تکنیک هایی برای تقویت هوش

شما می‌توانید با توجه‌کافی به تغذیه و به کار گرفتنِ مغزتان، شاهد تقویت ذهن خود باشید. در واقع تغذیه، تحریک کردن و به کار گرفتن مغز، تا حد زیادی به هم وابسته هستند. ذهن ما قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای دارد و البته با تقویت آن می‌توانیم از این قابلیت‌ها بیشتر استفاده کنیم. در این مقاله به ۴ نکته‌ی کلیدی برای تقویت ذهن و شکوفایی پتانسیل‌های ذهنی خود می‌پردازیم.
پنجشنبه، 14 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکنیک هایی برای تقویت هوش

بر خلاف تصور رایج، افراد باهوش یا کمهوش به دنیا نمیآیند. مانند هر توانایی دیگری، هوش را نیز میتوان تقویت کرد.

شما میتوانید با توجهکافی به تغذیه و به کار گرفتنِ مغزتان، شاهد تقویت ذهن خود باشید. در واقع تغذیه، تحریک کردن و به کار گرفتن مغز، تا حد زیادی به هم وابسته هستند. ذهن ما قابلیتهای خارقالعادهای دارد و البته با تقویت آن میتوانیم از این قابلیتها بیشتر استفاده کنیم. در این مقاله به ۴ نکتهی کلیدی برای تقویت ذهن و شکوفایی پتانسیلهای ذهنی خود میپردازیم.

تعدادکلمات: 1030/تخمین زمان مطالعه:5دقیقه

تکنیک های تقویت هوش
 

چه کارهایی موجب تقویت ذهن میشوند؟

 مغز انسان از هر رایانهای که بشر تاکنون ساخته، پیچیدهتر است. برای دستیابی به موفقیتهایی که آرزوی آنها را دارید، به حداکثر رساندن تواناییهای ذهن ضروری است؛ زیرا این مغز است که شخصیت شما را کنترل میکند. مغز مرکز فرماندهی است، در تمام کارهایی که انجام میدهید دخالت دارد و آنها را کنترل میکند. این مغز است که تعیین میکند شما چگونه فکر، احساس و عمل میکنید. در واقع وقتی مغز شما بهترین عملکرد را دارد، شما نیز میتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید؛ زیرا همانطور که گفتیم این ذهن است که همه چیز را کنترل میکند.
عواملی از جمله:
  • ژنتیک؛
  • گفتوگوی درونی؛
  • تجربیات زندگی؛
  • استرس؛
  • مطالعه
عملکرد مغز و حداکثر رشد آن را تعیین میکنند. درست است که این عوامل بر ذهن تأثیر میگذارند، ولی تعیین نمیکنند که شما تا چه سطحی پیشرفت خواهید کرد یا چه چیزهایی را خواهید آموخت. به بیان دیگر، شما از این قابلیت باورنکردنی برخوردار هستید که هر اندازه آرزو دارید، پیشرفت کنید.
پس با وجود چنین ابزار فوقالعادهای که در اختیار ما قرار گرفته است، چه چیزی بسیاری از مردم را از دستیابی به موفقیتهایی که این ابزار برای آنها امکانپذیر کرده، بازداشته است؟ موانع سادهای وجود دارد که اگر به آنها میدان بدهید، قدرت یادگیری شما را کاهش میدهند. ولی شما توانایی غلبه بر این موانع را دارید و کلید گذشتن از این موانع، عمل کردن به موارد زیر است:
  

 ۱. باورهای خود را تغییر بدهید 

افراد زیادی وجود دارند که باور ندارند میتوانند یاد بگیرند، بر دانشی مسلط شوند یا به افرادی «باهوش» تبدیل شوند. اگر به چیزی باور نداشته باشیم، هرگز به آن دست نخواهیم یافت. پس باورهای خود را تغییر دهید، زیرا این شما هستید که میتوانید باورهایتان را عوض کنید و با انجام این کار، دنیای جدیدی پیش رویتان قرار خواهد گرفت. پس ذهن خود را با افکاری پر کنید که باورهایتان را تغییر میدهند. حقیقت این است که شما ذهن شگفتانگیزی دارید که ظرفیت آن برای یادگیری، فراتر از چیزی است که تصورش را میکنید. اگر به این حقیقت باور داشته باشید، میتوانید در جهت تقویت ذهن و شکوفایی پتانسیلهای ذهنتان گام بردارید.
حتما بخوانید: استراتژی برای رسیدن به خود باوری

 ۲. به دنبال کسب دانش صحیح باشید 

 بعضیاز افراد به دنبال کسب دانش نمیروند یا به آن دسترسی ندارند. دانش از تجربیات، کتابها، دیگران و سایر منابع به دست میآید؛ ما باید به این نوع از دانش دست یابیم. پس به دنبال دانش صحیح (right knowledge) باشید. برای مثال، اگر از واژهها به درستی استفاده نشود، آنها بیمعنی خواهند بود. گاهی میشنوم که کودکان میگویند: «این مطلب را در کتابی خواندم.» ولی آیا آن مطلب حقیقت دارد؟ فقط به این دلیل که شخصی آن را گفته یا نوشته است نمیتوانیم اطمینان داشته باشیم که حقیقت دارد. هر یادگیرنده باید به دنبال دانش صحیح باشد، نه فقط اطلاعات یا نظرات. شما باید به دنبال اطلاعات و دانش باشید و سپس، آن را آزمایش کنید و خوب به آن فکر کنید تا متوجه شوید که آیا درست است؟ آیا میتواند در زندگی شما کاربرد درستی داشته باشد؟ آیا میتواند زندگیتان را بهتر کند؟ آیا به شما کمک میکند تا به موفقیت دست یابید؟ شما باید آنچه را که یاد میگیرید ارزیابی کنید و بسنجید تا به دانش صحیح دست یابید. فقط در این صورت میتوانید در جهت تقویت ذهن و شکوفایی پتانسیلهای ذهنتان گام بردارید.
 

 ۳. برای یادگیری شوروشوق داشته باشید 

بعضیها تمایلی برای یادگیری ندارند؛ گاهی به این دلیل که تنبلی میکنند و گاهی به این دلیل که از اثرات مثبت یادگیری بر زندگی خود، آگاهی ندارند. در واقع آنها در درون خود، هیچ شوروشوقی ندارند که آنها را تشویق به یادگیری کند. در حالیکه هر فرد باید برای یادگیری شوروشوق داشته باشد. رسیدن به این شوروشوق، به کمی تلاش نیاز دارد و تنها راه موجود، شروع به یادگیری چیزهایی است که بلافاصله، تأثیر مثبتی بر زندگی شما میگذارند. مثلا وقتی مفهوم مالی جدیدی را یاد میگیرید که به شما کمک میکند تا درآمد خود را افزایش دهید یا بدهیهای خود را پرداخت کنید، این یادگیری موجب افزایش شوروشوق در شما میشود. یا وقتی روشی برای تعامل درست با خانواده را یاد میگیرید که موجب بهتر شدن روابط شما میشود، این تأثیر مثبت انگیزهی یادگیری را در شما افزایش میدهد. وقتی برای یادگیری شوروشوق داشته باشید، میتوانید در جهت تقویت ذهن و شکوفایی پتانسیلهای ذهنتان گام بردارید.
 

۴. هیچگاه یادگیری را متوقف نکنید

به دست آوردن دانش کار سختی است و تسلط یافتن بر آن، زمان زیادی میطلبد. این کار به نظم و ترتیبی همیشگی نیاز دارد. بنابراین شما باید از طریق مطالعهی زیاد، خود را منضبط و منظم کنید و بدانید که یادگیری نیازمند تلاش فراوان است. هرگاه ماژولهایی ساخته شود که با وصل کردن آنها به مغزتان بتوانید به سرعت به دانش مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید، میتوانید دست از تلاش و یادگیری بردارید. اما تا آن موقع باید فقط بر خودتان تکیه کنید و به سختی تلاش کنید زیرا فرآیند یادگیری، طولانی و زمانبر است. البته تا حدی میتوانیم سرعت آن را افزایش دهیم ولی باز هم باید فرآیندی شامل خواندن، گوش دادن، بررسی کردن، تکرار کردن، به کار بردن دانش، تجربه کردن نتایج، دوباره سازماندهی کردن و غیره را بگذرانیم. به زبان ساده، یادگیری به زمان نیاز دارد. وقتی خود را منضبط میکنید، به آهستگی ولی با اطمینان، دانش کسب میکنید و یاد میگیرید و با این کار در جهت تقویت ذهن خود و شکوفایی پتانسیلهای ذهنتان گام برمیدارید.

 

کلام آخر

یادگیری در هر سنی امکانپذیر است و هرگز برای یادگیری زود یا دیر نیست. زیرا ذهن شما برای یادگیری خلق شده است و ظرفیت زیادی برای آموختن دارد. پس بیایید همین هفته اراده کنید و در جهت تقویت ذهن و شکوفایی پتانسیلهای ذهنتان گام بردارید.
 
در این زمینه حتما بخوانید:
* ماهیت هوش و ارزیابی آن
* رشد هوش در کودکان

 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.