در هنگام مطالعه کتاب، فکر کنید.

تعامل شما با کتاب چگونه است؟ آیا کتاب را برای سرگرمی می خوانید و یا هدف دیگری دارید و آن یادگیری استت. برای اینکه یادگیری بهتر صورت بگیرد، لازم است در هنگام مطالعه کتاب، تفکر کنید. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در هنگام مطالعه کتاب، فکر کنید.
هنگام مطالعه دقت کنید قضایایی را که به هم ارتباط ندارند علامت گذاری، و در وقت مناسب آنها را تجزیه و تحلیل و ترمیم کنید.
 

فکر کنید، مطالب را نقل حفظ نکنید.

مقصود از فکر کردن چیست؟ به طور کلی فکر کردن از این مهارت ها تشکیل می شود: دانستن راه های استفاده ی ماهرانه از اصول و حقایق، درک اصول و تصورات اساس موضوعات مختلف و یافتن رابط بین موضوعات جدید و استفاده از آنها. در این جا روش هایی برای ایجاد و تقویت مهارت های لازم ارائه می شود تا مطالعه ی شما با آموزش و افزایش معلومات همراه باشد.
 

چند نکته مهم

  1.  قبل از خواندن کتاب، فهرست موضوعات و عناوین بخش های آن را بخوانید و با این کار سعی کنید عقاید و اصول مورد بحث را به هم ارتباط دهید و یک برداشت کلی از آنها به دست آورید.
  2. همان طوری که کتاب می خوانید، طرحی از موضوع را در ذهن خود مجسم کنید یا روی کاغذ بیاورید. با نوشتن آنها در چند صفحه می توانید ارتباط رئوس مطالب را یک جا به صورت کلی بررسی کنید. تهیه ی طرح کمک می کند تا کلیات و جزئیات موضوع مشخص و تصویری از آن ایجاد شود. این طرح لازم نیست مانند آن چه نویسندگان تهیه می کنند باشد، بلکه هر نوعی از آن می تواند در یادگیری به شما یاری رساند. و به هنگام مطالعه سعی کنید بین اصول و عقاید مورد بحث در کتاب و آن چه که خودتان می دانید با از کلاس ها و مشاهدات کسب کرده اید ارتباط برقرار سازید. اصول ارائه شده را منظم کنید تا از آنها بتوانید یک نظر کلی کسب کنید و به جزئیات و مشتقات آنها پی ببرید. اصول یاد گرفته شده را در موارد مختلف به کار بندید.
هر وقت به نکته یا نظریه ای جدید بر می خورید با دقت به آن و مثال های ارائه شده توجه کنید. بکوشید ارتباط بین آنها و تشابه یا تضادی را که با یکدیگر دارند مورد بررسی قرار دهید و با مثال ها و تجربیات مکتسبه مقایسه کنید، چون ایجاد نظریه ی جدید بستگی زیادی به مطالعه ی دقیق نمونه های متفاوت و بیان شده ی قبلی دارد. جهد کنید، خلاصه های دقیق و واضحی از موضوعات تهیه کنید و دنبال مثال های جدید، نشانه ها و مدارک موافق و مخالف بگردید. این کار را با جستجو در مقالات، داستان ها، اخبار و هر چه می خوانید یا می شنوند و حتی فیلم ها و نقاشی ها و زندگی خودتان و دیگران انجام دهید. احساسات و ایده های خود را با اطلاعات و عقاید جدیدی که در دانشگاه به آنها بر می خورید، مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دهید. اگر در دانشکاه واقعا معلوماتی به دست آورید آن گاه دنیای خارج برایتان متفاوت با قبل از آن خواهد بود.
 

به کار گیری آموزش ها

در هر کجا می توانید نتایج آموزش ها و مطالعات خود را به کار بندید و آن چه را که آموخته اید با معلومات و اطلاعات قبلی خود در هم آمیزید و در آینده برای زندگی بهتر از آنها استفاده کنید و زندگی خود را بر پایه ی آنها بنا نهید، چون این خود دلیلی است برای رفتن به دانشگاه، یعنی کسب زندگی عاقلانه همراه با مهارت و خرد و دانایی و کوشش در راه انسانیت و حصول شخصیتی که می خواهید.
 

پرسش از خود

به پرسش از خود عادت کنید و به آنها جواب دهید. آیا می دانید چه طور از خود سوال کنید؟ یکی از بهترین سوال ها این است. «خوب، آخرش چه؟» دقت کنید که بعد از هر سوال، جواب آن را بدهید. بعد از آن سوال های دیگری که می توانند مفید باشند عبارتست از :
 
اگر این موضوع صحیح است پس نتیجه چه خواهد بود و از این اصول، من چه نتیجه ای می توانم بگیرم؟ این اطلاعات مربوط به کدام مشکل و معما است؟ این اصول با عقاید من چه نوع مخالفت با موانتتی دارند؟ اگر این اصول صحیح باشند آیا من باید رفتارم را عوض کنم؟ چه نوع عقیده ی جدیدی باید برای خود کسب کنم؟ در چه عقایدی باید تجدیدنظر کنم؟ اگر عقیده ای را انتخاب کنم آیا با وضع موجود من مطابقت دارد؟ اگر نه چه طور می توانم در آن تجدید نظر کنم ؟ نظریات موافق و مخالفت آن چه که می خواهم انجام دهم کدام است؟
 
مدتی از وقت خود را صرف جواب دادن به هر سوال کنید و بکوشید قبل از این که از شخص دیگری کمک بخواهید به آنها جواب دهید.
 

موضوعات جدید را حدس بزنید

هر مبحثی را که می خوانید سعی کنید حدس بزنید که در پی آن چه موضوعی خواهد آمد. وقتی به خوبی بتوانید در مورد مسائل بعدی که می خوانید پیش بینی کنید، در کار استفاده از قضایای مورد مطالعه ماهرتر خواهید شد. هرگاه به نکته ای برخوردید که نتوانسته اید تبلا حدس بزنید، سعی کنید، با استفاده از دانسته های خود جواب آن را بیابید و اگر نتوانستید، آن را یادداشت کنید، چون احتمال دارد موضوع جدیدی باشد که تا به حال به آن برخورد نکرده اید.
 
بعد از مطالعه ی چند نظریه و اصول، اندکی تأمل کنید و درباره ی آنها بیاندیشید و آن گاه نتیجه گیری کنید و سپس این نتیجه گیری را با اطلاعات داده شده ی بعدی مورد بررسی قرار دهید.
 
هنگام مطالعه دقت کنید قضایایی را که به هم ارتباط ندارند علامت گذاری، و در وقت مناسب آنها را تجزیه و تحلیل و ترمیم کنید. آن چه گفته شد راه هایی است برای درک و فهم بهتر مطالبی که می خوانید و همچنین یادگیری مؤثرتر و سریع و واضح فکر کردن.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.