دوران قاعدگی دوران بسیار مهمی برای خانم ها است و برای آنها نباید هیچ ترس و اضطرابی داشته باشید.
 
چکیده: رعایت بهداشت در این دوره کوتاه باعث سلامتی یک عمر شما می شود و مطلع شدن این مطالب در هر سنی برای خانم ها مفید است . برای جلوگیری از عفونت های رایج در زنان فقط کافیست بهداشت دوره قاعدگی را به خوبی رعایت کنید .

تعداد کلمات 924 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه 

برای حفظ سلامت خودت و اعضای خانواده باید برخی نکات بهداشتی و رعایت یک سری از راهکار ها را دانست . ما در اینجا برخی نکات ساده را برای شما آورده ایم تا با رعایت کردن آن تا حدودی بتوان سلامت دوران قاعدگی را حفظ کرد . برای بیشتر دانستن نکات بهداشتی این موضوع می توانید با تهیه کردن بعضی نشریات یا کتاب هایی که توسط مراکز بهداشت و درمانی به طور رایگان دریافت کنید .
 

بهداشت قاعدگی

دوران قاعدگی دوران بسیار مهمی برای خانم ها است و برای آنها نباید هیچ ترس و اضطرابی داشته باشید.
برای کودکان و نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند کاملا باید توسط مادر و خواهر بزرگتر یا مسئولان و مربیان مدرسه توضیح داده شود که این موضوع اصلا خطر ناک و بیماری نیست ، بلکه یک دوره طبیعی از چرخه طبیعت است با اینکه  و دارای نظافت های خاصی است که باید رعایت شود که در غیر این صورت در این دوران به دلیل باز بودن دهانه رحم و وجود خون در محیط دستگاه تناسلی بسیار حساس در برابر باکتری ها است و در صورت رعایت نکردن توصیه های بهداشتی، امکان ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده وجود دارد .
 

استفاده از پد های بهداشتی

از ابتدا تا انتهای این دوره از نوار بهداشتی برای جذب خون کثیف استفاده شود و بهتر است که از نوار های غیر مشبک استفاده شود و بیشتر از سه ساعت نگه ندارید و زودتر تعویض کنید تا دچار مشکل نشوید .
بعد از استفاده از نوار ها آنرا در پوششی گذاشته و بعد به سطل زباله بیندازید .
از پارچه و پنبه تا حد امکان استفاده نشود و اگر در صورت اضطرار از پنبه استفاده کردید ، حتما دورش را با گاز استریل بپوشانید.
 

شست و شو و استحمام

شست و شو و طهارت در این دوره بسیار لازم است ، اما شست و شوی با آب ولرم کافیست و نیازی به مواد ضد عفونی کننده و یا صابون نیاز نیست.
بهتر است بهداشت ناخن ها و دست ها را در این دوره بسیلر رعایت کنید .
بعضی افراد بر این اعتقادند که در این دوره نباید به حمام رفت ، اما این فکر کاملا اشتباه است . شما می تواند در دوران قاعدگی استحمام کنید و خود را کاملا بشویید ، ولی بر روی زمین و یا وان هرگز نشینید و به طور ایستاده حمام کنید و دوش بگیرید.
 

نکاتی که در این دوره باید رعایت شود

_بدن شما به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون باید آهن از دست داده را از راه تغذیه مناسب (سبزیجات ، گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات ، شیر ) جبران کند .[1]
_  در دوره قاعدگی از انجام ورزش های سنگین ، دویدن طولانی و بالا پریدن اجتناب کنید ولی انجام ورزش های آرام و پیاده روی و یوگا بسیار مناسب بوده و از نظر روحی و جسمی باعث شادابی می‌شود.
_ از شستن بدن خود با آب سرد خو داری کنید چرا که باعث انبساط عضلات و در نتیجه درد بیشتر شما شود، اما برای کاهش درد ها می توان از کیسه آب گرم و حوله گرم در نواحی درد مانند شکم و پهلو و زیر شکم و پاها استفاده کرد.
_ در نزدیکی تاریخ عادت ماهیانه ، حواس تان باشد که نوار بهداشتی به همراه داشته باشید تا از کثیف شدن لباس تان جلوگیری شود.
_ بعد رفتن به توالت و شست و شو حتما خودتان را با دستمال خشک کنید و از لباس زیر های نخی خشک استفاده کنید ، خیس بودن لباس زیر می تواند زمینه ساز بروز عفونت باشد و هر روز تعویض آن را یادتان نرود.
_ در صورت زیاد بودن درد ، حتما با پزشک مشورت کنید و از دارو های مسکن استفاده کنید.
_ از برقراری رابطه جنسی در این دوره دوری کنید ، به علت باز بودن دهانه رحم هر نوع میکروبی اجازه وارد شدن دارد و دچار عفونتی می شوید که جبران آن بسیار سخت است. همانطور که در قرآن فرموده :
 وَ یسْئَلُونَک عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذی فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحِیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّی یطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیثُ أَمَرَکمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ [2]
ترجمه : و از تو درباره حیض (ایام عادت ماهانه زنان) سؤال می کنند، بگو: آن مایه ی رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگی از (آمیزش با) زنان کناره گیری کنید، و با آنها نزدیکی ننمایید تا پاک شوند. پس هنگامی که پاک شدند (یا با غسل کردن طاهر شدند)، آنگونه که خداوند به شما فرمان داده با آنها آمیزش کنید. همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد.
_شما مجبور نیستید در این دوران شکلات زیاد بخورید ، نخوردن آن را توصیه نمی کنیم اما زیاد خوردن آن در نتیجه موجب عصبانیت خودتان خواهد شد .[3]


پا ورقی :
[1] محمد اصفهانی ، پیام نیکبختی، جلد اول، تهران : مهرراوش 1393 ، صفحه 66
[2]قرآن ، سوره بقره ، صفحه 222
[3] مصطفی خدادادی ، طب بانوان ، نشر آبشامه ، 1395، صفحه 18

منبع :
قرآن کریم
محمد اصفهانی ، پیام نیکبختی، جلد اول، تهران : مهرراوش 1393
مصطفی خدادادی ، طب بانوان ، نشر آبشامه ، 1395

بیشتر بخوانید :
دختران و بهداشت قاعدگی
نکات علمی بهداشتی برای خانم ها
مهارت ­های جسمانی بهداشتی بانوان
دانستنی های قاعدگی