امام هادی علیه السلام فرمودند:
مُخالَطَةُ الأشرارِ تَدُلُّ عَلی شِرارِ مَنْ یُخالِطُهُمْ؛
معاشرت و دوستی با بدان، دلالت بر بدی کسی دارد که با آنان رفاقت می کند.
موسوعة سیرة اهل البیت علیهم السلام، ج33، ص 208
شرح حدیث:
در عالم، اشخاص همفکر و همدل، گرایش به هم دارند و یکدیگر را پیدا می کنند و با هم دوست و متحد می شوند.
از این رو گفته اند: کبوتر با کبوتر، باز با باز...
کسی که پاک است، برای پاکی خود ارزش قایل است و حاضر نمی شود به این راحتی، این فضیلت را از دست بدهد؛ مثل کسی که لباسش تمیز است، در جای کثیف نمی نشیند و مواظب است آلوده نشود.
اگر کسی هیچ فکر و مبالاتی ندارد و هرجا شد می نشیند و هرچه به لباسش خورد، باکی ندارد، این نشان می دهد که لباسش تمیز نیست، والّا از آلودگی پرهیز می کرد.
اخلاق هم، لباس روح انسان است.
رفاقت و دوستی با پاکان و نیکان، هم نشانه ی سلامت روح و اخلاق است، هم سلامت روحی و اخلاقی انسان را می افزاید.
برعکس، هم نشینی و مخالطت با اشرار و بدان، هم خلق و خوی فرد سالم را خراب می کند، هم نشانه ی زمینه های نامناسب در روح و روان چنین کسی است که جذب بدان می شود.
پس باید دوست را «انتخاب»کرد، آن هم کسی را که بهتر، پاک تر، خداترس تر، عاقل تر، راستگوتر و کوشاتر باشد، تا از خوبیهای او بهره گرفت.
به روزگار جوانی بیازمای کسان
ببین فرشته خصال اند، یا که دیو و ددند؟
برای خویش رفیق شفیق گلچین کن
ز مردمی که هنرپیشه اند و باخردند(1)
از تأثیرگذاری دوستان(خوب یا بد)غافل نباشیم.
پی نوشت:
1. شیخ الرئیس افسر(رهنمون، ص 373).
منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول(1391).
از این رو گفته اند: کبوتر با کبوتر، باز با باز...
کسی که پاک است، برای پاکی خود ارزش قایل است و حاضر نمی شود به این راحتی، این فضیلت را از دست بدهد؛ مثل کسی که لباسش تمیز است، در جای کثیف نمی نشیند و مواظب است آلوده نشود.
اگر کسی هیچ فکر و مبالاتی ندارد و هرجا شد می نشیند و هرچه به لباسش خورد، باکی ندارد، این نشان می دهد که لباسش تمیز نیست، والّا از آلودگی پرهیز می کرد.
اخلاق هم، لباس روح انسان است.
رفاقت و دوستی با پاکان و نیکان، هم نشانه ی سلامت روح و اخلاق است، هم سلامت روحی و اخلاقی انسان را می افزاید.
برعکس، هم نشینی و مخالطت با اشرار و بدان، هم خلق و خوی فرد سالم را خراب می کند، هم نشانه ی زمینه های نامناسب در روح و روان چنین کسی است که جذب بدان می شود.
پس باید دوست را «انتخاب»کرد، آن هم کسی را که بهتر، پاک تر، خداترس تر، عاقل تر، راستگوتر و کوشاتر باشد، تا از خوبیهای او بهره گرفت.
به روزگار جوانی بیازمای کسان
ببین فرشته خصال اند، یا که دیو و ددند؟
برای خویش رفیق شفیق گلچین کن
ز مردمی که هنرپیشه اند و باخردند(1)
از تأثیرگذاری دوستان(خوب یا بد)غافل نباشیم.
پی نوشت:
1. شیخ الرئیس افسر(رهنمون، ص 373).
منبع: حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول(1391).
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}