روش هایی برای بهبود مهارت های مطالعه

کسب موفقیت تحصیلی اصلی ترین دغدغه همه دانشجویان و دانش آموزان است. برای رسیدن به موفقیت در تحصیل و کسب نتایج مطلوب، کسب مهارت های مطالعه و استفاده مؤثر از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله کوتاه به صورت مختصر اما کاملاً کاربردی به برخی از مهارت های مطالعه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
شنبه، 13 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای بهبود مهارت های مطالعه
کمبود خواب، تمرکز در مطالعه را به شدت کاهش می دهد. 
 
چکیده: کسب موفقیت تحصیلی اصلی ترین دغدغه همه دانشجویان و دانش آموزان است. برای رسیدن به موفقیت در تحصیل و کسب نتایج مطلوب، کسب مهارت های مطالعه و استفاده مؤثر از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله کوتاه به صورت مختصر اما کاملاً کاربردی به برخی از مهارت های مطالعه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات: 1059 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
روش هایی برای بهبود مهارت های مطالعه
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

روش های زیادی برای آماده شدن برای شرکت در یک امتحان و یا انجام دادن موفق تکالیف وجود دارد. تقریباً همه ما آرزو داریم روش های صحیح مطالعه و امتحان را آموخته و آن ها را برای دستیابی به موفقیت به کار ببندیم. در ادامه به برخی از این مهارت ها اشاره می کنیم.
 

1. برای مطالعه خود فضایی ایداه آل بسازید. 

الف. محیط مطالعه خود را مناسب سازی کنید. شما برای مطالعه به محیطی کم صدا، پر نور (ترجیحاً نور آفتاب)، منظم و یک میز و صندلی راحت، نیاز خواهید داشت. محیطی را برای مطالعه پیدا کنید که کسی یا چیزی مزاحمتان نشود. این نکته در عین سادگی بسیار مهم بوده و برای داشتن یک مطالعه موفق حتماً باید این موضوع را به صورت جدی مد نظر قرار دهید.
 
ب. قبل از شروع مطالعه همه نیازمندی های خود را فراهم کنید. مداد، خودکار، دفتر یادداشت، کتاب، جزوه و غیره را در کنار خود آماده کنید تا در حین مطالعه مجبور نشوید کار خود را رها کرده و به دنبال آن ها بگردید. در غیر این صورت علاوه بر اتلاف وقت، تمرکز شما نیز بر هم خواهد خورد.

ج. مراقب آنچه که حوستان را پرت می کند، باشید. اگر یکی از اعضای خانواده کنار شما آمده و حواستان را پرت می کند، خیلی مؤدبانه از او بخواهید تا شما را تنها بگذارد تا به مطالعه و انجام تکالیفتان بپردازید. اگر در خانه کودکانی هستند که با سر و صدا و بازی کردن حواس شما را پرت می کنند، ارائه چنین درخواستی فایده ای در بر نخواهد داشت! اگر در اتاقتان تلویزیون و یا رادیو دارید، حتماً آن ها را خاموش کنید. اگر عادت دارید در هنگام مطالعه موسیقی گوش دعید، یک موسیقی آرام را انتخاب کنید.
 

2. برنامه داشته باشید.

الف. به اندازه کافی بخوابید. یکی از عادات غلط مطالعه، بیدار ماندن و مطالعه تا دیر وقت است. کم خوابی موجب می شود نتوانید به خوبی تمرکز کنید و در نتیجه توانایی آموختن و یادآوری شما کاهش خواهد یافت.
 
ب. برای خودتان برنامه ای بنوسید. یک دانشجو و یا دانش آموز موفق باید برنامه کلاسی، تکالیف مدرسه، تاریخ امتحانات و غیره را خیلی منظم و با دقت در جایی یادداشت کند. در کنار این موارد، لازم است ساعات خاصی را به مطالعه و انجام تکالیف اختصاص داده و به صورت دقیق در یک جدول بنویسد. با نوشتن یک برنامه درسی، دیگر انجام تکالیف به دقیقه نود موکول نشده و از سوی دیگر در شب امتحان فشار زیادی به فرد نخواهد آمد.
همچنین باید در این برنامه فعالیت های غیر درسی مانند ورزش را بگنجانید. در حقیقت هر چه برنامه جامع تر و کامل تر بوده و جزئیات بیشتری را در بر بگیرد، کارآمدی دانش آموزان در انجام کارهای درسی افزایش خواهد یافت.
 
ج. در تمام کلاس ها یادداشت برداری کنید. در یادداشت برداری تنها نکات مهم و اساسی را یادداشت کرده تا بعداً با مراجعه به آن ها به سرعت به مطالب ارائه شده در کلاس منتقل شده و آن ها را یادآوری کنید. در صورتی که درس از روی کتاب ارائه می شود می توانید زیر جملات مهم خط کشیده و یا با ماژیک فسفری آن ها را هایلایت کنید.

د. به صورت گروهی مطالعه کنید. با مطالعه گروهی می توانید دانش یکدیگر را سنجیده و مطالبی را که آموخته اید را به همدیگر یاد دهید.

ه. به خودتان استراحت دهید. حتماً در کنار برنامه های درسی زمانی را به تفریحاتی همچون پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و یا بودن با خانواده، اختصاص دهید. استراحت کردن های مکرر و منظم، استرس ناشی از تکالیف را کاهش داده و روحیه شما را برای انجام آن ها افزایش خواهد داد.
 

3. تغییر عادات مطالعه

الف. کار خود را با تکالیفی شروع کنید که انجام آن ها برای شما دشوار است. اگر برای امروز باید شیمی، ریاضیات، ادبیات و زبان انگلیسی را مطالعه کنید و این در حالی است که درس شیمی برایتان دشوار بوده و از طرفی به درس ادبیات علاقه دارید، مطالعه خود را از شیمی شروع کرده و با ادبیات خاتمه دهید.

ب. از تکنیک های تقویت حافظه بهره ببرید. مثلاً وقتی می خواهید چند چیز مانند تعدادی فرمول را حفظ کنید، آن ها را یک جا لیست کنید. همچنین فلش کارت ها روشی مناسب برای به خاطر سپاری حجم زیادی از اطلاعات، محسوب می شوند.
 
ج. مهارت های مطالعه نقادانه را در درون خود پرورش دهید. هر چه دانش آموزان به مقاطع بالاتر تحصیلی می روند، با حجم بیشتری از مطالب و همچنین تکالیف دشوارتری روبرو می شوند. داشتن ضعف در مهارت های مطالعه موجب می شود خواندن، مطالعه و درک مطالب و انجام تکالیف مربوطه برای فرد دشوارتر گشته و همین امر بر موفقیت تحصیلی او، تأثیر منفی خواهد داشت.
دانش آموزان باید بیاموزند بر نکات و اطلاعات کلیدی تمرکز نمایند. اگر دانش آموزی احساس می کند در مهارت های مطالعه ضعف دارد لازم است برای بهبود و تقویت آن ها تمام تلاش خود را بنماید.

د. بر بخش هایی از کتاب تمرکز کنید که به توجه بیشتری نیاز دارند. اگر درسی برایتان مشکل است و یا به نظرتان می رسد مطلبی مهم تر است، وقت بیشتری برای آن صرف کنید.

ه. راهبردهای موفقیت در امتحانات را تقویت کنید. نتیجه گیری ضعیف در امتحان لزوماً بدین معنا نیست که دانش آموزان به قدر کافی مطالعه نکرده اند و یا به مهارت های مطالعه مجهز نیستند. در برخی موارد ممکن است دانشجو و یا دانش آموز درس خود را به خوبی خوانده و فهمیده باشد ولی در جلسه امتحان نتیجه خوبی نگیرد.
برخی راهبردهای موفقیت در امتحان از این قرارند:
اولویت بندی مطالب برای مطالعه جهت امتحان؛ آمادگی برای امتحان در طول چند روز و نه فقط شب امتحان؛ مقابله استرس در جلسه امتحان و مدیریت زمان در هنگام پاسخ دادن به سؤالات آزمون.
 
ز. از خودتان سؤال بپرسید. وقتی مطالعه می کنید درباره آنچه می خوانید پرسش هایی را از خودتان مطرح کنید. پاسخ به این سؤالات علاوه بر اینکه به درک مطلب شما کمک خواهد کرد، موجب می شود مطالب را بهتر به خاطر بسپارید.
 
منبع: سایت ویکی هاو

بیشتر بخوانید
چگونه دانشجویی موفق باشیم؟​​​​​​​​​​​​​​
تکنیک‌های تمرکز در زمان مطالعه
مهم‌ترین عوامل موفقیت تحصیلی (بخش اول)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.