دانش آموزان موفق چه ویژگی دارند ؟

فضای مطالعه مخصوص به خود را داشته باشید. جایی را پیدا کنید که کمک کند عملکردتان به نحو مشهودی بهبود یابد و بالا برود. در فضاهایی که دور از تلویزیون و سایر سرگرمی‌ها باشد، به دنبال این محل بگردید. در این مطلب به عادات دانش آموزان موفق پرداخته ایم.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانش آموزان موفق چه ویژگی دارند ؟
طبق شیوه‌های صحیح مطالعه درس بخوانید و فرآیند مطالعه خود را با حل تمرین و تست، در حافظه بلندمدت خود ماندگار کنید.
 

مقدمه

خیلی از دانش اموزان زمانی که می بینند در کلاس همکلاسی هایشان به خوبی مطلبی را درک کرده و به سوالات معلم پاسخ می دهند انگیزه خود را از دست می دهند. خیلی از دانش اموزان دلیل عدم توانایی خود در پاسخ به سوالات معلم شان را به هوش و مسائل زنتیکی نسبت می دهند. اما باید بدانید که این باور اشتباه است و بسیاری از دانش اموزان نمونه از استراتژی های مطالعه بهتری نسبت به بقیه استفاده می کنند.
 

عادتی که از شما دانش آموز موفقی می سازد

۱- منظم شوید. همیشه برای کارهایی که قرار است انجام دهید، برنامه داشته باشید و سعی کنید تا نه تنها بر طبق آن پیش بروید بلکه تلاش کنید همواره از برنامه خود جلوتر باشید.

۲- چند هندوانه را با هم بلند نکنید! مطالعات نشان داده‌اند که انجام چند کار (سنگین و مهم) با همدیگر از نظر فیزیکی غیر ممکن است.

۳- بخش‌های مطالعاتی‌تان را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. قرار است درس خواندن تان مفید باشد نه اینکه تنها ساعت مطالعه خود را بالا ببرید! بنابراین برای موثر بودن زمانی که به مطالعه می‌گذرانید، به جای مطالعه چند ساعت پیوسته، در چند بخش نهایتا ۹۰ دقیقه‌ای به مطالعه بپردازید و پس از به انجام رساندن هر بخش از مطالعات خود، با استراحتی کوتاه (حداکثر نیم ساعت) به خود پاداش بدهید.

۴- به اندازه کافی بخوابید. اهمیت خواب شبانه بین ۶ تا ۸ ساعت را دست کم نگیرید! با یک خواب خوب و کافی شبانه، هنگام مطالعه بی خوابی ندارید و حواستان راحت‌تر جمع خواهد شد و همینطور حافظه‌تان بهبود خواهد یافت.

۵- برنامه ریزی داشته باشید. ممکن است تکراری به نظر برسد، اما لازم است تا برنامه به خصوص خود را داشته باشید و طبق آن پیش بروید. برای نوشتن برنامه به این نکته دقت داشته باشید که با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود، در چه وقت از شبانه روز عملکرد بهتری دارید و بیشتر در آن زمان‌ها درس بخوانید.

۶- یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری در طول کلاس نه تنها به شما کمک می‌کند تا سر کلاس با حواس بیشتری در کلاس حضور داشته باشید، بلکه به شما کمک می‌کند تا با خلاصه برداری از بخش‌های مهم‌تر درس، جزوه‌ای از نکات مهم داشته باشید و برای مرور سریع منبع بسیار خوبی در دست داشته باشید.

۷- درست درس بخوانید! طبق شیوه‌های صحیح مطالعه درس بخوانید و فرآیند مطالعه خود را با حل تمرین و تست، در حافظه بلندمدت خود ماندگار کنید. بخش مهم‌تر این بخش رفع اشکال بخش‌هایی است که تا به حال خوانده‌اید.

۸- فضای مطالعه مخصوص به خود را داشته باشید. جایی را پیدا کنید که کمک کند عملکردتان به نحو مشهودی بهبود یابد و بالا برود. در فضاهایی که دور از تلوزیون و سایر سرگرمی‌ها باشد، به دنبال این محل بگردید. این محل ممکن است کتابخانه منطقه‌تان و یا میزی در اتاق تان باشد.

۹- یک گروه دوستانه برای مطالعه پیدا کنید. دوستی با کسانی که به درسشان هم اهمیت می‌دهند و برای موفقیت در آن با برنامه تلاش می‌کنند، می‌تواند چیزهای زیادی به شما یاد بدهد. به خاطر داشته باشید آموزش دادن به دیگری، بهترین راه یادگیری است؛ فرقی نمی‌کند اینکه کسی مطلبی را که مشکل دارید به شما بیاموزد و یا خودتان به توضیح آنچه دوستتان مشکل دارد، بپردازید. زیرا تنها زمانی می‌توان مطلبی را به دیگران آموزش داد که خود آن را کاملا یاد گرفته باشید.

۱۰- از سوال پرسیدن نترسید! شما به مدرسه می‌روید که مطالب جدید یاد بگیرید، پس از سوال پرسیدن هراس نداشته باشید. درخواست کمک از معلم، مربی و یا دوستتان یک روش بسیار خوب برای این است که مطمئن شوید که مطالب را واقعا و کاملا متوجه شده‌اید.

منبع : مجله اینترنتی گاج مگ


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما