آثار حج
امام سجاد علیه السلام فرمودند:
حَجُّوا وَاعْتَمِروُا تَصِّحُ ابْدانُکُمْ وتَتَّسِعُ ارْزاقُکم وَتُکْفَوْنَ مَؤْوناتِ عَیالِکُمْ. وَقالَ:الحاجُّ مَغفورٌ لَهُ وَمَوْجُوبٌ لَهُ الجَنّةُ وَمُسْتَأْنَفٌ لَهُ العَمَلُ وَمَحْفوظٌ فی اهلِهِ وَمالِهِ.
حج و عمره به جای آورید، تا بدنهای شما تندرست و روزیهای شما فراوان و گسترده شود و هزینهها و مخارج خانواده شما تأمین گردد. و ... «حاجی» آمرزیده است و بهشت برای او حتمی و واجب است و باید اعمالش را از سر گیرد و نیز خانواده و اموالش برای او محفوظ میماند.
فروع کافی، ج 4، ص 252
شرح حدیث:
آثار و برکات حج، هم شامل جنبههای مادی است، هم روحی و معنوی.
مسافرت، هم انبساط خاطر و تجدید روحیّه و قوا میآورد، هم خستگیهای کار مداوم را از بین میبرد، بعلاوه در اثر آگاهیهای اجتماعی و اقتصادی، وسعت رزق میآورد. آنچه را هم که حاجی در راه خدا و زیارت «بیتاللَّه» خرج کند، جبران میشود و در غیاب او مخارج خانواده هم تأمین میگردد.
اینها همه وعدههای پروردگار است و در وعده او خلاف نیست. جبران پرداخت حقوق واجب مالی، از سوی خداوند تضمین شده است و در احادیث است که دادن زکات، سبب افزایش مال میگردد. حج نیز نوعی «ایثار مالی» در کنار حضور جسمی در سرزمین وحی و خاستگاه اسلام است.
بهره و ثمره معنوی این زیارت، مغفرت و آمرزش است.
آنکه گناهان گذشتهاش بخشوده شود، بجاست که پرونده عمل خویش را با «عمل صالح» و رعایت تقوا و تعبّد آغاز کند و نگذارد بار دیگر این مجموعه به خلاف و جرم، آمیخته گردد. آنکه با خدا و برای خدا باشد، خدا هم با او و برای اوست و کفیل و عهدهدار کارهای او میگردد.
مسافرت، هم انبساط خاطر و تجدید روحیّه و قوا میآورد، هم خستگیهای کار مداوم را از بین میبرد، بعلاوه در اثر آگاهیهای اجتماعی و اقتصادی، وسعت رزق میآورد. آنچه را هم که حاجی در راه خدا و زیارت «بیتاللَّه» خرج کند، جبران میشود و در غیاب او مخارج خانواده هم تأمین میگردد.
اینها همه وعدههای پروردگار است و در وعده او خلاف نیست. جبران پرداخت حقوق واجب مالی، از سوی خداوند تضمین شده است و در احادیث است که دادن زکات، سبب افزایش مال میگردد. حج نیز نوعی «ایثار مالی» در کنار حضور جسمی در سرزمین وحی و خاستگاه اسلام است.
بهره و ثمره معنوی این زیارت، مغفرت و آمرزش است.
آنکه گناهان گذشتهاش بخشوده شود، بجاست که پرونده عمل خویش را با «عمل صالح» و رعایت تقوا و تعبّد آغاز کند و نگذارد بار دیگر این مجموعه به خلاف و جرم، آمیخته گردد. آنکه با خدا و برای خدا باشد، خدا هم با او و برای اوست و کفیل و عهدهدار کارهای او میگردد.
احادیث مرتبط
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}