چگونه منطقی فکر کنیم؟ (بخش دوم)

تفکر غیر منطقی می تواند تأثیری منفی بر رسیدن انسان به اهداف و همچنین روابط او با دیگران داشته باشد. تفکرات غیر منطقی در بسیاری از مواقع منجر به سوء تفاهم و در نتیجه ایجاد اختلافات بین فردی می گردد. در بخش اول این مقاله به برخی روش های منطقی فکر کردن پرداختیم، در این بخش نیز نکات دیگری را ذکر خواهیم کرد.  با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه منطقی فکر کنیم؟ (بخش دوم)
ب. از خود بزرگ بینی های غیر واقع بینانه اجتناب کنید. اینکه انسان به صورت غیر واقع بینانه برای خودش اهمیت قائل باشد به اندازه فاجعه سازی مضر خواهد بود.  اگر فکر می کنید مهمترین کارمند اداره خود و یا باهوش ترین فرد کلاس هستید، احتمالاً در این مورد منطقی فکر نمی کنید.
  • واقعیت این است که هر فردی در هر نقش و موقعیتی که قرار می گیرد، مسئولیتی منحصر به فرد بر عهده دارد و به همان اندازه مهم است و برای همین است که نمی توان نقش و مسئولیت خود را از همه مهم تر پنداشت. احساس خود بزرگ بینی نه تنها موجب پیشرفتتان نخواهد شد، بلکه موجب شکست در زندگی و محیط کار خواهد شد. خودآگاهی موجب تعادل و تنظیم تعاملات شما با دیگران می شود. سعی کنید با حس خود بزرگ بینی مقابله کنید و در حالی که برای خود و کارتان ارزش و اهمیت قائل هستید، نقش و اهمیت دیگران را نیز نادیده نگیرید.
  • شخصی سازی یکی از اَشکال خودبزرگ بینی است. در شخصی سازی فرد گمان می کند حتی اتفاقات و حوادثی که ربط خاصی به فرد ندارند، به خاطر حضور او صورت گرفته اند. شخصی سازی ممکن است در مورد پیشامدهای خوب و یا حتی بد انجام شود. مثلاً فرض کنید دو هم عروس مشغول صحبت کردن با یکدیگر هستند، ممکن است عروس دیگر با خود فکر کند که آن ها با یکدیگر صحبت می کنند تا حسادت من را برانگیزانند. یا اینکه گمان کند که در مورد او صحبت می کنند. بهتر است در این مواقع اندکی تأمل کرده و منطقی فکر کنید. بدانید که هر کس در زندگی خود مسائل و دغدغه هایی دارد و تلاش می کند به جای اینکه فکر و ذکر خود را درگیر دیگران و مسائل آن ها نماید به موضوعات مربوط به خود فکر کرده و در مورد آن ها سخن بگوید. در بیشتر مواقع این افکار سوء ظنی بیش نیست و نباید به ذهنتان اجازه دهید هر گونه که می خواهد جولان داده و آرامش شما را بر هم زند.
 
ج. مراقب تفکرات جادویی باشید. داشتن تفکر جادویی مختص کودکان نیست. گاهی اوقات بزرگسالان نیز الگوهای فکری خرافاتی و عجیب و غریبی را تجربه می کنند. حضور این افکار در حوادث غم انگیز و دردناک بیشتر به چشم می خورد.
برخی افراد اعتقاد دارند انجام برخی کارهای خاص و یا داشتن برخی تفکرات می تواند بر حوادث و موقعیت های پیرامونشان تأثر گذار باشد. به یاد داشته باشید بسیاری از حوادث و رخدادهایی که برای ما پیش می آیند، خارج از قدرت و اراده ما هستند.
  • اسناد دادن حوادث و رویدادهای ناراحت کننده در زندگی به امور جادویی و غیر منطقی موجب می شود افراد مسئولیت اشتباهات و کم کاری های خود را نپذیرند و مجدداً دچار مشکل شوند. اگر در زندگی تان مشکلی پیش آمد سعی کنید سهم منطقی خود در ایجاد آن را پیدا کرده و در آینده تلاش کنید با انجام تدابیری حساب شده از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنید.
  • پس لازم است در هنگام بروز حوادث، منطقی باندیشید. اگر حادثه و رویداد، منبع و علتی خارج از خودتان دارد، لزومی به سرزنش خود و یا اسناد آن به علل جادویی نیست و اگر هم در آن اتفاق برای خود سهمی می بینید باید آن را پذیرفته و برای اصلاح خود تلاش کنید.
 
د. مراقب تفکر "همه یا هیچ" باشید. قضاوت همه یا هیچ یکی از الگوهای غیر منطقی تفکر است. بسیاری از مردم نمی توانند موقعیت ها، افراد و مشکلات را خاکستری ببینید و آن ها را یا سفید مطلق و یا سیاه مطلق می پندارند.
  • مثلاً فردی که یک مقاله نوشته و آن را در یک وبلاگ و یا سایت اینترنتی منتشر کرده، پس از انتشار، متوجه چند غلط نگارشی و یا املایی می شود و با مشاهده این اغلاط احساس شکست می کند و این درحالی است که بسیاری از افراد اصلاً متوجه آن غلط ها نشده و از مطلب ارسالی خوششان آمده است. لازم است این واقعیت را بپذیرید که هیچ چیز مطلقی وجود ندارد و این قبیل مشکلات و اشکالات کاملاً طبیعی است. باید توجه داشت که انتظار کامل بودن از خود و دیگران، کاملاً غیر منطقی خواهد بود.


3. تغییر سبک زندگی

الف. مغزتان را تغذیه کنید! غذاهایی که مصرف می کنید می توانند اثری عمیق و جدی بر قدرت مغزتان داشته باشند. سعی کنید رژیم غذایی ای انتخاب کنید که برای مغزتان نیز مفید باشد. به عنوان مثال، رژیم مدیترانه ای می تواند قدرت مغز را افزایش دهد. رژیم مدیترانه ای بیشتر متشکل از میوها و سبزیجات تازه، حبوبات، چربی های سالم و ماهی است. چربی های سالم شامل چربی های غیر اشباع بوده که در غذاهایی همچون ماهی، آواکادو، روغن زیتون و روغن کانولا وجود دارد.
اسفناج یکی از غذاهای مفید برای مغز محسوب می شود. خوردن غذاهای حاوی اسفناج و کلم بروکلی قدرت مغز را افزایش داده و عملکرد کلی  آن را بهبود می بخشد.
  • قندهای ساده مانند شکر و قند حبه و حتی شکر قهوه ای و همچنین نوشابه ها و نوشیدنی های حاوی قند بالا می توانند به عملکرد مغز آسیب برسانند.
  • چربی های اشباع شده و ترانس که در گوشت قرمز و لبنیات یافت می شود، تأثیری منفی بر عملکرد مغز خواهد داشت.

ب. برنامه خواب خود را تنظیم کنید. بین 7 تا 8 ساعت خواب شبانه می تواند قدرت مغز را افزایش داده و تفکر منطقی را بهبود بخشد. برای بهتر شدن برنامه خواب خود لازم است ساعت مشخصی به رختخواب رفته و ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. این الگو را باید در روزهای تعطیل نیز حفظ کنید. در ساعات نزدیک به وقت خواب از ابزارهای الکترونیکی همچون تلفن همراه و تلویزیون استفاده نکنید. شب ها غذای سنگین نخورید و قبل از خواب، فعالیت های آرام بخشی همچون مطالعه را در برنامه خود قرار دهید.
 
ج. نفس عمیق بکشید. نفس عمیق با رساندن اکسیژن زیاد به مغز، عملکرد آن را افزایش خواهد داد. پس از بیدار شدن از خواب و قبل از خوابیدن سعی کنید نفس عمیق بکشید.
 
د. به صورت منظم ورزش کنید. ورزش کردن اثری عمیق بر توانایی های شناختی افراد دارد. ورزش منظم علاوه بر اینکه می تواند سلامت جسم را برای شما به همراه داشته باشد، توانایی ذهنتان برای منطقی فکر کردن را نیز تا حد زیادی افزایش می دهد.
 
ه. اوقات بیشتری را در طبیعت سپری کنید. رفتن منظم به طبیعت برای سلامت جسم و روان انسان ضروری و مهم است. سعی کنید حداقل هفته ای 2 ساعت را در طبیعت بگذرانید. می توانید فعالیت های مورد علاقه خود همچون پیاده روی، ماهیگیری و یا حتی شکار را در برنامه خود قرار دهید. همچنین شنا در رودخانه و یا دریا و یا نشستن زیر یک درخت می تواند حال خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.