نکاتی برای مطالعه در ماه رمضان

در ساعات قبل از افطار در روزهایی که در مدرسه حضور دارید بازدهی مطالعه تا حد زیادی کاهش می یابد که همین امر موجب می شود بیشتر در این ایام زمان را از دست داده و کمتر مطالعه می کنند. در این مطلب به بیان پیشنهاد هایی برای مطالعه در ایام هفته برای ماه رمضان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 17 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی برای مطالعه در ماه رمضان
با توجه به شرایط ویژه ماه رمضان سعی کنید تمامی امور غیردرسی و فوق برنامه خود را تا حد امکان تقلیل داده یا حتی تعطیل کنید.
 

برنامه ریزی مطالعه در ایام ماه مبارک رمضان

اصولا مطالعه در ماه رمضان هم دشواری هایی برای شما ایجاد می نماید و هم از نظر بازدهی به نظر کم بازده تر از مطالعه ایام دیگر به نظر می رسد. شما دانش آموز عزیز توجه و تأکید اول بر افزایش ساعات مطالعه وجود دارد. تمامی افرادی که توصیه گر شما در امور درسی هستند اعم از معلمان، اولیا و اساتید ... از شما می خواهند که با بالابردن ساعت های مطالعه روزانه و هفتگی به بهبود وضعیت درسی خود بپردازید. اولین مطلبی که برای مطالعه شما در این قسمت اشاره به آن ضروری به نظر می رسد ساعات مطالعه مطلوب هفتگی، روزانه و همچنین تعداد ساعات مطالعه مورد نیاز برای هریک از دروس است که توجه به آن می تواند نقشی مؤثر در تنظیم ساعات درسی و افزایش بازدهی دروس برای شما داشته باشد.
 

پیشنهاد هایی برای مطالعه در ایام هفته برای ماه رمضان

۱ـ ساعات قبل از افطار: در ساعات قبل از افطار در روزهایی که در مدرسه حضور دارید بازدهی مطالعه تا حد زیادی کاهش می یابد که همین امر موجب می شود بیشتر در این ایام زمان را از دست داده و کمتر مطالعه می کنند.

پیشنهادی که برای این مطلب وجود دارد این است که شما حدود ۵/۱ تا ۲ ساعت از ایام قبل از افطار را برای مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید؛ با اختصاص این زمان هم از اوقات کم بازده قبل از افطار به نحو مطلوب تری بهره برده اید و هم مطالعه دروس عمومی ( مثل زبان ) شما محدود به ساعات قبل از افطار گردیده و می توانید به نحوی مطلوب از ساعات پس از افطار برای مطالعه دروس ا بهره برداری کنید.
 
۲ـ ساعات مطالعه دروس اختصاصی: 
با توجه به مطالب بیان گردیده به نظر می رسد ساعات پس از افطار زمان مناسبی برای مطالعه دروس اختصاصی محسوب می گردد؛ پیشنهادی که برای مطالعه این دروس وجود دارد آن است که در ساعات اولیه پس از افطار و به منظور رسیدن به یک تمرکز مطلوب مطالعه را با حل تست آغاز کنید تا در این فرصت زمانی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای تا حدی به شرایط مطلوب دست یابید. پس از آن زمان های مطالعه خود را ۷۵ دقیقه و ۱۵ دقیقه استراحت تنظیم کنید.
 
۳ـ مطالعه در ساعات شب/ مطالعه پس از سحر: 
ایام ماه رمضان فرصت مناسبی است که شما یکی از ساعات مطالعه که در ادامه ذکر می گردد، در برنامه درسی خود داشته باشید؛ یا شب ها تا حدود ۲ تا ۳ شب به مطالعه بپردازید و بعد تا هنگام عزیمت به مدرسه استراحت کنید یا تا حدود ساعت ۵/۱۱ شب مطالعه داشته باشید و حدود ۲ تا ۳ ساعت پس از سحر را نیز برای مطالعه اختصاص دهید.

اصولا مکانیسم بدن در ایام ماه رمضان ایجاب می کند تا حدی احساس کسالت و خستگی به صورت همیشگی برای انسان وجود داشته باشد؛ اما به همان میزان بدن انسان تحمل استراحت و خواب کمتر را نیز خواهد داشت، البته ساعات قبل از افطار تمایل به استراحت بیشتر وجود دارد و در ساعات پس از افطار نیز در دو مقطع حدود یک ساعت پس از افطار و نیز در حدود ساعت ۱۱ شب تمایل به خواب در بین افراد وجود دارد.
 
۴ـ نکات کلی مطالعه ایام ماه رمضان:
الف: با توجه به شرایط ویژه ماه رمضان سعی کنید تمامی امور غیردرسی و فوق برنامه خود را تا حد امکان تقلیل داده یا حتی تعطیل کنید؛ توجه کنید با توجه به کاهش توان جسمی و ذهنی و البته شرایط طبیعی اجتماع اطراف شما در این ایام به نظر اوقات استراحت بیشتر و زمان های کار کمتر به نظر می رسند، ولی این ماه برای شما با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار دارید باید به یکی از بهترین ماه های مطالعه تبدیل شود.

ب: با توجه به فضایل بی شمار این ماه همه افراد سعی می​ کنند تا حدی امور مذهبی بیشتری را نسبت به ایام معمول در برنامه کاری خود قرار دهند، ولی برای شما با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار دارید اولویت اصلی مطالعه مطلوب در این ایام است پس عاقلانه تر آن است که زمان کمتری را نسبت به شرایط معمول صرف اموری از این دست کنید و بیشتر ساعات خود را به مطالعه اختصاص دهید، ضمن این که مطالعه و تفکر در این ماه خود نیز از برترین عبادات است.

ج: با توجه به سنت های معمول در اجتماع خانواده ها سعی می کنند بیشتر اوقات این ایام هنگام افطار یا مهمانی بروند یا از مهمانان پذیرایی کنند که در هر دو صورت شما یک روز درسی خود را از دست خواهید داد. حال شما به عنوان یک  دانش آموز در زمان امتحانات تا حد امکان باید بیشتر ساعات خود را به تنهایی و در محیطی مناسب و آرام برای مطالعه صرف کنید؛ در غیر این صورت در پایان ماه رمضان ضربه بسیار زیادی از جهت درسی و ذهنی بر شما وارد خواهد شد.

منبع:  farzanegan7t.ir 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.