0

محققان ايراني سيستم كشت هيدروپونيك عمودي طراحي كردند

 
svh2005
svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران

محققان ايراني سيستم كشت هيدروپونيك عمودي طراحي كردند

محققان مركز رشد واحدهاي فناور دانشگاه شهركرد به فناوري كشت هيدروپونيك عمودي با استفاده از ستون‌هاي چرخان با قابليت چرخش 360 درجه در گلخانه دست يافتند.

ميثم سهيلي پور، مجري طرح كشت هيدروپونيك عمودي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه چهارمحال و بختياري اظهار كرد: در سال‌هاي اخير استفاده از سيستم کشت هيدروپونيک در گلخانه‌هاي کشور بسيار مورد استقبال قرار گرفته است.  سيستم کشت هيدروپونيک عمودي در حقيقت يک روش بسترساز براي کشت هيدروپونيک است که با افزايش تراکم کشت گياه موجب افزايش بهره وري از يک مساحت ثابت تحت کشت مي‌شود.

وي تصريح كرد: با استفاده از اين روش کشت و با توجه به هزينه اوليه آن كه معادل ساير روش‌هاي بسترسازي معمول است، مي‌توان راندمان توليد محصول در گلخانه يا زمين مورد نظر را تا 30 درصد افزايش داد و با توجه به ثابت ماندن هزينه‌هاي مربوط به گرمايش و سرمايش و همچنين هزينه‌هاي بسترسازي، ميزان توليد خالص نيز افزايش مي‌يابد.

سهيلي‌پور با بيان اين‌که اين روش قبلاً در کشورهاي ديگر با موفقيت اجرا شده است خاطرنشان كرد: اين روش براي اولين بار در استان با پشتيباني مرکز رشد واحدهاي فناور دانشگاه شهرکرد در گلخانه‌اي با مساحت هزار مترمربع جهت کشت توت فرنگي ارگانيک مورد استفاده قرار گرفته كه نتايج بسيار مطلوبي نيز به دست آمده است.

وي افزود: اين روش براي کشت انواع ميوه و سبزي و حتي گل‌هاي کوچک بسيار مناسب است و با اعمال تغييرات اندکي در نحوه پياده سازي سيستم مي‌تواند تقريباً در هر گلخانه‌اي مورد استفاده قرار گيرد.

سهيلي پور ادامه داد: از اين روش به دليل کاهش چشمگير مصرف آب مي‌توان در مناطق کم آب کشور نيز استفاده كرد. همچنين اين روش کشت، قابليت انطباق با روش کشت آکوپونيک و سيستم‌هاي هيدروپونيک را نيز داراست.

وي افزود: کيفيت بالاي محصول توليد شده به جهت قرار گرفتن در ارتفاع و چرخش 360 درجه‌اي و سهولت کار در تمام مراحل کشت از ديگر مزاياي اين روش است.

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

سه شنبه 6 اردیبهشت 1390  12:06 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها