می بوده اند. در هر خانمی ریسک ابتلا به سرطان سینه وجود دارد و این به نوعی جزء مشکلات خانم بودن به شما می رود. اما اگر نسبت به علائم آن آگاه باشید می توانید با دید بازتری نسبت به این قضیه برخورد کنید و خود را در مقابل آن ایمن کنید.
تصورات نادرست در مورد این بیماری
ریسک ابتلا به این بیماری تا چه اندازه شدید است؟ کدام شیوه درمان مناسب است؟ آیا مصرف داروهای ضد تعرق در ایجاد سرطان سینه نقش دارند؟
اگر نسبت به موضوعی آگاهی نداشته باشید ممکن است گیج و سردرگم شوید. اطلاعات نادرست نیز شما را از تشخیص به موقع و همچنین جلوگیری از رشد آن باز می دارد. پس خوب است تا به اطلاعات و آگاهی خود در این زمینه بیفزایید.
در این قسمت ۱۰ تصور غلط رایج در مورد سرطان سینه ذکر شده است
۱- این سرطان تنها در سالخوردگان بروز می کند
با افزایش سن ریسک ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد اما اینطور نیست که تنها خانم های مسن گرفتار این بیماری شوند. ریسک بروز این بیماری از آغاز تولد تا سن ۳۹ سالگی ۱ نفر از هر ۲۳۱ نفر تخمین زده شده است یعنی در حدود ۵/۰ درصد از کل افراد به این سرطان مبتلا می شوند. در سن ۴۰-۵۹ سالگی این رقم ۱ به ۲۵ است ( برابر با ۴ درصد) و در سن ۶۰-۷۹ سالگی ۱ به ۱۵ می باشد ( برابر با ۷ درصد). فرض کنید که شما تا سن ۹۰ سالگی هم زندگی کنید در یک چنین شرایطی رقم فوق ۱ به ۸ است ، یعنی رشدی بالغ بر ۵/۱۲ درصد.
۲- اگر فاکتورهای ریسک را داشته باشید، بدون شک دچار این بیماری خواهید شد
دارا بودن یکی از فاکتورهای بیماری دلیل محکمی برای ابتلا به این بیماری محسوب نمی شود. این بیماری تنها در ۶۰-۸۰ درصد از زنانی که ناهنجاریهای ژنتیکی مختلفی را به صورت موروثی دریافت می کنند، بروز می کند و ۲۰-۶۰ درصد آنان نیز سراسر زندگی خود را بدون وجود سرطان سینه سپری می کنند.
۳- اگر در خانواده شما پیش زمینه سرطان نباشد بنابراین شما از خطر ابتلا به آن در امان هستید
اما نه، اینطور نیست!
ریسک ابتلا به سرطان سینه در هر زنی وجود دارد. در حدود ۸۰ درصد از کل بیماران سرطانی هیچ گونه پیش زمینه ای از بیماری در خانواده خود نداشتند. فرسوده شدن و افزایش سن نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد. درصد بروز بیماری در زنانی که پیش زمینه سرطان در خانواده آنها وجود دارد ممکن است تا اندازه ای کم و یا زیاد و یا اصلا هیچ گونه تفاوتی پیدا نکند. اما اگر باز هم نگران هستید می توانید با یک پزشک و یا یک متخصص ژنتیک مشورت کنید.
۴- پیش زمینه وجود سرطان تنها باید از سمت خانواده مادری در نظر گرفته شود
وجود سرطان در خانواده مادری و پدری به یک اندازه بر روی فرد تاثیر می گذارد به این دلیل که نیمی از ژن ها از طریق مادر و نیمی دیگر از سوی پدر به شخص منتقل می شوند. اما درصد انتقال بیماری به فرزند از سوی مردی که دارای نا هنجاری های ژنتیکی است به مراتب کمتر از یک زن با همان خصوصیات ژنتیکی می باشد. برای وجود سرطان سینه در خانواده پدری شما می بایست در مورد زنان خانواده تحقیق کنید.
۵- استفاده از داروهای ضد تعرق باعث ایجاد سرطان سینه می شود
هیچ دلیل علمی قطعی برای سرطان زا بودن داروهای کاهش دهنده تعرق و مواد بوبر زیر بغل وجود ندارد و ارتباط تصور شده بر اساس اطلاعات نادرست از آناتومی بدن و همچنین سرطان می باشد.
۶- قرص های ضد بارداری باعث ایجاد سرطان سینه می شوند
قرص های جدید ضد بارداری دارای دوز پایینی از هورمون های استروژن و پروژسترون می باشند و هیچ مشکلی را برای شخص مصرف کننده ایجاد نمی کنند. اما قرص های ضدحاملگی که در گذشته مصرف می شدند در بعضی موارد به میزان بسیار کمی ریسک ابتلا به سرطان را در افراد مصرف کننده زیاد می کردند. افزودنی است که قرص های جدید ضد بارداری تا حدودی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز کاهش می دهند.
۷- استفاده از غذاهای پرچرب باعث ایجاد سرطان سینه می شود
بررسی ها و مطالعات در این زمینه تا کنون قادر به تشخیص ارتباط بین غذاهای پر چرب و سرطان سینه نبوده است اما مطالعات مداوم برای روشن شدن این مطلب همچنان ادامه دارد. البته باید توجه داشت که پرهیز از غذاهای پرچرب خالی از لطف نبوده و مزایای بی شماری را به در بر دارد: کاهش کلسترول بد خون (لیپوپروتئین هایی با تراکم کم)، افزایش کلسترول خوب خون ( لیپو پروتئین های متراکم)، باز کردن فضای خالی در رژیم غذایی برای استفاده از غذاهای سالم و همچنین کنترل وزن. چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه می باشد، زیرا چربی ها خود یکی از عوامل افزایش دهنده استروژن می باشند، هنگامیکه استروژن بیش از اندازه طبیعی ترشح شود به خارج از تخمدان ریخته شده و سطح هورمون در تمام نقاط بدن افزایش پیدا میکند که این امر باعث ایجاد سرطان در نقاط مختلف می شود. اگر واقعا دارای اضافه وزن هستید و یا گرایش شدیدی به سمت چاقی در شما وجود دارد، برای شما پرهیز از غذاهای پرچرب گزینه خوبی محسوب می شود.
۸- تست ماهانه سینه ها توسط خود فرد بهترین راه تشخیص سرطان سینه است
مطمئن ترین و معتبرترین راه برای تشخیص سرطان سینه عکسبرداری و ماموگرافی می باشد. ماموگرافی سرطان را در کوتاهترین بازه زمانی هنگامیکه هنوزقابل درمان است ، تشخیص می دهد. هنگامیکه سرطان با دست ها قابل تشخیص باشد آنقدر بزرگ شده که چندان نمی توان به درمان آن امیدوار بود. البته ما منکر اهمیت چک کردن سینه ها توسط خود شخص و یا مشاور درمانی نیستیم، ۲۵ درصد سرطان های سینه از همین طریق شناسایی می شوند. ۳۵ درصد نیز از طریق ماموگرافی و ۴۰ درصد بقیه نیز هم از طریق تست شخصی و هم از طریق ماموگرافی تشخیص داده می شوند.
۹- کسانی که ریسک بالایی در ابتلا به سرطان سینه دارند قادر به انجام هیچ گونه کاری در این خصوص نمی باشند
چندین راه متفاوت برای کاهش- اما نه حذف به طور کامل- ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که ریسک بالایی دارند وجود دارد. این گزینه ها عبارتند از : تغییر در راه و رسم زندگی، کم کردن استفاده از مشروبات الكلی، عدم استفاده از سیگار، ورزش کردن، انجام حرکات مدیتیشن و تمدد اعصاب . در مواردی که خطرات ناشی از بیماری بسیار زیاد است عمل جراحی می تواند مفید واقع شود. جراحی نیز انواع مختلفی دارد که از جمله آن برداشتن قسمت کوچکی از سینه و یا برداشتن کل تخمدان اشاره نمود. البته پیش از انجام چنین اموری شما می باست درصد ریسک خود را توسط یک پزشک متخصص تخمین بزنید.
۱۰- با تشخیص سرطان سینه در بدن حکم مرگ شما صادر می شود
۸۰ درصد از زنانی که دارای سرطان سینه بودند هیچ گونه علائمی در آنها بروز نمی کند (هیچ غده سرطانی در سینه و یا سایر گره های لنفاوی متصل به سینه یافت نمی شود) علاوه بر این ۸۰ درصد بیماران نیز در حدود ۵ سال و یا بیشتر قادر به ادامه زندگی بودند. حتی افرادی که دارای علائم سرطان نیز هستند برای مدت زمانی طولانی و بدون بروز هیچ مشکلی می توانند به زندگی خود ادامه دهند. همچنین باید توجه داشت که با پیشرفت علم پزشکی همواره داروهای امید بخش تازه ای وارد بازار می شود.
۱۰ نمونه از بهترین راه های پیشگیری از سرطان سینه
۱- در تست پزشکی سالانه خود، از پزشکتان بخواهید که ریسک ابتلا به سرطان سینه را در شما محاسبه کند. در حال حاضر چندین وب سایت به صورت آن لاین آماده ارائه چنین خدماتی هستند. یکی از این سایت ها:
www.breastcancerprevention.com
می باشد که سایت رسمی کمیته جلوگیری از سرطان سینه است.
۲- اگر از ریسک متوسطی در ابتلا به بیماری برخوردار هستید، هر ماه سینه خود را به طور شخصی چک کنید. بهتر است این کار را از ۲۰ سالگی شروع کنید. از سن ۲۰-۳۹ سالگی نیز هر ۳ سال یکبار به کلینیک های تخصصی مراجعه کرده و از سلامت خود آگاه شوید و از سن ۴۰ سال به بالا میبایست هر سال این کار را انجام داده و علاوه بر این ماموگرافی نیز انجام دهید.
۳- اگر ریسک شما در ابتلا به این بیماری بالا است می بایست در مورد چگونگی انجام آزمایشات و فاصله زمانی بین آنها با پزشک متخصص مشورت کنید.
۴- افرادی که دارای ریسک بالا هستند می بایست به عضویت یکی از کلنیک های درمانی درآیند تا در صورت بروز بیماری درمان سریعا آغاز شود.
۵- وزن بدن خود را همواره متعادل نگاه دارید، هنگامیکه به سن شما افزوده می شود باید میزان کالری را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و زمان ورزش و نرمش را زیاد کنید.
۶-در طول روز در ۶ وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه استفاده کنید. البته اگر این تعداد را به ۹ مرتبه در روز افزایش دهید کار بی نظیری را انجام داده اید.
۷-به دنبال راههایی باشید که بدن شما را همواره به فعالیت وادارند چه در محیط کار، چه در خانه و چه اوقات فراغت.
۸- اگر جزء افراد سیگاری هستید، همین حالا کشیدن سیگار را متوقف کنید.
۹-اگر مادر، خواهر و یا دختر شما سرطان سینه دارند نزد مشاور ژنتیکی رفته و آزمایشات اولیه را انجام دهید.
۱۰- اگر در تست ژنتیک معلوم شد که شما حامل ژن جهش یافته سرطان نوع ۱ یا ۲ هستید با پزشک خود در مورد روش های پیشگیری و درمان مشورت کنید. ابتدا می توانید از داروها و در نهایت شیمی درمانی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شیوه های درمان بسیار گسترده اند.


نویسنده: سوده

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:21 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان


سرطان سینه

 
سرطان سینه● سرطان سینه چیست؟
سرطان سینه بیماریی است که در آن سلولهای سینه به روش کنترل نشده ایی به طور غیر طبیعی رشد می کنند.
شایع ترین سرطان در خانمها ، سرطان سینه می باشد . گرچه سرطان ریه چه در خانمها و چه در آقایان سرطان منجر به مرگ می شود. حدود۱ درصد از کل سرطان های سینه در مردان جوان رخ میدهد.
● چه عواملی منجر به سرطان سینه می شود؟
علت اصلی سرطان سینه مشخص نیست.هورمون های زنانه و افزایش سن ، بخشی از این نقش را ایفا می کند. سرطان سینه در زنان بالای ۵۰ سال بیماری شایعی است . در بین زنان آمریکایی اگر خانمها تا سنین بالا زندگی کنند حداقل ۱ نفر از ۸ نفر دچار سرطان سینه می شوند.احتمال سرطان سینه در خانمهای بین ۳۰ -۴۰ سال حدود ۱ در ۲۵۰ می باشد.احتمال سرطان در بین خانمهای ۴۰ – ۵۰ سال ۱ در ۷۰ می باشد.
● علائم سرطان سینه چیست؟
در مراحل نخستین قبل از مشاهده علائم سرطان سینه را از طریق ماموگرافی تشخیص می دهند. یکی از علایم شایع گره بی دردی است اگرچه گاهی سرطان سینه منجربه گره های دردناکی می شود .
▪ علایم سرطان سینه عبارتند از :
به وجود آمدن گره یا کلفت شدن پوست در روی سینه یا در زیر بغل که بتازگی ایجاد شده و غیرمعمول است .
تغییر در اندازه و شکل ظاهری سینه.
تغییر در روی پوست سینه مثل فرورفتگی یا چروکیدگی
ترشح یا خونریزی خود بخودی از نوک پستان بدون آنکه آن را بفشارید.
تغییر در نوک پستان مثل به تو کشیده شدن آن
کبره بستن و خشک شدن نوک پستان
تغییر در رنگ یا حس پوست اطراف پستان یا حلقه رنگین دور نوک پستان .
بوجود آمدن توده در سینه مردان . حدود ۱ درصد از سرطان سینه در مردان رخ می دهد.
● سرطان سینه چگونه تشخیص داده می شود ؟
هر موقع تشخیص سرطان سینه داده شود ، برای تایید تشخیص، قسمتی از بافت برداشته می شود که به آن بیوپسی یا آزمایش میکروسکوپی بافت زنده گفته می شود. این عمل توسط سوزنی که به نوک سینه یا قسمتی که در ماموگرافی به آن مشکوک شده اند یا توسط چاقوی جراحی کل قسمتی که به آن مشکوک هستند را برداشته و برای تشخیص وجود سرطان بافت جدا شده برای تجزیه زیر میکروسکوپ به دکتر آسیب شناس داده می شود .
● سرطان سینه چگونه درمان می شود ؟
▪ انواع مختلف درمان سرطان سینه عبارتند :
ـ عمل جراحی برای برداشتن سرطان که مراحل آن عبارتند:
o جراحی حفظ سینه (lumpectomy) که فقط قسمتی از سینه که دچار سرطان شده را برمی دارند.
o Mastectomy برداشتن کل سینه.
درمان از طریق پرتوافکنی
شیمی درمانی
درمان هورمونی توسط بازدارنده های tamoxifen یا aromatase
درمان بیولوژیکی که در آن از پادتن های ضد بارداری استفاده می شود تا پروتئین HER-۲ را مسدود کند. پادتن های ضد بارداری اغلب برای درمان سرطان های سینه که به جاهای مختف بدن گسترده شده اند بکار می رود .
علت اصلی سرطان سینه مشخص نیست .
هورمون های زنانه و افزایش سن بخشی از آن را به عهده دارند.
سرطان سینه در زنان بالای ۵۰ سال بیماری بسیار شایعی است.
خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بین ۳۰-۴۰ ۱ در ۲۵۰ می باشد و در زنان بین ۴۰-۵۰ سال ۱ در ۷۰.
در بین زنان آمریکایی اگر خانمها تا سنین بالا زندگی کنند حداقل ۱ نفر از ۸ نفر دچار سرطان سینه می شوند.
حدود۱ درصد از کل سرطان های سینه در مردان جوان رخ میدهد.
● جلوگیری از سرطان سینه
برخی مواقع سرطان سینه با عوامل شناخته شده ایی ارتباط دارد. یک سری از این عوامل که احتمال سرطان سینه رادارد می توان کنترل کرد ولی از تمام عوامل نمی توان خودداری نمود .
▪ رژیم غذایی و شیوه زندگی:
رژیم غذایی یکی از عوامل شناخته شده برای سرطان سینه می باشد.
افزایش وزن مخصوصا بعد از یائسگی یا بعد از ۶۰ سالگی احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.
مطالعات نشان می دهد در جوامعی که از رژیم غذایی پر چرب استفاده می کند خطر مرگ از بروز سرطان سینه بسیار بیشتر از جوامعی که از رژیم کم چرب استفاده می کنند، می باشد . ولی رژیم غذایی کم چرب به عنوان عامل پیشگیری کننده سرطان سینه شناخته نشده است.
مطالعات نشان می دهند مصرف مشروبات الکی تا حدی احتمال سرطان سینه را افزایش می دهند.
‌▪ هورمون ها:
تغییرات در هورمون ها که به توضیح آن خواهیم پرداخت موجب افزایش احتمال سرطان سینه می شود.
استفاده از هورمون به جای درمان
پریود شدن در سنین پایین و یائسگی در سنین بالا
شیر دادن احتمال سرطان سینه را کاهش می دهد، مادرانی که حدودا ۱۲ ماه به بچه شیر می دهند یا بچه های بیشتری شیر داده اند از این مزیت برخوردارند.
▪ عمل جراحی برداشتن سینه :
در کسانی که سابقه سرطان سینه در خانواده شان است برداشتن جفت سینه ها ۹۰% احتمال بروز سرطان سینه را کاهش می دهد . برای چنین عملی آزمایش های ژنتیکی و مشاوره های متعددی انجام می گیرد.
▪ Tamoxifen:
دارویی است که مانع از تاثیر استروژن روی سلولهای سرطانی و سالم سینه شده و احتمال سرطان سینه را در خانمهایی که خطر این بیماری آنها را تهدید می کند، پایین می آورد. اگرچه موجب خطرات دیگری منجمله سرطان رحم ، سکته ، لخته شدن خون در رگها و شش ها می شود . اگر در معرض گسترش سرطان سینه هستید در مورد این دارو با پزشک خود مشورت کنید . مهم است که هم به مضرات و هم به منفعت های استفاده از این دارو آشنا باشید.
▪ عمل جراحی برداشتن تخمدان ها :
تغییرات هورمونی احتمال سرطان سینه و همچنین سرطان تخمدان را افزایش می داهد .هورمون هایی که توسط تخمدان ها تولید می شود باعث افزایش سرطان سینه می شوند. با برداشتن تخمدان ها احتمال سرطان سینه و تخمدان ها کاهش می یابد . برای چنین عملی آزمایش های ژنتیکی و مشاوره های متعددی انجام می گیرد.
Fenretinide و raloxifene از داروهایی هستند که به علت مفید بودنشان در پیشگیری از سرطان سینه تجویز می شوند.
● چه عواملی باعث افزایش احتمال سرطان سینه می شود ؟
خانواده هایی که خانمهای دچار سرطان سینه در آنها زیاد است تستهای ژنتیکی می توانند نشان بدهند که آیا خانم دارای تغییرات خاص ژنی (که احتمال سرطان سینه میرود)، می باشد یا خیر؟ متخصصین سلامتی ممکن است عوامل متعددی به افزایش احتمال سرطان سینه ارتباط دارند منجمله :
▪ افزایش سن یکی از عوامل افزایش خطر سرطان سینه می باشد .
- این بیماری در خانمهای زیر ۳۵ سال بسیار نادر است .
- در خانمهای ۴۰ سال و بالای ۴۰ احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.
- سرطان سینه بیشتر در خانمهای بالای ۵۰ سال بروز می کند.
- احتمال سرطان سینه در خانمهای بالای ۶۰ سال زیاد می شود .
▪ سرطان سینه در خانمهای سفید پوست بسیار بیشتر از زنان سیاه پوست دیده می شود . مخصوصا در خانمهای آسیایی و اسپانیایی .
▪ در مردان نیز سرطان سینه رخ می دهد .اگرچه ۹۹درصد سرطان سینه در زنان بروز می کند.
▪ شرایطی که سرطان سینه را در خانمها افزایش می دهند عبارتند از :
سابقه پیشین شخصی سرطان سینه؛ خانمهایی که در یکی از سینه هایشان سابقه سرطان دارند احتمال افزایش و توسعه سرطان جدید زیاد می شود. سرطان می تواند دوباره به همان سینه یا در سینه دیگر یا جاهای دیگر بدن مثل ریه ها ، کبد ، مغز یا استخوان برگردد.
سابقه خانوادگی؛ در خانمهایی که مادرشان ، خواهر یا در یکی از دو نفر از افراد خانواده نزدیکشان مثل خاله ها سابقه سرطان سینه داشته باشند ، احتمال سرطان سینه در فرد افزایش می یابد مخصوصا اگر در سنین قبل از ۵۰ سالگی تشخیص سرطان سینه داده شده باشند.
خانمهایی که ارثی تغییراتی در ژن BRCA۱ و BRCA۲ ( جهش ژنی )دارند، احتمال گسترش سرطان سینه در آنها بیشتر است. اقوام فرد مبتلا به سرطان سینه که چنین جهش ژنی دارد نیز بسیار احتمال دارد دچار سرطان سینه ، مقعد یا تخمدان شوند . اگرچه ممکن است خیلی از خانمهایی که سابقه سرطان در خانواده خود دارند در ژن BRCA مشکل و تغییری نداشته باشند .
جهش در ژن های BRCA۱ و BRCA۲گروهها و نژادهای قومی بسیار معمول است مخصوصا در یهودیها .
تا قبل از اینکه فرد دچار سرطان شود آزمایشهای ژنتیکی بسیار قابل دسترسی هستند تا مشخص کنند که آیا فرد دچار جهش ژنتیکی می باشد ؟ در راههایی را برای جلوگیری یا به تعویق انداختن سرطان سینه یا افزایش کشف سرطان سینه در خانمهایی که دچار جهش ژنی می باشند ، پیشنهاد کنند.
تغییرات سینه
تشخیص پریاختگی غیرمعمول یا غدد سرطانی یا بیوپسی در شرایطی غیر سرطانی احتمال سرطان سینه را می افزاید .
از دیگر عواملی که باعث افزایش سرطان سینه می شوند عبارتند از :
پرتو درمانی؛ خانمهایی که در سنین جوانی سینه شان در معرض قابل توجهی اشعه قرار گرفته احتمال سرطان سینه در آنها افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهند وقتی خانمی در سنین جوانی تحت معالجه پرتو درمانی قرار میگیرد در سنین بالا احتمال سرطان سینه در او افزایش می یابد.
بارداری در سنین بالا؛ احتمال سرطان سینه خانمهایی که بچه اولشان بعد از۳۰ سالگی به دنیا آمده بیشتر از خانمهایی است که زودتر و در سنین جوانی باردار شده اند.
▪ هورمون ها
مطالعات نشان می دهند به جای درمان، استفاده از هورمونها به مدت ۴ سال احتمال سرطان سینه را افزایش می دهد .
پریود شدن قبل از ۱۲ سالگی و یائسه شدن بعد از ۵۵ سال احتمال سرطان سینه را در خانمها می افزاید.
رژیم غذایی و نحوه زندگی فرد جز عوامل خطر شناخته شده اند.
افزایش وزن پس از یائسگی مخصوصا بعد از یائسگی طبیعی بعد از ۶۰ سالگی احتمال سرطان سینه را می افزاید.
مطالعات نشان می دهد در جوامعی که از رژیم غذایی پر چرب استفاده می کنند خطر مرگ از بروز سرطان سینه بسیار بیشتر از جوامعی که از رژیم کم چرب استفاده می کنند، می باشد . ولی رژیم غذایی کم چرب به عنوان عامل پیشگیری کننده سرطان سینه شناخته نشده است .
مطالعات نشان می دهند مصرف مشروبات الکی تا حدی احتمال سرطان سینه را افزایش می دهند.
● دسته بندی انواع سرطان سینه
سرطان سینه رشد غیرطبیعی سلولهای منافذ هوا و بخشهایی در سینه می باشد، دسته بندی ▪ سرطان سینه بر مبنای :
آیا سرطان از منافذ هوا یا از بخشهای نرم و عضلانی سینه شروع شده
آیا سلولهای سرطانی به بافتهای دیگری در سینه آسیب رسانده اند
سلولهای سرطانی در زیر میکروسکوپ چگونه مشاهده شده اند
همچنین طبقه بندی به مواردی از جمله اینکه سلولهای سرطانی به چه سرعتی تکثیر یافته اند یا آیا سلولهای سرطانی در نزدیک غدد لنفاوی وجود دارند .
طبقه بندی زیر انواع معمول سرطان سینه را تشریح می کند .
In situ: غده ایی که در اطراف بخشی که به وجود آمده پخش نمی شود In situ نامیده می شود.
o (LCIS) غدد سرطانی بخش نرم و عضلانی : اگرچه سرطان واقعی نیست ولی احتمال خطر سرطان سینه را می افزاید به همین دلیل خانمهایی (LCIS) در سال ۲ یا ۳ بار باید تمرینات فیزیکی داشته باشند و هر سال توسط ماموگرافی چک شوند.
o (DCIS)غدد سرطانی مجرای لنف : این شرایط مرحله پیش از سرطان است و مرحله سرطان سینه نامیده می شود این مورد هجوم کننده نیست و محدود به منافذ هوا می باشد. تقریبا ۱۰۰ درصد خانمها در چنین مرحله ای قابل درمان هستند. بهترین راه برای تشخیص (DCIS) ماموگرافی می باشد.
(IDC) غدد سرطانی هجوم کننده مجرای لنف: این سرطان از مجرای شیری آغاز می شود و به دیواره مجرای لنف اصابت کرده و به بافتهای چرب سینه هجوم می آورد واز آنجا به بخشهای دیگر بدن می تواند پخش شود. (IDC) معمول ترین نوع سرطان است حدود ۸۰ درصد موارد از این نوع سرطان هستند.
(ILC) غدد سرطانی هجوم کننده بخش عضلانی: این سرطان از اندامهای مربوط به پستان از غدد شیری ، غدد ترشحی آغاز شده و می تواند به بخشهای دیگر بدن پخش شود حدود ۱۰ درصد از سرطان های سینه مربوط به این نوع هستند.
● بعد از تشخیص سرطان سینه چند مدت یکبار باید به پزشک مراجعه کرد ؟
اغلب سرطان سینه توسط تیمی از متخصصان منجمله پزشک جراح، پزشک غدد شناس، پرستار متخصص بالینی و همچنین پزشک خانوادگی تحت کنترل نگه داشته می شود. به دنبال تشخیص سرطان سینه مرحله به مرحله و طبق برنامه درمان و بسته به درمانی که تعیین شده روی یک برنامه مقرر شده شما به متخصصین مراجعه خواهید کرد.اگر تاثیرات درمان موجب می شود بین زمان های شیمی درمانی احساس بیماری کنید پس به پزشکتان مراجعه کنید.
 
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:29 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان سینه در مردان


  سرطان سینه در مردانمردان بعلت نا آگاهی از علائم سرطان سینه و یا احساس خجالت از طلب کمک در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. سالانه حدود ۲۵۰ مرد مبتلا به سرطان سینه در انگلیس تشخیص داده می شوند در حالیکه ۷۰ نفر در اثر آن فوت می کنند اما نیمی از مردان بیمار تا زمانی که سرطانشان به مرحله پیشرفته نرسیده تشخیص داده نمی شوند.
به گفته محققان در صورت تشخیص زود هنگام ، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سینه ۷۵ تا ۱۰۰ درصد است در حالیکه با پیشرفت این میزان به ۳۰ درصد تنزل می یابد. نگرانی عمده این است که بسیاری از افراد در این باره اطلاع کافی ندارند. معمولا مدت زمان بین مشاهده توده و مراجعه مردان به پزشک حدودا ۱۶ ماه است. مشکل این است که مردان چنین فکری نمی کنند.
این بدان معنی است که وقتی آنها بالاخره به بیمارستان می رسند سرطان سینه آنقدر پیشرفت کرده که شانس زنده ماندن به میزان زیادی تقلیل یافته است. اما در صورتی که زود تشخیص داده شود درمان سرطان سینه در مردان نیز مانند زنان امکان پذیر است. گفتگو با مردان مبتلا نشان داده است علاوه بر حمایت ، نیاز ویژه به اطلاعات مربوط به جنس درزمینه سرطان سینه در مردان نیز وجود دارد. مردان از کمبود اطلاعات و حمایت روانی نیزشکایت دارند. نیازبه ایجاد پروتوکل های ملی برای اطلاع رسانی و حمایت از مردان مبتلا به سرطان سینه نیز کاملا احساس می شود.
گفته می شود که از آنجا که سرطان سینه در مردان نادر است ، ابتلا به آن می تواند باعث انزوای فرد از جامعه شود و از طرفی چون این بیماری عمدتا در زنان دیده می شود ، مردان مبتلا به آن را بیشتر از لحاظ روحی تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات نیاز به اطلاع رسانی و حمایت از این بیماران را تایید می کند. اطلاع رسانی از این جهت حائز اهمیت است که مردان بدانند چه وضعیتی نرمال محسوب می شود و با مشاهده هرگونه تغییر هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند. سرطان سینه هرچه زودتر تشخیص داده شود ، درمانش آسانتر است.
● چرا مردان به سرطان پستان دچار می شوند؟
بطور کلی مردان مانند زنان پستان ندارند اما دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند. در واقع پستان های یک مرد مشابه با پستان یک دختر پیش از بلوغ بوده و دارای چند مجرا ست که توسط بافت پستان و بافت های دیگر احاطه شده اند.
در دختران این بافت در پاسخ به هورمون های زنانه رشد می کند اما در مردان که چنین مقادیری از هورمون های زنانه را ترشح نمی کنند رشد این بافت متوقف می شود.
اما بهر حال در مردان هم بافت پستانی محسوب می شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. در حقیقت مردان نیز به همان نوع از سرطان های پستان که در زنان وجود دارد ، مبتلا می شوند سرطان ها ی درگیر کننده قسمت های تولید و ذخیره شیردر پستان بسیار نادرند.
● فراوانی سرطان پستان در مردان
سرطان پستان در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمون هایی همچون استروژن راکه مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می دهد ، تولید می کنند. بهر حال از هر ۱۰۰ مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می شود و درمیان یک میلیون مرد تنها ۱۰ نفر دچار این بیماری می شوند.
● چه مردانی مستعد این بیماری هستند؟
برای مردان زیر ۳۵ سال سن ابتلا به سرطان پستان بسیار ناد راست اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد. گفته می شودکه مردان آفریقایی – آمریکایی بیش از مردان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در واقع در برخی مناطق آفریقا سرطان پستان در مردان شایع تر است.
روشن ترین موارد ابتلا به این بیماری در مردانی دیده می شود که در پاسخ به دارو یا هورمون درمانی ، یاحتی ابتلا به عفونت ها و سموم ،دچار بزرگی غیر طبیعی پستان (جینکوماستیا) شده اند. افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر بنام سندرم کلاین فلتر که یکی از نشانه های بیماری شان جینکوماستیا می باشد بویژه مستعد به سرطان پستان هستند.
● سرطان پستان در مردان چقدر جدی است؟
پزشکان گمان می کردند سرطان پستان در مردان جدی تر از آن در زنان است اما اکنون بنظر می رسد پیامدهای آن در هر دو جنس مشابه است.
مشکل عمده این است که سرطان پستان در مردان اغلب دیرتر تشخیص داده می شود و همانطور گفته شد یکی از دلائل آن این است که مردان کمتر به وجود ناهنجاری در این ناحیه مشکوک می شوند.
بعلاوه بافت کوچک پستانی در آنها خیلی نامحسوس است و این مسئله تشخیص زود هنگام سرطان را دشوار می سازد و لذا منجر به گسترش سریع تومور می شود بطوریکه همه بافت را فرا می گیرد.
● نشانه های سرطان پستان در مردان
نشانه های این بیماری در مردان مشابه علائم دیده شده در زنان است. اکثر سرطان های پستان در مردان زمانی تشخیص داده می شوند که فرد وجود یک توده راروی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک سینه به طرف داخل را احساس می کند.
اما برخلاف زنان مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که نشانه ها پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک سینه و ناهنجاری ها در پوست ناحیه سرطانی بوجود آمده است. در بسیاری از این مردان در این حالت سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است.
● تشخیص سرطان پستان در مردان
همان تکنیک های مورداستفاده برای تشخیص بیماری درزنان شامل معاینه با دست ، ماموگرافی ، و بیوپسی در مردان نیز بکار می روند. اکثر مردان فکر نمی کنند دچار سرطان سینه شوند و تشخیص این بیماری معمولا موجب حیرت آنها می شود.
سرطان پستان آخرین وضعیتی است که ممکن است به ذهنشان خطور کند. حتی پزشکان نیز انتظار دارند بیمار مبتلا به سرطان سینه زن باشد. و اغلب به هنگام خواندن نام بیمار ابتدا کلمه خانم را ذکر می کنند.
همانطور که گفته شد سرطان سینه در مردان نادر است اما مردان تومورهای بزرگ تر ی دارند و موارد بیماری آنها جدی تر از بیماری در زنان است. محققان نمی دانند که آیا علت ، تهاجمی تر بودن سرطان پستان در مردان و یا مراجعه دیرتر مردان به پزشک است.
خطرات مربوط به سرطان پستان در مردان به میزان قابل توجهی با خطرات این بیماری در زنان متفاوت است. برای زنان فاکتورهای عمده شامل تاریخچه خانوادگی ، قرار گرفتن در معرض هورمون ها در طول زندگی ، و سن در مراحل بیولوژیک متفاوت مانند اولین دوره قاعدگی ، زایمان و یائسگی است.
گرچه بسیاری از تومورها در مردان هورمونی هستند (و پس از جراحی با مسدود کننده های هورمونی مانند تاموکسی فن ، دارویی که در زنان زیاد مورد استفاده قرارمیگیرد) این بیماری بیشتر مردان بالاتر از ۶۵ سال را درگیر می کند و در میان مردان جوان بسیار نادر است.
این سرطان در مردان با ناهنجاری های پستان و بیضه ، نازایی و سندرم کلاین فلتر (یک ناهنجاری ژنتیکی که در آن مردان یک یا تعداد بیشتری کروموزوم ایکس اضافی دارند) ارتباط دارد. سندرم کلاین فلتر اغلب بوسیله جینکوماستیا (بزرگی غیر طبیعی بافت پستان) مشخص می شود که می تواند یک ریسک فاکتور ابتلا به سرطان پستان محسوب شود.
با توجه به میزان پایین سرطان پستان در مردان قاعدتا بررسی توسط خود فرد از نظر وجود توده بنظر کافی است زیرا تشخیص توده درقفسه سینه مردان بسیار آسان است.
همچنین مردان می توانند از لحاظ داشتن ژن BRAC۲ ، ژنی که یک ریسک فاکتور شناخته شده برای مردان و زنان است ، تحت آزمایش ژنتیکی قرار گیرند. مردانی که دارای فرزند هستند بویژه اگر دختردارند بیشتر تمایل دارند که این آزمایش را انجام دهند.
● درمان
همان چهار درمان سرطان در زنان شامل جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می دهند.
بسیاری از سرطان های پستان گیرنده های هورمونی دارند که جایگاه های خاص برروی سلولهای سرطانی هستند که هورمون های خاص مانند استروژن می توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می سازد.     نویسنده : زهرا فقهی
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:32 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی : سرطان

 

سرطان سینه و مشاوره ژنتیک


  سرطان سینه و مشاوره ژنتیک● ۹۹ درصد مبتلایان به سرطان سینه درمان می‌شوند
سرطان سینه یکی از درمان پذیرترین سرطان‌هاست که اغلب ۹۹ درصد مبتلایان آن درمان می‌شوند. این نوع سرطان مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر چنانچه به موقع تشخیص داده شود، به دلیل وجود درمان‌های متداول جزو سرطان‌های درمان‌پذیر محسوب می‌شود.
امروزه درمان‌های متعددی که برای سرطان در جهان شناخت شده، میزان خطر و مرگ و میر را در مبتلایان به نحو چشمگیری کاهش داده است اما متاسفانه نکته قابل تامل این است که در کشور ما به دلیل عدم آگاهی افراد تنها حدود ۳۰ درصد از سرطان‌های سینه در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند و بدیهی است که تشخیص این بیماری در مراحل پیشرفته سیر درمان را کند و در برخی مواقع غیرممکن می‌سازد.
۳ تا ۵ درصد مبتلایان به سرطان سینه در معرض ابتلا به انواع دیگر سرطان‌ها هستند و بطور کلی مبتلایان به سرطان سینه باید حتما تحت مشاوره ژنتیک سرطان قرار گیرند در این صورت کسانی که احتمال ریسک در آنان زیاد است، مشخص خواهند شد و تحت آزمایشاتی متفاوت از سایرین قرار می‌گیرند. با این روش حتی می‌توان سایر اعضای خانواده را که در ریسک بالای ابتلا قرار دارند، به دقت تشخیص داد.
نکته دیگر این است که مبتلایان به سرطان سینه اصولا در معرض ابتلا به سرطان‌های تخمدان، لوله‌های فالوپ یا سینه مقابل هستند نه دیگر سرطان‌ها و همین احتمال در کسانی وجود دارد که سرطان آنها از نوع ژنتیکی است بنابراین تشخیص زودرس و انجام آزمایشات ژنتیکی کمک می‌کند تا افراد وضعیت خود را از این حیث مشخص کنند.
● چهار گروه از افراد باید تحت مشاوره‌های ژنتیک و سرطان قرار گیرند :
▪ گروه اول کسانی هستند که در سنین زیر ۴۰ سالگی به سرطان سینه مبتلا شده‌اند.
▪ گروه دوم کسانی که در خانواده آنها شخص یا اشخاص دیگری به این سرطان مبتلا شده باشند.
▪ در گروه سوم چنانچه در خانواده‌ای یک مرد مبتلا به سرطان سینه وجود داشته باشد که اگرچه این مورد نادر است اما در این صورت سایر اعضای خانواده باید تحت مشاوره ژنتیک قرار گیرند.
▪ گروه چهارم کسانی که همزمان به سرطان سینه و تخمدان مبتلا شده‌اند. وی می‌افزاید: این چهار گروه همان ۳ تا ۵ درصد افراد دارای ریسک را تشکیل می‌دهند که این افراد هم چنانچه مراجعه دائم و زود هنگام به متخصصان ژنتیک سرطان داشته باشند، با روش‌های کاهش ریسک می‌توان خطر ابتلا به بیماری را در آنان کاهش داد.
چنانچه شخصی در سنین بالای ۴۰ یا ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان سینه شده باشد بدون آنکه در خانواده‌اش سابقه این بیماری وجود داشته باشد، احتمال ژنتیکی بودن بیماری این فرد تنها یک درصد است اما مراجعات این گروه از مبتلایان به پزشک متخصص نیز نباید قطع شود چون اغلب پس از جراحی روش‌های دارودرمانی نیز به طور دوره‌ای برای این اشخاص تجویز خواهد شد و بیمار ملزم به اجرای آنهاست.
به طور قطع ۹۹ درصد مبتلایان به سرطان سینه در صورت مراجعه در مراحل اولیه به خوبی درمان می‌شوند. امروزه با روش‌های تشخیص زودرس و شیوه‌های پیشگیرانه از جمله استفاده از ماموگرافی، سونوگرافی و در مواردی نیز (MRI) در بیماران می‌توان میزان ریسک را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.
طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۱۳۸۲ بالغ بر ۳۹۴۶ مورد سرطان سینه در کشور گزارش شد که این میزان یک چهارم آمار مبتلایان در کشورهای پیشرفته را تشکیل می‌دهد.
در برخی از خانواده‌ها به طور ژنتیکی ژنی به نام (BRCA۱) وجود دارد که این ژن بیش از دیگران آنها را مستعد ابتلا به سرطان رحم، روده، سینه و ریه می‌کند. بنابراین افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه هستند باید تحت آزمایشات غربالگری قرار بگیرند و چنانچه وجود این ژن در آنها مثبت بود هر ۶ ماه یکبار تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند تا در صورتی که کوچکترین علائمی از ابتلا به سرطان‌های مذکور در آنها پدیدار شد در مراحل اولیه با جراحی بتوان آن را ریشه‌کن کرد.
دارندگان این ژن به هیچ‌وجه نباید نگران ابتلا به انواع سرطان‌ها باشند و چنانچه افراد تحت نظر مستمر پزشک متخصص خود باشند به راحتی می‌توانند بیماری را در صورت تشخیص به موقع کنترل و درمان کنند.
به طور کلی یک عامل مشترک در بروز سرطان سینه و رحم نقش دارد بنابراین مبتلایان به هریک از این سرطانها باید دائما تحت معاینات پزشکی باشند.البته همه زنانی که قبلا به سرطان سینه مبتلا بوده و درمان شده‌اند در معرض خطر ابتلا به سایر سرطانها نیستند بلکه کسانی باید تحت مراقبت قرار گیرند که ژن BRCA۱ در بدن آنها وجود داشته باشد به همین دلیل است که امروزه متخصصان وجود این ژن را در بدن کسانی که مبتلا به انواع سرطان‌ها می‌شوند بررسی می‌کنند.
خوشبختانه سرطان سینه امروزه به راحتی قابل درمان است و مانند بسیاری از سرطانها در صورت تشخیص در مراحل اولیه از طریق روشهای جراحی و...
کنترل و درمان می‌شود بنابراین هیچ جای نگرانی برای مبتلایان به این نوع سرطان و حتی سرطانهای رحم، ریه، معده و..
● چه در کسانی که دارنده ژن BRCA۱ هستند و چه کسانی که این ژن در بدن آنها دیده نشده است وجود ندارد.
▪ در ایران هنوز مراجعه افراد با ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه به متخصص ژنتیک جدی گرفته نشده است
▪ تنها ۳ تا ۵ درصد مبتلایان به سرطان سینه در معرض ابتلا به انواع دیگر سرطان‌ها هستند     نویسنده : دکتر «عباس نوروزی‌نیا» متخصص ژنتیک سرطان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس
  پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
دوشنبه 29 فروردین 1390  5:33 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها