حقوق جوانان از نگاه اسلام

همانطور که والدین حقوقی را برگردن فرزندان دارند، ایشان نیز بر گردن پدر و مادر و نیز جامعه حقوقی دارند که در صورت برآورده شدن آن، موجب عزتمندی و رشد شخصیت ایشان می شود. در گزاره های دینی به این حقوق اشاره های بسیاری شده است. در این نوشتار به برخی از این حقوق اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
حقوق جوانان از نگاه اسلام
توجه به حقوق جوانان، به گونه ای بر عزتمندی ایشان تاثیر مستقیم دارد.
 
چکیده: همانطور که والدین حقوقی را برگردن فرزندان دارند، ایشان نیز بر گردن پدر و مادر و نیز جامعه حقوقی دارند که در صورت برآورده شدن آن، موجب عزتمندی و رشد شخصیت ایشان می شود. در گزاره های دینی به این حقوق اشاره های بسیاری شده است. در این نوشتار به برخی از این حقوق اشاره خواهیم کرد.

تعداد کلمات 558 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 

 حقوق جوانان از نگاه اسلام

مقدمه

در واقع، وظایف و مسئولیت‏ هاى جوانان براى بهره‏گیرى لازم از بهار جوانى است؛ امّا باید توجّه داشت که جوان، به تنهایى و جدا از خانواده و جامعه، قادر به انجام دادن این وظایف نیست. او در صورتى مى ‏تواند از عهده این مسئولیت‏ ها برآید که زمینه لازم براى پرورش جسم و جان او در خانواده و در جامعه، فراهم باشد. مسئولیت‏ هاى خانواده و جامعه در برابر جوان عبارتند از:
 
  1. حقوق خانوادگى‏

از نگاه احادیث اسلامى، به همان میزان که پدر و مادر بر جوان حق دارند، جوان نیز بر پدر و مادر خود، حق دارد و تجاوز به حقوق او مذموم و محکوم است، چنان‏که پیامبر خدا مى ‏فرماید:
 « یَلزَمُ الوالِدَینِ مِنَ العُقوقِ لِوَلَدِهِما مایَلزَمُ الوَلَدَ لَهُما مِن عُقوقِهِما. بر عهده پدر و مادر نسبت به فرزند، حقوقى است، مانند حقوقى که نسبت به پدر و مادر بر عهده فرزند است.»[1]
ساده ‏ترین حقّ جوان بر خانواده، احترام گذاشتن به شخصیت اوست. به تعبیر پیامبر خدا، فرزند در هفت‏سال سوم زندگى (یعنى از پانزده سالگى تا 21 سالگى) وزیر خانواده است، [2]
و این بدان معناست که استقلال شخصیت کودک، از این دوران آغاز مى‏شود. او از پانزده سالگى، یک شخصیت کاملًا مستقل دارد و از این پس، پدر، رهبر و راهنماى فرزند است، نه حاکم و فرمانده بى‏چون و چرا! و فرزند، دستْ‏یار و مشاور پدر است، نه مطیع مطلق و برده او!
علاوه بر این، خانواده باید تا آن جا که مى‏تواند، زمینه رشد و شکوفایى جوان را در همه ابعاد مادّى و معنوى فراهم کند. گفتنى است که در میان همه حقوق جوان بر خانواده، در احادیث اسلامى، چند حق مورد تأکید قرار گرفته است. این حقوق، عبارت‏اند از:

  • فراهم کردن مقدّمات ازدواج
  • برقرارى عدالت میان فرزندان
  • دعا براى آنان
  • و در صورتى که جوان مرتکب خطا شد، اجتناب از نفرین کردن بر او، و همچنین افراط در سرزنش و توبیخ او.
 
  1. حقوق اجتماعى‏

در نظام برخاسته از اراده مردم مسلمان (و به تعبیر دیگر: نظام مردم‏سالارى دینى)، حقوق اجتماعى جوانان، بسیار فراتر از حقوق خانوادگى آنهاست؛ زیرا نظام اسلامى فلسفه‏ اى جز رشد و شکوفایى انسان ندارد و بهترین فرصت براى شکوفایى استعدادهاى انسان، دوران جوانى است. بنا بر این، برنامه‏ریزى براى حلّ مشکلات جوانان و تأمین نیازهاى آنان (از قبیل: فراهم کردن زمینه تحصیل، مطالعه آزاد، اشتغال مفید و سازنده، ازدواج، ورزش، تفریح، ابهام ‏زدایى فرهنگى، اعتقادى و سیاسى و ...) باید در صدر همه برنامه‏ هاى اساسى دولت اسلامى باشد.
در واقع، مدیریت سیاسى و فرهنگى جامعه، حقّ جوانان است، البته مشروط به‏ این که درست تربیت شوند و مسئولیت تربیت آنها با رهبران سیاسى و فرهنگى جوامع اسلامى است. رهبران جهان اسلام باید از پیامبر خدا، سرمشق بگیرند و جوانان را براى رسیدن به این حق که حق جامعه اسلامى نیز هست تربیت کنند.
 
منبع : کتاب «حکمت نامه جوان»، نویسنده: آیت الله ری شهری

بیشتر بخوانید :
مشورت در خانواده(مشاوره،جوانان،فرزندان و زنان)
قضاوت و حقوق در اسلام


پی نوشت : 
[1] . حکمت نامه جوان، ص 275 ح 480.
[2] . همان، ص 275 ح 482.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط