يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حدیث سروران مردم در دنیا وآخرت

امام سجاد علیه السلام فرمودند:
سادَةُ النّاسِ فِی الدُّنیا اَلأسخِیاءُ، وَ سادَةُ النّاسِ فِی الآخِرَةِ اَلأتقِیاءُ؛

سروران مردم در دنیا سخاوتمندانند، و سروران مردم در آخرت، پرهیزکاران.

حیاة الامام زین العابدین، ص ۳۷۲
شرح حدیث:
هر که بذر نیکی بیفشاند، ثمره اش محبوبیت است. هر که به دیگران احسان کند، مالک دل‌ها و محبوب خلایق می‌شود. سخاوت، صفتی پسندیده است و خداوند، انسان‌های سخاوتمند را دوست دارد. از این رو، هر که در دنیا بخشنده و کریم باشد، سروری پیدا می‌کند و عزیز می‌گردد. اما عزّت آخرت و سروری و سیادت در قیامت، بسیار مهمتر و ارزشمندتر است. ملاک برتری در قیامت، تقواست.
تقوا آن است که انسان پرواپیشه، پارسا، عامل به وظیفه، گریزان از معصیت، مخالف هوای نفس، خود ساخته و خویشتندار باشد. تقوا در انسان، نقش ترمز در ماشین را دارد که از تصادف و سقوط به درّه و هلاکت، نگه می‌دارد.
فرجام نیک، از آنِ متقین است. این نکته را قرآن با تعبیر «والعاقبة للمتّقین»بیان کرده است. (هود (۱۱)، آیه‌ی ۴۹ و قصص (۲۸)، آیه‌ی ۸۳)
شبیه کلام امام سجاد علیه السلام از حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله هم نقل شده است، و آن این که: «شرف الدّنیا الغِنی، و شرفُ الآخرة التّقوی؛ شرافت و ارجمندی در دنیا با ثروت است ولی شرف آخرت در سآیه‌ی تقواست.»(میزان الحکمه، حدیث ۵۶۵۰)
در آخرت، بیش از دنیا نیازمند سیادت و آقایی هستیم. در دنیا بسیاری به حق یا ناحق، موقعیت و شهرت و محبوبیت پیدا می‌کنند. امّا در آخرت، ملاک برتری و شرافت، فقط و فقط تقوا و عمل صالح و بندگی خداوند است. در دنیا متّقی باشیم، تا در آخرت عزیز گردیم.

منبع: حکمت‌های سجادی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام سجاد علیه‌السلام)، پديدآورنده: جواد محدثی، ناشر: آستان قدس رضوی (به نشر)، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.