راهکارهای درمانی بیماری بواسیر (بخش دوم)

بواسیر از سری مشکلات افراد چاق و زنان باردار است که با توصیه های نام برده می توان درمان و پیشگیری آن را در مراحل اولیه انجام داد . اما اگر این بیماری در شما به مرحله پیشرفته خود رسید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.
پنجشنبه، 4 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی بیماری بواسیر (بخش دوم)
نارون کوهی یکی از درمان های قابل دسترس در عطاری هاست که به شکل معجزه آسایی بواسیر خارجی را درمان می‌کند و درد شما را از بین می‌برد.
 
چکیده : بواسیر از سری مشکلات افراد چاق و زنان باردار است که با توصیه های نام برده می توان درمان و پیشگیری آن را در مراحل اولیه انجام داد . اما اگر این بیماری در شما به مرحله پیشرفته خود رسید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

تعداد کلمات 1024 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

راهکارهای درمانی بیماری بواسیر (بخش دوم)

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه 

در طول زندگی ممکن است به دلایل مختلفی مانند یبوست طولانی مدت ، نامنظم بودن دفع ، زور زدن و ... دچار بیماری بواسیر شوید .
گاهی مجبور به جراحی و درمان جدی آن می‌شوید ، اما در مراحل قبل تر و شروع بیماری می توان با مراقبت های غذایی و بهداشتی از حاد شدنش جلوگیری و به مرور درمان کنید .
اگر دچار درد و سوزش شدید هرگز از رفتن به دکتر نترسید و خجالت نکشید ، شاید حتی با یک پماد با داروی ساده درمان شوید، اما دست دست کردن شما باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.
نکات درمان و پیشگیری از بواسیر را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

نکات درمانی بیماری بواسیر

۱- مراقب وزن خود باشید

افرادی که دچار اضافه وزن هستند و برنامه غذایی دقیق ندارند ، دستگاه گوارش بسیار پرکاری دارند که باید مراقبت شان نسبت به این مسأله دو برابر افراد معمولی باشد. 
و به دلیل چاقی فشار بسیار زیادی بر قسمت های تحتانی‌شان است و اگر به بواسیر دچار شوند ، درد بسیار بیشتر و دوره درمانی طولانی‌تری دارند .
برای مراقبت از دستگاه گوارش و دوری از مریضی بواسیر، بهتر است که هر از چند گاهی رژیم های فیبر و مایعات بگیرید و کنترل وزن خود را داشته باشید.
 

۲- نشستن در وان آب گرم 

لگن نسبتا بزرگی را بگیرید و در آن آب گرم بریزید و درآن بنشینید .
نشستن در آب گرم درد شما را تسکین داده و باعث تنظیم گردش خون در نواحی مقعدی می‌شود که به درمان درد بواسیر کمک می‌کند.
 

۳- نارون کوهی معجزه درمانی 

نارون کوهی یکی از درمان های قابل دسترس در عطاری هاست که به شکل معجزه آسایی بواسیر خارجی را درمان می‌کند و درد شما را از بین می‌برد.
خیلی از آرایشگران زمانی که با تیغ بریدگی را ایجاد می کنند از همین ماده برای درمان زخم ایجاد شده استفاده می‌کنند .
اما اگر بواسیر بدون خونریزی دارید خیلی بهتر است که از این ماده استفاده کنید ؛ این گیاه با ایجاد انقباض در ماهیچه ها از التهاب و درد آن بکاهد.
روش استفاده آن به چند شکل است اما شما می توانید یک قطعه از نارون کوهی را در یخ بگذارید ، سپس پنبه را در نارون بگذارید و صبر کنید سرمای خود را از دست بدهد و بعد در موضع استعمال نمایید ، برای اثر گذاری بهتر این عمل را تکرار کنید . [1]
امام علی ( علیه السلام ) درباره پودینه کوهی می فرمایند : « معده را پاک می‌کند ، همانند پارچه ای که بدن را خشک می کند.»[2]
 

۴- بالشتک بگیرید

منظور از بالشتک ، همان بالشتک های دایره ای شکل است که ممکن است در لوازم پزشکی فروشی ها به چشم تان خورده باشد.
برای نشستن بر صندلی و یا ماشین و... حتما از این نوع بالشتک های طبی استفاده کنید ، زیرا از فشار وارده می کاهد و باعث می‌شود درد کمتری به شما وارد شود.
 

۵- توصیه های غذایی

خوردن انجیر و آلوی بخارا خیش کرده که اگر بیست عدد آن به همراه ده عدد انجیر خورده شود تاثیر بسزایی دارد ؛ سوپ های که با سبزی های گشنیز و اسفناج و برگ چغندر و تره و آلو بخارا پخته شده باشد را دستور غذایی خود قرار دهید . تنها از گوشت آبپز شده مرغ و یا گوسفند استفاده کنید .[3]
پیامبر اکرم ( ص ) در خواص انجیر می فرمایند : «انجیر، تازه و خشک، بخورید؛ چرا که... بواسیر را ریشه کن می کند و برای درمان نِقرس و سردی مزاج، سودمند است.» [4]
امام صادق ( علیه السلام ) در خواص تره می فرمایند : « تره بخور؛ چرا که... بادها را [از بدن] می راند و بواسیر را ریشه کن می کند.» [5]
 

۶- بواسیر دوران بارداری 

زنان باردار وضعیتی دارند که برای دچار شدن به بواسیر بسیار مناسب است . 
رشد رحم و وارد شدن فشار زیادی به روده بزرگ و مقعد باعث می‌شود که بسیار در خطر بیماری بواسیر قرار بگیرند ، اما راه حل چیست ؟!
افراد باردار باید تمام سعی خود را داشته باشند تا تمام وزن خودشان را بر ناحیه تحتانی خود نگذارند ، یعنی همیشه تکیه گاهی برای نشستن یا بالشتک طبی داشته باشند و هنگام خواب و استراحت هر بیست دقیقه به یک پهلو شوند و باز عوض کنند و هیچگاه به پشت نخوابند ، زیرا تمام وزن رحم بر روده قرار می گیرد.
 

۷- هر چیزی نخورید

نمک غذای خود را در این مدت به شدن بکاهید ، نمک مصرفی شما مایعات مصرفی را مبحوس می کند و مانع گردش خود سالم در نواحی مقعدی می‌شود و روند درمانی شما را با اخلال روبرو می‌کند.
البته هر نوع مایعاتی هم مفید نیست ، قهوه ، چایی و نوشیدنی های کافئین دار باعث وخیم تر شدن بیماری می‌شوند و هرگز در درمان کمک نمی‌کنند. 
ادویه های تند مانند فلفل و زنجفیل نیز بسیار مضر بوده .


پاورقی
[1] تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ، 1380، صفحه68
[2] بحرانی، سید هاشم، حلیة الأبرار فی أحوال محمد و آله الأطهار، جلد یک، قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة ، صفحه 349
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 14
[4] طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم : شریف رضی، 1370 ، صفحه377
[5] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 66 ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه ، صفحه 200

منبع
بحرانی , سید هاشم، حلیة الأبرار فی أحوال محمد و آله الأطهار، جلد یک، قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة
محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 66 ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه
طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، جلد 1، قم : شریف رضی، 1370
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396
تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 3، تهران: گلبرگ، 1380
 

بیشتر بخوانید :
علل بواسیر و راه درمان آن
بیماری بواسیر
چه چیزهایی برای درمان بواسیر مفید است؟
آیا مسکن گیاهی برای درمان بواسیر وجود دارد؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.