چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ (بخش اول)

هیپنوتیزم یکی از روش های درمانی است که برای حل مشکلات روانی و حتی جسمی، از سال ها قبل مورد توجه متخصصان و بیماران قرار گرفته است. هیپنوتیزم علاوه بر اینکه می تواند توسط دیگران انجام شود، استفاده از آن توسط خود فرد نیز ممکن خواهد بود. در این مقاله تلاش نموده ایم به برخی نکات در زمینه چگونگی انجام خودهیپنوتیزم اشاره کنیم.
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ (بخش اول)

مقدمه

خودهیپنوتیزم حالتی ذهنی است که گاهی اوقات با تمرکز ذهنی عمیق نیز شناخته می شود. هیپنوتیزم، حالتی طبیعی از ذهن است که طی آن، ذهن روی موضوع خاصی متمرکز می گردد، آگاهی محیطی کاهش می یابد، تغییرات مفیدی در امواج مغزی ایجاد می شود و تلقین پذیری در مورد موضوعات مورد توافق فرد افزایش می یابد. با استفاده از این روش می توانید افکار خود را تغییر داده، عادت بدتان را ترک نموده و کنترل شخصیت خود را در دست بگیرید، بعلاوه با هیپنوتیزم می توانید نوعی ریلکسیشن را تجربه کرده و از رنجهای زندگی تان کم کنید. باید گفت هیپنوتیزم چیزی شبیه مدیتیشن بوده که البته نتایجی بهتری به دنبال خواهد داشت.
 

1. آماده شدن برای هیپنوتیزم

الف. لباس راحت بپوشید. وقتی لباسی راحت به تن ندارید، مثلاً شلوار جین با کمربندی تنگ به پا دارید، خون آنگونه که باید و شاید در زیر کمربند و ساق پاها جریان ندارد، انجام هر نوع ریلکسیشنی بسیار دشوار خواهد بود. پس قبل از هر چیز سعی کنید لباس هایی را که از هر جهت با آن ها راحت نیستید، عوض کنید. نباید هیچ چیز حواس شما را پرت کند، حتی لباسهایتان.
  • همچنین باید دمای هوای اتاق مناسب باشد. اگر دمای اتاق سرد است، می توانید یک ژاکت و یا پتو آماده کنید تا در صورتی که سردتان شد از آن استفاده کنید.
 
ب. به یک اتاق آرام بروید و روی یک میز یا نیمکت راحت و یا تخت خواب بنشینید. اگرچه بیشتر افراد ترجیح می دهند با جای نشستن، دراز بکشیند اما معمولاً دراز کشیدن موجب می شود به خواب بروید. در هر صورت چه می نشیند و یا دراز می کشید، سعی کنید پاها و یا دست های خود را روی هم و یا روی بخش های دیگر بدن خود نگذارید چرا که پس از گذشت چند دقیقه خسته شده و مجبور خواهید شد وضعیت بدنی خود را تغییر دهید.
 
ج. مطمئن شوید که حداقل به مدت نیم ساعت تا یک ساعت، هیچ چیزی حواس شما را پرت نخواهد کرد. اگر قرار باشد با چیزهایی مانند تلفن، حیوان خانگی و یا صدای بچه، حواستان پرت شود، اطمینان داشته باشید که خودهیپنوتیزم هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. گوشی تلفن خود را خاموش نموده و درِ اتاق را بسته و  قفل کنید. این یک ساعت متعلق به شماست و نباید اجازه دهید هیچ کس و هیچ چیز مزاحمتان شده و حواستان را پرت کند.
  • اینکه چه زمانی را می خواهید به این کار اختصاص دهید، بستگی به خودتان دارد.
 
د. هدف خود از هیپنوتیزم را مشخص کنید. آیا فقط به دنبال ریلکسیشن هستید؟ آیا می خواهید عملکرد خود را در یک حوزه خاص افزایش دهید؟ آیا قصد دارید ذهنتان را تقویت کنید؟ یا هدف دیگری مانند کاهش وزن، ترک سیگار و .. را دنبال می کنید؟
  • لیستی از اهداف خود را یادداشت کنید. خودهیپنوتیزم ممکن است تنها برای ریلکسیشن انجام شود اما در کنار ریلکسیشن، قطعاً به خودی خود در بخش های مختلف زندگی شما تأثیری فوق العاده ایفا کند. بسیاری از افراد از خودهیپنوتیزم برای دستابی به اهداف زندگی، تغییر در افکار و یا حتی تقویت انگیزه، بهره می برند. در زیر به برخی فواید استفاده از خودهیپنوتیزم می پردازیم:
  • اگر می خواهید یک عادت بد را ترک کنید می توانید با استفاده از این جملات به ترک آن بپردازید: "من می خواهم سیگار را کنار بگذاریم. سیگار دیگر برایم هیچ جذابیتی ندارد."
  • اگر قصد دارید مثبت تر فکر کنید می توانید از چنین عباراتی استفاده کنید: "من می توانم آنگونه که می خواهم فکر کنم. کنترل ذهنم به طور کامل در اختیار خودم است."
  • اگر بنا دارید به یک هدف خاص مانند، کاهش وزن دست پیدا کنید، با یک جمله با زمان حال، اینگونه بگویید: "من غذاهای سالم می خورم. من در حال کاهش وزن اضافه خود هستم."
  • اینها تنها برخی فواید استفاده از خودهیپنوتیزم است. شما می توانید با توجه به موقعیت زندگی تان، اهداف دیگری را نیز در نظر گرفته و با استفاده از فواید هیپنوتیزم به آن ها دست یابید.

2. ورود به فرآیند هیپنوتیزم

الف. چشمان خود را بسته و سعی کنید ذهن خود را از هر نوع احساس ترس، استرس و یا اضطراب، خالی کنید. در ابتدای کار ممکن است فکر نکردن برای شما دشوار به نظر برسد. ممکن است افکار مزاحم، مرتباً ذهن شما را درگیر خود نمایند. اگر اینچنین شد و با این شرایط مواجه شدید، سعی نکنید با افکارتان مقابله کرده و آن ها را بیرون بریزید. بی طرفانه و بدون قضاوت به افکارتان گوش داده و سپس اجازه دهید از ذهنتان خارج شوند. برای درک بهتر این مرحله می توانید به مقالاتی که روش مدیتیشن را آموزش داده اند، مراجعه کنید.
  • برخی ترجیح می دهند به جای روش اول، به یک نقطه بر روی دیوار نگاه کرده و بر آن تمرکز نمایند. این نقطه می تواند یک گوشه دیوار، یک لکه بر روی آن و یا هر چیز دیگری باشد. بر روی نقطه مد نظر و همچنین پلک های خود تمرکز کنید. با خودتان تکرار کنید که پلکهایم دارند سنگین و سنگین تر می شوند و وقتی حس کردید دیگر قادر به باز نگاه داشتن چشم های خود نیستید، اجازه دهید چشم هایتان بسته شوند. 

ب. هر گونه تنش را در بدن خود شناسایی کنید. از انگشتان پا شروع کنید، تصور کنید تنش به آرامی از بدن شما دارد خارج شده و ناپدید می شود. همین کار را از پایین تا بالا و برای تمام اعضاء بدن خود انجام دهید. تصور کنید که با این کار هر کدام از بخش های بدنتان سبک و سبک تر شده و تنش از آن ها به طور کامل خارج می شود.
  • از انگشتان پا شروع کرده و سپس به سراغ کف پاها بروید. سپس با ساق پا، ران ها، باسن، معده و ... ادامه دهید تا به سر و صورت برسید و سعی کنید با این روش تنش را از هر کدام از آن ها خارج کنید. تخیل نمودن چیزی که با آن احساس آرامش می کنید، مانند آب (احساس کنید آب به آرامی بر روی پاهایتان می ریزد و تنش را از آن ها خارج می کند) نیز می تواند مفید باشد.
ادامه دارد....

مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.