چگونه منطقی فکر کنیم؟ (بخش اول)

یکی از ابزارهای اساسی برای رسیدن به موفقیت، توانایی صحیح اندیشیدن است. صحیح فکر کردن و به عبارتی داشتن تفکر منطقی موجب جلوگیری از خطاهای ذهنی و در نتیجه عدم موفقیت خواهد شد. در این مقاله تلاش نموده ایم برخی روش های مؤثر برای رسیدن به یک تفکر منطقی را برای شما خواننده عزیز بیان کنیم.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه منطقی فکر کنیم؟ (بخش اول)

مقدمه

آیا تا کنون آرزو کرده اید بتوانید مسائل و مشکلات خود را به آسانی و به نحوی مؤثر حل کنید؟ برای رسیدن به این هدف باید تلاش کنید الگوهای تفکر خود را تغییر داده  تا بتوانید منطقی تر باندیشید. با ورزش دادن ذهن خود با تمرینات و ورزش های ذهنی می توانید افکار غیر منطقی خود را شناسایی کنید. از سویی تغییر سبک زندگی نیز در منطقی فکر کردن تأثیر بسزایی خواهد داشت. با ما همراه باشید تا برخی از روش های رسیدن به تفکر منطقی را با هم مرور کنیم.
 

1. ذهن خود را تمرین دهید

الف. حافظه خود را مهک بزنید. ذهن شما مانند تمام اعضای بدنتان با ورزش قوی تر خواهد شد. یکی از بهترین ورزش های ذهن تست نمودن حافظه است. پس از پایان روز سعی کنید حوادث و اتفاقات طول روز را با جزئیات کامل یادداشت کنید.
  • سعی کنید هر روز مقداری اطلاعات اندک را به خاطر بسپارید. مثلاً لیست خرید خود را حفظ کنید. یک شعر و یا یک پاراگراف از یک کتاب را در حافظه خود جای دهید. سپس 1 ساعت صبر کنید و ببینید چه مقدار از آن مطالب را می توانید به خاطر آورید.
  • کروکی یکی مسیر مشخص مانند، مسیر محل کار تا خانه، مسیر خانه تا مغازه و یا خانه دوستتان را بر روی کاغذ ترسیم کنید.
  • به جزئیات کوچک توجه کنید. تلاش آگاهانه برای توجه به آن چه در ظاهر بی اهمیت است یک ابزار عالی است که می تواند به شما کمک کند تا منطقی تر بیاندیشید.
  • آیا تا به حال به قدم های خود را در راه رسیدن به مدرسه، دانشگاه و یا محل کار شمرده اید؟
  • آیا هیچ گاه به دنبال اشتباهات املایی در یک متن بوده اید؟ اگر پاسختان به سؤالات بالا منفی است، بهتر است از همین امروز شروع کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید ذهنی سالم تر خواهید داشت و در طول زمان تبدیل به یک متفکر انتقادی خواهید شد.
 
ب. جدول حل کنید. تحقیقات بسیاری نشان داده اند حل جدول کلمات متقاطع، مزایای بسیاری برای ذهن انسان به همراه خواهد داشت. حل جدول موجب می شود مغزتان فراتر از ظرفیت و توانایی خود تلاش کرده و این تلاش در نهایت به رشد سلول های مغز (نورون ها) منجر خواهد شد. حل جدول در مجموع، مغز را تقویت کرده و در نتیجه قدرت تفکر منطقی را افزایش می دهد. سعی کنید یک کتاب جدول و یا یک مجله جدول برای خود تهیه نموده و هر روز حداقل یک جدول را به طور کامل حل کنید. روزنامه ها نیز معمولاً دارای یک جدول کلمات متقاطع هستند که می توانید با خرید روزانه یک روزنامه مورد علاقه، علاوه بر افزایش میزان مطالعه، هر روز یک جدول جدید نیز حل کنید.
 
ج. یک مهارت جدید بیاموزید. یادگیری یک مهارت و یا توانایی جدید، به میزان زیادی به داشتن تفکر منطقی نیاز دارد. سعی کنید فعالیت های زیر را برای تقویت مهارت های تفکر منطقی به کار ببرید:
  • نواختن یک ساز موسیقی را بیاموزید.
  • نقاشی کشیدن را یاد بگیرید.
  • سعی کنید یک زبان خارجی را فرا بگیرید.
  • آشپزی کنید و غذاهای جدید بیاموزید.
 
د. اجتماعی شوید. ارتباطات اجتماعی و دوستی ها، می توانند مغز را تقویت کرده و به درک خود و جهان پیرامون انسان، کمک فراوانی نمایند. سعی کنید به شکل منظم با دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود ارتباط و رفت و آمد داشته باشید. در رویدادهای اجتماعی مانند اجتماعات مذهبی، رفتن به استدیوم های ورزشی و ... شرکت کنید و از این فرصت ها برای آشنا شدن با افراد جدید بهره ببرید. اگر فردی خجالتی باشید، ممکن است معاشرت با افراد جدید برایتان دشوار باشد، اما باید به خاطر فایده معاشرت بر بهبود تفکر منطقی، بر خجالت خود غلبه کرده و خود را از این موهبت الهی محروم نکنید.
 
ه. برنامه روزمره خود را تغییر دهید. تغییر در برنامه تکراری زندگی به مغز کمک می کند تا تیزتر شده و از سویی موجب افزایش حافظه خواهد شد. سعی کنید مسیرتان به محل کار یا دانشگاه را تغییر دهید، غذاهای جدید بپزید و برخی اوقات برای صرف غذا به طبیعت بروید. تجربه نمودن رویدادهای جدید به مغزتان کمک می کند تا فعال بماند و همین فعال ماندن به منطقی تر فکر کردن خواهد انجامید.
 

2. تفکرات غیر منطقی خود را بشناسید.

الف. فاجعه سازی نکنید. بسیاری از افراد، خصوصاً افرادی که در موقعیت های سخت و استرس زا قرار می گیرند، تمایل دارند از وضعین خود فاجعه سازی کنند. فاجعه سازی یعنی اینکه فرد بدترین حالت ممکن را برای یک وضعیت در نظر می گیرد. سعی کنید این اشتباه راهبردی در شیوه تفکر خود را شناسایی کرده و از بروز آن اجتناب کنید.
فاجعه سازی در اشکال مختلفی خود را نشان می دهد.
  • مثلاً فرض کنید رئیستان به شما ایمیلی زده و از شما خواسته در جلسات کاری مشارکت بیشتری نمایید. اگر اهل فاجعه سازی باشید ممکن است از این ایمیل برداشت های اینچنینی کنید: ممکن است این ایمیل را خطری برای وضعیت شغلی خود حس کنید، احتمالاً فکر کنید رئیستان شما را کارمندی غیر فعال دیده و خواسته با این ایمیل به شما تذکر دهد، در نهایت فکر می کنید این ایمیل به بی کاری شما ختم شده و در نتیجه این بیکاری به رفاقت ها و ارتباطتان با اعضای خانواده آسیب جدی خواهد زد. اگر دیدید چنین افکاری به سراغتان می آید، نفس عمیقی بکشید و سعی کنید منطقی فکر کنید. در همین مثال بالا می توانید با خودتان بگویید، او به دنبال ارتقاء کیفیت شرکت و یا اداره است و از کارمندان خود می خواهد او را در این زمینه یاری کنند و حتی اگر این ایمیل به معنای انتقاد نیز باشد، در محل کار ممکن است هر فردی از رئیس خود چنین انتقاداتی دریافت کند و در واقع چنین چیزی کاملاً طبیعی است.
  • کوچک سازی در واقع نوعی فاجعه سازی است که شما موفقیت ها و توانایی های خود را نادیده می گیرید و از سویی زندگی افراد دیگر را فاقد هر نوع عیب و ایرادی می بینید. ممکن است در مورد برخی افراد فکر کنید که همه چیز تمام بوده و زندگی شان سرشار از موفقیت است و پس از مدتی دریابید که آن ها نیز دچار مشکلاتی هستند، پس سعی کنید این اشکالات و مشکلات را در ذهن خود مرور کرده و افکارتان را اصلاح کنید. حتی ممکن است این اشباه را در مورد خودتان نیز مرتکب شوید و خودتان را موفق ترین فرد روی کره زمین بپندارید، اما با یک شکست کوچک، کاملاً شکسته و ناامید شوید. پس سعی کنید منطقی فکر کرده و از افراط و تفریط در مورد توانایی ها و موفقیت های خود اجتناب نمایید.
ادامه دارد...

منبع: سایت ویکی هاو


پرسش و پاسخ مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.