0

مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

صدای سکوت
صدای سکوتآسیب شنوایی تنها به منزله از دست دادن یكی از حواس پنجگانه مهم نیست، بلكه بازتاب آن می تواند بسیار فراگیرتر باشد و جوانب وسیعی از زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع مهمترین پیام ناخوشایند آن، آسیب گفتار و زبان است كه می تواند با درجات متفاوتی (از خفیف تا وسیع، یعنی حتی عدم وجود گفتار) نمایان شود، مسلماً نقص گفتاری می تواند بر مهمترین ابعاد زندگی شخصی از تحصیلات و آموزش و پیشرفت تحصیلی تا برقراری روابط اجتماعی با دیگر افراد جامعه (از خانواده گرفته تا مدرسه، مكان های عمومی، معاشرت با دوستان و...) سایه بیفكند.
با توجه به این آثار نامطلوب، یكی از مسائل مهم در مورد آن شناسایی وجود یكی از انواع نقص شنوایی در كودكان، به ویژه در سنین حساس رشد، یعنی از تولد تا قبل از مدرسه است تا بتوان با تشخیص نوع و میزان افت شنوایی سریعاً به اقدامات اولیه و آموزشی متناسب با نوع آسیب شنوایی دست زد.
جالب آنكه در اكثر اوقات، اولین كسی كه نسبت به وجود نوعی مشكل یا غیرعادی بودن شرایط شنوایی یا گفتار كودك شك می كند، مادر است.
به همین منظور در ادامه راهنمای بسیار ساده ای در قالب یك چك لیست ارزیابی گفتار و شنوایی كه از سوی هانت و همكاران (۲۰۰۲) تدوین شده ارائه می شود. این راهنما می تواند با آگاهی دادن و حساس كردن والدین آنها را در جهت یك ارزیابی ساده و مقدماتی از فرزندشان در سنین پیش دبستانی یاری دهد.
●رفتارهای عادی گفتاری و شنیداری
▪تولد تا ۳ ماهگی
با اصوات بلند برانگیخته و ناراحت می شود و با شنیدن صدای مادر یا مراقبان، آرام می گیرد.
▪۳ تا ۶ ماهگی
- به صدای مادر واكنش نشان می دهد.
- چشم ها و سر را به سمت منبع صدا می چرخاند.
- از صدای جغجغه و اسباب بازی های صدادار خوشش می آید.
▪۷ تا ۱۰ ماهگی
- به هنگام صدا كردن نامش پاسخ می دهد.
- معنی كلمات رایج مانند مامان، بابا، نه، بای بای را می فهمد.
- سر را به سمت اصوات آشنا می چرخاند، حتی اگر هم نتواند ببیند چه اتفاقی دارد، می افتد مانند: پارس كردن سگ، مچاله شدن كاغذ، صدای پای افراد آشنا، تلفن، صدای اشخاص.
▪۱۱ تا ۱۵ماهگی
- صداها را تقلید می كند و یا متناسب با آنها خودش صدا تولید می كند (حتی اگر خیلی هوشمندانه نباشد)، به ویژه در پاسخ به صدای انسان یا سرو صدای بلند و شلوغی.
- وقتی از او درباره اشیای آشنا سؤال شود به آنها یا محلشان اشاره می كند.
- كلمات را می فهمد، با نشان دادن پاسخ ها یا رفتارهای مناسب مثلاً سگ كجاست؟ ماشین را پیدا كن .
▪۱۵ تا ۱۸ ماهگی
- در پاسخ به سؤالات، اشیا را تشخیص می دهد، مانند تشخیص بخش هایی از بدن.
- از برخی لغات منفرد و معدود استفاده می كند، اگرچه نمی تواند آنها را به طور كامل تلفظ كند، اما كلمات كاملاً روشن و واضح هستند.
- دستورات گفتاری ساده را پیگیری می كند.
▪۲سالگی
- سؤالات بلی‎/ خیر را می فهمد.
- كلمات روزمره و رایج را كه درخانه یا در مهدكودك می شنود استفاده می كند.
- از اینكه برایش كتاب خوانده شود یا به تصاویر كتاب ها اشاره شود لذت می برد.
- به تصاویری كه از او پرسیده می شود اشاره می كند.
▪۵ /۲ سالگی
- آهنگ های كوتاه یا كلمات آهنگین كوتاه را می تواند بخواند، از موسیقی لذت می برد.
- تقریباً ۲۷۰ لغت كلامی می داند.
▪۳ سالگی
- افعال، ضمایر، اسامی و صفات ساده را می فهمد و از آنها استفاده می كند:
- بزرگ، سبز، شیرین برو، بیا، بدو، بخوان.
- مال من، تو، مال او.
●آیا كودك نشانه ای از فقدان شنوایی را دارد؟
اگر كودك یك مورد یا بیشتر شاخص ها را داشته باشد، احتمال وجود نقص شنوایی برای او بیشتر از ۵۰ درصد است، در این مواقع می توانید با این افراد یا متخصصان مشورت كنید؛ متخصص اطفال و كودك، پزشك خانواده، دكتر گوش و حلق و بینی، یا اودیولوژیستی كه تجربه تشخیص نقص شنوایی كودكان را داشته باشد. انجام یك ارزیابی طبی و شنوایی كامل را درخواست كنید.
والدین و نه متخصصان پزشك، اغلب اولین كسانی هستند كه نسبت به وجود نقص شنوایی كودكشان دچار شك و تردید می شوند! از اینكه شنوایی كودك ارزیابی شود دچار نگرانی نشوید.
انجام غربالگری دقیق به شما كمك می كند تا هرگونه مشكلات شنوایی یا گفتاری را در كودك، در همان سنین پایین تشخیص دهید.
●شاخص های پیش از تولد یا دوران بارداری و اوایل نوزادی
- عفونت یا بیماری در طی دوران حاملگی (به خصوص سیتومگالو ویروس، سرخجه، تب خال، سیفلیس، آنفلوآنزا)
- مصرف دارو، مواد مخدر یا الكل در طی دوران بارداری
- نمرات آپگار كمتر از ۴ در دقیقه اول تولد یا نمره زیر ۶ در ۵ دقیقه اول (نمرات آپگار علایم حیاتی نوزاد را در هنگام تولد ارزیابی می كند)
- وزن پایین هنگام تولد (زیر ۵/۳ پاند)
- انجام مراقبت های ویژه برای نوزاد وقتی بیش از ۵ روز طول بكشد.
- افزایش بیلی روبین در خون (كم خونی نوزادی) در هنگام تولد به ویژه در صورتی كه به تعویض خون نیاز باشد.
- ناهنجاری های سر و صورت.
- استفاده از داروهای اتوكسیك وقتی به طور دوره های متعدد داده شود یا در تركیب با لیسیكس باشد.
●شاخص های ژنتیك و محیطی
- وجود شك و تردید درباره آنكه كودك ممكن است خیلی خوب نشنود.
- بدشكلی ها و ناهنجاری های قابل مشاهده در سر، گردن یا گوش ها.
- وجود تاریخچه خانوادگی از فقدان شنوایی دایمی یا پیشرونده در دوران كودكی.
- بدشكلی ها یا ناهنجاری هایی در اجزا و ساختار گوش میانی یا داخلی.
- عفونت های مزمن گوش میانی به همراه ترشح دایمی در گوش ها برای مدت بیش از ۳ ماه.
- صدمات و آسیب های دوران كودكی (به خصوص شكستگی جمجمه، ضربه شدید به سر یا گوش ها، انفجار و صدای شدید و ورود تصادفی اشیا به داخل گوش به نحوی كه موجب آسیب شود).
اگر كودك رفتارهای متداول و معمول متناسب با سنش را نشان نمی دهد، توصیه های تخصصی پزشكتان را به كار بندید و یا به توصیه های متخصصان در بیمارستان و كلینیك های محلی گفتار و شنوایی توجه كنید. انجام آزمایش و معاینه برای هیچ كودكی هر قدر هم كه كم سن باشد زود نیست و یا در صورت ارائه كمك برای كوچكترین نقایص شنوایی مشكوك زود نیست. به خاطر بسپارید كه به هم زدن دست ها یا ایجاد سر و صدا در پشت سر كودك، هرگز روش های دقیقی برای ارزیابی فقدان شنوایی نیستند.
 
دكتر فرناز كشاورزی ارشدی
روزنامه همشهری
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:09 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

عادت کردن به سمعک
عادت کردن به سمعکسمعك‌ با وجود آنكه به طور قابل توجهی شنوایی فرد را بهبود می‌بخشد،در ابتدا ممكن است اسباب زحمتش شود.
نكات زیر در مورد عادت كردن به سمعك و استفاده مناسب از آن است:
• از متخصص شنوایی(ادیولوژیست) نحوه جاگذاری و استفاده صحیح سمعك را بیاموزید.هنگامی كه هنوز در نزد او هستید خاموش و روشن كردن، تنظیم شدت صدا، پاك كردن و تعویض باتری سمعك را تمرین كنید.
• ممكن است مدتی طول بكشد تا به صدای تقویت‌شده و شدت صدای خودتان عادت كنید.
• ممكن است در ابتدا صداهایی مانند مقادیر زیاد سروصداهای زمینه‌ای بشنوید. در برخی موارد این پدیده با توجه به صداهای اطرافتان اجتناب‌ناپذیر است.
در موارد دیگر می‌تواند بیانگر مشكلی در سمعك باشد. برای اطمینان از درست كار كردن سمعك به ادیولوژیست مراجعه كنید.
• اگر سمعكتان صدای سوت‌مانندی دارد، آن را بازخورد یا فیدبك می‌نامند و می‌تواند به علت تجمع مایع یا موم در گوش باشد. یا ممكن است به علت اندازه نبودن سمعك با گوش باشد. اگر دچار این مشكل شدید با ادیولوژیست خود تماس بگیرید.
 
روزنامه همشهری
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:11 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

عفونت گوش خارجی
عفونت گوش خارجینام دیگر این بیماری « گوش شناگران » می باشد، زیرا بیشتر در شناگران که گوششان مرطوب است دیده می شود . ولی شرایط دیگری مثل حمام کردن ، دوش گرفتن نیز می تواند باعث ایجاد این عفونت شود. پس از ورود آب در کانال خارجی گوش، باکتریهائی که بطور نرمال در گوش ساکن می باشند، تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت و التهاب و تحریک مجرای گوش می شوند. اگر عفونت پیشرفت کند می تواند علاوه بر کانال گوش ، قسمت خارجی گوش را نیز درگیر کند.
● علائم بیماری
شایعترین علامت بیماری خارش گوش و درد خفیف تا متوسطی که با پائین کشیدن یا حرکت دادن نرمه گوش تشدید می شود و سایر علائم شامل :
▪ احساس انسداد یا پرِی گوش
▪ وجود ترشحات چرکی کم حجم
▪ تب
▪ کاهش شنوائی
▪ به جلو رانده شدن گوش و هنچنین فاصله گرفتن گوش از سر
▪ بزرگ شدن غدد لنفاوی اطراف گوش
● درمان
درمان عفونت گوش خارجی، در مراحل اولیه بیماری شامل تمییز کردن مکرر کانال گوش و سپس استفاده از قطره های آنتی بیوتیک مخصوص گوش برای جلوگیری از رشد باکتریها می باشد البته استفاده از محلولهای اسیدی ضعیف مانند اسید بوریک یا اسید استیک می تواند در مراحل اولیه عفونت برای درمان عفونت گوش خارجی مؤثر باشد.
اما برای عفونت های شدیدتر در صورتیکه پرده گوش سالم بوده و هنوز کانال باز باشد همان تمیز کردن مکرر بعلاوه مصرف آنتی بیوتیک مؤثر است ولی زمانی که کانال گوش کاملاً متورم بوده و مسدود شده است ، می توان یک تکه گاز استریل کوچک را به شکل فیتیله در آورد و در داخل کانال گوش متورم فرو کرد تا قطره آخر آنتی بیوتیک از طریق این فیتیله به درون گوش نفوذ کند و یا اینکه آنرا آغشته به پماد آنتی بیوتیک کرده و در گوش قرار می دهند. علاوه بر این، داروهای مسکن نیز برای کاهش درد بیمار تجویز می شوند.
ویزیتهای بعدی برای بررسی میزان پاسخ به درمان بسیار مهم است و در کنار آنها می توان با وسائل مخصوص که متخصص گوش و حلق و بینی دارد، پاک کردن گوش را تکرار کرد و فیتیله جاگذاری شده داخل گوش را تعویض نمود.
● پیشگیری
از آنجا که گوش خشک بعید است دچار عفونت شود. برای پیشگیری از عفونت لازم است که پس از شنا و یا حمام کردن آب را از گوش خارج کرده و از میزان رطوبت کانال گوش کاست. ایمن ترین وسیله برای خشک کردن گوش استفاده از « سشوار » می باشد. روش دیگر البته در صورتیکه پرده گوش شما پاره نباشد، استفاده از الکل یا مخلوط الکل و سرکه به نسبت مساوی است که بعنوان قطره گوش استفاده شده و باعث تبخیر آب اضافی از کانال گوش می شود و گوش را خشک می کند.
افراد مبتلا به خارش گوش، مجرای گوش پوسته پوسته و شوره دار و کسانیکه مقدار ترشحات طبیعی گوش آنها زیاد است، بیشتر از سایر افراد احتمال دارد که به عفونت گوش خارجی مبتلا شوند. به این افراد توصیه می شود که هر چند وقت یکبار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه و گوش خود را شستشو دهند.
ـ تذکر : اگر شما مبتلا به عفونت گوش هستید و یا دچار پارگی پرده گوش می باشید و یا اینکه سایر صدمات به پرده گوش شما وارد شده و یا جراحی بر روی گوش شما انجام گرفته است باید قبل از استفاده از قطره های گوش و یا هر کاری که باعث ورود آب به گوش شما شود ( مثل شنا کردن) با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید و راهنمائیهای لازم را دریافت دارید.
● عفونت گوش میانی
عفونت در فضای گوش میانی باعث ملتهب شدن گوش میانی می شود و این روند ممکن است یک گوش و یا هر دو گوش را با هم گرفتار کند. این بیماری خصوصاً در میان کودکان بسیار شایع است و همچنین شایعترین علت کاهش شنوائی دریچه ها به حساب می آید.
گر چه این بیماری در کودکان شایع است، ولی گاهی بزرگسالان را نیز مبتلا می کند. این بیماری خصوصاً در فصل زمستان و اوایل بهار شیوع دارد.
▪ آیا عفونت گوش میانی یک بیماری جدی و خطرناک است؟
ـ بله ، این بیماری بعلت اینکه هم باعث گوش درد شدید و هم کاهش شنوائی می شود باید جدی گرفته شود زیرا مثلاً کاهش شنوائی خود باعث ایجاد تبعات دیگر مثل اختلال در یادگیری و حتی تأخیر در سخن گفتن خواهد شد. در هر صورت اگر بیماری به موقع تشخیص داده شده و سریعاً درمان شود، شنوائی تقریباً همیشه به مقدار طبیعی خود باز خواهد گشت.
از طرف دیگر ، این بیماری بعلت گسترش عفونت به ساختارهای اطراف خود می تواند عوارض وخیم دیگری را نیز بوجود آورد مثل آبسه مغزی، عفونت استخوان پشت گوش ( ماستوئید ) و یا مننژیت ( التهاب پرده مغز ) و ... بنابراین شناخت علائم آن و رساندن سریع کودک به پزشک برای جلوگیری از عوارض خطرناک لازم می باشد.
▪ گوش چگونه کار خود را انجام می دهد؟
گوش خارجی صداها را دریافت می کند و به طرف کانال گوش هدایت می کند. گوش میانی که به اندازه یک نخود فرنگی است یک فضای پر از هوا است که از گوش خارجی توسط یک لایه نازک بنام پرده صماخ جدا شده است . ۳ استخوانچه کوچک که کوچکترین استخوانهای بدن می باشند، در گوش میانی قرار داشته و از یک طرف دیگر به گوش داخلی متصل هستند و کارشان انتقال ارتعشات صدا از پرده گوش به گوش داخلی می باشد. گوش داخلی نیز ارتعاشات را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کرده و این سیگنالها را به مغز ارسال می کند. البته گوش داخلی در حفظ تعادل انسان نیز دخالت دارد.
اما یک گوش میانی سالم حاوی هوا می باشد که از نظر فشار، برابر با فشار جو بوده و باعث انتقال راحت ارتعاشات به گوش داخلی می شود. البته تعادل فشار در گوش میانی توسط لوله ای بنام شیپور استاش که از گوش میانی به بینی راه دارد، انجام می گیرد. هوا مثلاً در هنگام خمیازه کشیدن و یا انجام عمل بلع می تواند بصورت حبابهای کوچکی وارد گوش شده و تعادل فشار را برقرار کند.
▪ دلایل ابتلا به عفونت گوش میانی چیست ؟
انسداد شیپور استاش مثلاً در هنگام سرماخوردگی، حساسیت و یا سایر عفونتهای تنفسی در کنار حضور باکتری یا ویروس در گوش میانی باعث تجمع مایع ( در اثر تولید چرک و ترشحات مخاطی) در گوش میانی و در پشت پرده صماخ می شود. هر چه حجم مایع تجمع یافته در گوش میانی بیشتر شود باعث بالا رفتن فشار فضای گوش میانی و همچنین به بیرون برآمده شدن پرده صماخ و درد گوش و تورم آن می شود. در این حالت بعلت اینکه در پشت پرده گوش مایع وجود دارد، ارتعاش پرده صماخ مختل شده و شنوائی کاهش می یابد.
گاهی در اثر فشار زیاد چرک ، پرده صماخ پاره شده و چرک از گوش خارج می شود، ولی بطور شایعتر چرک و ترشحات در داخل باقی می مانند. حتی گاهی پس از اتمام دوره حاد عفونت نیز ترشحات در داخل گوش باقی می ماند و مزمن می شود. این ترشحات برای چندین هفته ، چندین ماه و حتی چندین سال پس از عفونت حاد ممکن است، در گوش میانی باقی مانده و سبب عودهای مکرر بیماری و همچنین اختلال در شنوائی شود.
▪ علائم عفونت گوش میانی چیست؟
۱) در نوزادان و شیر خواران علائم زیر دیده می شود:
۲) کشیدن و چنگ انداختن به گوش خصوصاً اگر همراه با موارد زیر باشد :
۳) مشکلات شنوائی
۴) گریه و بی قراری
۵) تب
۶) استفراغ
۷) خروج ترشحات چرکی از گوش
▪ در کودکان بزرگتر ، نوجوانان و بالغین علائم زیر انتظار می رود :
۱) احساس پری یا فشار در گوش
۲) مشکلات شنوائی
۳) سرگیجه و اختلال در تعادل
۴) تهوع و استفراغ
۵) خروج ترشحات از گوش
۶) تب
▪ پس از مراجعه به پزشک، برای بیمار چه کاری انجام می شود؟
پزشکان با استفاده از یک وسیله به نام « اتوسکوپ » می توانند گوش خارجی و پرده گوش را دیده و تغییرات پرده گوش را تشخیص دهند. با این وسیله می توان قرمزی گوش و تجمع مایع پشت پرده صماخ را مشاهده کرد و در بعضی از انواع اتوسکوپ با دمیدن مقداری هوا به کانال گوش، تحرک پرده گوش نیز اندازه گیری می شود. اگر پس از ورود هوا به کانال گوش پرده حرکتی نکند و یا اینکه پرده گوش قرمز رنگ باشد، احتمالاً گوش مبتلا به عفونت شده است. علاوه بر معاینه فوق، دو تست دیگر نیز برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر ممکن است استفاده شود. یکی تست«شنوائی سنجی» که در آن سطح شنوائی در فرکانسهای متفاوت سنجیده شده و نمودار آن مورد بررسی قرار می گیرد و تست دیگر « تمپانوگرام » است که با اندازه گیری فشار گوش میانی، کارکرد شیپور استاش و تحرک پذیری پرده صماخ را بررسی می کند.
▪ درمان
پزشک پس از ویزیت بیمار چندین دارو تجویز می کند که یکی از آنها آنتی بیوتیک مناسب برای درمان عفونت گوش میانی می باشد. لازم است که دوره درمان آنتی بیوتیک تا انتها طی شود حتی اگر سریعاً و پس از چند روز علائم بیماری فروکش کند، زیرا درمان ناقص باعث عود مجدد بیماری
می شود. علاوه بر آنتی بیوتیک ممکن است آنتی هیستامین ( در صورت همراهی بیمار با حساسیت ) و یا ضد احتقان ( خصوصاً سرماخوردگی ) توسط پزشک تجویز شود. همچنین تجویز ضد درد و ضد تب نیز ممکن است ضرورت پیدا کند. اگر علائم پس از چند روز تخفیف پیدا نکرد، دوباره با پزشک خود مشورت کنید.
گاهی در درمان عفونت گوش میانی نیاز به اقدامات دیگری می باشد که یکی از آنها عملی به نام « میرنگوتومی » یا برشی بر پرده صماخ با تیغ جراحی است. این عمل زمانی انجام می گیرد که بیمار درد شدیدی دارد و پرده گوش بسیار برجسته بوده و هر آن ممکن است پاره شود. در این موارد جراح با تغ خود یک برش کوچک روی پرده گوش ایجاد می کند که هم باعث خروج چرک و ترشحات شده و هم درد را کاهش می دهد و از همه مهمتر از پاره شدن وسیع خودبخودی پرده گوش جلوگیری می کند. البته این برش در عرض چند روز خودبخود بهبود یافته و خطر خاصی برای بیمار ندارد.
گاهی نیز پس از ایجاد شکاف تخلیه چرک، تا زمانیکه لوله استاش کار کرد خود را بدست نیاورد. یک « لوله تهویه » در محل شکاف قرار می دهند تا هم تعادل هوای داخل گوش میانی تأمین شده و هم چرک و ترشحات از گوش خارج شود و گاهی برای چندین هفته این لوله در داخل پرده صماخ باقی گذاشته می شود. البته در زمانیکه این لوله تهویه در داخل پرده صماخ قرار دارد باید از ورود آب به گوش جلوگیری کرد تا دوباره باعث ایجاد عفونت نشود.
همچنین اگر این بیماری در زمینه حساسیت اتفاق افتاده است، درمان حساسیت نیز ممکن است ضروری شود.
 
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:15 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

عقب ماندگی در درس دیکته از نگاه گوش پزشکی


عقب ماندگی در درس دیکته از نگاه گوش پزشکیاگر به دانش آموزی با هوش و با استعداد برخورد شود كه در كارنامه تحصیلی او نمرات درخشانی به چشم می خورد، ولی در درس دیكته افت امتیاز داشته باشد، باید دو عامل مرضی را جهت تبیین و توجیه این افت جست وجو كرد:
علت اول شایع است و آن، تراوش مایع در گوش میانی است كه به قول عوام می گویند: پشت پرده آب جمع شده است.
علت دوم نادر و كری كلمات است كه شكل ویژه و خالصی از زبان پریشی (آفازی) حسی است.
الف: تراوش مایع در گوش میانی كه به نام اوتیت میانی ترشحی نیز خوانده می شود، در سال های اخیر در دنیا عموماً و در كشور ما خصوصاً رواج و توسعه فزاینده ای در كودكان پیدا كرده و مسبب معضلات آموزشی و اختلالات یادگیری در كودكان پیش دبستانی و دانش آموزان شده است. آنچه مسلم است، این عارضه در گذشته، آن چنان كه امروز گسترش پیدا كرده، وجود نداشته است. دو عامل را در فراوانی بیماری مؤثر پنداشته اند. نخست آنتی بیوتیك درمانی ناكامل برای التهاب حاد گوش میانی است و این نكته از دو چشمه، آب می خورد، یا والدین در تجویز آنتی بیوتیك توسط پزشك قصور می ورزند و یا آنتی بیوتیك را بدون تجویز پزشك خودسرانه مصرف می كنند. مورد اخیر را كه به نام «خوددرمانی» معروف شده است، عامل بسیار شایعی برای شیوع عارضه قلمداد كرده اند. دوم، پیشرفت ابزار تشخیص در فناوری اودیولوژی است، مانند امپدانس اودیومتری و روش های نوین غربالگری در شناسایی سریع بیماری ها كه بالطبع موجب افزایش فراوانی عارضه می شود.
در كودكانی كه مكرراً دچار التهاب حاد گوش میانی می شوند، بزرگ بودن لوزه سوم عامل زمینه سازی است. تراوش مایع در گوش میانی در نزد چنین كودكانی به وفور یافت می شود. این كودكان، در منزل در شرایطی كه همه به تلویزیون گوش می دهند، صدای تلویزیون را بالا می برند و یا در درس دیكته نمرات پائینی می گیرند.
پژوهش های صورت گرفته، نشان داده است كه شناسایی و متعاقباً معالجه این كودكان، در پیشرفت درسی و علی القاعده در پیشرفت درس دیكته بسیار مؤثر بوده است.
درمان دارویی یا آنتی بیوتیك مؤثر به مدت كافی و در صورت شكست درمان دارویی، سوراخ كردن پرده و كشیدن مایعات چسبناك و گذاشتن لوله تهویه (گرومت یا V.T) تأثیرات شگرفی بر جای می گذارد.
البته گروه دیگری از كودكان كم شنوا وجود دارند كه ضایعات آنها، نه به گوش میانی، بلكه به مناطق ورای حلزونی مربوط می شود. این كودكان كه تمایز كلمات ضعیف دارند، حتی با سمعك نیز نمی توانند به درجات خوبی از تمایز كلمات برسند و در درس دیكته مشكل پیدا می كنند. گرچه سمعك های دیجیتالی، امروزه كمك های شایانی به این كودكان كم شنوا كرده، ولی نتیجه های به دست آمده، نسبی بوده است، نه مطلق. در آزمون تمایز كلمات با ارایه كلمات تك هجایی و درخواست تكرار كلمات، این كودكان درصد امتیاز پایینی را كسب خواهند كرد. همین نكته برای درس دیكته كه فی الواقع شكلی از آزمون تمایز كلمات محسوب می شود، صادق است.
ب) اما علت دوم عقب ماندگی از درس دیكته در دانش آموزان، كه بسیار نادر است؛ زبان پریشی حسی (آفازی حسی) است كه در شكل خاص و ویژه ای نمود می كند و به نام كری كلمات خوانده می شود.
چنین كودكانی برخلاف آنچه كه امكان دارد برچسب كری و كودنی بخورند، نه كر هستند و نه كودن. آزمون های شنوایی در چنین كودكانی، طبیعی است و ضریب هوشی در نزد این كودكان، اگر بالا نباشد، پایین هم نخواهد بود.
در حقیقت این كودكان، دچار یك نوع اختلال مركزی در شكنج گیجگاهی در حاشیه مركز مربوط به درك شنوایی هستند كه به درك كلمات نسبت داده می شود. (چنین اختلالی در حوزه بینایی به دشوار خوانی، نارسا خوانی یا دیسلكسی معروف است). دانش آموزانی كه دچار این نوع اختلال یادگیری هستند، قادر به درك اصوات كه از منابع مختلف تولید می شوند و از آن طریق منابع را هم شناسایی می كنند، نیستند. آنها صدای تكلم را می شنوند، ولی قادر به درك كلمات نیستند. لذا وقتی معلم دیكته می گوید كلمات را می شنوند، ولی كلمات در قشر مغز آنها نمی نشیند و شكل نمی گیرد و مفهوم نمی یابد. درست مثل آن كه كودك دارد به یك زبان بیگانه كه بدان آشنا نیست، گوش فرا می دهد. رفع این گونه اختلال و توانبخشی در این قبیل كودكان، همواره از توانبخشی اختلالات شنوایی دشوارتر است. گفته شده است كه برای كمك بدین كودكان، می توان از تقویت پتانسیل های دیگر مغزی مانند درك بینایی و لمسی برای پوشش دادن ضعف درك شنوایی در جهت تقویت یادگیری بهره گرفت.

دكتر عبدالحمید حسین نیا

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:17 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

علت بروز ناشنوایی در کهنسالی


براساس اعلام نظر دانشمندان و محققان هلندی تغییر در ژنی موسوم به kcnq۴ در سالمندان سبب ابتلا به ناشنوایی می شود.
موسسه سلطنتی ناشنوایان کشور انگلیس که تامین هزینه ها و مخارج این تحقیق علمی را به عهده دارد، امیدوار است در آینده ای نزدیک بتوان به راه حل مناسبی برای درمان ناشنوایی در سالمندان دست یافت.
دانشمندان بر این باورند که ناشنوایی در سن پیری یک نقص جسمانی است که براثر عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.
در افرادی که در دوران جوانی و میانسالی در معرض اصوات گوشخراش قرار دارند، احتمال بروز این پدیده به مراتب افزایش می یابد. در سن سالمندی برقراری ارتباط عاطفی میان خانواده و اطرافیان اهمیت بسیاری دارد که ابتلا به ناشنوایی می تواند زمینه ساز ایجاد افسردگی در سالمندان شده و احساس انزوا و گوشه گیری را در فرد تقویت کند.
از سویی دیگر دانشمندان اعلام کرده اند در حال حاضر آزمایشی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان افراد مستعد به ناشنوایی را شناسایی کرد و با رعایت اصول ایمنی و حذف عوامل زمینه ساز از بروز این پدیده در سنین بالاتر جلوگیری به عمل آورد.محققان پیش از این تصور می کردند جهش ژنی در kcnq ۴عامل بروز ناشنوایی ارثی است که می تواند در سن جوانی نیز اتفاق افتد و همچنین عوامل محیطی نیز بر آن تاثیری ندارند.ژن kcnq ۴ در افراد سالم بر سلول های بخش حلزونی گوش تاثیر می گذارد و به بازیافت ماده معدنی پتاسیم در مایع درونی گوش کمک می کند که عامل ارسال پیام عصبی به مغز است.
در افرادی که به ناشنوایی ناشی از پیری مبتلا می شوند، سه جهش و دگرگونی در این ژن شناسایی شده است.
افزایش پتاسیم در سلول های مویی بخش حلزونی گوش یا رفع زودهنگام آن از جمله عواملی است که می تواند در بروز این پدیده تاثیرگذار باشد و بر این اساس ، برای شناسایی عواملی که سبب بروز جهش در این ژن می شوند، نیاز است مطالعات گسترده تری صورت گیرد.
بسیاری از مردم ناشنوایی را یک بیماری اجتناب ناپذیر در دوران سالمندی می دانند که در حال حاضر سمعک تنها راه کمک به آنهاست ، اما این در حالی است که این وسیله از پیشرفت ضعف شنوایی در افراد ممانعت به عمل نخواهد آورد. محققان امیدوارند در آینده ای نزدیک به روشی درمانی برای ناشنوایی در سالمندان دست یابند

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:19 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

 

علت کم شنوایی کودکان
علت کم شنوایی کودکانسه علت مهم کم شنوایی کودکان شامل موارد زیر است:
۱) اوتیت میانی
اوتیت میانی التهاب در گوش میانی (ناحیه پشت پرده گوش) است که معمولاً همراه با ترشح مایع در آن ناحیه می باشد. این مایع ممکن است عفونی باشد (یا نباشد).
علائم، شدت، میزان تکرارپذیری و طول مدت بیماری متفاوت است. ممکن است از مایع غیرعفونی، روشن و رقیق بدون درد و تب و تنها کمی کاهش شنوایی تا حمله های تکرار شونده همراه با مایع چسبنده غلیظ در گوش و برخی شکایات دیگر نظیر کم شنوایی دائمی متغیر باشد.
تقریباً همه انواع اوتیت همراه با کم شنوایی نوسانی انتقالی اند. در حقیقت اوتیت میانی، شایع ترین علت کم شنوایی در کودکان خردسال است.
▪ میزان شیوع اوتیت میانی تا چه حد است؟
اوتیت میانی غالباً در کودکان ایجاد می شود. درحقیقت، اوتیت میانی، پس از سرماخوردگی معمول، دومین بیماری شایع کودکان پیش دبستانی است. ۵۰درصد از کودکان تا سن یک سالگی حداقل یک بار دچار این بیماری شده اند.
۳۵ درصد کودکان در سنین بین یک تا سه سالگی دوره های تکرار شونده ای از اوتیت میانی داشته اند. در کودکان مدرسه رو، تخمین زده می شود سالیانه ۵ میلیون روز تحصیلی به دلیل ابتلاء کودکان به این بیماری از دست داده می شود.
▪ به چه دلیل اوتیت میانی تا این حد در کودکان شایع است؟
شیپور استاش مجرایی است که از یک سو به گوش میانی و از سوی دیگر به پشت حلق راه دارد. این مجرا در کودکان کوچکتر و نسبتاً افقی تر از بزرگسالان است. از این رو در شرایطی نظیر عفونتها و لوزه سوم بزرگ، به سادگی بسته می شود. تا زمانی که کودک بزرگتر نشود و زاویه و اندازه شیپور استاش تغییر نکند، کودک نسبت به اوتیت میانی آسیب پذیرتر از افراد بزرگسال است.
اوتیت میانی به چه ترتیب ممکن است منجر به کم شنوایی شود؟
سه استخوان بسیار ریز درون گوش میانی، ارتعاشات صوت را از پرده گوش به گوش میانی منتقل می کنند. در صورت وجود مایع در گوش میانی، انتقال ارتعاشات به صورتی کارآ صورت نمی گیرد و انرژی صوتی از بین می رود در نتیجه کم شنوایی ملایم یا حتی متوسط ایجاد می شود. بنابراین اصوات گفتاری گنگ و غیرقابل شنیدن می شوند.
معمولاً این نوع کم شنوایی، از نوع انتقالی و موقت است. اما در صورتی که اوتیت میانی مرتباً تکرار شود، صدماتی به پرده گوش، استخوانهای گوش یا حتی عصب شنوایی وارد شده و ممکن است منجر به کم شنوایی حسی و عصبی و دائمی شود.
▪ آیا کم شنوایی ناشی از اوتیت میانی می تواند سبب اختلال در زبان و گفتار کودک شود؟
کودکان، زبان و گفتار را از طریق گوش دادن به صحبتهای دیگر افراد می آموزند. در این روند چند سال نخست زندگی هر کودک، حائز اهمیت حیاتی است.
در صورت وجود کم شنوایی، کودک از تجربیات آموزشی زبانی، بهره کامل نمی برد. در نتیجه، ممکن است در رشد زبان و گفتار خود دچار تأخیر چشمگیری شود.
اوتیت میانی غیرعفونی، مشکل ویژه ای به همراه دارد زیرا معمولاً علائم درد و تب وجود ندارد. از این رو، ممکن است هفته ها و ماهها بگذرد و والدین شکی به وجود این مشکل نبرند. در طی این زمان ممکن است کودک به دلیل از دست دادن شنوایی، دچار اختلال در رشد هنجار زبان و گفتار شود.
ممکن است کودک به دلیل از دست دادن شنوایی، دچار اختلال در رشد هنجار زبان و گفتار شود. از کجا می توان متوجه شد کودک دچار اوتیت میانی شده است یا خیر؟
حتی در صورت عدم وجود تب و درد، علائم دیگری وجود دارد که حاکی از وجود مایع مزمن یا تکرار شونده در گوش کودک است:
ـ بی توجهی
ـ بلند کردن غیرمعمول صدای رادیو و تلویزیون
ـ متوجه جهت اصوات نشدن
ـ بی حال و بی توجه بودن
ـ تند خویی بی دلیل
ـ کشیدن و خاراندن گوشها.
▪ در صورتی که تصور کنیم اوتیت میانی سبب اختلالی در شنوایی، زبان یا گفتار فرزندمان شده است، باید چه کار کنیم؟
عفونتهای گوش نیاز به توجه فوری به ویژه از سوی پزشک متخصص کودکان یا گوش و حلق و بینی دارد. اگر کودک شما دچار عفونت گوش می شود و یا مایع مزمنی در گوش وی ایجاد می شود، با دو متخصص دیگر نیز باید مشورت کنید: شنوایی شناس و آسیب شناس گفتار و زبان.
شنوایی شناس شدت هر گونه ضایعه شنوایی را- حتی در کودکان خیلی کوچک و یا کودکان مشکل دار- ارزیابی می کند و مشخص می کند آیا ضایعه ای در گوش میانی کودک وجود دارد یا خیر.
آسیب شناس گفتار و زبان مهارتهای ویژه زبانی و گفتاری کودک را تعیین و در صورت نیاز برنامه های اصلاحی ضروری را پیشنهاد می کند.
▪ آیا پزشک کودک، او را به این متخصصین ارجاع خواهد داد؟
شما به عنوان والدین کودکتان، بهترین فردی هستید که متوجه شنوایی ضعیف وی می شوید. به گفته انجمن پزشکان اطفال آمریکا: «هر کودکی که والدینش در مورد توانایی شنیدن وی ابراز نگرانی می کنند، باید بدون هیچ گونه تأخیری برای ارزیابی شنوایی شناسی رفتاری ارجاع داده شود.» هنگامی که والدین خود نسبت به سلامت و رشد کودک خود حساس می شوند نباید واهمه ای داشته باشند که خواستار ارزیابی های دقیق تر توانایی های وی شوند.
۲) کم شنوایی های مادرزادی
(کم شنوایی هایی که به هنگام تولد یا از آن زمان به بعد وجود دارند)
اصطلاح «کم شنوایی مادرزاد» آن دسته از کم شنوایی هایی است که به هنگام تولد وجود دارند و شامل کم شنوایی های ارثی یا کم شنوایی هایی می شود که ناشی از دیگر عوامل- پیش از تولد یا به هنگام تولداند.
▪ عوامل ژنتیکی
به نظر می رسد بیش از۵۰ درصد از تمامی کم شنوایی های مادرزادی کودکان مربوط به عوامل ژنتیکی باشد. کم شنوایی های ژنتیکی ممکن است اتوزوم غالب، اتوزوم مغلوب یا وابسته به جنس باشند. در کم شنوایی های اتوزوم غالب، یکی از والدین که حامل ژن کم شنوایی و خود، کم شنواست، آن را به کودک خود منتقل می کند. در این موارد حداقل۵۰ درصد احتمال دارد کودک نیز کم شنوا شود. این احتمال زمانی بیشتر می شود که هر دو والد دارای ژن غالب (کم شنوا) باشند و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ یکی از والدین کم شنوایی ژنتیکی داشته باشند. از آنجا که معمولاً حداقل یکی از والدین کم شنواست، انتظار می رود کودک دچار کم شنوایی باشد.
در کم شنوایی های اتوزوم مغلوب هر دو والد که نوعاً دارای شنوایی هنجاراند، حامل ژن مغلوب می باشند. در این موارد احتمال کم شنوا شدن کودک، ۲۵% است. از آنجا که هر دو والد شنوایی هنجار دارند و هیچ یک از اعضای خانواده کم شنوا نیستند، هیچ انتظاری نمی رود که کودک کم شنوایی داشته باشد. تقریباً ۸۰% از کم شنوایی های ارثی، اتوزوم مغلوب اند.
در کم شنوایی های وابسته به جنس، مادر حامل ژن مغلوب کم شنوایی بر روی کروموزوم جنسی است و آن را به پسران خود- و نه دخترانش- منتقل می کند. این نوع کم شنوایی نادر است و تنها در ۲درصد کم شنوایی های ارثی وجود دارد.
کم شنوایی یکی از علائم مشخصه برخی از انواع سندرم های ژنتیکی است. مثال هایی از این سندرم ها عبارتند از: سندرم داون (وجود ناهنجاری در یکی از ژن ها)، سندرم آشر( اتوزوم مغلوب)، سندرم تریچر کولنیز( اتوزوم غالب)، سندرم الکل نوزادی (ناهنجاری ژنتیکی)، سندرم کروزون (اتوزوم غالب) و سندرم آلپورت (وابسته به جنس).
▪ دیگر علل کم شنوایی های مادرزادی
این گونه کم شنوایی ها که ارثی نیستند شامل بیماری ها، عفونتها و شرایط خاص پیش از تولد هستند که به هنگام تولد یا به فاصله اندکی پس از آن ایجاد می شوند. این شرایط منجر به کم شنوایی های حسی عصبی ملایم تا عمیق می شوند. مثال هایی از این دست عبارتند از:
- عفونتهای داخل رحمی شامل سرخجه، سیتومگالوویروس، ویروس هرپس - مشکلات مربوط به عامل Rh خون - نارس بودن - دیابت مادرزاد - توکسمی در طول بارداری - فقدان اکسیژن (آنوکسی) - سیفلیس - بدشکلی های ساختارهای گوش
● کم شنوایی های اکتسابی
کم شنوایی های اکتسابی، کم شنوایی هایی است که پس از تولد- در هر زمانی در طول زندگی فرد- ایجاد شوند و علت آن بیماری ها، صدمات و شرایط خاص اند. مثال هایی از شرایط ایجاد کننده کم شنوایی در کودکان عبارتند از:
▪عفونت های گوش (اوتیت میانی)
▪ داروهای اتوتوکسیک(صدمه به سیستم شنیداری)
▪ مننژیت
▪ سرخک
▪ انفسفالیت
▪ آبله مرغان
▪ آنفلوانزا
▪ سرخجه
▪ ضربه به سر
▪ قرار گرفتن در معرض اصوات بلند.
شنوایی یکی از حواس برتر انسان است . محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست ، بلکه ماحصل این محرومیت ، موجب عدم دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی می شود تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور نماید . توجه به این مسئله ، که صحبت کردن امری اکتسابی است و انسان از راه شنیدن ، زبان محیط اطراف خود را فرا گرفته و سپس قادر به تکلم می گردد ، اهمیت ویژه این حس را نشان می دهد . لذا بدون شنیدن ، گفتار به وجود نخواهد آمد و به همین علت ، کودکان و افراد ناشنوا قادر به تکلم نیستند. اما نکته قابل تأمل این است که چطور می توانیم از ایجاد کم شنوایی و به دنبال آن عدم تکلم جلوگیری وپیشگیری کنیم . “پیشگیری از کم شنوایی”
والدین باید قبل از بچه دار شدن ، این مساله را در نظر بگیرند و نسبت به آن اطلاعات و آگاهیهای لازم را کسب کنند ؛ آنها می توانند با رعایت موارد زیر ، احتمال تولد فرزند کم شنوا یا سخت شنوا را کاهش دهند :
۱) انجام مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج .
۲) RH انجام آزمایشات خونی و بررسی عامل “
۳) مشاوره با پزشک قبل از بارداری در صورت ابتلاء به بیماری مزمن یا خاص .
۴) مصرف نکردن دارو ، بدون تجویز پزشک در دوران بارداری .
۵) جلوگیری از ضربات فیزیکی و مکانیکی در دوران بارداری.
۶) مراقبت جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مختلف در دوران بارداری .
۷) مبادرت به زدن واکسن سرخجه قبل از بارداری و … “عوامل احتمال کم شنوایی بعد از تولد”
● فاکتورهای دوران نوزادی ( از تولد تا یک ماهگی ) که خطر ابتلاء به کم شنوایی را افزایش می دهند عبارتند از:
۱) سابقه خانوادگی درخصوص وجود کم شنوایی مادرزادی حسی یا عصبی.
۲) عفونتهای دوران نوزادی مانند سیفلیس و سرخجه.
۳) وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم نوزاد هنگام تولد .
۴) زردی دوران نوزادی در حدی که منجر به تعویض خون شود.
۵) مصرف داروهایی که اثر تخریبی روی شنوایی دارند . مانند آمینو گلیکوزیدها ( خبتامایسین، توبرامایسین، کاتامایسین و استرپتومایسین، هنگامی که به صورت دوره ای و طولانی مدت مصرف شود . ) ۶) مننژیت باکتریایی.
۷) وجود نشانه های غیر طبیعی یا اختلالاتی که با شنوایی مرتبط است .
۸) نگهداری نوزاد در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیش از ۵ روز.
فاکتورهای دوران کودکی ( یک ماهگی تا سه سالگی ) که خطر ابتلاء به کم شنوایی را افزایش می دهند عبارتند از :
▪ نگرانی والدین نسبت به تأخیر زبان آموزی و تکلم ، با توجه به سن کودک.
▪ مننژیت باکتریایی و عفونتهای مرتبط با کاهش شنوایی .
▪ ضربه به سر که با کاهش هوشیاری کودک یا شکستگی جمجمه همراه باشد .
▪ مصرف داروهایی که اثر تخریبی بر روی شنوایی دارند مانند آمینو گلیکوزیدها به مدت طولانی .
▪ عفونتهای مزمن گوش میانی و تجمع مایع در گوش میانی بیش از ۳ ماه .
▪ اختلالاتی مانند شکاف کام که عملکرد شیپور استاش را مختل می کند .
▪ وجود سابقه کاهش شنوایی دائم یا پیشرونده در فامیل .
▪ بیماریهای دوران کودکی مانند اوریون ، مننژیت ، مخملک.
▪ آسیب های دوران کودکی به ویژه شکسستگی جمجه، برخورد اجسام تیز با سر یا گوش، قرار گرفتن در معرض اصوات بلند و… .
اگر کودک شما دارای یکی از فاکتورهای فوق باشد ، نسبت به ابتلاء به کم شنوایی در معرض خطر بیشتری قرار دارد شما دراین رابطه باید با یک متخصص گوش و حلق بینی و یک کارشناس شنوایی شناسی ( ادیولوژیست ) مشورت نمایید و در صورت تشخیص ، باید از کودک شما ارزیابی کامل شنوایی به عمل آید .
● “عوارض ناشی از وجود کم شنوایی دائم”
اگر کودک شما یا هر فرد دیگری مبتلا به کم شنوایی باشد و برای تشخیص ، درمان و توانبخشی آن اقدام نکنید ، پس از گذشت زمان کمی به عوارض ناشی از کم شنوایی نیز مبتلا می شود . این عوارض عبارتند از :
تأخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان ، اختلالات تولیدی گفتار ، اختلال در روان بودن گفتار ، اختلال در صرف و نحو زبان ، اختلال در ارتباط گیری، اختلال عاطفی - رفتاری ، اختلال در تفکر ، تاخیر در رشد اجتماعی - فرهنگی ، اختلال در یادگیری و افت تحصیلی ، اختلال خواندن و نوشتن ، اختلال در حافظه شنیداری ، بروز ناتوانیهای درکی - شنیداری ، کاهش ذخیره لغات و …
● “درمان و توانبخشی”
پس از ارزیابی شنوایی ، متخصص شنوایی شناسی ، درباره وضعیت شنوایی کودکتان با شما صحبت خواهد کرد . برخی اختلالات شنوایی ، مانند اوتیت گوش میانی و گوش خارجی به وسیله دارو قابل درمان است ، اما برخی دیگر از اختلالات شنوایی ، مانند کاهش شنوایی حسی - عصبی قابل درمان دارویی نیست و فرد باید در پروسه توانبخشی قرار گیرد . در تعریف ، توانبخشی عبارت است از مجموعه خدمات پزشکی ، اجتماعی ، روانی ، حرفه ای و آموزشی که به منظور باز توانی فرد اجرا می شود تا کارایی فرد به بالاترین حد ممکن برسد و بتواند به طور مستقل در جامعه زندگی کند .
با پیشرفتهای به عمل آمده در زمینه فن آوری ، در سالهای اخیر ، فراهم آوردن اطلاعات گفتاری به وسیله سمعک ، حتی برای کودکانی که مبتلا به شدیدترین میزان نقص شنوایی باشند نیز ممکن گردیده است . سمعکها مؤثرترین راهکار و بهترین تدبیر درمانی برای اغلب افراد مبتلا به کم شنوایی می باشند . خصوصیات الکترواگوستیکی سمعک ، باید با خصوصیات باقی مانده شنوایی فرد مبتلا به کم شنوایی ، تطبیق داده شده و سمعک برای گوش آن فرد تنظیم شود . لذا فرد مبتلا به کم شنوایی نمی تواند هر سمعکی را استفاده نماید ، بلکه برای تجویز و تنظیم سمعک باید به متخصص ادیولوژیست مراجعه کند .
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:19 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

علل خون دماغ و راه‌های مواجهه با آن
علل خون دماغ و راه‌های مواجهه با آنسطح داخلی بینی حاوی صدها مویرگ خونی است كه مقدار زیادی از خون بدن از طریق این مویرگ ها در بینی نیز در حال گردش است. این مویرگ ها بسیار ظریف و حساس بوده و عوامل مختلفی سبب پاره شدن آنها و در نهایت خونریزی از بینی می شود كه از جمله آنها به موارد زیر می توان اشاره نمود:
۱- یكی از مهمترین عوامل ضربات شدیدی است كه هنگام بازی و یا در اثر برخورد شیء محكمی با بینی به خصوص دریچه ها و یا در ورزش های مختلف بر روی بینی وارد می شوند.
۲- تحریك غشاء مخاطی بینی توسط جسمی خارجی و یا هنگام سرماخوردگی و خشكی مخاط در فصل زمستان و یا زیر آفتاب تابستان و همچنین به دنبال آنها تخلیه شدید بینی از جمله دیگر موارد ایجاد كننده خونریزی بینی به حساب می آیند.
۳- مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون، ضد التهاب ها، آسپرین، ایبوبروفن و اسپری های كورتونی مخصوص بینی نیز شرایط را برای خونریزی بینی مساعد می كند.
۴- افراد با فشار خون بالا و یا دارای بیماری تصلب شرایین هم مستعد خونریزی بینی هستند. این مشكل در میان افراد مسن و به خصوص زنان مسن كه یائسگی موجب جمع شدن و خشك شدن بافت های بدن از جمله مخاط بینی می شود، رایج تر است.
۵- گاهی اوقات آلرژی ها، عطسه های شدید و مكرر و عفونت های بینی و پولیپ و همچنین داخل شدن جسم خارجی در بینی نیز می تواند عواملی برای پاره شدن مویرگ ها و خونریزی محسوب شوند.
حال صرف نظر از آنكه خونریزی در اثر كدام یك از عوامل فوق ایجاد شده باشد آنچه در میان همه آنها یكسان است، انجام راهكارهایی جهت جلوگیری از خروج هر چه بیشتر خون از بدن و همچنین اساساً ایجاد خونریزی بینی است كه برای این منظور توصیه ها و نكات مختلفی وجود دارد كه در زیر به آنها می پردازیم:
۱- قسمت نرم بینی تان را با دو انگشت فشار دهید. برای این منظور از دو انگشت شست و اشاره استفاده كنید و محكم فشار دهید. این فشار را برای مدت ۵تا۷ دقیقه نگه دارید اگر خونریزی پایان نیافت، دوباره برای مدت ۵تا۷ دقیقه دیگر این كار را تكرار كنید.
۲- صاف بنشینید. اگر هنگام خونریزی به حالت دراز كشیده قرار گرفته و بنا به تصور افراد عادی سرتان را به عقب خم كنید، مقدار زیادی از خون وارد حلقتان شده و امكان دارد احساس خفگی در شما ایجاد كند. لذا بهترین وضعیت صاف نشستن است.
۳- از پنبه استفاده كنید. در صورتی كه از بسته نگه داشتن پره های بینی با دست خسته شدید، تكه پنبه ای را به صورت فشرده درآورده و در سوراخ بینی در حال خونریزی قرار دهید. برخی ها معتقدند آغشته كردن این پنبه به قطره فنیل آفرین و محكم نگه داشتن پره های بینی با دست و به مدت ۵ الی ۱۰دقیقه در جلوگیری از ادامه خونریزی بسیار مثمرثمر خواهد بود.
۴- بینی تان را كمپرس یخ كنید. قراردادن كیسه یخ بر روی تیغه میانی بینی و حتی پیشانی می تواند در قطع خونریزی تاثیرگذار باشد. سرما سبب انقباض رگ ها شده، لخته سریع تر تشكیل شده و بالاخره خونریزی پایان می یابد.
۵- بینی تان را تخلیه نكنید. برای مدت چند روز از تخلیه شدید بینی تان صرف نظر كنید. این كار را با دقت و به آرامی انجام دهید. رگ های خونی به چند روز زمان برای ترمیم نیاز دارند.
۶- آهن مصرف كنید. در صورتی كه مشكل خونریزی بینی شما به صورت مكرر پیش آمده و با از دست دادن مقدار زیادی خون همراه است احتمال بروز كم خونی در شما افزایش می یابد. لذا ابتدا، با دادن آزمایش خون میزان هموگلوبین و آهن خونتان را اندازه گیری كرده و در صورت نیاز با تجویز پزشك از قرص آهن استفاده كنید.
۷- مراقب مصرف آسپرین باشید. از آنجا كه آسپرین جزء رقیق كننده های خون محسوب می شود ممكن است از بروز لخته شدن و انعقاد خون جلوگیری كرده و خونریزی های بینی پیاپی را سبب شود. لذا در صورتی كه مشكل خونریزی بینی به صورت مكرر در شما ایجاد می شود و در ضمن برای كاهش درد مجبور به مصرف آسپرین هستید، به جای آسپرین از پاراستامول (paracetamol) به عنوان مسكن و تب بر استفاده كنید ولی در صورتی كه تجویز آسپرین توسط پزشك برای بیماری قلبی و عروقی شما انجام گرفته است با پزشك مشورت كنید.
۸- ویتامین C مصرف كنید. به منظور تشكیل كلاژن، ماده ای حیاتی كه برای سلامتی بافت های بدن مورد نیاز است، ویتامین C مصرف كنید.
۹- مخاط بینی را مرطوب كنید. خشك شدن مخاط بینی به هر علتی كه باشد سبب خون دماغ می شود لذا برای جلوگیری از آن چند راهكار وجود دارد: اول آنكه بینی خود را با سرم فیزیولوژیك به طور مرتب شست وشو دهید. دوم آنكه از پمادهای نرم كننده مخاط استفاده كنید. سوم آنكه رطوبت هوای خانه را با دستگاه‌های مرطوب كننده افزایش دهید.
 
الهام اسمعیلی
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:21 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

 

علل شایع انسداد بینی
● سینوزیت مزمن:
مشخصهٔ سینوزیت مزمن، ادامهٔ علائم سینوزیت مانند احساس فشار و درد در صورت، سردرد، گرفتگی بینی و ترشحات غیرطبیعی در بینی یا پشت حلق که بیشتر از ۸ هفته طول بکشد. اصطلاح سینوزیت مزمن وقتی به‌کار می‌رود که تغییرات غیرقابل برگشت در مخاط سینوس‌ها رخ داده باشد.
● علائم بالینی:
انسداد بینی همراه با ترشحات بینی و پشت حلق شایع‌ترین و اغلب تنها شکایت بیماران است. ممکن است قوه بویائی کاهش یابد. بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن، بیشتر از احساس پری و سنگینی در سر و صورت خود شکایت دارند تا احساس سردرد واقعی. معمولاً وجود چرک در سینوس بدون ایجاد تغییرات فشاری در سینوس، به‌خودی خود موجب درد نمی‌شود.
اگر بیماری که تشخیص سینوزیت مزمن برای وی مطرح شده است، دچار درد شدید و مداوم شود، باید به احتمال ایجاد عوارض یا وجود نئوپلاسم نیز مشکوک شد. تخلیه ترشحات پشت بینی به درون گلو و حنجره ممکن است سبب سرفه، بوی بددهان، گلودردخفیف و احساس وجود توده در گلو شود. تأثیر ترشحات به همراه تنفس دهانی ناشی از انسداد بینی، موجب آثار التهابی در حنجره و گرفتگی و خشونت صدا می‌شود. به‌طور معمول، بیماران احتیاج به سرفه کردن و تخلیه گلوی‌شان دارند. سستی و بی‌حالی در این بیماری شایع است. در کودکان باقی بودن علائم بیش از ۲۰ هفته (به‌جای ۸ هفته در بزرگسالان) یک معیار تشخیصی است. سرفه مزمن، تحریک‌پذیری و بی‌قراری ممکن است تابلوئی از سینوزیت مزمن کودکان باشد.
● تشخیص:
وجود چرک در مئاتوس میانی یا حفره بینی در نبود بیماری حاد تنفسی، به احتمال زیاد دلیل بر وجود عفونت در سینوس‌های پارنازال است. معاینه سینوس در صورت لزوم سی‌تی‌اسکن، درمان داروئی کامل برای حذف تغییرات گذرای مخاطی لازم است. در تشخیص افتراقی باید رینیت‌های آلرژیک و غیرآلرژیک، انحراف سپتوم و سایر ناهنجاری‌های ساختمانی داخل بینی مانند کونکابولوزا (هوادار شدن شاخک میانی بینی که موجب تنگ شدن مسیر درناژ سینو‌ها می‌شود) در نظر گرفته شود.
اندوسکوپی تشخیصی بینی و سینوس روشی دقیق و ساده برای معاینهٔ ناحیه گذرگاهی سینوس‌ها یا استیومئاتال کمپلکس محل درناز اکثر سینوس‌ها است. پس از استفاده موضعی از داروی بی‌حس‌کننده و وازوکنستریکتور (مانند لیدوکائین و فنیل‌افرین) اندوسکوپ با زاویه جانبی ۳۰ درجه برای مشاهدهٔ نواحی مختلف درناژ سینوس‌ها استفاده می‌شود. وجود پولیپ یا هر عامل مسدودکنندهٔ غیرقابل برگشت در ناحیه استیومئتاتال کمپلکس نشانه‌ای از وجود سینوزیت مزمن است.
● درمان:
درمان سینوزیت مزمن رفع عوامل مستعدکننده است. ممکن است سینوزیت توسط عوامل موضعی (پولیپ‌های بینی، جسم خارجی، تیغه منحرف بینی و تومور بینی)، عوامل مجاورتی (بیماری‌های مربوط به دندان) یا عوامل سیستمیک (نقص ایمنی، فیبروزسیستیک، سندرم مژه غیرمتحرک) ایجاد شود.
سینوزیت مزمن یک بیماری عفونی نیست و درمان آن‌هم آنتی‌بیوتیک نیست. این بیماری اختلال در عملکرد سینوس است که آن‌را مستعد عفونت می‌کند. مثلاً یک پولیپ در مئای میانی با انسداد سینوس‌ها باعث سینوزیت می‌شود. درمان بسیاری از موارد سینوزیت مزمن رفع مشکل زمینه‌ای با جراحی اندوسکوپیک است که شالم روش‌هائی است که هدفشان بازگرداندن عملکرد طبیعی سینوس یعنی تهویه و درناژ، بدون خارج کردن کامل تمام مخاط است. از این‌رو، آنها را روش‌های جراحی عملکردی سینوس می‌نامند. در این روش‌ها اغلب از اندوسکوپ برای دستیابی به نقاط کلیدی انسداد به‌ویژه در ناحیه استیومئاتال کمپلکس استفاده می‌شود و با پاک‌سازی سینوس اتموئید که نقش مهمی در انسداد گذرگاه‌های سینوسی دارد، عملکرد سینوس‌های وابسته یعنی ماگزیلاری و فرونتال به حالت طبیعی برمی‌گردد.
محدودیت‌های استفاده از اندوسکوپ مشکل بودن تکنیک جراحی است، زیرا جراح فقط با یک دست امکان کار دارد و کوچک‌ترین خونریزی نیز مانع دید می‌شود. علاوه بر این، امکان آسیب عناصر حیاتی مانند شریان کاروتید داخلی، مغز، چشم و عصب بینائی که رابطه تنگاتنگی با جدار سینوس‌ها دارند، وجود دارد. این مشکلات، جراحی اندوسکوپیک سینوس را به یکی از حساس‌ترین و مشکل‌ترین اعمال جراحی در بدن انسان بدل ساخته است.
● انحراف سپتوم:
انحراف سپتوم از علل شایع گرفتگی بینی است.۷۰۸۰ درصد افراد درجاتی از انحراف دارند. اگر در خواب دهان فرد باز می‌ماند، باید مشکل انحراف بینی بیمار حل شود. ممکن است این بیماران با افزایش سن و کاهش تونوس عضلانی، علامت‌دار شوند (خرخر ـ تنفس دهانی)
در معاینه با اسپکولوم انحراف کاملاً مشخص است. ممکن است انحراف با دفورمیتی بینی از خارج هم همراه باشد.
برای اصلاح از سپتوپلاستی استفاده می‌شود. در این عمل قسمت‌های منحرف تیغه بینی اصلاح می‌شوند. اگر قرار باشد انحراف بیرون بینی هم اصلاح شود، سپتورینوپلاستی انجام می‌گردد که در آن علاوه بر مشکل تنفسی، نقص ظاهری و زیبائی بینی هم اصلاح می‌شود.
سیتوپلاستی در سن بالای ۱۲ سال انجام می‌شود، ولی در صورت پیدایش عوارض شدید، در سنین پائین هم قابل انجام است.
● هیپرتروفی آدنوئید:
در بچه‌ها شایع‌ترین عامل انسداد بینی هیپرتروفی آدنوئید است. ممکن است این کودکان به اشتباه درمان سینوزیت شوند. ولی امکان دارد سینوزیت ثانویه به آدنوئید هیپرتروفیه هم داشته باشیم. با آدنوئیدکتومی مشکل این کودکان حل خواهد شد. صورت آدنوئیدی و اختلال در جفت شدن دندان‌ها هم از عوارض هیپرتروفی آدنوئید است.
● مشکلات پره‌های بینی:
این مشکلات در افرادی که جراحی‌های زیبائی بینی انجام داده‌اند خیلی شایع است. اگر عضروف آلار بیش از اندازه برداشته شود پوست با تنفس به سمت سپتوم وسط حرکت و مشکل تنفسی ایجاد می‌کند. گاه ترمیم این نواقص بسیار سخت است و با گذاشتن گرافت انجام می‌شود.
 
 
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:42 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

علل کم شنوایی کودکان


علل کم شنوایی کودکاندر این مقاله سه علت مهم كم شنوایی كودكان را مورد بررسی قرار خواهیم داد: ۱- اوتیت میانی (عفونت های گوش)۲،- علل مادرزادی ، ۳- علل اكتسابی.امید است، مورد استفاده خوانندگان گرامی، به ویژه پدران و مادران و مربیان دوره های پیش دبستانی قرار گیرد.
● اوتیت میانی
اوتیت میانی التهاب در گوش میانی (ناحیه پشت پرده گوش) است كه معمولاً همراه با ترشح مایع در آن ناحیه می باشد. این مایع ممكن است عفونی باشد (یا نباشد).
علائم، شدت، میزان تكرارپذیری و طول مدت بیماری متفاوت است. ممكن است از مایع غیرعفونی، روشن و رقیق بدون درد و تب و تنها كمی كاهش شنوایی تا حمله های تكرار شونده همراه با مایع چسبنده غلیظ در گوش و برخی شكایات دیگر نظیر كم شنوایی دائمی متغیر باشد.
تقریباً همه انواع اوتیت همراه با كم شنوایی نوسانی انتقالی اند. در حقیقت اوتیت میانی، شایع ترین علت كم شنوایی در كودكان خردسال است.
▪ میزان شیوع اوتیت میانی تا چه حد است؟
اوتیت میانی غالباً در كودكان ایجاد می شود. درحقیقت، اوتیت میانی، پس از سرماخوردگی معمول، دومین بیماری شایع كودكان پیش دبستانی است. ۵۰درصد از كودكان تا سن یك سالگی حداقل یك بار دچار این بیماری شده اند.
۳۵ درصد كودكان در سنین بین یك تا سه سالگی دوره های تكرار شونده ای از اوتیت میانی داشته اند. در كودكان مدرسه رو، تخمین زده می شود سالیانه ۵ میلیون روز تحصیلی به دلیل ابتلاء كودكان به این بیماری از دست داده می شود.
▪ به چه دلیل اوتیت میانی تا این حد در كودكان شایع است؟
شیپور استاش مجرایی است كه از یك سو به گوش میانی و از سوی دیگر به پشت حلق راه دارد. این مجرا در كودكان كوچكتر و نسبتاً افقی تر از بزرگسالان است. از این رو در شرایطی نظیر عفونتها و لوزه سوم بزرگ، به سادگی بسته می شود. تا زمانی كه كودك بزرگتر نشود و زاویه و اندازه شیپور استاش تغییر نكند، كودك نسبت به اوتیت میانی آسیب پذیرتر از افراد بزرگسال است.
▪ اوتیت میانی به چه ترتیب ممكن است منجر به كم شنوایی شود؟
سه استخوان بسیار ریز درون گوش میانی، ارتعاشات صوت را از پرده گوش به گوش میانی منتقل می كنند. در صورت وجود مایع در گوش میانی، انتقال ارتعاشات به صورتی كارآ صورت نمی گیرد و انرژی صوتی از بین می رود در نتیجه كم شنوایی ملایم یا حتی متوسط ایجاد می شود. بنابراین اصوات گفتاری گنگ و غیرقابل شنیدن می شوند.
معمولاً این نوع كم شنوایی، از نوع انتقالی و موقت است. اما در صورتی كه اوتیت میانی مرتباً تكرار شود، صدماتی به پرده گوش، استخوانهای گوش یا حتی عصب شنوایی وارد شده و ممكن است منجر به كم شنوایی حسی و عصبی و دائمی شود.
▪ آیا كم شنوایی ناشی از اوتیت میانی می تواند سبب اختلال در زبان و گفتار كودك شود؟
كودكان، زبان و گفتار را از طریق گوش دادن به صحبتهای دیگر افراد می آموزند. در این روند چند سال نخست زندگی هر كودك، حائز اهمیت حیاتی است.
در صورت وجود كم شنوایی، كودك از تجربیات آموزشی زبانی، بهره كامل نمی برد. در نتیجه، ممكن است در رشد زبان و گفتار خود دچار تأخیر چشمگیری شود.
اوتیت میانی غیرعفونی، مشكل ویژه ای به همراه دارد زیرا معمولاً علائم درد و تب وجود ندارد. از این رو، ممكن است هفته ها و ماهها بگذرد و والدین شكی به وجود این مشكل نبرند. در طی این زمان ممكن است كودك به دلیل از دست دادن شنوایی، دچار اختلال در رشد هنجار زبان و گفتار شود.
ممكن است كودك به دلیل از دست دادن شنوایی، دچار اختلال در رشد هنجار زبان و گفتار شود.
▪ از كجا می توان متوجه شد كودك دچار اوتیت میانی شده است یا خیر؟
حتی در صورت عدم وجود تب و درد، علائم دیگری وجود دارد كه حاكی از وجود مایع مزمن یا تكرار شونده در گوش كودك است:
ـ بی توجهی
ـ بلند كردن غیرمعمول صدای رادیو و تلویزیون
ـ متوجه جهت اصوات نشدن
ـ بی حال و بی توجه بودن
ـ تند خویی بی دلیل
ـ كشیدن و خاراندن گوشها.
▪ در صورتی كه تصور كنیم اوتیت میانی سبب اختلالی در شنوایی، زبان یا گفتار فرزندمان شده است، باید چه كار كنیم؟
عفونتهای گوش نیاز به توجه فوری به ویژه از سوی پزشك متخصص كودكان یا گوش و حلق و بینی دارد. اگر كودك شما دچار عفونت گوش می شود و یا مایع مزمنی در گوش وی ایجاد می شود، با دو متخصص دیگر نیز باید مشورت كنید: شنوایی شناس و آسیب شناس گفتار و زبان.
شنوایی شناس شدت هر گونه ضایعه شنوایی را- حتی در كودكان خیلی كوچك و یا كودكان مشكل دار- ارزیابی می كند و مشخص می كند آیا ضایعه ای در گوش میانی كودك وجود دارد یا خیر.
آسیب شناس گفتار و زبان مهارتهای ویژه زبانی و گفتاری كودك را تعیین و در صورت نیاز برنامه های اصلاحی ضروری را پیشنهاد می كند.▪ آیا پزشك كودك، او را به این متخصصین ارجاع خواهد داد؟
شما به عنوان والدین كودكتان، بهترین فردی هستید كه متوجه شنوایی ضعیف وی می شوید. به گفته انجمن پزشكان اطفال آمریكا: «هر كودكی كه والدینش در مورد توانایی شنیدن وی ابراز نگرانی می كنند، باید بدون هیچ گونه تأخیری برای ارزیابی شنوایی شناسی رفتاری ارجاع داده شود.» هنگامی كه والدین خود نسبت به سلامت و رشد كودك خود حساس می شوند نباید واهمه ای داشته باشند كه خواستار ارزیابی های دقیق تر توانایی های وی شوند.
● كم شنوایی های مادرزادی
(كم شنوایی هایی كه به هنگام تولد یا از آن زمان به بعد وجود دارند)
اصطلاح «كم شنوایی مادرزاد» آن دسته از كم شنوایی هایی است كه به هنگام تولد وجود دارند و شامل كم شنوایی های ارثی یا كم شنوایی هایی می شود كه ناشی از دیگر عوامل- پیش از تولد یا به هنگام تولد-اند.
● عوامل ژنتیكی
به نظر می رسد بیش از۵۰ درصد از تمامی كم شنوایی های مادرزادی كودكان مربوط به عوامل ژنتیكی باشد. كم شنوایی های ژنتیكی ممكن است اتوزوم غالب، اتوزوم مغلوب یا وابسته به جنس باشند. در كم شنوایی های اتوزوم غالب، یكی از والدین كه حامل ژن كم شنوایی و خود، كم شنواست، آن را به كودك خود منتقل می كند. در این موارد حداقل۵۰ درصد احتمال دارد كودك نیز كم شنوا شود. این احتمال زمانی بیشتر می شود كه هر دو والد دارای ژن غالب (كم شنوا) باشند و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ یكی از والدین كم شنوایی ژنتیكی داشته باشند. از آنجا كه معمولاً حداقل یكی از والدین كم شنواست، انتظار می رود كودك دچار كم شنوایی باشد.
در كم شنوایی های اتوزوم مغلوب هر دو والد كه نوعاً دارای شنوایی هنجاراند، حامل ژن مغلوب می باشند. در این موارد احتمال كم شنوا شدن كودك، ۲۵% است. از آنجا كه هر دو والد شنوایی هنجار دارند و هیچ یك از اعضای خانواده كم شنوا نیستند، هیچ انتظاری نمی رود كه كودك كم شنوایی داشته باشد. تقریباً ۸۰% از كم شنوایی های ارثی، اتوزوم مغلوب اند.
در كم شنوایی های وابسته به جنس، مادر حامل ژن مغلوب كم شنوایی بر روی كروموزوم جنسی است و آن را به پسران خود- و نه دخترانش- منتقل می كند. این نوع كم شنوایی نادر است و تنها در ۲درصد كم شنوایی های ارثی وجود دارد.
كم شنوایی یكی از علائم مشخصه برخی از انواع سندرم های ژنتیكی است. مثال هایی از این سندرم ها عبارتند از: سندرم داون (وجود ناهنجاری در یكی از ژن ها)، سندرم آشر( اتوزوم مغلوب)، سندرم تریچر كولنیز( اتوزوم غالب)، سندرم الكل نوزادی (ناهنجاری ژنتیكی)، سندرم كروزون (اتوزوم غالب) و سندرم آلپورت (وابسته به جنس).
▪ دیگر علل كم شنوایی های مادرزادی
این گونه كم شنوایی ها كه ارثی نیستند شامل بیماری ها، عفونتها و شرایط خاص پیش از تولد هستند كه به هنگام تولد یا به فاصله اندكی پس از آن ایجاد می شوند. این شرایط منجر به كم شنوایی های حسی عصبی ملایم تا عمیق می شوند. مثال هایی از این دست عبارتند از:
- عفونتهای داخل رحمی شامل سرخجه، سیتومگالوویروس، ویروس هرپس
- مشكلات مربوط به عامل Rh خون
- نارس بودن
- دیابت مادرزاد
- توكسمی در طول بارداری
- فقدان اكسیژن (آنوكسی)
- سیفلیس
- بدشكلی های ساختارهای گوش
● كم شنوایی های اكتسابی
كم شنوایی های اكتسابی، كم شنوایی هایی است كه پس از تولد- در هر زمانی در طول زندگی فرد- ایجاد شوند و علت آن بیماری ها، صدمات و شرایط خاص اند. مثال هایی از شرایط ایجاد كننده كم شنوایی در كودكان عبارتند از:
- عفونت های گوش (اوتیت میانی)
ـ داروهای اتوتوكسیك(صدمه به سیستم شنیداری)
- مننژیت
- سرخك
- انفسفالیت
- آبله مرغان
- آنفلوانزا
- سرخجه
- ضربه به سر
- قرار گرفتن در معرض اصوات بلند.

ترجمه: گیتا موللی
منبع : www.ASHA.org

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:43 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی


علل گوش درد و راههای درمان
علل گوش درد و راههای درماندرد گوش را نباید ساده پنداشت. فرقی نمی كند كه علت گوش درد در گوش خارجی باشد یا در گوش میانی، زیرا به هر صورت٬ تورم گوش می تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد.
تب بالا، اختلال در شنوایی و احساس فشار در گوش از نشانه های آشكار ورم در ناحیه گوش میانی است و اگر بسرعت درمان نشود، مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت. در چنین حالتی، در پشت پرده گوش چرك جمع می شود كه در نهایت حتی می تواند پرده گوش را پاره كند. تورم گوش میانی اغلب در اثر سرما خوردگی بوجود می آید. باكتری ها یا ویروس ها از طریق مخاط گلو و بینی در گوش پخش می شوند. در چنین وضعیتی باید به پزشك مراجعه كرد و تحت نظر وی آنتی بیوتیک مصرف نمود. اشعه مادون قرمز نیز در كاهش درد كمك شایانی می كند.
انسداد پرده ای که بین بینی و گوش وجود دارد٬ باعث بروز درد و اختلال در شنوایی می شود كه علت آن اغلب سرماخوردگی است. تمیز نگه داشتن بینی در برطرف كردن انسداد این پرده اهمیت ویژه ای دارد.
بخور گیاه كاملیا، اشعه مادون قرمز و قطره بینی از جمله مواد مناسب برای درمان این حالت هستند. اگر این عارضه در مجرای بیرون گوش واقع شود، با درد و خارش شدید همراه است. علت آن ٬پاک کردن غیر اصولی گوش است. گاهی اوقات٬ درد در اثر باكتری ها یا ویروس هایی كه هنگام شنا وارد گوش می شود، به وجود می آید. در چنین مواقعی گوش خود را با قطره های گوش كه حاوی تركیبات الكل دارو گلیسرین هستند٬ مداوا كنید.
ایجاد موم گوش٬ علتهای متفاوتی دارد: اختلال در سیستم گردش خون، جراحت پرده گوش، آسیب دیدن گوش میانی، كمبود ویتامین و مواد معدنی، فشارهای روحی، كری ناگهانی و ...هریک از اینها می توانند نشانه های یك بیماری جدی باشند.به همین دلیل باید علت کاملاً مشخص شود و درد به طور اصولی درمان شود. گاهی اوقات درد دندان كه در ناحیه گوش ظاهر می شود، باعث بروز این دردها می شود.
برای پیشگیری از مشكلات مربوط به گوش، نباید گوشها را با گوش پاك كن تمیز كرد. این كار به مكانیزم طبیعی گوش آسیب می رساند. در مورد کودکان همیشه باید توجه کرد كه بینی آنها تمیز باشد. در صورت لزوم هنگام حمام كردن، گوشتان را با گوشی های مخصوص گوش محافظت كنید.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:49 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

عوارض جراحی بینی در زیبایی
عوارض جراحی بینی در زیباییاگر هرم بینی را به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم کنیم، قسمت بالایی استخوانی و قسمت پایینی غضروفی است.
عوارض زیبایی در قسمت پایینی بینی یکی از عوارض مهم جراحی‌های زیبایی بینی محسوب می‌شود. اگرچه در صورت دانش، تجربه و مهارت جراح، پیدایش چنین عوارضی به حداقل ممکن خواهد رسید.
این عوارض شامل موارد زیر است:
۱) فرورفتگی بالای نوک بینی:
این عارضه در اثر برداشته شدن غضروف‌های تیغه بینی یا قسمت میانی بینی ایجاد می‌شود. معمولا در اولین هفته‌های پس از جراحی، تورم موجود در بافت‌ها مانع از آشکار شدن کامل این عارضه می‌شود.
۲) فرورفتگی‌های پره‌های بینی:
معمولا این عارضه به دنبال برداشته شدن غضروف‌های پره‌های بینی برای جمع کردن نوک بینی ایجاد می‌شود. در مواردی که نوک بینی بیش از حد لازم جمع شود، کم بودن غضروف‌های حمایت کننده نوک بینی و نزدیک شدن بیش از اندازه این غضروف‌ها به یکدیگر ممکن است علاوه بر نمای بیش از اندازه فرورفته بیرونی، موجب اشکال در تنفس از راه بینی شود.
۳) انحراف قسمت غضروفی بینی:
این عارضه معمولا به علت باقی ماندن انحراف تیغه داخلی بینی ایجاد می‌شود. در صورت انحراف قابل توجه تیغه بینی، اسکلت غضروفی بینی نیز به پیروی از آن دچار انحراف می‌شود.
۴) کلوملای تو کشیده شده:
اصطلاح «کلوملا» به پره وسطی بینی اطلاق می‌شود. به طور طبیعی از نظر معیارهای زیبایی بینی، در نمای نیمرخ، پره وسطی بینی باید خود را در ورای پره‌های طرفین بینی نمایان کند.
۵) برداشته شدن بیش از حد پوست پره‌های بینی:
در مواردی که قسمتی زیادی از پره‌های بینی برداشته شود، ممکن است به دلیل صاف شدن چین بین بینی و صورت، اثر بخیه‌ها بر روی پوست صورت نمایان شود. تنگی بیش از حد سوراخ‌های بینی موجب مشکلات تنفسی از راه بینی نیز می‌شود.
اصلاح این حالت از معضلات جراحی پلاستیک بینی است، زیرا جبران پوست از دست رفته در بعضی از موارد مستلزم برداشتن پوست پیوندی از قسمت‌های دیگر مانند لاله گوش است. بنابراین امروزه احتیاط زیادی در مورد برداشتن پره‌های بینی انجام می‌گیرد و پره‌های بیش از حد نمایان که عملکرد طبیعی بینی را به همراه داشته باشند، بسیار بهتر از پره‌های کوچک شده ای هستند که موجب اشکالات تنفسی می‌شوند.
۶) فروافتادگی کامل طرفین نیمه پایینی بینی:
در صورتی که برداشته شدن بیش از حد غضروف‌های پره بینی با برداشته شدن بیش از حد غضروف‌های کناری قسمت میانی بینی همراه باشد، عواقب تنفسی وخیم تر خواهد بود.
در این حالت فروافتادگی کامل از دو طرف موجب باریکی بیش از حد بینی در قسمت میانی و پایینی و نیز تنگی شدید معبر تنفسی می‌شود. پیوند‌های گسترش دهنده برای درمان این حالت به کار می‌روند.
۷) بالا رفتن بیش از حد نوک بینی:
برداشته‌شدن بیش از اندازه بافت‌های غضروفی و پوست قسمت پایینی بینی ممکن است موجب بالا رفتن بیش از حد نوک بینی و ایجاد نمای بینی خوکی شکل ‌شود.
در این حالت عمق سوراخ‌های بینی از فاصله دور نیز نمایان است و حالتی کاملا مصنوعی و غیرطبیعی به بینی می‌دهد. اصلاح این حالت نیز از موارد مشکل در جراحی بینی است، چرا که همواره برداشتن بافت‌ها آسان تر از اضافه نمودن بافت‌ها است.
۸) باریک شدن بیش از حد نوک بینی:
نوک بینی از نظر اصول زیبایی، پهنایی متناسب با قسمت‌های بالایی دارد. در صورت باریک شدن بیش از حد نوک بینی، تناسب بین دو قسمت بالایی و پایینی بینی به هم می‌ریزد و قسمت بالایی پهن تر به نظر می‌رسد. معمولا چنین حالتی مشکلات تنفسی را نیز به دنبال خواهد داشت.
۹) تلانژکتازی نوک بینی:
در این حالت مویرگ‌های زیادی بر روی پوست نوک بینی نمایان می‌شوند. جراحی‌های مکرر و دست کاری زیاد بر روی بافت‌های گوشتی زیر پوست نوک بینی در حین عمل، از عوامل مستعد کننده این عارضه اند.
۱۰) اسکار پوست کلوملا:
در جراحی‌های باز بینی، لب به لب نبودن لبه‌های پوست در هنگام زدن بخیه‌های پوستی، موجب نمایان شدن خطوط زخم و ایجاد فاصله بین دو لبه می‌شود. به کارگیری حداکثر دقت و ظرافت هنگام بستن برش‌های پوستی مانع از ایجاد این عارضه می‌شود.
۱۱) نکروز پوست نوک بینی:
از تأسف‌بارترین عارضه‌های جراحی پلاستیک بینی است. همانند قسمت بالایی بینی، آسیب‌های شدید به شبکه مویرگی زیرپوستی و دست کاری‌های زیاد در بافت‌های زیرپوستی نوک بینی توسط پزشک جراحی که فاقد تجربه، علم و تخصص کافی است، علت مهم ایجاد آسیب‌های پوستی نوک بینی است.
در حالت بسیار شدید حتی ممکن است کل پوست نوک بینی از دست برود. ترمیم چنین عارضه ی وخیمی ‌مستلزم به کارگیری روش‌های ترمیمی با استفاده از پوست قسمت‌های دیگر صورت مانند پوست پیشانی و یا پوست چین بین لب و بینی است.
۱۲) قوس محدب پشت غضروفی بینی:
علت این عارضه ممکن است برداشته شدن بیش از اندازه پشت استخوانی بینی و یا کم برداشته شدن پشت غضروفی بینی باشد.
 
دکتر محسن نراقی
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:49 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

 

عوارض جراحی رینوپلاستی
عوارض جراحی رینوپلاستیرینوپلاستی اصلاح جراحی ساختمان خارجی بینی برای رفع نقص‌های زیبایی یا عملکردی مادرزادی و اکتسابی بینی است. باید نظرات بیمار در مورد ظاهر بینی خود ارزیابی شود. با وجود پیشرفت‌های فنی در وسایل کاربردی، بیهوشی و مواد زیستی که جراحی زیبایی صورت را ایمن، بی‌خطر و قابل پیش‌بینی کرده است، در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد که بیماران باید پیش از جراحی از آن آگاه شوند.
از این رو انجام ارزیابی روانی پیش از جراحی ضروری است. بیمارانی که گمان می‌کنند جراحی زیبایی امکان ازدواجی بهتر را فراهم می‌کند یا تفاهم بیشتری را در زندگی مشترک برقرار می‌سازد، غالباً موارد نامناسبی برای این گونه جراحی‌ها هستند و باید تحت مشاوره پزشکی قرار گیرند.
عوارض رینوپلاستی شامل خون دماغ، عفونت، ایجاد لخته خون در دیواره بینی، سوراخ شدن دیواره بینی، چسبندگی‌های داخل بینی، آنوسمی(از بین رفتن بویائی)، بی‌حسی کام و دهان، باقی ماندن یا برگشت بد شکلی‌های بینی و نکروز پوست است.
▪ خون دماغ:
جریان آزاد خون در طی جراحی می‌تواند مزاحم باشد و معمولاً ناشی از پارگی مخاط است که گاهی در طی جراحی اتفاق می‌افتد. معمولاً با پگ نمودن داخل بینی پس از اتمام جراحی کنترل می‌شود. خونریزی شدید نادر است.
▪ عفونت:
معمولاً ناشی از وجود میکروب‌های داخل بینی است که به طور نرمال وجود ندارد. اگر عفونت بینی قبل از عمل تشخیص داده شود، باید کشت انجام شود و پس از استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب قبل از عمل جراحی، انجام عمل جراحی با تأخیر صورت گیرد.
▪ هماتوم سپتوم یا خونریزی داخل غضروف:
اگر چه یک عارضه غیرشایع است ولی یک عارضه جدی است. غضروفی که خون‌رسانی آن قطع شده باشد، جذب می‌شود و احتمال ایجاد عفونت نیز دارد لذا درمان هماتوم سپتوم باید سریع انجام شود.
▪ سوراخ شدن تیغه میانی بینی:
موقعی که پارگی دو طرفه مخاط دیواره میانی رخ دهد، احتمال سوراخ شدن دیواره میانی بینی وجود دارد. از علل دیگر سوراخ شدن تیغه میانی بینی، عفونت پس از عمل، پگ نمودن وسیع بینی، بخیه‌های بسیار محکم و خونریزی داخل غضروف بینی، می‌باشد.
▪ چسبندگی‌های داخل بینی:
معمولاً بدنبال ضربات داخل بینی و دست‌کاری‌های مکرر می‌تواند ایجاد شود که منجر به انسداد راه بینی و مشکلات تنفسی برای بیمار شود.
▪ آنوسمی یا از بین رفتن حس بویایی می‌تواند در اثر جراحی بینی ایجاد شود، اگر چه یک عارضه شایع نیست.
▪ بی‌حسی کام و دندان:
جداسازی انتهاهای عصبی مشخص در منطقه جلوی بینی در بالای دندان‌های پیشین فک فوقانی در طی جراحی باعث بی‌حسی در ناحیه کام و دندان پیشین فک فوقانی می‌شود که معمولاً این بی‌حسی قابل برگشت و کوتاه مدت است.
▪ بازگشت یا باقی ماندن بدشکلی بینی:
یکی از بدترین عوارض جراحی بینی است که به دنبال جراحی‌های وسیع، برداشتن غضروف و استخوان ایجاد می‌شود. بعد از مدتی فضاهای بینی با بافت اسکاری پر می‌شود و منجر به چسبندگی و جمع‌شدگی شده و باعث درهم کشیده شدن غضروف‌های بینی می‌شود.
گاهی باعث تشکیل برجستگی‌های غیر حقیقی روی استخوان و غضروف‌های بینی و نوک بینی شده و گاهی منجر به افتادگی نوک بینی می‌شود. با توجه به اینکه تغییرات فوق به تدریج در دراز مدت ایجاد می‌شود، اجتناب از برداشتن مقادیر زیاد غضروف و استخوان در جراحی‌های بینی توصیه می‌گردد.
 
دکتر زهرا الیاری جراح و متخصص گوش و حلق و بینی
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
شنبه 12 شهریور 1390  5:54 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

کاهش شنوائی
کاهش شنوائیکاهش شنوائی یکی از شایعترین مشکلات در افراد مسن می باشد. یک سوم افراد بالای ۶۰ سال و نیمی از افراد بالای ۸۵ سال دچار کاهش شنوائی هستند.
مشکل کاهش شنوائی علاوه بر اینکه می تواند باعث اختلال در زندگی روزمره و تماسهای اجتماعی فرد با دیگران شود، گاهی باعث خطراتی در زندگی فرد می گردد، مثلاً این افراد صدای آژِیر خطر و یا اخطار برای جلوگیری از یک موقعیت خطرناک را نمی شوند و یا هنگام مراجعه به پزشک در فهم و درک دستورات است پزشک دچار مشکل شده که ممکن است برای آنها خطرناک باشد.
● چه کسی دچار مشکل شنوائی است ؟
▪ اگر در پاسخ به سؤالات زیر به ۳ یا بیش از ۳ مورد پاسخ « بله » دادید بدانید که احتمالاً دچار مشکل شنوائی بوده و باید برای کنترل سطح شنوائی خود به پزشک مراجعه کنید.
▪ آیا هنگام صحبت کردن با تلفن دچار مشکل می شوید؟
▪ آیا در مکانهای شلوغ که سر و صدا زمینه ای وجود دارد، بیشتر دچار مشکل شنوائی
می شوید؟
▪ آیا دنبال کردن یک مکالمه هنگامی که ۲ یا چند نفر همزمان صحبت می کنند برای شما مشکل می شود؟
▪ آیا برای فهم کلمات در هنگام صحبت کردن دیگران باید به خود فشار بیاورید؟
▪ آیا بنظر شما بیشتر مردم نامفهوم صحبت می کنند ؟
▪ آیا شما اغلب گفته های دیگران را بد متوجه شده و عکس العمل مناسب به آن نشان نمی دهید؟
▪ آیا خصوصاً برای شنیدن صداهای زنان و کودکان مشکل دارید ؟
▪ آیا هنگام تماشای تلویزیون صدای آنرا زیاد بلند می کنید ؟
▪ آیا احسااس وزوز گوش و صدای زنگ در گوش خود دارید ؟
▪ آیا به نظر شما بعضی از صداها خیلی بلند بنظر می رسد ؟
▪ پس از اطلاع از کاهش شنوائی چه اقدامی باید انجام داد ؟
مهمترین کار در این موقع مراجعه به پزشک است و فرد باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. متخصص گوش و حلق و بینی پس از معاینه فرد درخواست آزمایشات مختلف سعی در شناسائی علت کاهش شنوائی دارد تا بتواند آنرا درمان کند. پزشک ممکن است در این راه با یک
« شنوائی سنج » که می تواند با استفاده از دستگاههای خاص سطح شنوائی هر دو گوش را اندازه گیرد، مشورت کند خصوصاً هنگامی که فرد نیاز به وسائل کمک شنوائی مثل سمعک دارد مشورت با « شنوائی سنج » مهم بوده و او می تواند راهنمائیهای لازم را ارائه کند.
● دلایل کاهش شنوائی چیست ؟
کاهش شنوائی در اثر دلایل زیادی می تواند اتفاق بیفتد. یک مورد شایع آن کاهش شنوائی در اثر پیری می باشد که به آن « پیر گوشی » می گویند. گرچه دلیل ایجاد پیر گوشی کاملاً شناخته نشده ولی مشخص شده است . که شیوع آن در بعضی خانواده ها بیشتر است .
دلیل دیگر برای کاهش شنوائی، مواجهه گوش با صدای بسیار بلند بمدت طولانی است که به این نوع « کاهش شنوائی القا شونده در اثر سر و صدا » گفته می شود. بسیاری از کارگران ساختمانی ، کارگران کارخانجات پر سر و صدا ، کارمندان فرودگاه ، سربازان ، افرادی که کارشان قطعه قطعه کردن چوب و بریدن درختان است، کشاورزان و ... به این نوع کاهش شنوائی مبتلا می شوند. البته گاهی سر و صدای بلند می تواند باعث ایجاد صدا و یا وز وز در گوش شود.
کاهش شنوائی همچنین در اثر عفونتهای باکتریائی و یا ویروسی ، مشکلات قلبی و یا سکته مغزی ، ضربه به سر، تومور و حتی بعضی از داروها ایجاد شود.
● دلایل کاهش شنوائی چیست ؟
▪ استفاده از وسائل تقویت صدا : که بر روی تلفن و موبایل وصل شده و یا استفاده از گوشی برای شنیدن صدای تلویزیون و رادیو باعث کاهش سر و صدای اطراف و عدم تداخل آنها با صدای رادیو و یا تلویزیون می شود. این وسائل که امروزه در دسترس قرار دارند باعث می شود که فرد حتی بدون استفاده از سمعک بتواند از این وسایل استفاده کرده و مشکل چندانی با شنیدن صدای آنها نداشته باشد.
۱- لب خوانی: روش دیگری برای کمک به این افراد است . افرادی که از این شیوه استفاده می کنند، هنگام صحبت با فرد مقابل به صورت و لب آنها توجه کامل دارند و از این طریق به کلماتی که آنها ادا کرده اند پی می برند حتی اگر آنها را نشنیده باشند.
۲- استفاده از سمعک: این وسیله کوچک بوده و معمولاً پشت گوش قرار می گیرد و صداها را بلندتر می کند. برای انتخاب نوع سمعک، « شنوائی سنج » می تواند به شما کمک کند، شما ممکن است شما مجبور باشید چندین نوع سمعک را امتحان کنید تا به نوعی که برایتان راحت تر و مناسب تر از بقیه است دست پیدا کنید.
۳- استفاده از حلزون پیوندی : این وسیله از ۳ قسمت تشکیل شده است یک قسمت خارجی که پشت گوش قرار گرفته و حاوی میکروفن و انتقال دهنده است. این قسمت صدا را دریافت کرده تقویت می کند و به قسمت بعدی که «پردازنده صوت» نام دارد انتقال می دهد. پردازنده که یک وسیله کوچک است بر روی کمربند فرد و یا در جیب وی جاسازی می شود. پردازنده صدا را به سیگنالهای خاصی تبدیل کرده و آنرا به قسمت سوم که « دریافت کننده » نام دارد منتقل می کند. دریافت کننده یک قطعه کوچک و گرد دیسکی شکل بوده که جراح آنرا در زیر پوست یکی از گوشهای فرد قرار می دهد و سیگنالهای صوتی توسط دریافت کننده به مغز منتقل می شود. پیوند حلزون اغلب برای کودکان کوچکی که با از دست دادن شنوائی از بدو تولد درگیر هستند استفاده می شود. ولی امروزه برای موارد کاهش شدید شنوائی در افراد مسن هم مورد استفاده قرار گرفته است.
● چگونه اطرافیان و دوستان فرد دچار کاهش شنوائی می توانند به او کمک کنند؟
▪ اگر دچار کاهش شنوائی هستید حتی در مورد آن با دوستان خود صحبت کنید. دوستان و نزدیکان شما باید از اینکه شنیدن برای شما کار مشکلی می باشد مطلع باشند تا هنگام صحبت با شما دقت بیشتری صرف کرده و بلندتر با شما صحبت کنند تا هم به شما کمک شود و هم در اثر درک غلط از گفتار آنها سوء تفاهم ایجاد نشود.
▪ از خانواده خود بخواهید هنگام صحبت با شما کاملاً به شما نگاه کنند و رو در روی شما قرار بگیرند تا از حرکات صورت و لب آنها برای فهم گفتار آنها استفاده کنید.
▪ از دوستان خود بخواهید با شما کمی بلندتر صحبت کنند ولی فریاد نزنند.
▪ بدانید که سر و صدای اطراف شما و درک سخنان کسی که با او صحبت می کنید اختلال ایجاد می کند برای همین مثلاً اگر به رستوران رفتید از میز نزدیک آشپزخانه و یا میزی که نزدیک به گروه موزیک می باشد دوری کنید و در گوشه ای ساکت مستقر شوید تا راحتتر بتوانید گفتگوی خود با دوستان و مهمانان را متوجه شوید.
●● وزوز گوش ( Tinnitus )
● آیا شنیدن وزوز در گوش طبیعی است؟
ابداً ، گوش سالم صداها را از محیط بیرون دریافت می کند و خود تولید صدا نمی کند . این مشکل که شایع نیز می باشد به چند صورت وجود دارد. گاهی صدای وزوز در گوش حالت مداوم دارد ولی در بعضی افراد بصورت منقطع شنیده می شود . همچنین وزوز گوش با فرکانسهای مختلف به شکلهای متفاوت مثلاً صدای ناله ممتد ، جیغ ، فریاد و یا حالت سوت مانند شنیده می شود . وزوز گوش می تواند در یک گوش یا هر دو گوش شنیده شود . تخمین زده می شود که در کشور آمریکا ۳۶ میلیون نفر به وزوز گوش مبتلا هستند که ۷ میلیون نفر آنها از نوع شدید آن رنج برده و زندگی آنها مختل شده است.
● آیا صدای وزوز گوش توسط افراد دیگر شنیده می شود؟
باید گفت معمولاً این صدا توسط دیگران شنیده نمی شود. البته در موارد محدودی از وزوز گوش که به نوع « وزوز گوش عینی » معروف می باشد ممکن است توسط دیگران شنیده شود که این موارد یا بخاطر اختلالات عروق خونی در اطراف گوش بوجود آمده و یا در اثر اسپاسم ماهیچه های اطراف گوش یا کام ایجاد می شود که در این موارد صداهائی به شکل « کلیک » در گوش میانی سمع می شود.
● علت ایجاد وزوز گوش چیست ؟
بیشتر موارد وزوز گوش در اثر آسیب به نقاط کوچک انتهائی عصب شنوائی در گوش داخلی ایجاد می شود . سلامت این قسمتهای انتهائی عصب شنوائی برای شنیدن صداها بطور صحیح لازم است و آسیب به آنها باعث کاهش شنوائی و گاهی وزوز گوش می شود. با پیر شدن انسان گاهی این انتهاهای عصب شنوائی دچار اختلال می شوند و وزوز گوش عارض می شود. در سنین پایئن تر مواجهه با صدای بلند می تواند یکی از دلایل ایجاد وزوز گوش باشد و همزمان علاوه بر ایجاد وزوز گوش، باعث آسیب شنوائی نیز بشود .
بعضی از علل وزوز گوش خطرناک نیستند، مثل تجمع بیش از حد مواد ترشحی گوش خارجی و انسداد راه گوش که می تواند موقتاً باعث وزوز گوش شوند. گاهی نیز در اثر سفت شدن و به هم چسبیدن استخوانچه های گوش میانی که به بیماری اتواسکلرزو معروف است، وزوز گوش ایجاد
می شود.
از دلایل دیگر وزوز گوش می توان به حساسیت ، فشار خون بالا یا پائین، تومور، دیابت، مشکلات تیروئید ، آسیب به سر و گردن، داروهائی مثل ضد التهابها، آنتی بیوتیکها آرامبخشها، داروهای
ضدافسردگی و آسپرین نام برد.● درمان
گر چه در خیلی از موارد ممکن است وزوز گوش درمان اختصاصی نداشته باشد ولی باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی ویزیت شود تا ابتدا آن مواردی که درمان اختصاصی دارد شناسائی و درمان شوند و سپس سایر موارد نیز با ارائه شدن توصیه هائی مفید در مورد کاهش آزار ناشی از وزوز گوش، فرد مبتلا زندگی راحتتری داشته باشد، گرچه شناسائی علل وزوز گوش ممکن است مستلزم انجام آزمایشات فراوان، تستهای تعادلی و گرفتن عکسهای رادیولوژیک باشد.
ندرتاً ، داروها نیز ممکن است در کنترل وزوز گوش مؤثر باشد ولی توصیه های زیر در کمک به کاهش شدت وزوز گوش مؤثر می باشند.
▪ از مواجهه با صداهای بلند و سرو صدا بپرهیزید .
▪ فشار خون خود را چک کنید و اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید با کمک پزشک آنرا کنترل کنید .
▪ مصرف نمک خود را کم کنید ، زیرا نمک باعث اختلال در گردش خون میشود .
▪ از مصرف مواد محرک مثل قهوه ، چای، نوشابه های کولاو سیگار پرهیز کنید .
▪ روزانه ورزش کنید، فعالیت به بهبود کیفت گردش خون شما کمک میکند .
▪ روزانه مقدار مناسبی استراحت کنید و نگذارید که خسته شوید .
▪ در آخر از فکر زیاد و نگرانی از مورد وزوز گوش خود جلوگیری کرده و سعی کنید تا آنجا که ممکن است آنرا نا دیده بگیرید .
● چگونه میتوان از آزار ناشی از وزوز گوش کاست ؟
۱- تمرینهای تمرکز و تمدد اعصاب میتواند باعث کنترل بیشتر شما روز عضلات خود و گردش خون در بدن شما بشود . این تمرینها در بعضی بیماران از شدت وزوز گوش می کاهد .
۲- روش دیگر در استفاده از صداهای پوشاننده (Masking ) میباشد . وزوز گوش خصوصاً درشب و در محیطهای آرام بسیار آزار دهنده میشود و اگر صدائی بطور مداوم و با شدت کم در محیط باشد مثل صدای تیک تاک ساعت و یا طول موجهائی در رادیو که صدای صوت دارد و به ( Whit noise ) معروف است، میتواند صدای وزوز گوش را بپوشاند و از آزار ناشی از آن بکاهد . بدین جهت امروزه وسائلی درست شده که Whit noise تولید کرده و افراد مبتلا به وزوز گوش میتوانند آنرا تهیه و از آن استفاده کنند .
۳- روش دیگر خصوصاً در افراد مبتلا به کاهش شنوائی استفاده از سمعک است . زیرا این افراد گاهی پس از استفاده از سمعک شدت وزوز گوش آنها کم میشود ولی باید توجه داشت که نباید سمعک را روی سطوح بلند صدا تنظیم کنند زیرا در این صورت ممکن است وزوز گوش آنها بدتر شود .
۴- در برخی موارد سمعک بهمراه وسائل پوشاننده صدا ( masker) بکار میرود که این وسائل ترکیبی صداهای خوشایندی را تولید کرده و توجه فرد را از وزوز گوش خود منحرف میکنند. در مواردی دیده شده که استفاده از وسائل پوشاننده صدا باعث تخفیف وزوز گوش برای چندین ساعت پس از استفاده از وسیله شده است ولی این مورد برای همه افراد صدق نمیکند .
بعنوان نکته آخر دوباره باید تاکید کرد که قبل از هرگونه درمانی برای وزوز گوش، باید یک متخصص گوش و حلق و بینی بررسی کاملی از فرد بیمار انجام دهد و بعد با توجه به نتایج آن درمان آغاز شود .
● پرده گوش پاره شده
پرده گوش بصورت یک سوراخ و یا یک پارگی میتواند آسیب ببیند . پرده گوش ، گوش خارجی را از گوش میانی جدا میکند . به این پرده "پرده صماخ "نیز میگویند.با توجه به اینکه پرده گوش ارتباط گوش میانی را با هوای بیرون و اتمسفر قطع میکند یک کانال مخصوص بنام « لوله استاش » از گوش میانی به بینی راه دارد تا تعادل فشار بین گوش میانی و فضای بیرون را بر قرار کند.
پارگی پرده گوش معمولاً با کاهش شنوائی و گاهی با خروج ترشحات همراه است ولی درد آن پایدار نبوده و گذار میباشد .
● علل پارگی پرده گوش :
علل اصلی پارگی پرده گوش وارد شدن ضربات فیزیکی به آن و یا عفونت میباشد . مثال مواردی که باعث پاره شدن پرده گوش میشود شامل موارد زیر میباشد :
▪ ضربه محکم به روی گوش مثلاً یک سیلی محکم
▪ هنگام شکستگی جمجمه
▪ در نزدیکی محل انفجار بودن
▪ اگر جسم نوک تیزی مثل سوزن یا هر وسیله دیگر عمیقاً وارد کانال گوش شود
▪ در اثر ورود قطعات داغ ( مثلاً هنگام جوشکاری ) و یا ورود مواد اسیدی به داخل گوش
علاوه بر موارد فوق عفونت گوش میانی میتواند باعث درد ، کاهش شنوائی وگاهی پاره شدن خودبخود پرده گوش شود که ممکن است پس از پاره شدن پرده گوش ترشحات چرکی آغشته با مقداری خون از گوش خارج شود .
اکثر موارد پارگی پرده صماخ خودبخود در عرض چند هفته پس پارگی بهبود می یابد ولی گاهی روند ترمیم به چند ماه نیز طول می کشد. و در تمامی مدتی که گوش در حال ترمیم است و هنوز پارگی وجود دارد، باید از ورود آب بداخل آن و همچنین وارد آمدن صدمات دیگر به آن جلوگیری کرد . اگر پرده گوش خودبخود ترمیم نشد، ممکن است جراحی برای ترمیم آن پیشنهاد شود .
● پارگی پرده گوش چه اثری بر روی شنوائی دارد ؟
معمولاً هرچقدر که مقدار پارگی وسیعتر باشد ، کاهش شنوائی شدیدتر است . علاوه بر وسعت پارگی محل پارگی در روی پرده صماخ نیز دارای اهمیت است . اگر عاملی که باعث پارگی پرده گوش شده همزمان به استخوانچه های گوش میانی نیز صدمه رسانده و ارتباط آنها را با هم قطع کرده باشد ( مثل شکستگی جمجمه )کاهش شنوائی ممکن است بسیار شدید شود .
اگر پارگی پرده گوش در اثر صدای انفجار و یا یک ضربه ناگهانی ایجاد شده باشد، کاهش شنوائی ممکن است شدید بوده و همزمان وزوز گوش نیز ایجاد شود ولی معمولاً در این افراد و در عرض چند روز وزوز گوش کمتر شده و مقداری از شنوائی بطور نسبی برقرار میشود . البته اگر در زمینه پارگی عفونت مزمن ایجاد شود کاهش شنوائی میتواند بسیار شدید و حتی دائمی شود .
● درمان پارگی پرده گوش :
قبل از هر درمانی پزشک باید شنوائی بیمار را کنترل کند . در مرحله بعد اکثر پارگیها خصوصاً اگر اندازه آن کوچک باشد، پزشکان بیمار را تحت نظر گرفته و به گوش فرصت میدهند تا خود روند ترمیم خود را آغاز کند . البته در این زمان به بیمار توصیه میشود که از ورود آب به گوش خود جلوگیری کند و در هنگام شنا ، دوش گرفتن و ... پنبه آغشته به وازلین در گوش خود قرار دهد تا از ابتلا به عفونت جلوگیری شود .
البته اگر پس از مدتی گوش ترمیم نشده و یا از همان ابتدا پارگی بزرگ بوده و یا بنظر برسد که خودبخود ترمیم نمیشود، ازعمل جراحی « ترمیم پرده گوش » ( تمپانوپلاستی ) برای درمان آن استفاده میشود . این جراحی معمولاً موفق بوده و باعث بهبود شنوائی شده و از بروز عفونت گوش میانی جلوگیری میکند .
●● پیشگیری از پارگی پرده گوش :
● رعایت موارد زیر برای پیشگیری مفید میباشد :
▪ در هنگام ابتلا به درد گوش و شک به عفونت گوش میانی سریعاً به پزشک مراجعه کنید .
▪ از فرو کردن اجسام تیز بداخل گوش خود جلوگیری کنید .
تا آنجا که ممکن است خود را به محلهائی که صداهای مهیب وجود دارد نزدیک نکرده و یا از وسائل حفاظتی گوش استفاده کنید .
 
 
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
یک شنبه 13 شهریور 1390  10:05 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

کاهش شنوائی در نوزادان
کاهش شنوائی در نوزادانعلل كاهش شنوائی در نوزادان مختلف میباشد از آنجمله علل ارثی وعلل عفونی را میتوان ذكر نمود. دراین بحث علل عفونی كه قابل پیشگیری است بیشتر مورد توجه است .
شیوع كاهش شنوائی در ۳۰ سال اخیر تغییر نموده است . بزرگترین عامل پیشگیری كنترل بیماریهای عفونی است. بعد از واكسیناسیون سرخچه وهموفیلوس آنفلوآنزه كه درسال های اخیر در بسیاری از كشور ها كمتر شدن عارضه كاهش شنوائی مورد توجه قرار گرفته ودر كشور ایران هم اخیرا واكسیناسیون بر علیه سرخچه وسرخك انجام گرفته امید است در آینده واكسیناسیون بر علیه هموفیلوس آنفلوآنزه نیز صورت گیرد ودر نتیجه كمتر شدن ابتلاء به مننژیت باكتریال وكمتر شدن عارضه كاهش شنوائی سبب گردد.
از عوامل مهم در عاضه كاهش شنوائی بخش مراقبت های های ویژه نوزادان را میتوان نام برد.
سیتو مگالوویروس CMV از علل شایع عارضه كاهش شنوائی در نوزادان است.
در۲۵ سال گذشته كه بخش مراقبت های ویژه نوزادان پیشرفت نموده درصد عارضه كاهش شنوائی افزایش چشمگیری داشته است. در دهه ۱۹۶۰-۱۹۷۰فاكتور پریناتال ,LBW در كاهش شنوائی نوزادان ۲% ذكر میگردید. درحالی كه در دهه بعد تقریبا ۱۳% نوزادانی كه LBW بودندكاهش شنوائی داشته اند و۴% مربوط به فاكتور پریناتال بودودر دهه۱۹۸۳-۱۹۹۲این رقم به ۱۷% ودر دهه بعد به ۱۹% وفاكتور پریناتال به ۸% افزایش یافت .واین افزایش مربوط به ازدیاد Surviving مربوط به پیشرفت NICU می باشد.
▪ عواملی كه در كاهش شنوائی نوزادان در ۲۸ روز اول تولد موئثر است عبارتند از :
۱) وزن موقع تولد كمتر از ۱۵۰۰ گرم
۲) هیپربیلیروبینمی كه احتیاج به تعویض خون داشته باشد.
۳) آبكار موقع تولد ۰-۴ درظرف مدت یك دقیقه بعد از تولدو۰-۶ در ظرف مدت ۵ دقیقه بعد از تولد
۴) تهویه مكانیكی Mechanical Ventilation به مدت ۵ روز یا بیشتر .
۵) مصرف داروهای اتوتوكسیك Ototoxic مثل آمینوگلیكوزید چند دوره ویا بهمراه دیورتیك
۶) مننژیت باكتریال
۷) عفونت های داخل رحمی مثل CMV ،Rubella ,Herpes,Syphilis,Toxoplasmosis
۸) كرانیوفاسیال انومالی Craniofacial Anomalies مثل اختلالات مورفولوژیك Pinna &Ear canal
۹) سنندرم دوان Down syndrome
۱۰) هیپوكسی Hypoxia
۱۱) PPHN Persistent Pulmonary Hypertension & ECMO Extracorporeal Membrane Oxygenation ۸ از ۱۰ بیماری كه در بخش مراقبت های ویژه نوزادان با PPHN بستری شده بودند كاهش شنوائی داشته اند. و۶ از ۸ بیماری كه با ECMO بستری شده اند كاهش شنوائی نشان داده اند .
۱۲) مسمومیت های قبل از تولد Prenatal Toxic Syndromeكاهش شنوائی در نوزادانی كه قبل از تولد در معرض الكل و تری متادیون قرار داشته اند كاهش شنوائی گزارش شده است .
۱۳) اوتیت مدیا
۱۴) كاهش شنوائی بعلت صداهای وحشتناك وآزاردهندهNoise- Induced Hearing loss
۱۵) ضربه به سر Head Traumaهیپوتیروئیدی Hypothyroidism
● نتایج
نوزادان را باید از نظر شنوائی بررسی های لازم انجام داد . بررسی های پزشكی دردوران حاملگی انجام شود .نحوه زایمان وتاریخچه پزشكی ومعاینات فیزیكی وآزمایشات لازم بعمل آید تاریخچه مننژیت وتارخچه بستری در NICU وتارخچه خانوادگی از نظر مواردی از كاهش شنوائی در فامیل نوزاد ارزیابی گردد .
 
 
پروفسور محمدحسین سلطان‌زاده
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
یک شنبه 13 شهریور 1390  10:21 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مجله پزشکی و سلامت : گوش و حلق و بینی

کاهش شنوایی های شغلی
کاهش شنوایی های شغلیناشنواییها یا كم شنواییهای شغلی ممكن است به علل زیر عارض شوند :
صدمات مكانیكی
ـ صدمه به علت صدای زیاد .
۱-صدمات مكانیكی .ممكن است در اثر انفجار ـ گرمای زیاد یا ضربه خوردن به سر ایجاد شوند كه در نتیجه آنها ممكن است بیمار دچار یك یا چند عارضه زیر شود :
ـ شكستگی مجرای استخوانی گوش خارجی ؛
ـ پارگی پرده گوش ؛
ـ گسیختگی استخوانچه ها ؛
ـصدمه یا انهدام گوش درونی .
عارضه های فوق ناشی از ضرب دیدگی ، خون ریزی یا پارگی بافتهای نرم حلزون شنوایی با دستگاه دهلیزی می باشند .
علایم.همانطور كه گفته شد هر یك از عارضه های فوق ممكن است به تنهایی ویا همراه با یك یا چند عارضه دیگر رخ دهند، در نتیجه علایم متفاوتی ایجاد خواهند شد . در زیر به طور خلاصه هر عارضه جداگانه ذكر می شود .
۱) در شكستگی مجرای استخوانی گوش خارجی،خونروی از گوش مشاهده می شود . كم شنوایی انتقالی مختصری نیز به علت تجمع لخته خون در مجرا ، دیده شده است .
۲) در پارگی پرده صماخ ،خونروی از گوش ، درد ( كه ممكن است ابتدا خفیف و سپس شدید تر شود ) به اضافه كم شنوایی انتقالی مختصر یا متوسط وجود خواهند داشت .
۳ ) در گسیختگی استخوانچه ها ممكن است علایم فوق به اضافه كم شنوایی ، كه متوسط یا شدید خواهد بود ، وجود داشته باشند .
۴ ) در صدمه گوش درونی ، سر گیجه و ناشنوایی یا كم شنوایی شدید از مشخصات صدمه گوش درونی است . ممكن است سرگیجه همراه با نیستاگموس ، تهوع و استفراغ باشد .
پیش آگهی . از نظر شنوایی ، حالا ت ۱، ۲ و ۳ صدمه دایمی به گوش نمی رسانند و ضایعات هر سه با عمل جراحی ترمیم می شود و شنوایی به حد طبیعی باز خواهد گشت . اما در صدمه گوش درونی ، در صورتی كه جزئی باشد ممكن است شنوایی آسیب مختصری ببیند و كری حسی ـ عصبی به میزان كم یا متوسط عارض شود و در صورتی كه صدمه شدید باشد ، احتمال از دست رفتن كامل شنوایی وجود دارد .
 
 
قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
یک شنبه 13 شهریور 1390  10:36 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها