چگونه باهوش تر شویم؟ (بخش دوم)

یکی از عوامل موفقیت داشتن هوش بالاست. بسیاری از ما از بهره هوشی خود آنگونه که باید و شاید راضی نیستیم اما فکر می کنیم کاری هم از دستمان بر نمی آید. اما خوشبختانه راه هایی برای افزایش بهره هوشی وجود دارد که در بخش اول این مقاله به برخی از آن ها اشاره کردیم. در این بخش نیز به نکات دیگری می پردازیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه باهوش تر شویم؟ (بخش دوم)
ه. اهل تحقیق و پژوهش باشید. کنجکاوی بدون ابتکار عمل مانند ماشینی است که بنزین ندارد و نمی تواند حرکت کند. وقتی در حال خواندن و مطالعه هستید اگر به لغتی برخورد کردید که معنای آن را نمی دانید، به راحتی از کنارش رد نشده و با مراجعه به اینترنت معنایش را پیدا کنید. اگر به ذهنتان آمد که هواپیما چگونه پرواز می کند، حتماً در مورد آن مطالعه کنید. اگر اسم ناو به گوشتان خورد اما احساس کردید اطلاعات کافی از آن ندارید، با مراجعه به اینترنت و یا کتاب های مرتبط سعی کنید در این زمینه به کسب اطلاعات بپردازید. امروزه با وجود دنیای آنلاین، به دست آوردن اطلاعات در هر موضوعی ممکن است، پس از این فرصت طلایی استفاده کرده و هر چه می توانید اطلاعات کسب کنید.
 
و. چگونه جستجو کردن را بیاموزید. اگر چگونگی استفاده از منابع، از جستجو در موتور های جستجو گرفته تا استفاده از یک دایرة المعارف را بدانید، می توانید به سرعت و به آسانی به هر گونه اطلاعاتی که می خواهید دست یابید. مهارت های مؤثر و کارآمد جستجو می توانمد کنجکاوی شما را به بهترین نحو ارضاء کند، زیرا با این مهارت، دستیابی شما به اطلاعات، بسیار بهتر و سریع تر خواهد شد. اگر احساس می کنید آنگونه که شایسته است نمی توانید در منابع جستجو کنید و به عبارتی مهارت های لازم در این زمینه را ندارید به یک کلاس و یا کارگاه آموزش جستجو بروید و یا از یک استاد و یا دوستی که مهارت های جستجو را دارد بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. البته با جستجو در اینترنت نیز می توانید برخی مهارت های لازم جستجو را کسب کنید.
 

3. برای افزایش هوش خود با دیگران مرتبط شوید.

الف. کمک بخواهید. اینکه بخواهید همه کارهایتان را خودتان انجام دهید، خیلی خوب است، اما برخی اوقات حتی اگر تمام تلاش خودتان را نیز بکنید، وقت کافی و یا مهارت لازم برای انجام تمام کارها را نخواهید داشت. با اینحال هرگز ناامید نشوید و از شخصی که در آن کار وارد است بخواهید که به شما کمک کند. وقتی از کسی می خواهید که برایتان توضیح دهد و یا کار مد نظر را در مقابل شما انجام دهد، سعی کنید به دقت توجه کنید تا دفعه بعد بدون پرسیدن سؤال و یا درخواست کمک بتوانید آن کار را خودتان انجام دهید.
  • بیشتر مردم دوست دارند در مورد آنچه می دانند و مهارتی که بلدند، در معرض سؤال و یا کمک قرار بگیرند. در حقیقت شما با پرسیدن سؤال برای دانش و مهارت طرف مقابل ارزش قائل می شوید و به او فرصت می دهید تا اطلاعات و دانش خود را با کمال میل به شما منتقل کند. اگر دیدید کسی در عکس العمل به سؤالات شما برخورد بدی از خود نشان داد، احتمالاً این برخورد او بدین معناست که در مورد دانش و مهارت خود اعتماد به نفس کافی ندارد و با پرسش شما از لحاظ روانی تحت فشار قرار می گیرد و یا اینکه وقت کافی برای پاسخ ندارند. در هر دو مورد عکس العمل بد او به سؤال شما مربوط نیست بلکه در حقیقت مشکل از طرف مقابل است. در این مواقع باز هم ناامید نشوید و به سراغ شخصی دیگر بروید.

ب. به دیگران آموزش دهید. وقتی می خواهید چیزی را به کسی آموزش دهید، باید پیش از آن خودتان مطلب مورد نظر را به خوبی بیاموزید. وقتی دانش و یا مهارتی را برای دیگری توصیح می دهید، خودتان نیز بهتر یاد می گیرید و از سویی سؤالاتی که در هنگام آموزش از شما پرسیده می شود، به شما کمک می کند تا عمق دانشتان در موضوع مد نظر افزایش یابد. وقتی در کلاس درس از شما سؤالی پرسیده شد و شما پاسخ آن را نمی دانستید، اصلاً خجالت نکشید و بدون معطلی بگویید "من نیز مثل شما پاسخ این پرسش را نمی دانم، بیایید با کمک هم به جواب سؤال دست پیدا کنیم." چنین برخوردی نشان دهنده پختگی شما خواهد بود و همین پخته عمل کردن هوش هیجانی شما را افزایش خواهد داد. همچنین تدریس موجب بهتر شدن صحبت کردن شما خواهد شد. پس این فرصت را از دست ندهید.
خودتان برای به اشتراک گذاری دانشتان با دیگران، پیشقدم شوید. اشتراک گذاری دانش و مهارت موجب می شود همه ما دنیای بهتری را تجربه کنیم. پس هیچ گاه در انتقال دانش، تجربه و مهارت به دیگران خساست به خرج ندهید و مطمئن باشید شما بیش از دانش آموزان خود از این انتقال بهرمند خواهید شد.
 

4. با روش های مفرح هوش خود را افزایش دهید.

الف. هر روز یک کلمه جدید بیاموزید. فرهنگ لغت را باز کنید و کلمه ای را که پیش از این بلد نبودید را انتخاب کرده و سعی کنید آن را به خاطر بسپارید. کلمه ی جدید را در یک دفتر یادداشت کرده و پس از چند روز دوباره آن را مرور کنید تا برای شما به صورت ملکه در آمده و هرگز از یادتان نرود. همچنین برای به خاطر سپاری کلمات روش هایی همچون استفاده از جعبه لایتنر نیز وجود دارد که فرآیند حفظ کردن را تسهیل می کنند.
 
ب. دور و بر افراد با هوش بپلکید. وقتی با افراد باهوشی که در حیطه کاری خود ماهر هستند، رفت و آمد کنید، مطمئن باشید هوش و ذکاوتشان بر روی شما نیز اثر گذاشته و شما نیز رفته رفته باهوش تر خواهید شد. پس در انتخاب دوستان خود بیشتر دقت کنید تا باهوش تر شوید!

ج.اخبار را دنبال کنید. اطلاع از حوادث و رویدادهای حال حاضر موجب می شود جهان پیرامون خود را بهتر بشناسید. خواندن اخبار در حقیقت نوعی مطالعه نیز محسوب می شود که در ارتقاء سطح هوشی شما تأثیری کارآمد خواهد داشت.
 
د. مهارت نوشتن را در خود تقویت کنید. نوشتن به شما این امکان را می دهد که از دانش خود تولید خلاقیت کنید. چه خاطره بنویسید چه داستان کوتاه و چه رمان، با نوشتن می توانید این مهارت را در خود ارتقاء بخشیده و تقویت کنید. نوشتن در حقیقت یکی از ورزش های مفید برای مغز محسوب می شود. حتی می توانید هیجانات خود را در قالب کلمات بر روی کاغذ آورده و سپس آن ها را دور بریزید.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.