چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ (بخش دوم)

هیپنوتیزم یکی از روش های درمانی است که از دیرباز مورد توجه متخصصان حوزه های مختلف پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی قرار گرفته است. در بخش اول این مقاله نکاتی را در مورد هیپنوتیزم نمودن خود ارائه دادیم. در بخش دوم و پایانی این نوشتار به برخی نکات دیگر در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 30 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ (بخش دوم)
ج. نفس های کوتاه و عمیق بکشید. در زمان بازدم تصور کنید که تنش و افکار منفی به صورت یک ابر تیره در حال خارج شدن از بدنتان است و در هنگام دم هوایی تازه و تمیز را تصور کنید که برای شما زندگی و انرژی را به همراه آورده که هر بازدمی آن را به وجود خود وارد می کنید. در این مرحله هر چه می توانید از قدرت تجسم و تخیل خود بهره ببرید. لیمویی را در ذهن خود تصور کنید و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. تصور کنید آب لیمو را می چلانید و آبش از میان انگشتانتان ریخته و آن ها را کاملاً خیس می کند. دستان خود را به دهانتان بزنید. عکس العملتان چیست؟ چه حسی دارید؟ چه طعم و بویی را درک می کنید؟ حالا وقت این است که اهداف خود را به همین شیوه تخیل کنید. مثلاً تصور کنید که وزنتان کم شده و یا سالم تر غذا می خورید و یا اینکه از سیگار بدتان می آید و یا هر آنچه را دوست دارید در ذهن خود تخیل کنید. هر چه می توانید این کار را با جزئیات بیشتری انجام دهید.
 
د. با تمام وجود احساس کنید که کاملاً ریلکس و آرام هستید. تصور کنید که بر روی یک بلندی 10 پله ای قرار گرفته اید که از پله ی پنچم به پایین غرق در آب است. تلاش کنید این تصویر را با جزئیات کامل در ذهن خود آورده و تخیل نمایید. به خودتان بگویید که باید از این 10 پله پایین بروید. شروع کنید و از همان پله ی بالا بشمارید و یکی یکی پایین بیایید. با هر پله ی که پایین می آیید، اعداد را از 10 به پایین در ذهن خود بیاورید. تصور کنید که با هر شماره ای یک قدم به پایین نزدیک تر می شوید. با هر شماره بیشتر و بیشتر به یک آرامش عمیق فرو خواهید رفت.
همانطور که پله ها را یکی یکی در ذهن خود پایین می روید، سعی کنید پله ها را زیر پای خود به صورت واضح تصور کرده و حس نمایید. وقتی به پله پنجم رسیدید، طراوت و خنکی آب را با پاهای خود حس کنید و به خودتان بگویید که در حال قدم نهادن در واحه ای[1] خالص و پاکیزه هستید. وقتی کم کم پله های آخر را طی می کنید، حس کنید که آب بالاتر و بالاتر می آید و بیشتر در آب فرو می روید. احتمالاً در این وضعیت احساس کرختی نموده و قلب شما اندکی تندتر می زند. در این لحظه اجازه دهید تمام ناراحتی ها و تنش های مربوط به این موقعیت، در آب رها شوند.
 
ه. احساس کنید در آب شناورید. در این لحظه تنها حسی که باید تجربه کنید عبارت است از غوطه ور بودنِ آزادانه در آب. ممکن است احساس کنید در حال چرخش هستید. اگر قادر نیستید چنین احساسی را تجربه کنید، سعی کنید مراحل بالا را با دقت بیشتر و سرعت کمتری تکرار کنید. وقتی به این مرحله رسیدید، وقت آن رسیده به هدف اصلی خود پرداخته و تصمیمات و اهداف خود را مرور کنید. 
حالا وقت این است که جملاتی را با زمان حال و یا آینده به صورت آرام برای خود مرور کنید. مثل اینکه دارید از روی کتاب می خوانید.
تصور کنید 3 جعبه زیر آب قرار دارد که برای رسیدن به آن ها باید شنا کنید. وقتی جعبه ها را پیدا کردید، به آرامی و یکی یکی آن ها را باز کنید، و هر آنچه را پس از باز کردن جعبه ها اتفاق می افتد، برای خود گزارش کنید. مثلاً  با خود بگویید: "پس از باز کردن جعبه احساس کردم نوری از جعبه  بیرون آمد و سرتاسر وجودم را نورانی کرد، احساس می کنم این نور به بخشی از وجودم تبدیل شده است. این نور اعتماد به نفسی است که دیگر هرگز از من جدا نخواهد شد." سپس به سراغ جعبه بعدی بروید و سعی کنید یکی دیگر از اهداف خود را در میان جعبه ها بیابید.
توجه کنید که هرگز از عبارات منفی استفاده نکنید. مثلاً نگویید: "من به هیچ وجه خسته و ناراحت نیستم." بلکه بگویید: "من راحت و ریلکسم."
 
و. عبارات و جملات مد نظر را هر چه دوست دارید برای خود تکرار کنید. خودتان را در آب رها کرده  و به باز کردن جعبه ها و یافتن گنج ها (اعتماد به نفس، آرامش، پول و ...) مشغول شوید. و یا اینکه تنها به رها سازی تنش های خود بپردازید. احساس کنید برخی قسمت های آب، سرد، گرم و یا پر از ماهی و جانوران دریایی است. اجازه دهید تخیلتان به هر کجا دوست دارد، برود.
 
ز. برای خروج از هیپنوتیزم آماده شوید. حالا وقت آن رسیده که کم کم از آب خارج شوید. سعی کنید پله ها را یکی یکی بالا بیایید، با هر پله قسمتی از بدن شما از آب خارج خواهد شد تا اینکه به پله ی پنجم برسید. وقتی به پله ی ششم رسیدید و به طور کامل از آب خارج شدید، ممکن است حس کنید چیزی بر روی سینه تان سنگینی می کند. بر روی پله ها بمانید تا این حالت از بین برود. در این مرحله نیز جملات بالا را با خود تکرار کنید.
وقتی این حالت سنگینی به طور کامل از بین رفت، شروع به بالا آمدن از پله ها کنید.
توجه کنید این سناریو فقط یک پیشنهاد است که در بسیاری از موارد جواب می دهد. اما وحی مُنزَل نیست و اگر پیشنهاد بهتری یافتید می توانید همان را انجام دهید.
 
ح. وقتی به پله ی بالایی رسیدید، قبل از باز کردن چشم ها اندکی صبر کنید. در این مرحله می توانید تصور کنید که دری رو به جهان خارج به روی شما گشوده شده است. تخیل کنید که در آرام باز می شود و نوری شدید به شما می تابد، این نور باعث می شود که چشمانتان به صورت طبیعی باز شوند. اگر دوست دارید می توانید از 10 تا یک بشمارید و سپس چشمان خود را باز کنید.
حالا وقت این رسیده که کم کم از حالت هیپنوتیزم خارج شوید. به خودتان بگویید: "بیدار شو، بیدار شو..." یا هر عبارتی را که برای بیدار شدن استفاده می کنید، به کار ببرید.

مترجم: سید مصطفی سید آقامیری
منبع: سایت ویکی هاو

[1] به نقطه‌ای سرسبز در میان صحرا، واحه گفته می‌شود. واحه‌ها معمولاً در پیرامون یک چشمه یا یک چاه پدید می‌آیند.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.