با انتخاب صحیح زمان ورزش بهترین نتیجه را از ورزش کردن خواهید گرفت.
 
چکیده: ورزش یکی از فاکتورهای تعیین کننده سلامت جسمی و روانی محسوب می شود. یکی از سؤالات و دغدغه های افرادی که قصد دارند ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند، انتخاب زمان مناسب برای ورزش کردن است. در این نوشتار قصد داریم به برخی نکات در جهت انتخاب بهترین زمان برای ورزش کردن بپردازیم.

تعداد کلمات 1035 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

مقدمه

همه ما می دانیم که باید به صورت منظم ورزش کنیم، اما قرار دادن ورزش در برنامه هر روزه کاری نسبتاً دشوار به نظر می رسد. بسیاری از افراد تنها در برخی زمان های خاص فرصت ورزش کردن را می یابند، مثلاً فقط می توانند قبل از رفتن به کار و یا بعد از آن ورزش کنند، بنابراین ضروری است وضعیت خود را بررسی کنیم تا بینیم ورزش در چه اوقاتی بهترین نتایج را برایمان به ارمغان خواهد آورد. برای همین منظور باید هدفمان از ورزش را در نظر بگیریم. برخی افراد ورزش می کنند تا خوابشان تنظیم شده و خواب راحت تری را در شب تجربه کنند، برخی دیگر از افراد ورزش را برای کاستن از وزن اضافه خود انجام می دهند و برخی تنها برای حفظ سلامتی و نشاط ورزش می کنند.
برای اینکه دریابیم چه زمانی بهترین زمان برای ورزش کردن است، لازم است با کارکرد کلی بدن در طول 24 ساعت شبانه روز آشنا باشیم. ساعت بیولوژیکی بدن موجب تنظیم الگوی خواب می گردد. همین ریتم شبانه روزی با بسیاری از جنبه های عملکردی، سلامتی و بهزیستی ارتباط دارد.
 

چه زمانی از روز ورزش کنیم؟

هر زمانی از شبانه روز که بتوانید به زمان ورزش متعهد باشید، همان زمان بهترین وقت برای ورزش کردن شما محسوب می شود. در حقیقت بهترین زمان برای ورزش برای هر شخص متفاوت خواهد بود. برای یافتن بهترین زمان برای ورزش لازم است سبک زندگی و همچنین اهدافتان از ورزش کردن را در نظر بگیرید.
 

1. در نظر گرفتن فاکتورهای مربوط به سبک زندگی

الف. ببینید چه زمانی انرژی بیشتری دارید. آیا صبح به سختی از خواب بیدار می شوید یا اینکه به راحتی از خواب بیدار شده و پس از بیدار شدن کاملاً پر انرژی هستید؟ آیا خوابتان شبیه جغدهاست و تا قبل از نیمه های شب به رختخواب نمی روید و یا اینکه اول شب را برای خوابیدن خود انتخاب می کنید؟ یکی از فاکتورهایی که می توانید به کمک آن بهترین زمان برای ورزش کردن را انتخاب کنید بررسی و در نظر گرفتن الگوی خواب است.
  • اگر به هر دلیلی آدم سحر خیزی نیستید، هیچ گاه برای ورزش صبحگاهی برنامه ریزی نکنید. در این صورت اگر صبح را به عنوان زمان ورزش انتخاب کنید، احتمالاً به جای بیدار شدن و رفتن به ورزش فقط زنگ ساعت خود را خاموش کرده و دوباره می خوابید.
  •  از طرفی اگر بخواهید خواب خود را فدای ورزش کنید مطمئن باشید حتی اگر موفق شوید به ورزش هم بروید، ورزشتان کیفیت لازم را نخواهد داشت و به زودی ورزش را کنار خواهید گذاشت. 
 
ب. برنامه روزانه خود را در نظر بگیرید. چه وقت هایی از روز سرتان شلوغ تر است؟ چه زمانی از روز را به مهمترین کارهایتان اختصاص می دهید؟ اگر برایتان ممکن است ورزشتان را نیز در حدود همان زمان ها انجام دهید. برخی افراد ترجیح می دهند برنامه ورزشی خود را پیش از شروع کارهایشان قرار دهند و برخی دیگر مایلند پس از اتمام همه کارهای خود ورزش کنند.
  • اگر معمولاً پس از کار، فعالیت های دیگری نیز برای انجام دادن دارید، بهتر است که صبح ها ورزش کنید.
  • اگر صبح ها قبل از رفتن سر کار گیج و منگید، بهترین زمین برای ورزش کردن شب خواهد بود.
  • اگر هم نمی خواهید صبح و شب خود را فدای ورزش کردن کنید، و زمان کافی برای صرف نهار و استراحت دارید، می توانید بعد از ظهر را برای ورزش کردن انتخاب کنید.
 
ج. هدف خود از ورزش را مشخص کنید. آیا برای کم کردن وزن ورزش می کنید؟ آیا می خواهید عملکرد روزانه خود را بهبود بخشید؟ آیا قصدتان این است که ورزش را به صورت دائمی در برنامه روزانه خود بگنجانید و یا تنها برخی روزها را به ورزش بپردازید؟
  • اگر قرار است ورزش جزء برنامه همیشگی زندگیتان باشد، احتمالاً بهترین انتخاب برای شما ورزش صبحگاهی خواهد بود. افرادی که صبح ها ورزش می کنند، در بحث ورزش ثبات قدم بیشتری خواهند داشت و احتمال تعطیلی ورزش در برخی روزها کمتر خواهد بود. گاهی اوقات پس از یک روز سخت کاری، انجام یک مأموریت دشوار و یا رفتن به خارج شهر، دیگر توانی برای ورزش کردن نخواهید داشت، بنابراین احتمال تعطیلی ورزش در اوقاتی غیر از صبح زیاد خواهد بود.
  • اگر هدفتان از ورزش این است که عملکردتان بهبود یابد، ورزش بعد از ظهر و یا شب برای شما مناسب تر خواهد بود. ورزش در وقت شب با خستگی کمتر و همچنین قدرت و انعطاف پذیری بیشتری انجام می شود.
  • اگر می خواهید با ورزش وزنتان را کم کنید، بهتر است قبل از صبحانه به ورزش بروید. اگر قبل از صبحانه و به صورت کاملاً ناشتا ورزش کنید، بدنتان به احتمال زیاد انرژی خود را به جای کربوهیدرات، از طریق چربی های بدنتان تأمین خواهد کرد.

د. عوامل مؤثر در انتخاب محل ورزش را در نظر بگیرید. اگر در خانه خود تجهیزات ورزشی دارید، در انتخاب زمان ورزش انعطاف زیادی خواهید داشت. اما اگر بتوانید باشگاهی را در نزدیک خانه و یا محل کارتان پیدا کنید، مطمئناً از بسیاری از جهات مفیدتر خواهد بود. چرا که ممکن است ورزش در خانه به دلایل مختلف تعطیل شود و از سوی دیگر مشاهده افراد دیگر انگیزه شما جهت ورزش کردن را دو چندان خواهد نمود.
 
ه. گاهی اوقات شب و گاهی اوقات صبح ورزش کنید. سعی کنید ساعات مختلف را امتحان کنید، تا بهترین زمان را برای ورزش کردن پیدا کنید. جدولی تهیه کنید و نکات مثبت و منفی هر کدام از زمان ها را یادداشت کنید. در این یادداشت ها می توانید این سؤالات را از خودتان بپرسید:
  • در زمان ورزش چه احساسی داشتم؟
  • آیا در هنگام ورزش کردن خواب آلود بودم؟
  • آیا پس از ورزش و در طول همان روز و یا روز بعد خسته بودم؟
  • عملکرد ورزشی ام صبح بهتر بود یا شب؟
  • چه زمان هایی پرانرژی ترم؟ و چه زمان هایی با کسالت ورزش می کنم؟

ادامه دارد....


منابع: سایت های wikihow، hopkinsmedicine، qz



مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید :
نقش ورزش در سلامت تن و روان
ورزش و تاثیر آن بر بهداشت روانی
ورزش کنید ، به 10 دلیل
چرا ورزش برای سلامت روان هم مفید است؟