آشنایی با فواید سرکه انگور قرمز (بخش اول)

از آن‌جا که سرکه انگور قرمز حاوی کالری بسیار اندکی است، مصرف آن برای افرادی که دارای برنامه‌ی کاهش وزن هستند، بسیار مناسب است. غذاهای که با سرکه انگور قرمز تهیه می‌شوند، باعث اضافه وزن نمی‌شوند. در این مطلب با فواید سرکه انگور قرمز آشنا خواهیم شد.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید سرکه انگور قرمز (بخش اول)
سرکه انگور قرمز می‌تواند به بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) کبد کمک کند و از این طریق باعث تضمین تولید بهینه‌ی انسولین شود.
 

مقدمه

سرکه انگور قرمز به خاطر طعم و مزه‌ی منحصر به فردش، به طور گسترده در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی به کار می‌رود. این سرکه خاصیت اسیدی و طعم منحصر به فردی به غذاها می‌بخشد. هم‌چنین، از آن‌جا که سرکه انگور قرمز حاوی کالری بسیار اندکی است، از این ماده‌ی غذایی به عنوان بخشی از برنامه‌ی کاهش وزن نیز استفاده می‌شود؛ بنابراین، کمک به کاهش وزن یکی از خواص سرکه انگور قرمز برای سلامتی است.

دو نوع مختلف از سرکه انگور قرمز در دسترس است؛ سرکه تولید شده به شیوه‌ی سنتی و سرکه ساخته شده به شیوه‌ی صنعتی. سرکه سنتی را به سختی می‌توان تهیه کرد، زیرا در فرایند ساخت آن، به جای کمیت بر کیفیت تمرکز می‌شود. برای تولید یک بطری سرکه انگور قرمز با کیفیت، دست‌کم ۵ سال وقت نیاز است تا بتوان محصول آماده را به بطری منتقل و سپس توزیع کرد. در حالی‌که تولید سرکه انگور قرمز  صنعتی (تجاری) فقط حدود دو تا سه روز زمان نیاز دارد؛ زیرا از آن‌جا که در تولید تجاری به جای کیفیت بر کمیت تمرکز می‌شود، برای تسریع در زمان تولید از ترکیبات مصنوعی بسیاری استفاده می‌شود.
 

جدول ارزش غذایی سرکه انگور قرمز

 یک وعده‌ی غذایی سرکه انگور قرمز معادل ۱۰۰ گرم
کالری ۱۹۱ درصد
مجموع کربوهیدرات۰.۳ گرم
ویتامین C۰.۵ میلی گرم۱ درصد
کلسیم ۶ میلی گرم۱ درصد
آهن ۰.۵ میلی گرم۳ درصد
منیزیوم ۴ میلی گرم۱ درصد
فسفر ۸ میلی گرم۱ درصد
پتاسیم ۳۹ میلی گرم۱ درصد
سدیم ۸ میلی گرم
آب ۹۴.۵ گرم
 
با نگاهی به جدول بالا می‌توان دریافت این نوع سرکه شبیه سایر سرکه‌هایی نیست که تاکنون می‌شناختید، زیرا این نوع سرکه سرشار از مواد مغذی است که فواید بسیاری را برای سلامت انسان به همراه دارند. از این رو، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از خواص سرکه انگور قرمز برای سلامتی انسان آگاه شوید.
 

فواید سرکه انگور قرمز

۱. حاوی مقدار اندکی کالری
سرکه انگور قرمز، به عنوان یکی از اجزاء مورد استفاده در تهیه‌ی بسیاری از غذاها، حاوی کالری بسیاری اندکی است؛ از این رو، این سرکه برای آن دسته از آدم‌هایی بسیار مناسب است که در حال پیروی از رژیم غذایی خاصی هستند که بر اساس آن، باید از مصرف خوراکی‌های پر کالری خودداری کنند.
 
۲. عالی برای کاهش وزن
از آن‌جا که سرکه انگور قرمز حاوی کالری بسیار اندکی است، مصرف آن برای افرادی که دارای برنامه‌ی کاهش وزن هستند، بسیار مناسب است. غذاهای که با سرکه انگور قرمز تهیه می‌شوند، باعث اضافه وزن نمی‌شوند.
 
۳. دارای اثر مثبت بر مقاومت به انسولین
نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهند، سرکه انگور قرمز حاوی برخی ترکیبات طبیعی است که می‌توانند بر مقاومت به انسولین تاثیر مثبتی داشته باشند. به عبارت دیگر، سرکه انگور قرمز برای کمک به حفظ سطح قند خون بسیار مناسب است.
 
۴. کمک به کنترل اشتها
مشکل بسیاری از آن‌هایی که رژیم غذایی کاهش وزن می‌گیرند یا بیماران مبتلا به دیابت این است که کنترل اشتها برای‌شان بسیار دشوار است. سرکه انگور قرمز می‌تواند با کمک به کنترل اشتها مشکل این افراد را برطرف کند.
 
۵. مناسب برای دیابت نوع ۲
دیابت نوع ۲ بیش‌تر در میان آدم‌هایی شایع است که دچار مشکل اضافه وزن هستند. چربی موجود در بدن باعث می‌شود انسولین نتواند به طور مناسب سطح قند خون را مدیریت کند. سرکه انگور قرمز می‌تواند به کاهش وزن و هم‌زمان، به بهبود واکنش به انسولین کمک کند.
 
۶. بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) کبد
کبد اندامی است که انسولین در آن تولید می‌شود. یکی از عواملی که باعث عدم تولید انسولین می‌شود، اختلال در متابولیسم (سوخت و ساز) کبد است. سرکه انگور قرمز می‌تواند به بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) کبد کمک کند، و از این طریق باعث تضمین تولید بهینه‌ی انسولین شود.
 
۷. غنی از آنتی‌اکسیدان
برخی مطالعات نشان داده‌اند، سرکه انگور قرمز حاوی برخی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به خوبی با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و هم‌زمان، باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شوند.
 
8. عالی برای قلب
میزان پتاسیم موجود در سرکه انگور قرمز بسیار بالا، و میزان سدیم موجود در آن نیز نسبتا اندک است. این ویژگی، در واقع، یکی از بهترین خواص سرکه انگور قرمز است که می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.
 
۹. مبارزه علیه وضعیت‌های التهابی
به آسانی نمی‌توان با وضعیت‌های التهابی در بدن مقابله کرد، زیرا این وضعیت‌ها می‌توانند بر سایر نقاط بدن نیز تاثیرگذار باشند. با وجود این، سرکه انگور قرمز حاوی برخی ویژگی‌هایی است که می‌توانند به عنوان عامل ضد التهاب در بدن عمل کنند و به مبارزه علیه این وضعیت‌ها کمک کنند.
 
۱۰. پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی
تمام مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان برای مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد بسیار مفید هستند، و از این طریق می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری کنند؛ سرکه انگور قرمز سرشار را آنتی‌اکسیدان است.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.