ضررهای مطالعه در شب امتحان

برخی از دانش آموزان و دانشجویان، تمام مطالعه خود را در شب امتحان قرار می دهند که این نوع درس خواندن ضررهای زیادی به همراه دارد. ما برای گذران بهتر این شب، توصیه هایی برای شما داریم. با ما همراه باشید.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضررهای مطالعه در شب امتحان
مهارت های لازم برای مطالعه با تمام وجود و تمرکز حواس در آخرین ساعات مهلت باقی مانده، به علت نگرانی زیاد، مختل می شود. 
 

مطالعه در شب قبل از امتحان ضررهای زیادی دارد

اگر شما چنین کاری را می کنید باید بدانید که احتمالا بدترین وقت را برگزیده اید. حقایقی چند، این کار را ناخوش آیند می نماید:
 
الف - مطالعه در شب قبل از امتحان منجر به تمرین های فشرده و زیاد می شود که بسیار زیان آور است (رجوع شود به قسمت های ۲ تا ۴).
 
ب - در مواقع ناراحتی و عصبانیت شدید، قدرت فکر و استدلال آدمی کم می شود. همان طوری که همگی می دانیم، محصلین شب قبل از امتحان به طرزی عجیب و بیشتر از هر وقت دیگر ناراحت هستند. به همین دلیل، به خصوص در شب امتحان دانش آموز نمی تواند به خوبی همیشه فکر کند و در همین حالت اگر بخواهد مطالعه کند، نتیجه اش به طور اسفناکی نامطلوب خواهد بود. در مواقع ناراحتی، تلاش برای یادگیری فنون و مشاهده و درک حقایق، تجزیه و ترکیب تصورات و معانی جدید، فهم نتیجه ی هر عمل یا کوشش در جهت یادگیری دروس بیهوده خواهد بود. تمام این فعالیت ها، احتیاج به روحیه ای شاد و فراغت خاطر و قدرت بهره مندی از روشن بینی دارد که با شتاب زدگی و نگرانی های شب قبل از امتحان منافات دارد.
 
اگر مسائلی را باید یاد گرفت، وقتش مواقع دیگر است نه شب قبل از امتحان، چون قدرت حافظه هم براثر ناراحتی خیال کاهش می یابد. باید مطالعه برای امتحانات بزرگ را که احتیاج به زمان طولانی دارد، در فرصت مناسب انجام داد نه درست چند ساعت پیش از امتحان. به خصوص اگر در این کار آمادگی قبلی هم نباشد نتیجه فوق العاده بد خواهد شد. ناراحتی افرادی که مطالعه نکرده اند در یازده ساعت قبل از آزمون خیلی افزایش می یابد. در نتیجه هر چه کمتر در شب های قبل از شب امتحان مطالعه کرده باشند، نتیجه ی تلاش آنان در آن شب نیز کمتر خواهد بود. بدیهی است که کوشش برای فراگیری تمام مطالب در آن شرایط نامطلوب، نتیجه ی مأیوس کننده ای به بار می آورد و موجب بی اعتمادی فرد به توانایی خود می شود.
 
ج - مهارت های لازم برای مطالعه با تمام وجود و تمرکز حواس در آخرین ساعات مهلت باقی مانده، به علت نگرانی زیاد، مختل گشته و تمام لذت و شوق این کار را در شخصی از بین می برد و در نتیجه بعد از امتحان نیز، فرد را از تلاش در جهت گسترش مهارت های لازم برای مطالعه، مأیوس خواهد کرد.
 
د. بعضی از مردم به صرف دیدن کتاب ناراحت می شوند. آیا می دانید که این حالت چرا پدید می آید؟ نگرانی مداوم و زیاد یکی از علل آن است. وقتی در حال ناراحتی مطالعه کنید، تمام انگیزه های لازم برای مطالعه، به عوامل ایجاد ناراحتی مبدل خواهد شد. اگر قسمت اعظم مطالعه، قبل از امتحان یعنی موقعی که دلهره و تشویش شما زیاد است صورت پذیرد، سرانجام زمانی می رسد که صرفا با مشاهده ی کتاب ، خواه به منظور مطالعه برای امتحان یا سرگرمی، ناراحت می شوید. در این حالت حتی فکر مطالعه هم ایجاد غم و اندوه می کند و حالت افسردگی در شما به وجود می آورد.
 
ه- مطالعه در شب قبل از امتحان، سرخوردگی بدی ایجاد می کند و موجب می شود که بعدها هم در حالت فارغ از فشار یا ترس این کار را انجام ندهید و عادت می کنید که فقط برای پاداش ( اخذ نمره) مطالعه کنید نه به خاطر لذت یادگیری و کشف حقایق... تنها با مطالعه در اوقاتی که فشار و تهدید در کار نیست، می توان عادت به کتاب خواندن را در خود به وجود آورد.
 
و- خلاصه، شتاب در آخرین لحظات، برای تمام کردن مطالب، درست نیست و نمی تواند فرصتی برای با سواد شدن و کسب معلومات باشد و تنها باعث آمادگی ناچیز و ضعیفی برای امتحان می شود. این کار موجب سلب عادت مطالعه شده و سرانجام حالتی را که می تواند موجب شادی و رضایت خاطر باشد از بین می برد. این سخن نباید چنین تعبیر شود که حتما شب قبل از امتحان درس ها را مرور نکنید، بلکه اگر قبلا آنها را مطالعه کرده باشید و تحت تأثیر هیچ ناراحتی و فشاری نباشید، شب قبل از امتحان مرور درس کمک خوبی خواهد بود. مطالعه در شرایط مناسب و دوباره خوانی چنان چه توأم با فراغت خاطر باشد بسیار مفید شناخته شده است.
 
ث - از روش هایی که زیاد طول می کشد تا گرم مطالعه شوید حذر کنید. بعضی محصلین خیلی طول می کشد تا غرق مطالعه شوند و این کار تا حدی است که قسمت اعظم وقت آنها تا هنگامی که واقعا شروع به خواندن کتاب کنند بیهوده هدر می رود. البته این یک ویژگی ذاتی نیست و اگر در حال حاضر شما هم این طور هستید، دلیل بر بقای این عادت نخواهد بود. نیازی نیست که قسمتی از وقت خود را تلف کنید تا آماده ی مطالعه شوید. باید یاد بگیرید که پس از اتخاذ تصمیم، بلافاصله مشغول کتاب خواندن شوید. موارد زیر می تواند به شما در این امر کمک کند.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.