میوه انجیر و خواص درمانی آن

از خواص انجیر می توان به درمان اختلالات جنسی، یبوست، سو هاضمه، بواسیر، دیابت، سرفه، برونشیت و آسم اشاره کرد. همچنین روش سریع و سالمی برای وزن گیری پس از بیماری است. درخت انجیر، از خانواده شاه توت است که معمولا در آسیا یافت می شود. انجیر خشک در تمام اقصی نقاط جهان در دسترس است.
شنبه، 13 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میوه انجیر و خواص درمانی آن
انجیر سرشار از کلسیم است. کلسیم یکی از مهمترین ترکیبات تقویت استخوان ها و کاهش احتمال بروز پوکی استخوان است.
 
چکیده : از خواص انجیر می توان به درمان اختلالات جنسی، یبوست، سو هاضمه، بواسیر، دیابت، سرفه، برونشیت و آسم اشاره کرد. همچنین روش سریع و سالمی برای وزن گیری پس از بیماری است. درخت انجیر، از خانواده شاه توت است که معمولا در آسیا یافت می شود. انجیر خشک در تمام اقصی نقاط جهان در دسترس است.

تعداد کلمات 1213 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه 
 میوه انجیر و خواص درمانی آن

خواص انجیر

انجیر خواص شگفت آوری دارد. اجازه دهید نگاهی دقیق تر به این خواص بیندازیم.
پیشگیری از یبوست، با مصرف ۳انجیر، ۵گرم فیبر بدست می آید. تجمع بالای فیبر به کارکرد منظم و سالم روده کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. فیبر به موجب افزایش حرکات روده می شود و از یبوست جلوگیری می کند، و حتی اسهال را نابود می کند و حرکات ناسالم و غیر منظم روده را از بین می برد.
 

کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر موجب کاهش وزن می شود و مصرف آن به افراد چاق توصیه می شود. اگرچه اگر همراه شیر استفاده شود، بخاطر کالری بالا موحب افزایش وزن می شود. تعداد کمی انجیر کافی است تا به مقدار مواد مغذی پیشنهادی برسید. بنابرین پرخوری نکنید.
 

کاهش سطح کلسترول

انجیر حاوی پکتین است که فیبر محلول محسوب می شود. با حرکت فیبر در سیستم گوارش، کلسترول اضافی را بر می دارد و به سیستم دفع ادرار می رساند و بدین ترتیب از بدن دفع می شود. پکتین، فیبر محلولی است که حرکات روده را تحریک می کند. انجیر تاثیرات ملینی دارد و از موادی است که غنی از فیبر است. فیبر بالای رژیم می تواند به سلامت کلی بدن کمک می کند و از بروز انواع خاصی سرطان معده و کولون جلوگیری می کند.
 

جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

انجیر خشک حاوی فنول، امگا۳ و امگا۶ است. چنین اسید های چربی موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این، برگ انجیر تاثیر مهار کنندگی بر تریگلیسرید دارد و موجب افت قابل توجه مقدار تریگلیسرید می شود. تریگلیسرید ها،از فاکتور های اصلی منجر به ایجاد بیماری های مختلف قلبی است.
 

درمان سرطان کولون

فیبر با افزایش حرکات روده به تحریک از بین رفتن رادیکال های آزاد و دیگر مواد سرطان زا در روده بزرگ کمک می کند.
 

جلوگیری از سرطان سینه

فیبر موجود در انجیر از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند. بعد از یایستگی تعادل هورمونی در زنان اغلب نوسان دارد.سیستم های بدن طوری باهم در ارتباط اند که چنین هورمون هایی بر سیستم ایمنی تاثیر گذار است و در عوض بر تواناییآنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد موثر است. رادیکال های آزاد فاکتور های اصلی عامل پیشرفت سرطان اند، بنابرین انجیر با فراهم کردن فیبر، خط دفاعی مازادی برای بدن ایجاد می کند.
 

کنترل دیابت

انجمن دیابت مصرف انجیر را به بیماران دیابتی پیشنهاد می کنند. برگ های انجیر از انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی که بطور منظم انسولین تزریق می کنند، می کاهد. انجیر سرشار پتاسیم است و به تنظیم مقدار قند جذبی بدن پس از غذا کمک می کند. پتاسیم بالا از افت و خیز قند خون کم می کند، بنابرین انجیر به بیماران دیابتی کمک می کند تا زندگی نرمالی داشته باشد.
 

پیشگیری از فشار خون بالا

افراد معمولا سدیم را بشکل نمک خوراکی مصرف می کنند، که میزان پتاسیم پایین و سدیم بالا آن منجر به فشارخون بالا می شود. پتاسیم انجیر بالا است و سدیمش پایین است، بنابراین دفاع عالی در برابر تاثیرات فشار خون فراهم می کند.
 

درمان برونشیت

مواد شیمیایی موجود در برگ های انجیر تر کیب عالی برای دمنوش است. دم کرده برگ انجیر برای درمان ناراحتی های تنفسی مانند برونشیت تجویز می شود و از علائم آسم می کاهد.
 

درمان بیماری های آمیزشی

از دوران قدیم از انجیر در شبه قاره هند و برخی دیگر از نقاط دنیا بعنوان ضماد تسکین دهنده بیماری های آمیزشی استفاده می شود. مصرف خوراکی یا استعمال موضعی این گونه میوه ها موجب بهبود بیماری جنسی قابل انتقال می شود، گرچه تحقیقات بیشتری نیاز است تا تاثیرات مثبت آن بر علایم و بیماری های مختلف مشخص شود.
 

درمان اختلال جنسی

قرن هاست که از انجیر برای کاهش اختلالات جنسی مانند، عقیمی یا اختلال نعوظ استفاده می شود. این میوه در فرهنگ و اسطوره نقش مهمی دارد و از این میوه بعنوان مکمل باروری یا جنسی یاد می شود. البته تاثیر واقعی آن بعنوان مقوی قوای جنسی سوال است، اما مقادیر فراوان ویتامین و املاح موجود در این میوه احتمالا دلیل افزایش ناگهانی انرژی و استقامت افراد است. ۲ تا ۳ انجیر را از شب قبل در شیر خیس کنید و صبح روز بعد برای افزایش قوای جنسی میل کنید.
 

استحکام استخوان ها

انجیر سرشار از کلسیم است. کلسیم یکی از مهمترین ترکیبات تقویت استخوان ها و کاهش احتمال بروز پوکی استخوان است. این ماده سرشار از فسفر است که موجب شکل گیری استخوان و تسریع ترمیم در صورت صدمه به استخوان است.
 

پیشگیری از دفع کلسیم

افرادی که سدیم دریافتی زیادی در برنامه غذایی دارند، کلسیم زیادی را از دست خواهند داد. پتاسیم بالای انجیر مانع از چنین مشکلی می شود و میزان مواد زاید ادرار را تنظیم می کند. دفع کلسیم را به حداقل می رساند و بطور چشمگیری میزان دفع اسید اوره و دیگر مواد سمی از بدن را افزایش می دهد.
 

جلوگیری از تخریب ماکولا چشمی

عمده ترین عامل از دست رفتن بینایی میان سالمندان بیماری تخریب ماکولا چشمی است. میوه هایی مانند انجیر می توانند در پیشگیری از علایم پیری از جمله این بیماری جلوگیری کنند.
 

درمان گلودرد

موسیلاژ موجود در انجیر به پیشگیری و درمان گلودرد کمک می کند. ماهیت تسکین بخش انجیر و آب طبیعی آن می تواند از درد و فشار تارهای صوتی بکاهد.
 

خواص دیگر

انجیر برای درمان انواع ناراحتی های تنفسی از جمله سیاه سرفه و آسم مفید است. در هضم غذا موثر است و به درمان یبوست، سو هاضمه، دل درد و دیگر بیماری های گوارشی کمک می کند. برای رفع تب، گوش درد، دمل، آبسه، بیماری های مقاربتی و کبد مفید است. سرشار از آلکین است و بنابرین به تنظیم pH بدن کمک می کند. انجیر مقادیر بالایی از فلاونویید و پلی فنول دارد. این ترکیبات آنتی اکسیدان هایی اند که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. انجیر بخاطر خواص تسکین بخشی ، ملینی و چربی و قند پایین معروف است.
 

مصرف انجیر

انجیر شیرین و نرم است و معمولا بجای قند استفاده می شود. از انجیر های فراوری شده برای تولید پای،پودینگ، کیک، مربا، ژله و کمپوت استفاده می شود.
 

احتیاط

مصرف زیاد انجیر منجر به اسهال می شود. علاوه بر این، قند موجود در انجیر خشک شده بالاست و می تواند موجب خراب شدن دندان شود. همچنین، برخی نسبت به انجیر یا برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن آلرژی دارند و در نتیجه با خوردن انجیر واکنش های آلرژیک بروز می کند. مثل همیشه قبل از اعمال یک تغییر بزرگ در برنامه غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.
در نهایت، توصیه می شود تا چند هفته پس از عمل، در مصرف انجیر زیاده روی نکنید، چرا که در افراد با گوارش حساس، موجب خونریزی می شود.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
خواص انجیر در طب سنتی
معرفی انجیر و خواص درمانی آن
انجیر ، میوه قرآنی
خواص انجیر از نظر پیشوایان علم و دین
خواص دارویی انجیر
معرفی انجیر و خواص درمانی آن
انجیر و خواص آن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.