چگونه باهوش تر شویم؟ (بخش اول)

همه ما دوست داریم با هوش تر از آنچه هستیم باشیم. هوش به معنای عام آن چیزی فراتر از هوش شناختی است و بر خلاف آن چه مشهور است می توان با انجام برخی تمرینات آن را ارتقاء بخشید. در این مقاله به برخی راهکارهای عملی برای افزایش هوش اشاره می کنیم.
دوشنبه، 9 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه باهوش تر شویم؟ (بخش اول)

مقدمه

آیا تا کنون احساس کرده اید بهره هوشی تان نسبت به اطرافیانتان کمتر است. آیا وقتی جواب سؤالی را نمی دانید دستپاچه می شوید؟ مواقعی برای همه ی آدم ها پیش می آید که احساس می کنند هیچ نمی دانند. البته شما نمی توانید همه چیز را بدانید، اما فارغ از اینکه چه قدر با هوش هستید، با تقویت برخی مهارت ها می توانید هوش خود را افزایش دهید.
 

1. بهبود توانایی های ذهنی

الف. تقویت حافظه. بیشتر آنچه که هوش پنداشته می شود، مربوط است به توانایی به خاطر سپردن و با خاطر آوردن اطلاعات. مشاهده نمودن و حتی توجه نمودن به اطلاعات پیرامون، برای به خاطر سپردن کافی نیست. بلکه مهم این است که بتوانید اطلاعاتی را که به ذهنتان وارد می شود را به خاطر سپرده و در هنگام نیاز به خاطر آورید. باید سعی کنید آنچه را می خواهید به خاطر بسپارید با داشته های قبلی خود مرتبط کنید. مرتبط نمودن اطلاعات جدید با اندوخته های ذهنی پیشین فرآیند به خاطر سپاری را آسان تر خواهد کرد. تکنیک های ارتباط برقرار کردن خاطرات و آموخته ها با اطلاعات جدید، برای هر شخص منحصر به فرد است. تا می توانید برای برقراری این ارتباط در به خاطر سپردن اطلاعات جدید تلاش کنید. خواهید دید که به زودی تکنیک های جدیدی را فراگرفته و سریع تر از قبل می توانید اطلاعات جدید را به حافظه خود بسپارید.
 
ب. کنجکاو باشید. چرا برخی افراد بیش از برخی دیگر می آموزند؟ داشتن حافظه قوی تنها بخشی از ماجراست. برای آموختن بیشتر علاوه بر داشتن حافظه قوی، باید کنجکاو باشید.
اگر در زندگی خود به راحتی از کنار هر چیزی عبور کرده و نداستن آنچه نسبت به آن جهل دارید،  آزارتان نمی دهد، باید در میزان کنجکاوی خود شک کرده و برای تقویت آن تلاش کنید. قطعاً یکی از اصول باهوش تر شدن، کنجکاوتر شدن است. پس برای کنجکاوتر شدن کنجکاوانه تلاش کرده و در این زمینه به کسب اطلاعات بیشتر بپردازید.
 
ج. ذهن خود را به شیوه های مختلف تمرین دهید. بیشتر ما کارهایی را که به صورت روزانه و روزمره انجام می دهیم، به بهترین نحو بلد هستیم و به خوبی از پس انجامشان بر می آییم. سعی کنید مهارت های جدیدی آموخته و یا به شیوه ای متفاوت فکر کنید تا در نتیجه باهوش تر شوید! کاری را که به خوبی بلد نیستید (مانند کار با رایانه یا یک نرم افزار خاص رایانه ای) و یا یک موضوع درسی که به اندازه کافی بر آن تسلط ندارید (مانند ریاضیات) را انتخاب نموده و مدتی بر روی آن تمرکز کنید. ممکن است در اوایل احساس کنید که در انجام آن کار به اندازه کافی با هوش نیستید، اما اگر به اندازه کافی برای آموختن مهارت های جدید وقت بگذارید، مطمئن باشید که به خوبی از پس انجام آن ها بر خواهید آمد.

د. از مدیتیشن کمک بگیرید. اگر بتوانید به صورت منظم و روزانه تمیرینات مدیتیشن را انجام دهید، اطمینان داشته باشید در مدت زمان کوتاهی، توانایی های ذهنی تان تا حد زیادی بهبود خواهند یافت. تحقیقات و پژوهش های علمی ثابت کرده اند که مدیتیشن نه تنها تمرکز فرد را تا حد زیادی افزایش می دهد بلکه باعث می شود فرد احساس نشاط کرده و از زندگی اش لذت ببرد. در دامه یک تمرین ساده ولی بسیار مؤثرِ مدیتیشن را برای شما ذکر می کنیم: 
  • در این تمرین فرد باید تنها بر روی تنفس خود تمرکز نماید. برای آموختن این شیوه مدیتیشن می توانید در اینترنت جستجو نموده و یا کتاب های مرتبط را مطالعه کنید.
 

2. هوشمندانه تر بیاموزید

الف. مؤثرتر و کارآمد تر مطالعه کنید. اگر احساس می کنید آنگونه که شایسته است به سؤالات معلم و یا استاد خود پاسخ نمی دهید، درس را خوب نمی فهمید و یا در امتحانات موفق عمل نمی کنید، احتمالاً به اندازه کافی مطالعه نمی کنید. حتی اگر به اندازه کافی مطالعه می کنید، احتمالاً روش مطالعه تان اشکال دارد. پس سعی کنید روش های صحیح و کارآمد مطالعه را به خوبی آموخته و آن ها را به کار ببندید تا باهوش تر شوید!
 
ب. چه دانشجو هستید و چه دانش آموز، سعی کنید تکالیفتان را انجام داده و درس ها را مرور کنید. معلم ها به دانش آموزان تکلیف می دهند تا مطالب برای آن ها تمرین شود و آنچه را آموخته اند، هضم نمایند. وقتی تکالیف محوله را انجام می دهید، بر روی موضوعات و مطالب ارائه شده در کلاس ها، مسلط تر خواهید شد.
البته توجه نمایید که مطالعه با انجام دادن تکالیف متفاوت است. مطالعه فرآیندی عمیق تر است که برای درک بهتر و به خاطر سپاری مطالب انجام می شود.
  • هرگز انجام تکالیف خود را به دقیقه 90 موکول نکنید و یا وسوسه نشوید که سر کلاس، آن ها را از روی دست همکلاسی خود بنویسید چرا که این نوع تکلیف نوشتن هیچ کمکی به یادگیری شما نخواهد کرد.
 
ج. زیاد مطالعه کنید. در مورد هر موضوعی که دوست دارید چه از روی کتاب چه مجله و چه در اینترنت، مطالعه کنید. خود را به فردی حریصِ به مطالعه تبدیل کنید و در معرض اطلاعات و ایده های جدید قرار بگیرید. اگر سرعت مطالعه تان کم است، مهارت های تند خوانی را بیاموزید. اگر هم جزء آن دسته از افرادی هستید که سرعت کمی در خواندن مطالب دارند و قادر به بهبود سرعت خود نیستید، این واقعیت را پذیرفته و سعی کنید به جای تند خوانی و نفهمیدن مطالب، آرام اما با تمرکز مطالعه کنید. زمان و مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که هیچ کس و هیچ چیز نتواند حواستان را پرت کند. کیفیت مطالعه را بر کمیت آن ترجیح دهید، به عبارتی مطالعه کمتر ولی با عمق بیشتر بر مطالعه بیشتر با عمق کمتر مقدم است. برای تمام کردن کتاب، مجله و یا حتی یک فصل از کتاب هدف گذاری کرده و برای خود پاداش معین کنید.

د. به کتابخانه بروید و هر کتابی که برایتان جالب است را بردارید. نکته قابل توجه این است که اصل خواندن و مطالعه کردن بسیار مهم تر از موضوعی است که برای مطالعه انتخاب می کنید. پس سعی کنید همیشه یک کتاب و مجله که به موضوع آن علاقمند هستید را در کنار خود داشته باشید تا در اوقات فراغت به خواندن آن مشغول شوید.

ادامه دارد...

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.