چگونه خلاقانه بیاندیشیم؟ (بخش دوم)

یکی از مهارت های اساسی که می تواند نقشی مهم در موفقیت انسان ایفا کند، داشتن تفکری خلاق است. تفکر خلاق موجب می شود انسان به گونه ای متفاوت اندیشیده، تصمیم بگیرد و در نهایت عمل کند. در بخش اول این مقاله به برخی راهکارهای تقویت خلاقیت پرداختیم. در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خواننده عزیز ارائه می دهیم.
دوشنبه، 20 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه خلاقانه بیاندیشیم؟ (بخش دوم)
پیاده روی کنید تا خلاق تر باشید!
چگونه خلاقانه بیاندیشیم؟ (بخش دوم)

2. روش های جدید فکر کردن را بیاموزید.

الف. هر روز به مدت چند دقیقه تمرین ذهن آگاهی (مدیتیشن) کنید. حتی چند دقیقه تمرین ذهن آگاهی در طول روز می تواند به افزایش آرامش و بهبود خودآگاهی کمک فوق العاده ای نماید[1]. در یک مکان آرام و خلوت بنشینید، ذهن خود را از همه چیز خالی کنید و سپس نفس عمیق بکشید. با تمام وجود سعی کنید در لحظه حال باشید و به هیچ چیزی در مورد گذشته و آینده فکر نکنید.
توجه داشته باشید هیچ روش صحیح و غلطی برای مدیتیشن وجود دارد.
برای آموختن روش های مختلف مدیتیشن، اپلیکیشن های زیادی ساخته شده و همچنین کتاب ها و سایت های بسیاری نیز، به آموزش مدیتیشن می پردازند که با مراجعه به هر کدام از آن ها می توانید اطلاعات زیادی در این زمینه به دست آورید.

ب. با مثبت اندیشی خلاقیت ذهنی خود را افزایش دهید. هیجانات مثبت می توانند روان را تقویت کرده، تمرکز را افزایش داده و خلاقیت فرد را بهبود بخشند. با اظهار هیجانات مثبت به شیوه ای صحیح، افزایش ارتباطات خوب و مراقبت از خود، نگرشی مثبت نسبت به همه چیز پیدا خواهید کرد. سعی کنید از مشکلات زندگی برای رشد هیجانی و یادگیری، استفاده کنید[2].

ج. برای افزایش آگاهی، خود را درگیر احساساتتان نمایید. افراد حساس معمولاً خلاق نیز هستند، زیرا معمولاً این افراد درک بالاتری نسبت به جهان پیرامون خود دارند. این افراد احتمالاً نسبت به دیگران هیجانات و احساسات عمیق تری را تجربه کرده و به جزئیات و ظرایف امور بیشتر توجه می نمایند. شما نیز می توانید بخش احساسی شخصیت خود را با تماشای یک فیلم نوستالژیک، خواندن یک رمان هیجانی و یا گوش دادن به یک موسیقی محرکِ احساسات، امتحان کنید.
 
د. برای افزایش خلاقیقت، پیاده روی در محیط بیرون از خانه را امتحان کنید. بیرون رفتن از خانه و پیاده روی، یکی از روش های عالی برای تحریک خلاقیت و خالی نمودن ذهن از دغدغه های روزمره به حساب می آید[3]. برای تأثیر بیشتر پیاده روی بهتر است هر روز حداقل 15 دقیقه و حتی بیشتر، پیاده روی کنید.
توجه داشته باشید که پیاده روی بر روی تردمیل و در خانه، به هیچ وجه تأثیر پیاده روی در محیط باز را نخواهد داشت.
 

3. عادات خود را تغییر دهید.

الف. برای داشتن ذهنی خلاق و کمک به بهتر فکر کردن، بهتر است برنامه روزمره خود را تغییر دهید. روزمرگی می تواند به دشمنی برای خلاقیت تبدیل شود زیرا انسان وقتی دچار روزمرگی شد، دیگر نیاز به فکر کردن و خلاق بودن را در درون خود احساس نخواهد کرد[4]. از سویی با تغییر در سبک زندگی وخارج شدن از روزمرگی، ذهن شما با محرک هایی جدید روبرو خواهد شد و در نتیجه با خلاقیت بیشتری خواهد اندیشید. سعی کنید با انجام برخی تغییراتِ هر چند کوچک، زندگی خود را از روزمرگی خارج کنید. می توانید پیشنهادات زیر را برای رهایی از روزمرگی امتحان کنید:
برای رفتن به محل کار و یا تحصیل، مسیرهای جدید را امتحان کنید.
دکور خانه و یا محل کار خود را مرتب تغییر دهید.
به موسیقی ها، سخنرانی ها و ایستگاه های رادیویی مختلف گوش دهید.
 
ب. محیط های جدید را امتحان کنید. محیط های جدید می توانند با ارائه صحنه ها، صداها و تجربیات جدید، حس خلاقیت را به شدت در انسان افزایش دهند. سعی کنید رستوران ها، کافی شاپ ها، مراکز خرید، پارک ها، کتابخانه ها و موزه های مختلف را امتحان کنید.

ج. برای افزایش تجربیات زندگی سعی کنید سرگرمی های مختلف را در برنامه خود بگنجانید. برای باز شدن ذهن خود تلاش کنید مطالب و مهارت های جدید را با روش های لذت بخش یاد بگیرید. سرگرمی های مفرح می توانند ماجراجویی را در شما تحریک کرده و قدرت ذهنی تان را افزایش دهند. برای یافتن کلاس های آموزشی مفرح و سرگرم کننده به مراکز آموزشی محل خود و یا دوره های آنلاین مراجعه کنید.
برخی سرگرمی های مفرح عبارتند از عکاسی، تیراندازی، نقاشی، معرق کاری، آشپزی و ...

د. سعی کنید بیشتر روزها، صبح زود از خواب بیدار شوید. اکر صبح زود از خواب بیدار شوید، قبل از شروع فعالیت های روزانه فرصت بیشتری برای تفکر خلاق خواهید داشت[5]. وقت آزاد قبل از شروع کار می تواند فرصتی عالی برای داشتن یک ذهن باز محسوب شد چرا که معمولاً در این زمان ذهن استراحت کافی نموده و از سویی مشغله ی کمتری نیز دارد.  
 
ه. با افراد خلاق معاشرت کنید. یکی دیگر از راه‌های افزایش خلاقیت، معاشرت با افراد خلاق است. وقتی با چنین کسانی معاشرت می‌کنید، عادت‌های جدید در شما شکل می‌گیرد. مثلا یاد می‌گیرید که به ابعاد تازه‌ای از موضوعات، دقت نظر نشان دهید. ضمن اینکه کمک و یاری افراد و دوستان خلاق باعث می‌شود در امور شخصی و کارتان موفق‌تر عمل کنید.
در جمع افراد خلاق از نظرات و نقدهایی بهره‌ مند می‌شوید که منجر به افزایش بهره وری می‌شوند. ضمن اینکه اندکی رقابت نیز چاشنی فعالیت ‌هایتان خواهد شد که البته بسیار مفید است. اگر مدام با افرادی معاشرت کنید که عین شما فکر می‌کنند، در تله ‌ی شباهت اسیر می‌ شوید. یعنی همه همدیگر را تأیید می‌کنند و مانع از شکل‌ گیری ایده‌ های جدید و خلاقانه می‌شوند. پس لازم است با افراد جدید و خلاق ملاقات داشته باشید تا ذهن قوی‌تر و ورزیده‌تری پیدا کنید.
 سید مصطفی سید آقامیری

پی نوشت:


[1] David Gelles, How to Meditate, (December, 2014), site:  nytimes
[2] Scott Barry Kaufman, Carolyn Gregoire ) Jan, 2016(, site: Ten Habits of Highly Creative People, site: greatergood.
[3] MAY WONG, Stanford study finds walking improves creativity, (April, 2014), site: Stanford
[4] Nadia Goodman, How to Train Your Creative Mind, (July, 2012), site: entrepreneur
[5] Oliver Burkeman, Rise and shine: the daily routines of history's most creative minds, (Oct, 2013), site: theguardian

بیشتر بخوانید:
تاثیر مدیریت دانش نهفته در خلاقیت و نوآوری
روش های آموختنی برای افزایش خلاقیت
روش «6 کلاه» راهی برای افزایش مهارت خلاقیت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.