باید و نبایدهای درس خواندن در ماه رمضان

از آن جایی که ماه مبارک رمضان این روزها یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری را برای افراد رقم زده است، پس ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارید بیشتر است. در آخرین ساعات نزدیک افطار هم انرژی به شدت افت پیدا می کند و درس خواندن برای شما مشکل خواهد شد و بنابراین ما باید دنبال راه حلی باشیم که بتوانیم ساعات مطالعه خودمان را در حد مطلوب نگه داریم.
چهارشنبه، 17 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باید و نبایدهای درس خواندن در ماه رمضان
دانش آموزان از طریق تنظیم خواب و الگوی تغذیه ساعت بیولوژیک خودشان را جهت سازگاری یک ماهه مدیریت کنند.
 

باید و نبایدهای درس خواندن در ماه رمضان

* بهترین ساعات مطالعه در ماه رمضان برای دانش آموزان چه ساعاتی است؟
بهترین ساعات مطالعه در ماه رمضان زمانی است که دانش آموز از حداکثر انرژی آرامش، تمرکز و توانمندی برخوردار است. در ماه رمضان با توجه به روزه دار بودن تغییراتی در ساعات مطالعه باید صورت بپذیرد تا بهترین کارآیی رو از مغز داشت با توجه به اینکه یک ساعت بعد از خوردن سحری تا ظهر سطح قند خون بالاست می توان بهترین عملکرد رو از مغز انتظار داشت و به تدریج که به ظهر نزدیک می شویم سطح قند خود افت کرده و مغز کارایی و تمرکز لازم را از دست می دهد.

بنابراین از سحر تا ظهر زمان مناسبی می تواند برای مطالعه باشد و معمولا آخرین ساعات نزدیک افطار هم انرژی به شدت افت پیدا می کنه و درس خواندن مشکل می شود.
 
* چه غذاهایی در روز های امتحان در ماه رمضان توصیه می شود و رژیم مناسب در این ماه چیست؟
- بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تامین شود و رژیم غذایی سحر بهتر است  شامل مواد غذایی متنوع باشد این نکته برای دانش آموزان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند همچنین لازم است افطار سبک خورده شود.

- با توجه به اینکه مواد قندی جز چیزهایی است که برای سوخت و ساز بدن مان به آن احتیاج داریم بهتر است به جای مصرف قندهای ساده و خوردن چیزهایی مثل شکلات، نوشابه و زولبیا مواد قندی دیگری مثل خرما، کشمش یا چیزهایی مثل فرنی یا شله زرد را جایگزین کنند.

- یکی از چیزهایی که در ماه رمضان و امتحانات تا حدی زیادی می تواند کمک حال دانش آموران باشد این است که به جای خوردن وعده های سنگین غذایی یک وعده غذایی و چندین میان وعده سبک انتخاب کنند.

- یکی از خوراکی هایی که تا حد زیادی مصرف آن برای افراد می تواند موثر باشد استفاده از مغزدانه ها و خشکباری مثل کشمش، گردو است.

- چون چربی های داخل آن مفید است و از طرفی این قابلیت را دارد که گرسنگی را به تاخیر بیندازد و همچنین در ماه مبارک رمضان مصرف سبزی و میوه های تازه بسیار توصیه می شود و نیز بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می کنند و بعضی از سبزی ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
 
* چه توصیه هایی برای افراد روزه دار در زمان امتحانات دارید؟
- دانش آموزان مطمئن باشند که داشتن ایمان و توکل بر خدا آرامش درونی و رعایت نکات لازم در مطالعه صحیح در موفقیت دانش آموزان در امتحانات سهم قابل توجهی دارد.

- زمانی که مغز فعالیت می کند نیاز به انرژی دارد و این انرژی را هم باید از خورد و خوراک بگیرد از طرف دیگر در ماه مبارک چون انرژی به مغز نمی رسد روزه دار بودن به خودی خود برای افراد کسلی و کرختی می آورد بنابراین بهترین توصیه ای که می توان داشت این است که دانش آموزان از طریق تنظیم خواب و الگوی تغذیه ساعت بیولوژیک خودشان را جهت سازگاری یک ماهه مدیریت کنند.

- سعی شود دروس مهم و سنگین در ساعات ابتدایی بعد از سحر گنجانده شود چون سطح قند خون که برای عملکرد مغز مفید است در بالا ترین سطح می باشد.

- هنگامی که گرسنه هستند و حوصله ی مطالعه ندارند مقداری استراحت کنند و سپس به سراغ یادداشت یا خلاصه های شان بروند و نگاهی اجمالی به آن  ها بیندازند.

- سعی کنند در طول روز زیاد از خانه بیرون نروند و از تحلیل انرژی شان جلوگیری کنند.

- تا ظهر از زمان شان نهایت استفاده رو ببرند و بعد از ظهر از مغزشان کمتر کار بکشند و کمی از کمبود خواب شان را جبران کنند.
 
* توصیه های مناسب برای شب قبل امتحان چیست؟
- داشتن برنامه برای شب های قبل از امتحان واقعا مهم بوده چرا که دانش آموزان باید در روز امتحان کاملا سرحال و آماده باشند و شب بیداری، تلنبار کردن همه درس ها برای شب امتحان و درس خواندن تا پاسی از شب نه تنها مفید نیست بلکه اثرات بسیار مخربی می تواند برجای بگذارد.

- همچنین بهتر است دانش آموزان به جای انتخاب گزینه شب بیداری در ایام امتحانات گزینه خواندن تدریجی و گام گام را انتخاب کنند . یعنی دانش آموزان باید تمام تلاش خود را کنند تا در طول سال تحصیلی مطالب درسی خود را یاد گیرند و از حفظ سطحی در شب قبل از امتحان به شدت بپرهیزند.

- خلاصه درس و مرور آن شب امتحان به دانش آموزان اعتماد به نفس و اطمینان می دهد و ساختار حافظه را مرتب و منظم می کند.

- در عین حال یکی از مهم ترین کارهایی را که باید شب قبل از امتحان انجام دهند این است که به اندازه کافی بخوابند و دانش آموزانی که برنامه خواب منظمی دارند از نظر کیفیت حافظه و توانایی یادگیری نیز در وضعیت بهتری قرار می گیرند.
 
* تکنیک های لازم برای مطالعه مفید و اثر بخش کدامند؟
از عوامل مهارت مطالعه مناسب استفاده از تکنیک های مطالعه همچون یادداشت کردن، خلاصه نویسی، تکنیک های تبدیل کردن، مقطع کردن یک بحث و یا استفاده از نمودارها و چارت ها است.
 
* بهترین روش برای درس خواندن در ماه رمضان چیست؟
روش های درس خواندن در زمان امتحانات در بین دانش آموزان متفاوت هستند آنچه مهم است اینکه دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات باید برای مطالعه کتاب های درسی برنامه مطالعه روزانه داشته و با تکنیک های مطالعه آشنا باشند. توجه دانش آموزان به روش های مطالعه در کنار توجه و تمرکز کامل به مطالب درسی و در نظر گرفتن زمانی معین برای استراحت کردن و داشتن خواب مناسب و تغذیه مفید می تواند در موفقیت آنان نقش موثری داشته باشد.

مطالعه بی وقفه و پشت سر هم به ویژه در ماه مبارک رمضان و شرایط روزه داری مفید نیست و این روش خستگی و دلزدگی از مطالعه را به همراه دارد پس باید زمان مشخصی را برای استراحت در نظر گرفت و پیشنهاد می شود که تقریبا به ازای هر ۴۵ دقیقه مطالعه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنند. همچنین دانش آموزان با یادگیری روش های صحیح مطالعه می توانند زمان مطالعه را کاهش داده و میزان یادگیری شان را افزایش دهند.

در ضمن حل نمونه سوالات دوره های قبل و سوالات معلمان در کلاس در کنار کتاب های درسی مهم می باشد همچنین مدیریت زمان در مطالعه صحیح درس ها به خصوص در ایام امتحانات بسیار موثر است.
 
* برای جلو گیری از ضعف های احتمالی در ماه رمضان چه توصیه هایی برای دانش آموزان دارید؟
مکانیسم بدن در ایام ماه رمضان ایجاب می کند تا حدی احساس کسالت و خستگی برای افراد وجود داشته باشد. داشتن خواب کافی در ایام امتحانات و خوردن زیاد مایعات از واجبات است. نوشیدن اصولی منظم و با قاعده مایعات از افطار تا سحر جزو مواردی است که می تواند طی روز دانش آموزان را سرحال نگهدارد.

یکی از چیزی هایی که در ماه رمضان و امتحانات تا حدی زیادی می تواند کمک حال دانش آموزان باشد این است که تا حد امکان قید خوردن وعده های مفصل را بزنند چرا که خوردن یک افطاری سنگین تا ساعت ها می تواند کسلی و بی حالی را برایشان به همراه داشته باشد و از تمرکز روی درس خواندن جلوگیری کند.

مصرف میوه و سبزی تازه و نیز استفاده از دانه های مغذی مثل گردو، کشمش و از طریق تامین آب و انرژی مورد نیاز و ایجاد تاخیر در تشنگی و گرسنگی می تواند از ضعف و کسالت بکاهد.

منبع: اروم نیوز


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.