نارون کوهی یکی از درمان های قابل دسترس در عطاری هاست که به شکل معجزه آسایی بواسیر خارجی را درمان می‌کند و درد شما را از بین می‌برد.
 
چکیده : بواسیر از سری مشکلات افراد چاق و زنان باردار است که با توصیه های نام برده می توان درمان و پیشگیری آن را در مراحل اولیه انجام داد . اما اگر این بیماری در شما به مرحله پیشرفته خود رسید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

تعداد کلمات 1024 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه 

در طول زندگی ممکن است به دلایل مختلفی مانند یبوست طولانی مدت ، نامنظم بودن دفع ، زور زدن و ... دچار بیماری بواسیر شوید .
گاهی مجبور به جراحی و درمان جدی آن می‌شوید ، اما در مراحل قبل تر و شروع بیماری می توان با مراقبت های غذایی و بهداشتی از حاد شدنش جلوگیری و به مرور درمان کنید .
اگر دچار درد و سوزش شدید هرگز از رفتن به دکتر نترسید و خجالت نکشید ، شاید حتی با یک پماد با داروی ساده درمان شوید، اما دست دست کردن شما باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.
نکات درمان و پیشگیری از بواسیر را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

نکات درمانی بیماری بواسیر

۱- مراقب وزن خود باشید

افرادی که دچار اضافه وزن هستند و برنامه غذایی دقیق ندارند ، دستگاه گوارش بسیار پرکاری دارند که باید مراقبت شان نسبت به این مسأله دو برابر افراد معمولی باشد. 
و به دلیل چاقی فشار بسیار زیادی بر قسمت های تحتانی‌شان است و اگر به بواسیر دچار شوند ، درد بسیار بیشتر و دوره درمانی طولانی‌تری دارند .
برای مراقبت از دستگاه گوارش و دوری از مریضی بواسیر، بهتر است که هر از چند گاهی رژیم های فیبر و مایعات بگیرید و کنترل وزن خود را داشته باشید.
 

۲- نشستن در وان آب گرم 

لگن نسبتا بزرگی را بگیرید و در آن آب گرم بریزید و درآن بنشینید .
نشستن در آب گرم درد شما را تسکین داده و باعث تنظیم گردش خون در نواحی مقعدی می‌شود که به درمان درد بواسیر کمک می‌کند.
 

۳- نارون کوهی معجزه درمانی 

نارون کوهی یکی از درمان های قابل دسترس در عطاری هاست که به شکل معجزه آسایی بواسیر خارجی را درمان می‌کند و درد شما را از بین می‌برد.
خیلی از آرایشگران زمانی که با تیغ بریدگی را ایجاد می کنند از همین ماده برای درمان زخم ایجاد شده استفاده می‌کنند .
اما اگر بواسیر بدون خونریزی دارید خیلی بهتر است که از این ماده استفاده کنید ؛ این گیاه با ایجاد انقباض در ماهیچه ها از التهاب و درد آن بکاهد.
روش استفاده آن به چند شکل است اما شما می توانید یک قطعه از نارون کوهی را در یخ بگذارید ، سپس پنبه را در نارون بگذارید و صبر کنید سرمای خود را از دست بدهد و بعد در موضع استعمال نمایید ، برای اثر گذاری بهتر این عمل را تکرار کنید . [1]
امام علی ( علیه السلام ) درباره پودینه کوهی می فرمایند : « معده را پاک می‌کند ، همانند پارچه ای که بدن را خشک می کند.»[2]
 

۴- بالشتک بگیرید

منظور از بالشتک ، همان بالشتک های دایره ای شکل است که ممکن است در لوازم پزشکی فروشی ها به چشم تان خورده باشد.
برای نشستن بر صندلی و یا ماشین و... حتما از این نوع بالشتک های طبی استفاده کنید ، زیرا از فشار وارده می کاهد و باعث می‌شود درد کمتری به شما وارد شود.
 

۵- توصیه های غذایی

خوردن انجیر و آلوی بخارا خیش کرده که اگر بیست عدد آن به همراه ده عدد انجیر خورده شود تاثیر بسزایی دارد ؛ سوپ های که با سبزی های گشنیز و اسفناج و برگ چغندر و تره و آلو بخارا پخته شده باشد را دستور غذایی خود قرار دهید . تنها از گوشت آبپز شده مرغ و یا گوسفند استفاده کنید .[3]
پیامبر اکرم ( ص ) در خواص انجیر می فرمایند : «انجیر، تازه و خشک، بخورید؛ چرا که... بواسیر را ریشه کن می کند و برای درمان نِقرس و سردی مزاج، سودمند است.» [4]
امام صادق ( علیه السلام ) در خواص تره می فرمایند : « تره بخور؛ چرا که... بادها را [از بدن] می راند و بواسیر را ریشه کن می کند.» [5]
 

۶- بواسیر دوران بارداری 

زنان باردار وضعیتی دارند که برای دچار شدن به بواسیر بسیار مناسب است . 
رشد رحم و وارد شدن فشار زیادی به روده بزرگ و مقعد باعث می‌شود که بسیار در خطر بیماری بواسیر قرار بگیرند ، اما راه حل چیست ؟!
افراد باردار باید تمام سعی خود را داشته باشند تا تمام وزن خودشان را بر ناحیه تحتانی خود نگذارند ، یعنی همیشه تکیه گاهی برای نشستن یا بالشتک طبی داشته باشند و هنگام خواب و استراحت هر بیست دقیقه به یک پهلو شوند و باز عوض کنند و هیچگاه به پشت نخوابند ، زیرا تمام وزن رحم بر روده قرار می گیرد.
 

۷- هر چیزی نخورید

نمک غذای خود را در این مدت به شدن بکاهید ، نمک مصرفی شما مایعات مصرفی را مبحوس می کند و مانع گردش خود سالم در نواحی مقعدی می‌شود و روند درمانی شما را با اخلال روبرو می‌کند.
البته هر نوع مایعاتی هم مفید نیست ، قهوه ، چایی و نوشیدنی های کافئین دار باعث وخیم تر شدن بیماری می‌شوند و هرگز در درمان کمک نمی‌کنند. 
ادویه های تند مانند فلفل و زنجفیل نیز بسیار مضر بوده .


پاورقی
[1] تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ، 1380، صفحه68
[2] بحرانی، سید هاشم، حلیة الأبرار فی أحوال محمد و آله الأطهار، جلد یک، قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة ، صفحه 349
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 14
[4] طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم : شریف رضی، 1370 ، صفحه377
[5] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 66 ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه ، صفحه 200

منبع
بحرانی , سید هاشم، حلیة الأبرار فی أحوال محمد و آله الأطهار، جلد یک، قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة
محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 66 ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم : شریف رضی، 1370
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396
تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ، 1380
 

بیشتر بخوانید :
علل بواسیر و راه درمان آن
بیماری بواسیر
چه چیزهایی برای درمان بواسیر مفید است؟
آیا مسکن گیاهی برای درمان بواسیر وجود دارد؟