ردپای خداوند در زندگی(قسمت دوم)

به طور کلی، آن‌چه برای مسلمانان در درجه اول باید اهمیت داشته باشد، برآورده شدن خواسته نیست بلکه ارتباط با خدا و بهبود رابطه با او، تزکیه روح و کسب آرامش بزرگ‌ترین خواسته‌های هر انسانی می‌تواند باشد.
چهارشنبه، 4 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ردپای خداوند در زندگی(قسمت دوم)

لازمه یک زندگی آرام،ارتباط معنوی با خالق آرامش است.

 
به طور کلی، آن‌چه برای مسلمانان در درجه اول باید اهمیت داشته باشد، برآورده شدن خواسته نیست بلکه ارتباط با خدا و بهبود رابطه با او، تزکیه روح و کسب آرامش بزرگ‌ترین خواسته‌های هر انسانی می‌تواند باشد.

تعداد کلمات: 1330/تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه
 
ردپای خداوند در زندگی(قسمت دوم)
 

شرایط استجابت دعا

از موانع بسیار جدی و اساسی مستجاب نشدن دعا، گناهان مختلف می‌باشد.
امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای کمیل می‌فرمایند:
خدایا گناهانی را ببخش که موجب عدم استجابت دعاها می‌شود.
خداوند برخی زمان‌ها را برای نیایش بر برخی دیگر ترجیح داده است. مانند شب قدر، ماه رمضان و روز عرفه که در این ایام، دعا به استجابت نزدیک‌تر است.
علاوه بر زمان‌ها، برخی مکان‌ها هم بیشتر مورد توجه خداوند است: مکه مکرمه، مسجدالاقصی، مسجدالنبی، مسجد کوفه، حرم امام حسین علیه السلام و به طور کلی مجاور قبور ائمه، رو به قبله بودن، زیر آسمان و حضور در مسجد.

برای کسب روحیه بهتر، مطلوب است که قبل از بیان حاجت، کارهایی را انجام دهیم: اعتراف به گناهان، توبه و انابه، حضور قلب داشتن، حالت حزن و گریه به خود گرفتن، تضرع و فروتنی نسبت به پروردگار، سر به سجده گذاشتن، بلند کردن دست‌ها و با صلوات شروع و تمام کردن دعا.
برخی کارها استجابت دعا را زودتر محقق می‌کنند: صدقه دادن، احسان و نیکی خصوصاً به پدر و مادر و خصوصاً به مادر، دادن حقوق معوقه مردم، پاک‌سازی دل از حسد و کینه، معرف غذای حلال، غسل کردن و وضو گرفتن، انگشتر به دست کردن و استعمال بوی خوش.
برخی از افراد دعای‌شان زودتر مستجاب می‌شود: پدر و مادر در حق فرزند، فرزند در حق پدر و مادر، مؤمن در غیاب برادر مؤمنش، زائر خانه خدا، فرد روزه‌دار، بیمار در حق عیادت‌کننده، سائل و مستمند در حق عطاکننده و بخشنده. در مقابل برخی افراد کم‌تر توفیق دعا پیدا می‌کنند: عاق والدین شده، ترک‌کننده صله رحم، شخصی که بدون تلاش روزی می‌طلبد، اسراف‌کار، حرام‌خوار، ریاکار، آدم بدگمان به خدا.
 

بالاترین لذت یک مسلمان

به طور کلی، آن‌چه برای مسلمانان در درجه اول باید اهمیت داشته باشد، برآورده شدن خواسته نیست بلکه ارتباط با خدا و بهبود رابطه با او، تزکیه روح و کسب آرامش بزرگ‌ترین خواسته‌های هر انسانی می‌تواند باشد. در آن صورت تحقق خواسته مادی در مقابل رشد معنوی رنگ می‌بازد و فرد به آرامشی دست می‌یابد که با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست.
همه ما به عنوان زن مسلمان باید تلاش‌مان این باشد که رابطه‌مان با خدا به عالی‌ترین شکل ممکن باشد و زندگی‌مان بر مدار محور وجود «او» بچرخد.
 

تمرین کنیم:

1 ـ نمازهایمان را اول وقت به جا آوریم. خداوند می‌فرماید:
نماز را در اول و آخر روز به پادار و نیز در ساعت تاریکی شب، همانا کارهای نیک، گناهان را از بین می‌برد و این یادآوری برای ذاکران است. (هود، 114)
2 ـ هر وظیفه‌ای را که به عهده‌مان است به خوبی انجام دهیم و هدفمان صرفاً رضای خدا باشد. خصوصاً در انجام همسرداری و امور مربوط به بچه‌ها کوتاهی نکنیم و بر محور رضایت خداوند به این امور بپردازیم.
پیامبر خدا در مقام زنی که خوب شوهرداری می‌کرد، فرمودند:
خداوند در زمین کارگزاران و عاملانی دارد، این زن یکی از آن عاملان است و او نصف پاداش شهید را دارد. (وسائل الشیعه، ج 14، ص 17)
3 ـ هرگاه در زندگی دچار مشکل می‌شویم و گرهی بر کارمان می‌افتد، به جای شکوه و شکایت به درگاه خدا استغفار کنیم و بخواهیم تا گناهان ما را ببخشد. بزرگان ما تأکید کرده‌اند که استغفار و توبه از گناهان گذشته، مسیر زندگی را هموارتر می‌کند.
4 ـ از فرصت جوانی، سلامت و نیروی بدنی‌مان استفاده کنیم و این انرژی را در راه مناجات با خدا و خدمت به خلق خدا استفاده کنیم.
5 ـ از تجملات دوری کنیم و تا می‌توانیم ساده‌زیستی را رویه زندگی خود قرار دهیم. به زندگی دیگران چشم ندوزیم تا آرامش زندگی‌مان از دست نرود. پیامبر می‌فرمایند:
انسان شیرینی ایمان را نمی‌چشد تا این که اهمیت ندهد دنیا به کام کیست (کافی، ج 2، ص 128).
6 ـ کتاب‌های مفید بخوانیم و برای کسب معارف برنامه‌ریزی کنیم.
7 ـ سعی کنیم خوش اخلاق باشیم. به خصوص با اعضای خانواده و به ویژه با فرزندان. پیامبر می‌فرمایند: خوش رفتاری با هر چیزی همراه شود، آن را می‌آراید و زیبا نشان می‌دهد و از هر چیزی گرفته شود آن را زشت و معیوب نشان می‌دهد. (بحار، ج 75، ص 60)
8 ـ سعی کنیم بیهوده از منزل خارج نشویم. خیابان‌گردی بی‌دلیل در کوچه و بازار علاوه بر خستگی جسمی و اتلاف زمان، روحیه ما را دچار آسیب می‌کند.
9 ـ روزانه ساعتی یا حتی دقایقی را به قرائت قرآن اختصاص می‌دهیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند:
[روز قیامت] به کسی که همراه و مأنوس با قرآن بوده، گفته می‌شود قرآن بخوان و بالا برو، همان گونه که در دنیا به ترتیل قرائت می‌کردی اکنون قرآن را تلاوت کن زیرا جایگاه تو آخرین آیه‌ای است که می‌خوانی. (کنز العمال، ج 1، ص 52)
همچنین می‌فرماید:
قاری قرآن یک دعای پذیرفته شده دارد. اگر بخواهد در دنیا برایش اجابت می‌شود و اگر بخواهد پاداش آن را در قیامت دریافت می‌کند. (جامع الصغیر، ج 1، ص 368)
10 ـ هر کاری را با نیتی خوب و خدایی انجام دهیم. مثلاً پیشنهاد شده ثواب دو سال شیر دادن به فرزندمان را هدیه کنیم به مادر شهید شش ماهه کربلا حضرت علی اصغر یا ثواب انجام دادن کارهای خانه را هدیه کنیم به حضرت زهرا سلام الله علیها.
به طور کلی داشتن نیت خوب به کارهای معمولی زندگی هم جهتی الهی و متعالی می‌دهد. پیامبر می‌فرمایند: هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را از جایی بردارد و به جای دیگر گذارد و حقوقش اصلاح و درستکاری باشد، خداوند به او نظر می‌کند و هر که را که خدا نظر نماید، عذابش نمی‌کند. (وسائل الشیعه، ج 14، ص 124)
 
ردپای خداوند در زندگی(قسمت دوم)
 

دعاهای دروغین

بعضی از آدم‌ها زمانی که دچار مشکل پیچیده‌ای می‌شوند و هیچ راه‌حلی برای آن پیدا نمی‌کنند، به دنبال شیوه‌ای غیر عادی می‌روند و برای حل مشکل‌شان مبالغ هنگفتی خرج می‌کنند تا چاره کارشان توسط رمالان و دعانویسان حل شود! و البته روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها به وفور اخباری درباره کذب بودن این افراد و شیوه‌های کلاه‌برداری‌شان منتشر می‌کنند و هر از چند گاهی آدم‌هایی خلاف کار با ثروت‌های میلیونی و تخلفات گسترده جنسی و غیر جنسی دستگیر می‌شوند. اما با همه این‌ها مراجعه به رمال و دعانویس و شکستن طلسم هنوز یکی از شیوه‌های حل مشکل است که متأسفانه زنان بیش از مردان به آن اعتقاد دارند و به جای توکل به خداوند و توسل به ائمه معصومین چاره کارشان را در مراجعه به این افراد می‌بینند.
 

نگاه اسلام به سحر و جادو

در شرع مقدس اسلام «سِحر» به طور کلی حرام دانسته شده و به مسلمانان توصیه شده است که به دنبال یادگیری سحر، چه به مقدار کم چه زیاد، نروند و به دیگران نیز آموزش ندهند. در دستورات اسلام سحر به هر نوع طلسم، وِرد، نوشته یا عملی می‌گویند که باعث تغییر دادن شیء یا موضوعی بشود. علاوه بر این به کارگیری ملائکه و حاضر کردن شیاطین هم از موارد سحر به شمار می‌رود. جالب اینجاست که امام صادق علیه السلام سخن‌چینی را از بزرگ‌ترین سحرها می‌دانند زیرا به وسیله سخن‌چینی بین دوستان تفرقه می‌افتد و بین افرادی که رابطه آن‌ها صاف و پاک است، دشمنی به وجود می‌آید. (احتجاج، ج 2، ص 81)
در روایات نقل شده که زنی، کاری کرد تا همسرش به وسیله سحر با او خوش‌رفتار شود و پیامبر به آن زن فرمود: وای بر تو! دریاها و خاک را تیره کردی و ملائکه آسمان‌ها و زمین تو را لعنت کردند. سپس آن زن روز را روزه گرفت و شب را بیدار ماند و سر خود را تراشید و لباس خشن پوشید تا به وسیله این کارها بخشیده شود. اما پیامبر فرمود: این کارها از او قبول نمی‌شود. (الفقیه، ج 3، ص 445)
با این احوال، بهتر است که برای حل مشکلات قبل از هر چیز به خداوند و امامان معصوم توسل کنیم و سپس با مشورت و چاره‌جویی از انسان‌های آگاه، به استقبال حل مشکل برویم و سحر ساحران، دعای رمالان و جادوی جادوگران را برای خودشان نگه داریم.
پایان.
 
در این زمینه حتما بخوانید:
دعا و نقش آن در زندگی انسانها
جاذبه‌ی معنوی برای دعا کردن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما