7 نکته مهم در انتخاب مکان مطالعه (بخش اول)

برای اینکه مطلبی را به خوبی بیاموزید، لازم است آن را به خوبی مطالعه کنید. یکی از شروط مهم در مطالعه خوب، انتخاب مکان مناسب برای مطالعه است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 نکته مهم در انتخاب مکان مطالعه (بخش اول)
همان طور که هر طبیبی مطب مجهز به وسایل کار خود دارد، شما هم باید بدانید که داشتن دفتری با وسایل کار، راحت و اطمینان بخش است.
 

انتخاب محل مطالعه

1.برای مطالعه جای به خصوصی را در نظر بگیرید.
مطالعه در مکان های مختلف بر مشکلات یادگیری خوب و مؤثر می افزاید. در اولین مرحله، برای ایجاد مهارت مطالعه، باید سعی کنید تمام کارهای خود را در یک اطاق و حتی با یک میز و صندلی انجام دهید و در صورت امکان آنها را صرفا برای مطالعه مورد استفاده قرار دهید.
 
این پیشنهادها بی اهمیت به نظر می رسد. این طور نیست؟ ولی نتایج آن خیلی اهمیت دارد چون وقتی آنها را دنبال کنند به زودی با نشستن پشت آن میز به خصوص، احساس تمایل به مطالعه می کنید و احتیاج ندارید مدتی از وقت خود را صرف آماده شدن برای مطالعه کنید. البته لازم نیست برای همیشه از یک جا استفاده کنید چون برای کسب مهارت و یاد گرفتن راه های مطالعه به راحتی می شود از جای دیگری نیز استفاده کرد و به همین ترتیب، در محل های جدید، کار خود را ادامه داد تا این که در هر مکانی و تحت هر شرایطی، راحت به مطالعه پرداخت.
 
در بعضی موارد هم تغییر محل، کمک مؤثری است، چون وقتی بخواهید مطالب یک نواختی را مرتبا در یک جا مورد مطالعه قرار دهید، پیشرفت شما کندتر و نتیجه ضعیف می شود ولی تغییر محل مطالعه می تواند این ضعف و تنزل را کاهش دهد و یادگیری و کوشش و علاقه را بیفزاید.
 
2.برای تمرکز حواس، احتیاج به اطاق ساکت نیست.
برای رفع موانع و حواس پرتی، محل مطالعه اثر خیلی کمی دارد و در مقابل، نحوه ی مطالعه حائز اهمیت است. در بخش ۴ و ۵ موضوع رفع موانع و وسایلی که موجب حواس پرتی می شود، مفصلا مورد بحث قرار گرفته و اکنون توجه به مطلب زیر کافی است:
 
هر اطاقی خالی از حواس پرتی است اگر فرد خود را عادت دهد که با علاقه و به قصد یادگیری، مطالعه کند و از احساساتی چون ترس و خشم دوری جوید. در غیر این صورت، هر اطاقی هر چند هم ساکت باشد مانع از حواس پرتی نخواهد بود.
 
3.عکس افراد مورد علاقه ی خود را از روی میز و اطراف آن بردارید.
وجود چنین عکس هایی یا موجب حواس پرتی می شود یا علاقه ی شخص را نسبت به آنها کم می کند، چون کم کم عادت می کنید که به آنها توجه نداشته باشید. این حالت بی توجهی خیلی آسان حاصل می شود. آیا شما دلتان می خواهد چنین باشید؟ آیا می خواهید نسبت به عکس شخص مورد علاقه ی خود بی تفاوت بشوید؟ ممکن است نخواهید ولی حاضر هم نیستید که عکس آنان توجه شما را جلب و فکر شما را از موضوع درسی منحرف کند. راه حل آن آسان است: فقط عکس آنان را در اطراف میز مطالعه ی خود قرار ندهید.
 
4.وسایل کار خود را آماده کنید و در دسترس قرار دهید.
همان طور که هر طبیبی مطب مجهز به وسایل کار خود دارد، شما هم باید بدانید که داشتن دفتری با وسایل کار، راحت و اطمینان بخش است. بعضی از چیزها که باید در دسترس باشد عبارت است از فرهنگ لغات، قلم، جوهر، مداد، پاک کن، دفترچه یادداشت برای نوشتن مطالب مختلف و کتاب های درسی.
 
وقتی وسایل لازم را می خرید قسمت آخر یعنی کتاب را حذف نکنید. بیشتر ما دچار مشکلات مالی هستیم ولی با در نظر گرفتن این که مقدار زیادی از وقتی پول و انرژی خود را در راه تحصیل و رفتن به دانشگاه صرف می کنیم، نخریدن کتاب، یک کار اقتصادی غیرعاقلانه است. خرید کتاب، خود یک نوع سرمایه گذاری است که هم در تحصیل و هم در اخذ نمره تأثیر خوبی دارد.
 
در پایان هر نیم سال اگر به جای فروش، آنها را نگه دارید می تواند منابع مفیدی برای مراجعه به مطالب در سال های بعد باشد، چون از میان تمام کتاب هایی که در هر رشته ای وجود دارد آن کتاب هایی را که شما خوانده اید بهتر از همه می دانید و به همین جهت بهتر می توانید از آن استفاده کنید.
 
شما می دانید چه موضوعاتی در آنها وجود دارد و چه نکاتی را فاقد است، می دانید که اصول و مراجع در کجای کتاب ها قرار دارد، با سبک نگارش و به خصوص طرز استفاده از آنها آشنایید. به این ترتیب، وقتی سوالی درباره ی موضوع درس پیش آید، می توانید سریع و راحت برای یافتن جواب از کتاب های خود استفاده کنید.
 
علاوه بر این، وقتی کتاب هایتان را نگه دارید یادداشته ایی که در حاشیه ی صفحات آنها کرده اید برایتان محفوظ می ماند که خیلی ارزشمند خواهد بود چون کمک مؤثری به یادگیری و مرور درس ها می کند. وقتی بدانید که کتاب ها را نگه می دارید، با یادداشت کردن در حاشیه ی آنها ارزش بیشتری برایتان پیدا می کنند و در موقع مطالعه و بعد از آن مفید واقع می شوند. مثلا یادداشت نکاتی چون «خلاف این عقیده در صفحه ی ۲۴ آورده شده» یا «مثال هایی در صفحه ی ۱۴ داده شده است» در حاشیه ی کتاب از لحاظ بررسی و رجوع به مطالب و حتی استفاده از آن در درس های دیگر و گاه سوال هایی که دارید و موضوعاتی که می خواهید بررسی کنید، یا قسمت هایی که مایلید دوباره مرور کنید و ایده هایی را که می خواهید پرورش دهید، حائزاهمیت و ارزش بسیاری است.
 
ادامه دارد...
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.