چه حدی از نگرانی در ایام امتحانات عادی است؟

برخی با فرارسیدن ایام امتحان چنان اضطرابی تمام وجودشان را در بر می گیرد که خواب و خوراک از ایشان دور می شود. آیا این اضطراب یک امر عادی است؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 12 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه حدی از نگرانی در ایام امتحانات عادی است؟
اغلب، در رویارویی با امتحانات تهدیدکننده، ناراحت می شویم و با این حال خوب امتحان می دهیم.
 

ناراحتی و نگرانی متعادل و اندک، قابل تحمل است.

بعضی روزها خیلی گرم و بعضی دیگر بسیار سرد و روزهایی سرشار از نگرانی است. درباره ی شناخت و تحمل این نگرانی ها، سخن بسیار می توان گفت، به شرطی که زیاد شدید نباشد و به یادگیری و ادامه ی کار در آن شرایط کمک کند.
 
اگر چه به شیوه های گوناگونی می توان نگرانی را تقلیل داد، ولی مطمئنا نمی توان آن را به صفر رسانید و دلیل قاطعی هم وجود ندارد که چنین باید کرد. اضطراب زیاد، مزاحم تفکر و حل مشکلات است. موفقیت در انواع مختلف امتحانات قدرت و مهارت، تست های استعداد و شایستگی در دانشکده، کلیت دادن صحیح مفاهیم و عاقلانه عمل کردن در موارد دیگر است.
 

آسیب های دیگر نگرانی افراطی

نگرانی، از جهات دیگر نیز آسیب می رساند مثلا، قدرت دید را تحت تأثیر قرار می دهد، به خصوص اگر کسی برای انجام کاری وقت کافی نداشته باشد یا احساس کند که در دام افتاده است و هیچ راه چاره ای برای کنار آمدن با موقعیت موجود را ندارد. برعکس، اضطراب اندک نمی تواند مزاحم باشد، بلکه احتمال دارد در بعضی موارد مشوق و محرک فرد و محصلی باشد که خیلی کمتر از قدرت و توانایی خود فعالیت می کند.
 
اغلب، در رویارویی با امتحانات تهدیدکننده، ناراحت می شویم و با این حال خوب امتحان می دهیم. بالاتر از آن، ناراحت و نگرانیم که چرا مضطرب شده ایم و خود را در موقعیت حادی قرار داده ایم و آن را تشدید کرده ایم. دلایل و شواهد، نشان داده است که باید از تشدید و اضطراب، جلوگیری کنیم، چون اندکی نگرانی نمی تواند هراس انگیز باشد.
 

تجزیه و تحلیل های گذشته به ناچار ناقص است.

به هر حال، با دانستن تمامی علل نگرانی و ترس، هنوز هم می توانید از راه های دیگری پیدا کنید که موجب کاهش اضطراب می شود و در نتیجه وحشت های ناگهانی و افسردگی را پایین می آورد. جالب این است که با وجود صبر و حوصله و تمرین فنون جدید، باز هم تشویش ادامه می یابد.
 
در چنین مواردی احتمال وجود مشکلات بغرنج و اساسی هست و شما می توانید با استفاده از کمک و مشاورت یک فرد مجرب، در زمینه ی شناخت شخصیت خود، آن مشکلات را حل کنید. این جاست که کمک مشاوران اجتماعی، روان شناسان بالینی و متخصصان روانی می تواند مؤثر واقع شود. چون آنها درباره ی انواع مسائلی که مردم را شاد با نگران و ناراحت می کند، مطالعه کرده اند. آنها مشکلات دشوار و بغرنج و علل آن را می فهمند و با تجربه و معلوماتی که دارند می توانند به شما کمک کنند تا ریشه ی گرفتاری های مختلف را پیدا کنید و راه های کم کردن یا از بین بردنشان را به شما نشان می دهند.
 

مشاوره و درمان های روانی

گاهی مشاوره و معالجات روانی، هیچ کمکی به بهبود وضع تحصیلی و پیشرفت فردی ندارد. اگر چه ممکن است نتایج جالب دیگری داشته باشد، ولی گاهی نیز بهبود و پیشرفت موقتی خواهد بود، گاهی هم تغییرات به حدی مهیج است که نمرات محصل خیلی بهتر می شود و به همان اندازه تصور شخصی و ایمان به خود در او تغییر می کند و شادی و آرامشش در ارتباط با دیگران افزایش می یابد. چنین تغییراتی به خصوص در مواقعی که مشاوره و درمان روانی برای افراد جویای آن انجام گیرد مؤثر واقع می شود و دست کم بعضی اوقات تغییرات دایمی به وجود آورده است.

کتاب های مختلفی که توسط روانشناسان و روان کاوان و روان پزشکان نوشته شده شامل پیشنهادهای مختصری است که می تواند به این قبیل افراد یاری دهد. به علاوه، چنین کتاب هایی درباره ی خودشناسی به شما کمک می کند. مطالعه ی کتاب های فروید، فرنگ، هورنی، لندنر، مزلو، مینگر و راجرز می تواند در این راه مددکار شما باشد.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما