شلغم شامل مقدار زیادی ویتامین C است. از این رو، بهبود سیستم ایمنی شما را بسیار خوب خواهد کرد.
 
چکیده : یکی از سالم ترین سبزیجات شلغم است که از مزایای و خواص فراوانی برخوردار است و همچنین برای درمان بیماری ها، سلامت و زیبایی بسیار مفید است. از جمله آن سلامت قلبی , تقویت استخوان , سلامت سیستم گوارشی می توان اشاره کرد .

تعداد کلمات 993 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

شرح گیاه شغلم

شلغم یکی از سالم ترین سبزیجات است که به خانواده Brasiccacecae تعلق دارد، مشابه کلم، جوانه، کلم، و بسیاری دیگر. این سبزیجات معمولاً در مناطق معتدل و بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان رشد می کنند.به طور خاص، ژاپن، برزیل و آمریکا دستور پخت غذایی خود را برای شلغم دارند. این حقیقت یک سورپرایز نیست چرا که ما می توانیم شلغم را به عنوان "سبزیجات کامل" توصیف کنیم.
به این دلیل است که آن ها مواد غذایی مختلفی را در هر اینچ از قطعات خود، از ریشه های خود تا برگ های خود دارند.گذشته از این، شلغم مزه خوب و شیرینی دارد و در نتیجه شما می توانید آن ها را حتی خام هم مصرف کنید.بنابراین، باید بدانید که مصرف شلغم در یک پایه منظم مزایای زیادی به شما خواهد داد ؛ 

شلغم احتمالاً گیاه بومی غرب آسیا می باشد گیاهی است دو ساله ولی به عنوان سبزی یکساله در برنامه سبزیکاری قرار داده می شود. دارای برگ های کشیده بوده، که برگ ها پوشیده از کرک های ریزی می باشد. ساقه گل دهنده آن از ریشه خارج شده، طول آن به 60 تا 80 سانتی متر می رسد. گل آن به صورت خوشه ای است و به رنگ زرد نمایان می گردد. میوه آن به صورت غلاف بوده و حاوی 15 تا 20 عدد بذر است. بذر شلغم کوچک ، سیاه مایل به قرمز است و در مدت دو الی سه روز جوانه می زند. ریشه آن متورم می گردد. قسمت هایی از آن تا عمق 60 تا 90 سانتی متر در خاک فرو می رود رنگ قسمت گوشت ریشه سفید زرد و یا ممکن است قرمز باشد. شغلم از گیاهان روز کوتاه است. براساس رنگ گوشت ارقام شغلم به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول دارای گوشت سفید و دسته دیگر دارای گوشت زرد می باشند.

آیا شما مزایای دقیق مصرف شلغم را می دانید؟ اگر هنوز شک دارید، مقاله زیر را برای فواید سلامتی آن بخوانید:

1.شلغم مناسب برای سلامت قلبی و عروقی:

شلغم، درست مثل بیشتر داروهای گیاهی، ترکیبات خیلی زیادی را شامل می شود که به عنوان ضد التهاب عمل می کنند. شلغم شامل مقدار زیادی ویتامین K است که به خاطر خواص ضد التهابی اش مشهور است. در نتیجه، از بیماری های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، جلوگیری می کند. علاوه بر آن، شلغم توانایی کاهش سطح کلسترول در بدن را با جذب مقدار بیشتری از صفرا دارد. اگر سطح کلسترول پایین باشد، البته از بیماری های قلبی و عروقی مختلف جلوگیری خواهید کرد.همچنین اسید فولیکی که در شلغم وجود دارد، برای سلامتی قلبی عروقی مفید خواهد بود.
 

2.شلغم برای تقویت استخوان:

معلوم می شود که شلغم برای استخوان نیز مفید خواهد بود.به خاطر این است که شلغم مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد. همانطور که می دانید، پتاسیم و کلسیم برای تقویت استخوان و ماهیچه ها بسیار ضروری هستند. آن مواد مغذی همچنین رشد استخوان شما را افزایش خواهند داد. بنابراین، استخوان شما قوی تر خواهد بود و احتمال کمتری وجود دارد که بیماری مرتبط با ماهیچه ها و یا استخوان هایی نظیر آسیب مفاصل و یا پوکی استخوان داشته باشید. علاوه بر آن، شلغم نیز مقادیر زیادی از مواد معدنی دارند. این برای حمایت از تولید کلی بدن از بافت های ارتباطی مفید است.
 

3. شلغم مفید برای دستگاه گوارش :

به عنوان یک منبع گیاهی، هیچ تعجبی ندارد که شلغم برای بهبود سلامت سیستم گوارشی شما بسیار خوب است. اگر شما برخی مشکلات مربوط به سیستم گوارشی شما مانند یبوست، نفخ، یا اسهال دارید، پس از شروع به مصرف شلغم ایده خوبی خواهد بود. به این دلیل است که شلغم فیبر خوبی دارد که به بخش عمده ای از مدفوع کمک می کند که برای دفعش آسان تر شود.
 

4.شلغم برای تقویت سیستم ایمنی :

شلغم شامل مقدار زیادی ویتامین C است. از این رو، بهبود سیستم ایمنی شما را بسیار خوب خواهد کرد. ویتامین C به عنوان یکی از مهم ترین مواد مغذی برای افزایش سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود. به این دلیل است که تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی را تحریک می کند. علاوه بر آن، ویتامین C می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. هم چنین ترکیبی به نام آسکروبیک اسیدهاب موجود در شلغم به عنوان تقویت کننده اصلی سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود.

5. شلغم مفید برای متابولیسم :

همچنین هیچ تعجبی ندارد که شلغم می تواند بر حفظ سلامت بدن شما خوب باشد. به خاطر این است که شلغم دارای مجموعه ویتامین B زیادی است. این ویتامین ها فرآیندهای آنزیمی که در اطراف بدن ما رخ می دهند را بهتر کنترل می کند. علاوه بر آن، مجموعه ویتامین B نیز تضمین خواهد کرد که تمام قسمت های بدن ما به درستی کار می کنند. دلیل دیگر، ویتامین های B موجود در شلغم نیز برای حفظ و تثبیت سطوح هورمون های مختلف در بدن بسیار مفید خواهد بود.
 

6.خاصیت ضد التهابی شلغم:

اگر التهابات دارید، مصرف شلغم برای تان بسیار خوب خواهد بود.
به این دلیل است که شلغم خواص ضد التهابی دارد. ویتامین K و اسیدهای چرب امگا 3 که در آن ها وجود دارد منبع اصلی خواص ضد التهابی خود هستند. به طور خاص اسید های چرب امگا 3 چربی های خوبی در نظر گرفته می شوند که می توانند التهاب و هم چنین سلامت کلی بدن شما را تسکین دهند. بنابراین، اگر از درد مزمن که با التهاب مرتبط است رنج می برید، از تلخی شلغم لذت ببرید.

ادامه دارد ...

منبع :
سایت نمناک

بیشتر بخوانید :
شلغم و خواص آن
فواید شلغم چیست؟​​​​​​​
معرفی تخم شلغم و خواص درمانی آن​​​​​​​
شلغم ، سبزی ضد سرطان​​​​​​​