ده نکته مهم در امتحانات تشریحی

برخی از دانش آموزان بیان می دارند که امتحانات چهار گزینه ای راحت تر از امتحان تشریحی است و برخی دیگر نطری بالعکس این نظر دارند. ما به شما می آموزیم که چگونه در امتحانات تشریحی موفق باشید. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 11 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده نکته مهم در امتحانات تشریحی
تا جایی که می توانید مجدانه بکوشید که هیچ سوالی را بدون جواب نگذارید، مگر آن که یقینا به بیهودگی و نادرستی آن مطمئن باشید.
 

امتحانات را با مهارت و بدون ترس برگزار کنید.

مهارت در برگزاری امتحان، رابطه ی نسبتا کمی با تحصیلات دارد ولی برعکس با نمره زیاد مربوط است. زیرا اخذ نمره ی خوب، یکی از هدف های اصلی شماست. با استفاده از روش های زیر می توانید ماهرانه امتحان بدهید.
 

امتحان تشریحی را چگونه باید انجام داد؟

1.قبل از شروع به نوشتن، تمام سوال ها را بخوانید.
 
2. ابتدا جواب سوالی را که آسان تر از بقیه است بنویسید.
دلایل متقاعدکننده ای در این باره وجود دارد، اگر چه سوال ها، نمره ی مساوی هم نداشته باشد. اولا، پاسخ چنین سوالی کم ترین وقت را می گیرد. ثانیا، اطلاعات و معلومات شما در اثر جواب دادن به دیگر سوال ها و فکرکردن درباره ی آنها فراموش نمی شود. ثالثا، در حالی که آن را می نویسید، ایده هایی درباره ی سوال های دیگر نیز به یادتان می آید و بالأخره، همان طور که سوال مورد نظر را جواب می دهید، آرام تر می شوید و کنترل خود را به دست می آورید.
 
این آرامش به نوبه ی خود موجب بهتر و روشن تر فکر کردن در مورد سوال های دیگر می شود. این نوع تمرین ها در مورد حل مشکلات دیگر هم به شما کمک میکن د. جالب این جاست که پس از جواب دادن به سوال های آسان، پرسش های مشکل هم، سهل به نظرتان خواهد آمد. در صورتی که اگر با سوال های دشوار شروع کنید، نظم و ترتیب افکار شما به هم می خورد و همه ی سوال ها مشکل به نظرتان خواهد رسید و موجب نگرانی و اختلال حواس خواهد شد. احتمالا، ممکن است نگرانی و ناراحتی، شانس جواب دادن به سوال هایی را هم که به خوبی می دانید کاهش دهد یا از بین ببرد.
 
3. پاسخ طولانی ندهید.
برای گرفتن نمره ی کامل باید دقیقا به آن چه از شما پرسیده شده، جواب بدهید، نه آن چه خودتان تصور می کنید. به همین دلیل، قبل از پاسخ دادن، سوال را چند بار با دقت بخوانید و مطمئن شوید که از شما چه پرسیده شده است.
 
4. قبل از جواب دادن، فهرست کوتاهی از رئوس مطالبی را که می خواهید بنویسید، تهیه کنید.
 
5. در مهلت تعیین شده، باید جواب هایتان تا حد امکان دقیق و کامل باشد.
تمام نکات کلی مرتبط با سوال را شرح دهید و ضمنا مثال بزنید و جزئیات مربوط و اصول معتبر را بنویسید و همواره اصل موضوع را دنبال کنید.
 
6. نکات دیگر را یادداشت کنید.
در حالی که سوالی را جواب می دهید، نکاتی درباره ی دیگر سوال ها به ذهنتان خطور می کند که باید یادداشت کنید تا آنها را از یاد نبرید و در کارتان هم وقفه ایجاد نشود. این یادداشت ها ضمن آن که موجب می شود جواب ها را کامل بنویسید ناراحتی و هیجان شما را نیز کم می کند.
 
7. برای اضافه کردن مطالب تازه، جای کافی در نظر بگیرید.
 برای این کار بهتر است یک طرف کاغذ را بنویسید تا پشت آن برای توضیحات اضافی خالی باشد. با علامت گذاری می توانید آن چه را که بعدا در پاسخ به آن سوال ها به یادتان می آید در جای خود اضافه کنید.
 
8. وقت خود را تقسیم بندی کنید و مرتبا مواظب آن باشید.
پس از شروع امتحان و دریافت سوال ها، زمان لازم برای جواب دادن به هر سوال را از روی حدس در نظر بگیرید و فرصتی هم برای مرور آنها بانی بگذارید. جواب دادن ناقص به همه ی پرسش ها بهتر از بی جواب گذاشتن بعضی و دادن جواب طولانی به برخی دیگر است. بنابراین، لازم است که مواظب وقت امتحان باشید، در غیر این صورت احتمال دارد با آن که جواب ها را می دانید، وقت تمام شود و شما نتوانید به سوال ها پاسخ دهید. بدیهی است که اگر با دانستن جواب سوالی، به علت بی توجهی به زمان و تقسیم بندی آن نمره ای نگیرید ناراحت می شوید.
 
9. از لغات و اصطلاحات ویژه ی استاد و مرتبط با موضوع درس استفاده کنید.
موضوعی ممکن است برای یک فرد، اعتبار بیشتری داشته باشد تا برای دیگران، صرفا به خاطر این که به زبان متفاوتی بیان شده است. کلمات مشابه دارای یک مفهوم نیستند. بنابراین، ممکن است آنها به خوبی یکدیگر در بیان مطلب نباشند.
 
املا و گرامر غلط، خط ناخوانا، علامت گذاری نابجا، و جملات ناقص، مانع و مشکل بزرگی است در تفهیم و تفاهم که خواننده را دچار ناراحتی و سردرگمی و گاه سوء تفاهم می کند. بدتر از همه موجب می شود که او نتواند ایده و نظرات شما را دریابد. در هر امتحان، مشکل است که جواب ها را با انشاء خوبی بنویسید، ولی تا جایی که امکان دارد باید تحت شرایط موجود، سبک خوب و مناسبی به کار برید. سعی کنید نوشته هایتان دقیق، مختصر، مفید و منطقی باشد.
 
ضمنا اصول گرامری و هجی لغات و علامت گذاری صحیح را رعایت کنید. توجه به نکات مذکور، بر میزان تفاهم و درک مطلب می افزاید و کیفیت جواب های شما را بالا می برد. در صورت نیاز، می توانید از کتاب های گرامر و فرهنگ لغات استفاده کنید که برای این منظور کمک مؤثری خواهد بود، چون بعضی از آنها شامل توضیحات کافی در زمینه های مختلف است.
 
10. جواب های خود را مرور کنید.
جواب های خود را مرور کنید و برای تکمیل و توضیح بیشتر، تغییرات لازم را انجام دهید، در غیر این صورت درک آن برای خواننده مشکل خواهد بود.
 
فرض کنید هیچ چیزی درباره ی سوال ها نمی دانید. در این صورت چه می کنید؟ آیا قلم را در جیب می گذارید و از جلسه ی امتحان خارج می شوید؟ اما، شما می توانید راه های عاقلانه تری پیدا کنید که یکی از آنها سعی در نوشتن مطلبی به هر طریق ممکن است.
 
روی کاغذ پیش نویس، هر چه درباره ی سوال ها به نظرتان می رسد یادداشت کنید و بعد از این که چند نکته برای رئوس مطالب نوشتید، سپس درباره ی آن ها توضیح دهید. به این ترتیب، تدریجا بعضی قسمت ها به یادتان خواهد آمد که کمک مؤثری خواهد بود. حتی در بدترین شرایط نیز که هیچ جواب منطقی به یادتان نمی آید، شروع به نوشتن کنید و چیزهایی را هم که ارتباط خیلی کمی با موضوع دارد بنویسید و نگران تناسب و ارتباط آنها نباشید، چون وقتی شروع کردید، به تدریج مطالبی به ذهنتان خطور می کند. گرچه این توصیه ممکن است کمی ساده لوحانه باشد، ولی مؤثر است. با این روش می توان از نگرانی در آیید و اصول و حقایق را به یاد آورید.
 
11. به تمام سوال ها جواب بدهید.
 تا جایی که می توانید مجدانه بکوشید که هیچ سوالی را بدون جواب نگذارید، مگر آن که یقینا به بیهودگی و نادرستی آن مطمئن باشید. ولی امکان این که پس از مطالعه ی دروس خود، درباره ی یک یا چند سوال آن، هیچ چیز ندانید بسیار بعید است، و یک پاسخ ضعیف هم بهتر از هیچ است. این شعار را همیشه به یاد داشته باشید که می گوید: «هیچ وقت از مبارزه فرار نکنید».
 
ادامه دارد...
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.