معنا و مفهوم حج
فردی از امام باقر علیه السلام سوال نمود: برای چه حجّ خانه حق را حج نامیدهاند؟ امام علیه السلام فرمودند:
لِمَ سُمِّیَ الحَجُّ حَجّاً؟ قال: حج فلان؛ أی أفلح فلان.
فلانی موفق به انجام حج شد، معنا و مفهومش این است که به فلاح و رستگاری دست یافت.
بحار الانوار، ج 96، ص 2
شرح حدیث:
بیان حقیقت و واقعیّت حج، معنا و مفهوم این مسأله بزرگ، تنها در شأن حضرت حق و انبیا و امامان بزرگوار است.
برای حج، گذشته از معنای لغوی، معنا و مفهوم دیگری است که باید آن معنا را از حریم دانش و بینش و بصیرت برگزیدگان حضرت محبوب جستجو کرد.
بخاطر گستردگی مفهوم حج، عاشقی از عشاق اسرار، به حضرت امام باقر علیه السلام عرضه میدارد: «لِمَ سُمِّیَ الحَجُّ حَجّاً؟؛ برای چه حجّ خانه حق را حج نامیدهاند؟
امام علیه السلام فرمودند: قال: حج فلان؛ أی أفلح فلان؛ فلانی موفق به انجام حج شد، معنا و مفهومش این است که به فلاح و رستگاری دست یافت.» (بحار الانوار، ج 96، ص 2)
راغب اصفهانی، دانشمند بزرگ قرآن شناس، در توضیح لغت فلاح و مشتقات آن، که در قرآن مجید زیاد آمده و در روایات و اخبار همچون روایت بالا به آن اشاره شده، میفرماید:
برای فلاح دو مرتبه و دو درجه قابل تصور است: 1- مرتبه دنیوی و 2- مرتبه اخروی
مرحله دنیویِ فلاح، دستیابی به رشتههای مختلف خوشبختی است؛ بصورتی که زندگی و حیات دنیای انسان پاک و پاکیزه و غرق لذت و نشاط شود و رشتههای سعادت و خوشبختی در دنیا عبارت است از:
طول عمر با غنا و ثروت حلال، و داشتن شخصیت و عزت و احترام.
و فلاح اخروی عبارت است از: حیات بی مرگ، ثروت و غنای بی فقر، عزّت بی ذلّت، و دانش و بینش بیجهل، به همین خاطر گفتهاند: عیشی نیست مگر عیش آخرت!
بر این اساس، حج خانه حق، چنانچه از جانب زائر، همراه با رعایت مسائل فقهی و خلوص نیت انجام گیرد، سه بهره دنیوی و چهار منفعت اخروی نصیب حاجی مینماید که حضرت باقر علیه السلام از مجموع این واقعیات به عنوان «فلاح» یاد فرموده اند: «حَجّ فلان؛ أی أفلح فلان.» (مفردات راغب، ص 385)
منبع: چهل حدیث حج، حسین انصاریان، نشر مشعر، تهران، 1374 ه.ش.
برای حج، گذشته از معنای لغوی، معنا و مفهوم دیگری است که باید آن معنا را از حریم دانش و بینش و بصیرت برگزیدگان حضرت محبوب جستجو کرد.
بخاطر گستردگی مفهوم حج، عاشقی از عشاق اسرار، به حضرت امام باقر علیه السلام عرضه میدارد: «لِمَ سُمِّیَ الحَجُّ حَجّاً؟؛ برای چه حجّ خانه حق را حج نامیدهاند؟
امام علیه السلام فرمودند: قال: حج فلان؛ أی أفلح فلان؛ فلانی موفق به انجام حج شد، معنا و مفهومش این است که به فلاح و رستگاری دست یافت.» (بحار الانوار، ج 96، ص 2)
راغب اصفهانی، دانشمند بزرگ قرآن شناس، در توضیح لغت فلاح و مشتقات آن، که در قرآن مجید زیاد آمده و در روایات و اخبار همچون روایت بالا به آن اشاره شده، میفرماید:
برای فلاح دو مرتبه و دو درجه قابل تصور است: 1- مرتبه دنیوی و 2- مرتبه اخروی
مرحله دنیویِ فلاح، دستیابی به رشتههای مختلف خوشبختی است؛ بصورتی که زندگی و حیات دنیای انسان پاک و پاکیزه و غرق لذت و نشاط شود و رشتههای سعادت و خوشبختی در دنیا عبارت است از:
طول عمر با غنا و ثروت حلال، و داشتن شخصیت و عزت و احترام.
و فلاح اخروی عبارت است از: حیات بی مرگ، ثروت و غنای بی فقر، عزّت بی ذلّت، و دانش و بینش بیجهل، به همین خاطر گفتهاند: عیشی نیست مگر عیش آخرت!
بر این اساس، حج خانه حق، چنانچه از جانب زائر، همراه با رعایت مسائل فقهی و خلوص نیت انجام گیرد، سه بهره دنیوی و چهار منفعت اخروی نصیب حاجی مینماید که حضرت باقر علیه السلام از مجموع این واقعیات به عنوان «فلاح» یاد فرموده اند: «حَجّ فلان؛ أی أفلح فلان.» (مفردات راغب، ص 385)
منبع: چهل حدیث حج، حسین انصاریان، نشر مشعر، تهران، 1374 ه.ش.
احادیث مرتبط
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}