داشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در زندگی موجب می­شود کارها و برنامه های تان هدفمند باشند.
 
چکیده: رشد ذهنی وجه مهمی برای داشتن یک ذهن سالم است، برنامه روزانه خود را اولویت ­بندی کنید. با یادگرفتن مسائل و کارهای جدید ذهن خود را به چالش بکشید، اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و براساس آن در مسیر زندگی گام بردارید.

تعداد کلمات 621 /  تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

سلامت ذهنی خود را مدیریت کنید

 قدم اول، برنامه روزانه داشته باشید تا برای انجام کارهای تان انگیزه پیدا کنید.
 هر روز صبح یا شب، قبل از خواب، برنامه ای برای فردایتان بنویسید. هم کارهای ضروری که باید انجام دهید و هم تفریح ها.
_نگران اینکه به همه کارهای تان نرسید و وقت کم آورید نباشید. درست است که برنامه روزانه باعث می­شود کارهای تان را به موقع انجام دهید، اما گاهی اتفاقاتی پیش می آید که همه چیز طبق برنامه پیش نمی­رود. اگر کاری را در روزی که برنامه داشتید نتوانستید انجام دهید، به روز دیگری موکولش کنید.
_کارهایتان را اولویت بندی کنید. برداشتن بچه ها از مهدکودک قطعا اولویت بیشتری نسبت به کارواش رفتن دارد. پس اگر می­خواهید برنامه تان را تغییر دهید، آنهایی را جا به جا کنید که اولویت کمتری دارند.
 
قدم دوم، هر روز اهداف تان را بنویسید.
 اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باعث می­شود کارها و برنامه های تان هدفمند باشند. برای زندگی تان یک یا دو هدف بزرگ داشته باشید. سپس آن اهداف را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و این اهداف کوچکتر را به قدم­ هایی که باید برای رسیدن به آنها طی کنید، تقسیم کنید.
_مثلا اگر یکی از اهداف شما سالم بودن است، می­توانید آن را به داشتن سیکس پک و بدنی عضلانی تقسیم کنید و بعد هر یک را به برنامه دقیق ورزشی دقیق تری تقسیم کنید.
_اهداف منطقی داشته باشید. هیچ ایرادی ندارد که اهداف بزرگ داشته باشید، اما اگر بگویید من می­خواهم پولدارترین فرد روی کره زمین باشم بسیار فخر فروشانه است. به جای چنین هدفی، برای خرید خانه سرمایه گذاری کنید یا برای داشتن دوران بازنشستگی راحت برنامه ریزی کنید. 
_یک دفتریادداشت روزانه داشته باشید تا در مسیر اهدافتان پیش بروید. در مورد پیشرفت و سیر کارهایتان بنویسید.
_طبق برنامه پیش رفتن، به شما اعتماد به نفس و روحیه می­دهد.
 
قدم سوم، کارهایی انجام دهید که به شما شادمانی دهد.
 هر روز حداقل یک کار انجام دهید تا شما را خوشحال کند. بیرون رفتن با دوستان، وقت گذراندن با خانواده و هر کاری که استرس شما را کم می­کند. اگر کار خاصی ندارید که حالتان را خوب کند، سرگرمی جدیدی را شروع کنید، مثلا یادگیری یک هنر را شروع کنید، یا ورزش کنید، حتی می­توانید کلکسیون جمع کنید.
_همیشه چند سرگرمی جایگزین داشته باشید تا اگر نتوانستید با دوستانتان بیرون بروید، بتوانید به سرگرمی های دیگرتان برسید، مثلا برنامه مورد علاقه تلویزیونی تان را ببینید.
 
قدم چهارم، مهارت یا مبحث جدیدی یاد بگیرید.
 رشد ذهنی وجه مهمی برای داشتن یک ذهن سالم است. با یادگرفتن مسایل جدید ذهن خود را به چالش بکشید و دانشتان را در زمینه ای که دوست دارید افزایش دهید. مثلا زبان جدیدی یاد بگیرید، هر روز مطالعه کنید، ساز جدیدی یاد بگیرید یا نویسندگی را بیاموزید.
_این چالش­های ذهنی نباید وقت زیادی از شما بگیرد، حتی اگر تنها 5 دقیقه برای این کار وقت بگذارید، ذهنتان قدرتمند می­شود.
 
قدم پنجم، به روح خود بها دهید.
  برای مطالعه دین خود وقت بگذارید. در اینصورت هر روز یا هر هفته باید به مراکز مذهبی بروید. قدم زدن در طبیعت باعث می­شود قدر لحظات را بدانید و به جای اینکه نگران آینده باشید در لحظه زندگی کنید.
_ برای داشتن یک زندگی متعادل باید برای آشنایی و مطالعه دین و باور خود وقت بگذارید. 
 
 
منبع: https://www.wikihow.com/Have-a-Balanced-Lifestyle
مترجم: سارا اشرفی

 بیشتر بخوانید:
4 گام اساسی برای تأمین سلامت جسمانی
پیش به سوی سبک زندگی سالم
پنج عادت برای افزایش طول عمر 
ورزش کردن مغز، چرا و چگونه؟