چگونه قدرت مغز خود را افزایش دهیم؟

یکی از رازهای کسب موفقیت و دستیابی به اهداف تعیین شده در زندگی، داشتن مغزی قوی است. برای تقویت مغز، روش های کوتاه مدت و بلند مدتی وجود دارد. در این مقاله سعی می کنیم به صورت نسبتاً مفصل به برخی نکات مهم برای تقویت قدرت ذهنی اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 14 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه قدرت مغز خود را افزایش دهیم؟
استرس قدرت مغز را کاهش می دهد.
چکیده: یکی از رازهای کسب موفقیت و دستیابی به اهداف تعیین شده در زندگی، داشتن مغزی قوی است. برای تقویت مغز، روش های کوتاه مدت و بلند مدتی وجود دارد. در این مقاله سعی می کنیم به صورت نسبتاً مفصل به برخی نکات مهم برای تقویت قدرت ذهنی اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1246 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه قدرت مغز خود را افزایش دهیم؟

مقدمه

چه می خواهید برای امتحان فردا آمادگی ذهنی بهتری داشته باشید و چه تصمیم دارید مغز خود را در برابر بیماری ها تقویت کنید، برای هر دوی این موارد راه حل هایی وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.
 

1. روش های کوتاه مدت تقویت مغز

الف. بارش فکری. بارش فکری می تواند قدرت مغزتان را در هنگام کار کردن بالا ببرد. بارش فکری تمرینی عالی است که قبل از شروع یک فعالیت فکری مانند نوشتن یک مقاله و یا مطالعه برای یک امتحان، می توانید از آن کمک بگیرید. در بسیاری از موارد، بارش فکری می تواند خلاقیت شما را افزایش دهد.
اگر بنا دارید مقاله ای بنویسید، بارش فکری کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای این منظور، قبل از نگارش مقاله و یا هر نوشته دیگری، موضوعات مهم و کلیدی را در ذهن خود مرور نموده و سپس دست به قلم شوید.  
 
ب. نفس عمیق بکشید. نفس عمیق به افزایش جریان خون و سطح اکسیژن کمک می کند، و در نتیجه عملکرد مغز شما بهبود خواهد یافت. انجام 10 تا 15 دقیقه نفس عمیق در روز به افزایش قدرت مغز شما در دراز مدت کمک می نماید، اما انجام این کار، قبل و یا حین مطالعه و قبل از شروع امتحان، اثری ویژه دارد چرا که نه تنها گردش خون و اکسیژن رسانی به مغزتان را بهبود می بخشد، بلکه نفسِ عمیق با کاهش اضطراب، عملکر مغزتان را افزایش می دهد.
وقتی نفس عمیق می کشید، اطمینان یابید که هوا را به پایین شش هایتان می فرستید (تنفس دیافراگمی). برای این منظور تصور کنید که در حال باد کردن یک بالن هستید، اول شکم خود را باد کنید، سپس سینه و در نهایت گردن. در هنگام بازدم، اول از گردن سپس سینه و در نهایت شکمتان هوا را خارج کنید.
 
ج. چای سبز بنوشید. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن روزانه 5 فنجان چای سبز می تواند تا 20 درصد از مشکلات روانشناختی را کاهش دهد. همچنین چای سبز اثری شبیه کافئین داشته و قدرت مغز شما را افزایش می دهد.
 
د. استراحت کنید. یکی از راه های شارژ نمودن مجدد مغز، استراحت است. برای اینکه به مغزتان استراحت دهید می توانید مدتی کار را رها کرده و اینترت گردی کنید و یا به هر کار دیگری که علاقه دارید، بپردازید.
همچنین وقتی یک ساعت مطالعه می کنید، لازم است به مغز خود اندکی استراحت داده و سپس موضوع مطالعه خود را تغییر دهید. حتی اگر نتوانستید در مدت یک ساعت یک موضوع را تمام کنید، می توانید ادامه آن را به وقت دیگری موکول کنید.
 
ه. بخنید. حتماً شما نیز این جمله مشهور را شنیده اید: خنده بر هر درد بی درمان دواست، خوب است بدانید که خندیدن، نواحی مختلفی از مغز را تحریک کرده و موجب می شود فرد بسیار بهتر بیاندیشد. خنده یک کاهنده طبیعیِ استرسِ که در حقیقت بازدارنده و محدود کننده قدرت فکری است، محسوب می شود.
سعی کنید خندیدن را در برنامه خود بگنجانید، خصوصاً قبل از یک امتحان مهم و یا نگارش یک مقاله. می توانید برای پس زمینه رایانه و یا تلفن همراهتان یک تصویر خنده دار قرار دهید و پس از مدتی به آن نگاه کنید و یا می توانید در کانال های طنز عضو شده و پس از مدتی به آن ها سر زده و جک های جدیدشان را بخوانید.
 

2. روش های بلند مدت تقویت مغز

الف. غذاهای تقویت کننده مغز، مصرف کنید. مواد غذایی مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید قدر مغز خود را افزایش دهید. برعکس، برخی مواد غذایی مانند مواد غذایی سرشار از قند، کروبوهدیرات های تصویه شده (مانند آرد و برنج بدون سبوس)،  غذاهای کنسروی و آماده و نوشابه های گازدار، پردازش مغزی را کند کرده و شما را خسته و کسل می کنند. سعی کنید غذاهای سرشار از اسید های چرب امگا 3 مانند، مغزها، ماهی سالمون (البته به علت احتمال وجود جیوه بالا در این نوع ماهی، در مصرف آن احتیاط کنید)، بذر کتان، کدو تنبل، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی، اسفناج، بروکلی، تخم کدو و دانه های سویا، مصرف کنید.
همچنین غذاهای سرشار از منیزیم (مانند نخود) نقش مهمی در تقویت مغز دارند، زیرا منیزیم به انتقال پیام ها به مغز کمک می کند.
داشمندان دریافته اند که میان رژیم غذایی سرشار از انواع بلوبری، با یادگیری سریع تر، قدرت تفکر بهتر و حافظه فعال تر، ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد.
کولین، ماده ای که در سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم یافت می شود، به رشد سلول های جدید مغز و تقویت هوش در بزرگسالان، کمک می کند.
کربوهیدرات های تصویه نشده نیز به انرژی مورد نیاز مغز و بدن را برای مدتی طولانی تأمین می کنند. سعی کنید غذاهایی مانند نان گندمِ کامل (تهیه شده از آرد سبوس دار)، برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر، سرلاک های سرشار از فیبر و انواع عدس را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
 
ب. به اندازه کافی بخوابید. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، اوضاع و احوال مغزتان به شدت خراب می شود. خلاقیت، قدرت تفکر، عملکردهای شناختی، قدرت حل مسأله، حافظه و هر چیز دیگرِ مرتبط با مغزتان با خواب کافی مرتبط است. خصوصاً خواب کافی برای عملکرد حافظه بسیار مهم است، بنابراین برای استفاده بهینه از ظرفیت حافظه، به اندازه کافی بخوابید. بنابراین، بیدار ماندنِ شبِ امتحان، بیش از مفید بودن، مضر خواهد بود.
حداقل نیم ساعت قلل از خواب، وسائل الکترونیکی از جمله تلفن همراه، رایانه، تلویزیون و غیره) را خاموش کنید. این لوازم مغز را تحریک کرده و کیفیت خواب را کاهش می دهند.
میزان خواب متوسط برای یک فرد بزرگسال 8 ساعت در شبانه روز است.
 
ج. به اندازه کافی ورزش کنید. فعالیت بدنی به افزایش اکسیژن رسانی به مغز کمک کرده و در نتیجه قدرت پردازش و عملکرد مغزتان بهبود خواهد یافت. همچنین ورزش موجب ترشح هورمون هایی می شود که به بهبود خلق و محافظت از سلول های مغز، کمک می کنند. همچنین دانشمندان دریافته اند که ورزش برای افزایش تولید نورون های مغز، مفید است.
خصوصاً ورزش های رزمی، تأثیری شگرف بر تقویت مغز دارند، زیرا نواحی وسیعی از سیستم های مغز را تحریک می کنند.
 
د. استرس خود را کاهش دهید. استرس مزمن می توند سلول های مغز و هیپوکامب (بخش که از مغز که به عملکرد حافظه مربوط است) را تخریب کند. از سوی دیگر استرس مانعی جدی برای یادگیری محسوب می شود.
مدیتیشن یکی از روش های کلیدی برای کنترل استرس محسوب می شود. حتی اگر بتوانید تمرینات مدیتیشن را 5 تا 10 دقیقه در روز انجام دهید، فعالیت مغز شما تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
همچنین نفس عمیق سهمی جدی در کاهش اتسرس و اضطراب خواهد داشت.
 
ه. مطالب جدید بیاموزید. یادگیری مطالب جدید برای مغز، دقیقاً حکم ورزش برای بدن را دارد. یعنی همانطور که ورزش بدن را تقویت می کند، یادگیریِ مطالب جدید نیز موجب تقویت مغز می شود.
یادگیری یک زبان جدید، بخش های زیادی از مغز را تقویت نموده و موجب ساخت مسیرهای نورونی جدید خواهد شد.
همچنین آموختن یک  دستور غذایی جدید، بافتنی و یا نواختن یک ساز به افزایش قدرت شما کمک خواهد کرد. آموختن یک مطلب و یا مهارت جدید علاوه بر اینکه برای هر فردی لذت بخش است، عملکرد و توانایی های ذهنی را افزایش خواهد داد.
 
منبع: سایت ویکی هاو
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
اصول پرورش حافظه
چگونگی دستیابی به حافظه قوی
تغذیه مناسب برای تقویت حافظه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.