5 روش در استفاده بیشتر از مطالعه کتاب (بخش دوم)

برای داشتن یک مطالعه مفید، لازم است شیوه های درست آن را به کار گرفت. ما در این نوشتار برآنیم 5 روش در بهینه سازی مطالعه را برای شما بیان نماییم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 روش در استفاده بیشتر از مطالعه کتاب (بخش دوم)
سعی کنید ابتدا قسمت هایی را که مورد علاقه ی شماست انتخاب کنید.
 

یک نکته

یکی از شاعران و رمان نویسان جدید به نام «رامر گادن» گفته است اگر کتاب را به قالی ایرانی تشبیه کنیم، برای ارزشیابی نبایستی به رنگ و ظاهرش توجه کرد، بلکه به بافت آن باید اهمیت داد که همان استفاده از لغات و ارتباط آنها در کتاب است. حفظ لغات نباید مانند معدن طلایی باشد که شخصی آن را مالک شده، ولی هرگز از آن در کار تجارت و کسب استفاده نکند یا مثل کسی که محل زندگی اش نزدیک کوه است ولی هرگز از آن صعود نمی کند تا مناظر زیبایش را ببیند و با شخصی که قدرت و توانایی خود را چنان سرکوب کند تا آن را از دست بدهد.
 

1.تمام سر تیترها را به دقت بخوانید.

بعضی از محصلین تیترها را نمی خوانند چون آنها را زائد می دانند و یا فکر می کنند صرفا برای کمک و راهنمایی نویسنده در تنظیم مطالب به کار رفته است، در صورتی که قسمت اساسی کتاب به شمار می آید. تیترها به خواننده کمک می کند تا بداند چه مباحثی را در کتاب خواهد خواند و به این ترتیب، باعث آشنایی خواننده می شود و او را در تفاهم و درک یاری می دهد. در برخی کتاب ها، نخواندن تیترها، باعث از دست دادن قدرت درک مطلب و قطع ارتباط قسمت های مختلف می شود و گذشته از آن، بحث های ساده، به صورت معماهای مشکل در خواهد آمد. اگر عادت دارید تیترها را نخوانید، سعی کنید این عادت را ترک گویید و حتما در شروع مطالعه، آنها را بخوانید، زیرا موجب می شود تصوری کلی از موضوع مورد بحث به دست آورید و جزئیات را به راحتی در آن بگنجانید.
 

2.از نمودارها، جدول ها و تصاویر استفاده کنید.

اغلب ما از این قسمت ها با سرعت گذشته و خوشحال می شویم که صفحات کمتری برای خواندن داریم. این باعث تأسف است، چون نمودارها و جدول ها کمک مؤثری است برای توضیح محتویات کتاب و آن چه که به زبان نمی توان خوب بیان کرد. به این جهت باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.
 
سعی کنید ابتدا قسمت هایی را که مورد علاقه ی شماست انتخاب کنید و موضوعات مختلف را با سرعت های متفاوت بخوانید. برای استفاده ی بهتر از وقت خود، همه مطالب را با یک سرعت بخوانید.
 
مثلا وقتی داستان می خوانید چون فقط به درک کلی داستان و اتفاقات نیاز دارید وقت زیادی نباید صرف کنید. باید آموخت که در چنین مواردی کتاب را سریع خواند و هنگامی که مطلبی فنی است آن را با تأنی مطالعه کرد. چون مسائل فنی، اغلب فشرده است و نیاز به وقت کافی برای درک  نظر نویسنده دارد. به طور کلی، قسمت های آسان و آشنا را سریع و بقیه را با تأنی بخوانید.
 

3.جملات مهم را علامت بزنید.

مقصود از مهم فقط جملاتی نیست که در امتحان خواهد آمد، بلکه تمام نظریه ها، قواعد و واقعیت های تازه باید مورد توجه قرار گیرد و هر چه را نمی دانید و برایتان تازه است باید مهم قلمداد کنید. در این کار خطیر مبادا دچار غفلت شوید، زیرا بعضی از مفاهیم بسیار مهم، فقط در چند کلمه خلاصه می شود و در آن جمله ی کوتاه ، احتمال دارد مهم ترین و روشن ترین و انقلابی ترین نظریه بیان گردد. از آن گذشته، آشنا و خیلی معمولی به نظر آمدن بعضی از جملات، به این دلیل نیست که شما مفهوم آنها را به خوبی می دانید.
 
بعضی محصلین می پندارند وقتی در یک عبارت کلماتی از قبیل ظاهرا یا معمولا و شبیه آن به کار می رود، محتوی آن باید شامل اصول و نظریاتی باشد که آنها را به راحتی می توان خواند و خوب فهمید. آیا این کلمات بدان مفهوم است که مطلب را خوب می فهمید و احتمالا آن را راحت و دقیق به یاد می آورید؟ هرگز، بلکه این شواهد حکایت از آن دارند که مؤلف یا نویسنده ماهر است.
 
مواظب چنین نکاتی باشید چون غفلت در مورد آنها موجب گرفتاری و دردسرهای بزرگی می شود.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.