5 راه برای کاهش استرس امتحان

اگر می خواهید در امتحانات خود موفق شوید، لازم است برای قبل از امتحان خود برنامه ریزی کنید. این امر سبب آن می شود که استرس امتحان مانع موفقیت شما نشود. با ما همراه باشید تا با 5 راه کاهش استرس های امتحان آشنا شوید.
پنجشنبه، 12 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 راه برای کاهش استرس امتحان
امتحانات، به عنوان وسیله ای برای زجر دادن طرح نشده است و شما هم نباید اجازه دهید که چنین عملی انجام گیرد.
 

1.از ترساندن خود بپرهیزید.

بعضی از محصل ها سعی می کنند خود را با سخنانی پر حرارت و تحریک آمیز درباره ی اهمیت به یاد آوردن مطالب در امتحان، تشویق و ا ترغیب کنند. در این باره، دلایل قابل توجهی وجود دارد که تشویق و میل به یاد آوردن در موقع یادگیری، موجب سهولت فراگیری می شود ولی تشویق این عمل در هنگام امتحان کاری است بیهوده و بی ثمر. به عبارت دیگر، اگر می خواهید به خودتان ثابت کنید که به خاطر آوردن موضوع، اهمیت فراوان دارد، این کار را در موقع مطالعه انجام دهید نه در هنگام امتحان، زیرا، چنین عملی تنها موجب برانگیختن ترس و زایل کردن شانس خوب امتحان دادن خواهد شد.
 

2.شب امتحان به راحتی استراحت کنید.

برای کاهش هراس از امتحان، شب قبل از آن مطالعه نکنید، مگر این که بتوانید این کار را با خیال راحت و آرامش انجام دهید. این موضوع دنباله ی بحث قبلی ما درباره ی اثرات یادگیری عجولانه در حالت اضطراب ناشی از امتحان است.
 
باید توجه داشته باشید که خستگی هم باعث نگرانی می شود. بی خوابی یا کم خوابی هر چه بیشتر شخص را ناراحت و بیمناک و مضطرب می کند، به همین دلیل بخشی از نگرانی های عمیق محصلین در آستانه ی امتحانات نهایی، ممکن است به علت کمبود خواب در آن اوان باشد. این خود گویای آن است که آیا باید شب قبل از امتحان مطالعه کنید یا نه. برنامه ی زندگی خود را طوری ترتیب دهید که به اندازه ی کافی بخوابید. به خصوص اگر شما آمادگی برای نگرانی شدید دارید، وقت خود را طوری تنظیم کنید که به حد کافی فرصت استراحت داشته باشید.
 

3.برای رسیدن به جلسه امتحان، برنامه ریزی کنید.

۱۲. وقت را طوری تنظیم کنید که سر فرصت به جلسه ی امتحان بروید. ما دوستانی را دیده ایم که در آخرین دقایق در خانه با محیط دانشگاه شتاب زده به این سوی و آن سوی می روند و ناشکیبا لوازم خود را جمع آوری می کنند و سعی دارند آخرین جزئیات کار را انجام دهند، به جلسه امتحان یا کلاس درس بدوند و با قلبی پر طپش و روحی مضطرب هنگامی که اوراق امتحانی توزیع گشته یا زنگ کلاس زده شده است وارد شوند. تازه نمی دانند که چرا برای شروع امتحان ناراحت هستند و احتیاج دارند نیم ساعتی صبر کنند تا آرام گیرند و بتوانند بیاندیشند، ولی واقعا جای هیچ تعجبی نیست، چون آنها خود را قبل از امتحان نگران و مضطرب کرده اند.
 

4.هنگام امتحان در جای معمولی و همیشگی خود در کلاس بنشینید.

همان صندلی که در سخنرانی ها و بحث های کلاس از آن استفاده میک نید بر جاهای دیگر مزایای بارزی دارد.

در آن مکان شما درباره ی مسایل مختلف اندیشیده اید، موضوع درس را جزء به جزء بررسی کرده اید، سوال هایی را با صدای بلند برای دیگران یا آهسته برای خود جواب داده اید، و تقریبا راحت بوده اید. شما در این مکان احساس آشنایی می کنید و خود را در خانه ی خویش می دانید. لذا، هنگامی که در آن صندلی بنشینید، مقداری از انگیزه های لازم، مقدماتی و آشنا برای آرامش و راحتی، خوب فکر کردن و دقیق و منظم توضیح دادن برای شما فراهم است. آن چه گفته شد، به این مفهوم نیست که تضمین می شود. شما در آن امتحان بتوانید خوب فکر کنید، همه ی آن چه را که شنیده اید، به خاطر آورید و کاملا آرام و راحت باشید، ولی بعضی امور بر وفق مراد و به نفع شما خواهد بود. در چنین حالتی، اوضاع و شرایط امتحان با موفقیت های یادگیری تفاوت بسیار اندکی خواهد داشت و علاوه بر آن دارای اشاره ها و نشانه هایی برای جواب های مورد نیاز شما خواهد بود.
 

5.بکوشید نظری واقعی و جامع تر درباره ی فواید امتحان پیدا کنید.

 اغلب، افکار ما از اثرات امتحان مشمئز شده، تا حدی که آن را فقط امری بسیار بد و زیان آور می دانیم. بله، ما امتحانات را خشن ترین راه نمره دادن و درجه بندی کار و مطالعه و احتمالا شخصیت خودمان می دانیم. وحشت زده می شویم که مبادا ضعف های ناپیدا و درونی ما ظاهر شود. چنین بیمی از امتحان، مانند هراس از دیگر موارد است. هر وقت مجبور به انجام کار تازه ای بشویم عصبانی و ناراحت خواهیم شد. آیا ما می خواهیم خودمان را فریب دهیم؟ در مواجه با دانشمند نامور و مشهوری ناگهان عصبانی و آزرده می شویم، چون نمی دانیم که آیا او فکر می کند ما ابله هستیم یا کودن یا بی اطلاع؟
 
بله، ما از اجتماعات و مهمانی ها می ترسیم، مبادا که اشتباهی مرتکب شویم، سخن سخیفی به زبان آوریم، عمل نادرستی انجام دهیم و در برابر همه مردم شرمسار و رسوا شویم. از پزشکان و دندان پزشکان دوری می جوییم، چون آنان ممکن است اشکالی در سلامت ما بیابند. از هر سوال نابهنگام و غافل گیرانه ای به خود می لرزیم. در حالی که همه ی این ترس ها بی جهت است.
 
در امتحانات، استاد دنبال نکات خیلی عمیق و خیلی جزئی نیست و علی رغم نتیجه ی امتحانات به ندرت درباره ی شما و طبیعت تان اظهار نظر و شما را متهم می کند. چون این آزمون ها، راه درجه بندی و نمره دادن به شخصیت نیست، بلکه معیاری است که تا حد امکان کار شما را می سنجد ولی، این شما هستید که می توانید آن را پیش از هر عامل دیگری، منشأ نگرانی و وحشت یا برعکس مایه ی عزت و افتخار فراوان بدانید.
 
باید یاد بگیرید که امتحان را وسیله ای برای دستیابی به هدف های زیادی مانند کمک در ارزشیابی روش مطالعه، اطمنیان از قاطعیت اطلاعات و نظریات و یافتن نقاط ضعف معلومات، کشف قسمت هایی که باید بیشتر درباره اش کار کرد و آن را بهبود بخشید، درک جاهایی که مرتکب اشتباه فاحش می شوید و نحوه ی رفع و سریع و راحت تر آن، یافتن فرصتی برای یادگیری و روبه رو شدن با شکست همچون افراد بالغ و عاقل، پایه ای برای کمک در انتخاب یک حرفه ی مناسب و مهم، محلی برای تمرین فکر کردن و حل مشکلات به تنهایی و فرصتی برای کسب مهارت های لازم یک زندگی واقعی بدانید. این ها، فواید امتحان است و مسلما همه ی شما آنها را می دانید، ولی سعی دارید کلیه ی امکانات و احتمالات را فراموش کنید.
 
امتحانات، به عنوان وسیله ای برای زجر دادن طرح نشده است و شما هم نباید اجازه دهید که چنین عملی انجام گیرد.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.