خواص و مضرات بادمجان در دوران بارداری

بادمجان از جمله مواد غذایی با ارزش است که به دلیل غنی بودن از فولات و اسید فولیک برای سلامت جنین مفید بوده و همچنین خطر نقص مادرزادی را کاهش می دهد و نیز مصرف آن در رشد گلبول های قرمز نقش دارد. در ادامه این مطلب با خواص بادمجان در بارداری بیشتر آشنا می شوید.
دوشنبه، 3 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص و مضرات بادمجان در دوران بارداری
ویتامین C موجود در بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. به این ترتیب زنان باردار به آسانی بیمار نخواهند شد، و جنین رشد درست و سالمی خواهد داشت.
 

مقدمه

در صورتی که باردار هستید، خوردن مواد خوراکی مغذی یکی از نکاتی است که باید مد نظر داشته باشید. یکی از سبزیجات توصیه شده در دوران بارداری بادنجان است. بادمجان در کشورهای آسیایی مثل هند و اندونزی، یکی از سبزیجات پرمصرف است. در ادامه این نوشتار با خواص بادمجان در بارداری بیشتر آشنا می شوید.
 

مواد مغذی موجود در بادنجان

– فولات
– آنتی‌اکسیدان
– ویتامین C
– فسفر
– منیزیوم
– ویتامین A
– ویتامین ب کمپلکس
ویتامین D
– ویتامین E
ویتامین K
– سلنیوم
– ناسونین
– آنتوسیانین‌ها
– فیبر
 

خواص بادمجان در بارداری


۱. رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند
سلامت مادر و جنین در معرض خطر حملات رادیکال‌های آزادی است که بیماری‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. به خصوص برای آن‌هایی که در نواحی شهری دارای سطح بالای آلودگی زندگی می‌کنند. بادمجان با محتوای آنتی‌اکسیدان بالایی که دارد می‌تواند راه‌حل مناسبی برای این خطر احتمالی باشد.
 
۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
ویتامین C موجود در بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. به این ترتیب زنان باردار به آسانی بیمار نخواهند شد، و جنین رشد درست و سالمی خواهد داشت.
 
۳. ریسک فشار خون بالا را کاهش می‌دهد
بنا به یک باور قدیمی مصرف بادمجان سبب پایین آمدن فشار خون می‌شود. این خاصیت بادمجان برای زنان بارداری که فشار خون بالا را تجربه می‌کنند و با وجود جنین ممکن است شرایط‌ شان بدتر شود، عالی است.
 
۴. برای رشد جنین خوب است
بادمجان ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد، به خصوص فسفر و منیزیوم که برای تشکیل استخوان‌های جنین در شکم مادر بسیار مفید هستند.
 
۵. درد پشت را تسکین می‌دهد
در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری، بسیاری از زنان درد در ناحیه‌ی پشت را تجربه می‌کنند. ممکن است این درد ناشی از کمبود مواد مغذی برای استخوان‌ها باشد. بادمجان با محتوای فسفر و منیزیوم برای سلامت استخوان بسیار مفید است.
 
۶. از بروز آسیب به مغز جنین پیشگیری می‌کند
فولات موجود در بادمجان برای تشکیل سلول‌های مغز جنین بسیار مهم هستند. مصرف کافی این ویتامین تشکیل بدون مشکل مغز جنین را تضمین خواهد کرد.
 
۷. از کم بودن وزن هنگام تولد کودک جلوگیری می‌کند
فولات موجود در بادمجان برای رشد جنین نیز اهمیت زیادی دارد. کمبود این ماده سبب کم بودن وزن هنگام تولد کودک خواهد شد.
 
۸. فرایند هضم را در حالت مطلوب نگه می‌دارد
بادمجان حاوی فیبر کافی است. فیبر برای حفظ سلامت سیستم گوارش اهمیت زیادی دارد. در طول دوران بارداری، زنان باردار باید مواد مغذی را مصرف کنند که توسط سیستم گوارش به راحتی قابل جذب است.
 
۹. از یبوست جلوگیری می‌کند
فیبر موجود در بادمجان همچنین برای غلبه بر مشکل یبوست که ممکن است در زنان باردار اتفاق بیفتد، بسیار مفید و موثر است.
 
۱۰. ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد
پدیدار شدن خطوط و ترک روی شکم زنان در اثر بارداری بسیار شایع است. این خطوط تاثیر ناخوشایندی روی زنان می‌گذارد. اما با مصرف بادمجان می‌توانید تا حدی از بروز این مشکل پیشگیری کنید زیرا ویتامین E دارد که برای پوست بسیار مفید است.
 

مضرات خوردن بادمجان در دوران بارداری

حال بعد از آشنایی با مزایای خوردن بادمجان در دوران بارداری، لازم است بدانید که مصرف بادمجان می تواند مضراتی برای مادر باردار داشته باشد که در این قسمت به ذکر این موارد پرداخته ایم.

- مصرف زیاد بادمجان در دوران بارداری مضر بوده و می تواند موجب سقط جنین شود. فیتوهورمون های موجود در بادمجان قاعده آور است و به درمان مشکلات قاعدگی کمک خواهد کرد، اما مصرف آن در بارداری موجب سقط جنین خواهد شد.

- خوردن بادمجان به مقدار زیاد در طول بارداری، انقباضات رحم را تحریک کرده و در نتیجه موجب زایمان زودرس و یا سقط جنین می شود.

- بادمجان دارای طبیعت خشک است، بنابراین مصرف آن احساس سردی و خشکی را در بدن و مغز ایجاد کرده و می تواند موجب بروز توهم و سودا در فرد باردار شود.

- بادمجان به دلیل داشتن خاصیت اسیدیته باعث بروز مشکلاتی برای مادر باردار می شود. همچنین ممکن است برخی خانم های باردار به خوردن این نوع سبزیجات آلرژی داشته باشند که در این صورت باید از خوردن آن پرهیز نمایند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.