با استفاده از کیسه یخ یا چند قطعه یخ که در میان حوله یا پلاستیک قرار داده اید می‌توانید درد گردن را تسکین دهید.
 
چکیده : گردن درد های مزمن و گرفتگی عضلات گردن یکی از بدترین درد های مفصلی به حساب می‌آید مه به مرور شما را از کار می اندازد، راه های ترک عادت های نادرست زندگی و درمان خانگی راحت‌ ترین راه تسکین این نوع درد هاست. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1130 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

گرفتگی های گردن که در بیشتر موارد به شکل ایستادن یا نشستن ما در هنگام انجام کارها بستگی دارد. افرادی که به کارهایی مشغول اند که گردن آنها به شکلی خم باشد که گوش ها از خط شانه جلوتر باشد بیشتر در معرض این درد ها قرار دارند و برای آنها درمان یا تسکین این درد مسئله مهمی است . نویسندگان ، خیاط ها و آرایشگرها و... دارای شغلی هستند که برای تمرکز در انجام کارشان مجبور به خم نگه داشتن گردن شان اند و در نتیجه درد گردن خطر جدی برای آنها به حساب می‌آید. صرف نظر از شغل و حرفه‌ی کاری باید دانست چه حرکات و نکاتی در زندگی باید رعایت شود تا گرفتگی گردن گردن از بین رود.
چند روش وجود دارد که با تجربه آنها در طول زمان ، امتحان خود را پس داده اند و ما می توانیم با جایگزین کردن این عادات خوب به جای عادت های بد روزمره زندگی مان و ورزش کردن و ... از درد گردن رهایی یابیم .

راهکار های درمانی درد گردن 

۱- خنک کردن 

با استفاده از کیسه یخ یا چند قطعه یخ که در میان حوله یا پلاستیک قرار داده اید می‌توانید درد گردن را تسکین دهید.
گردن درد میتواند شما را از کار روزمره تان نیز بیندازد و بسیار آزار دهنده باشد . 
اما وقتی که عضله گردن شما دچار گرفتگی و انقباض می‌شود ، یا به دلیل ضربه ای ملتهب شده باشد ، با خنک کردن ناحیه گردن به وسیله یخ می توانید در زمان کمی آنرا درمان کنید.
 

۲- گرم کردن 

گفتیم که اگر گردن شما ملتهب شده باشد با یخ آنرا کاهش دهید ، در اینجا باید گفت استفاده از ماساژ با آب گرم بعد از گذاشتن یخ می‌تواند بهترین راه باشد . 
اثر فوق العاده این عمل در کاهش درد می تواند برای شما جالب باشد. 
برای گرم کردن گردن شما می توانید دوش آب گرم بگیرید ، یا از کیشه آب گرم یا تشکچه های حرارتی استفاده کنید.
 

۳- استفاده روغن ها و پماد ها 

استفاده از پماد های ضد التهاب می تواند درد ناحیه را تسکین دهد اما هیچگاه درمان نمیکند چرا که به استخوان شما نمی‌تواند وارد شود، بلکه با بیحس کردن ناحیه یا گرم نگه داشتن آن می‌تواند از نظر روانی شما را آرام کند. 
ماساژ دادن با روغن های گیاهی بدون نسخه موجود در عطاری و داروخانه ها می تواند درد شما را آرام کند و اگر ضربه های سطحی باشد ، تا حدودی آنرا درمان می‌کند.
باید توجه داشته باشید که این نوع روغن ها و پماد ها اثر گرم کنندگی دارند و هرگز بعد آنها از تشک گرم کننده یا کیسه آب گرم استفاده نکنید.
 

۴-استفاده از قرص های ضد التهاب 

استفاده از قرص های ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن درد و التهاب را کاهش می‌دهد . [1] برای زمان و مقدار استفاده از پزشک کمک بگیرید.
 

۵- بالشتک بگذارید 

همانطور که می دانید ستون فقرات و مهره های گردن به هم متصل اند و در صورت ایجاد کمر درد ممکن است این درد به گردن نیز سرایت کند . 
درست نشستن به درمان درد گردن کمک شایانی می کند ، برای این کار شما می توانید پشت میز کار یا در حین رانندگی برای گودی کمر خود یک بالشتک تهیه کنید و با این کار ستون فقرات خود را در حالت درست و استاندارد قرار دهید.
 

۶- استراحت کنید

همانطور که برای جلوگیری از درد های ناحیه پا و زانو توصیه می کنند که بعد از مدتی ایستادن باید کمی بنشینید و به پاها نرمش و استراحت دهید ، باید گفت که باید بعد از نشستن های طولانی نیز بلند شوید و گردن خود را نرمش دهید و قدم بزنید. ‌این کار شما باعث می‌شود که گردن بعد از تحمل وزن زیاد سر، خستگی خود را بدر کند و دوباره شروع به کار کند .
در غیر این صورت گردن شما به مرور زمان که خسته می‌شود ، وزن سر شما که چهار کیلو است برایش اضافه شده و قادر به تحمل شش کیلو می‌شود و این نتیجه خستگی شماست.
 

۷- پشتی صندلی 

نشستن روی صندلی هایی که پشتی کوتاهی دارند یا اصلا پشتی و تکیه گاهی برای ستون فقرات و گردن ندارند ، باعث خستگی مفرط شما شده .
در این نوع نشستن ها ستون فقرات شما مجبور به تحمل کل وزنتان در طول آن زمان ، بدون استراحت و یا تکیه گاهی است که این امر در انتها شما را دچار گردن درد می‌کند.
 

۸- با میوه درمان کنید 

اگر شما دچار گردن درد به دلیل ضعف عضلاتی یا مفصلی هستید می توانید با خوردن مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست و شیر و همچنین مواد غذایی غنی شده از پتاسیم ، نظیر موز و سیب زمینی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. 
آب زیاد بنوشید. از خوردن گوشت های قرمز، کله پاچه و سوسیس و کالباس پرهیز کنید.
مواد خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زرد آلو و بگه های خشک و غیره غافل نشوید. [2]
یکی دیگر از گیاهان مفید برای استحکام مفاصل چغندر است. در کتاب المحاسن به نقل از احمد بن محمد بن ابی نصر از امام رضا (علیه السلام) نقل شده که فرمود : « ای احمد! میل تو به سبزی ها چگونه است؟» گفتم: همه را دوست دارم . فرمود: « اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس می روید . در آن، شفای هر دردی است، استخوان را درشت می کند و گوشت می رویاند» .[3]
 

۹- حرف زدن با تلفن

بعضی ها عادت به نگه داشتن تلفن خود در زیر گوش بین شانه و سر خود هستند که این عمل وقتی طولانی شود به دلیل نگه داشتن طولانی عضلات به شکل انقباض و از طرفی کشیدگی ، باعث می شود تا مدتی را دچار گردن درد و گرفتگی شوید. اگر عادت به این نوع پاسخ دادن دارید حتما سعی در ترک آن داشته باشید.

ادامه دارد...

پاورقی
[1] تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ ، 1380، صفحه 67
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 19
[3] برقی، احمدبن محمد، المحاسن، قم: مجمع جهانی اهل بیت، 1374، صفحه 327

منبع
تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ ، 1380
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396
برقی، احمدبن محمد، المحاسن، قم: مجمع جهانی اهل بیت، 1374

بیشتر بخوانید :
درد در ناحیه‌ی عقب سر و گردن
راه های پیشگیری و درمان گردن درد
درد گردن و سردرد
7 راه کاهش گردن درد
پیشگیری و درمان گردن درد