از وسایل آموزشی ویژه استفاده کنید

برای موفقیت تحصیلی باید از ابزارهای ویژه ای بهره گرفت. برخی از این ابزارها، در دنیای مدرن پدید امده است. با ما همراه باشید تا با وسایل آموزشی، بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از وسایل آموزشی ویژه استفاده کنید
اگر در یک ماده ی درسی یا قسمتی از آن، مشکل دارید، به یاد آورید، که کمک افراد با تجربه می تواند موثر باشد.
 

از وسایل آموزشی ویژه استفاده کنید

وسایل مختلف آموزشی در اختیار دانشجویانی که اشکالاتی دارند یا مایلند از آنها برای کمک در روش های یادگیری و مطالب درسی استفاده کنند قرار دارد. از آن جمله است ماشین های تدریس و کتاب های برنامه ریزی شده که توسط «ا.لامزداین» و همکارانش به عنوان پیشگامان این کار تهیه شده است.
 

1.ماشین های تدریس می تواند مکملی برای سخنرانی ها باشد.

ماشین های تدریس طرح خاصی است که تعدادی سوال را به ترتیب خاصی برای سهولت درک مطالب ارائه می دهد. محصل می تواند عبارت ها و سوال ها را خوانده و جواب بدهد و از ماشین برای مطابقت جواب و درستی آنها استفاده کند و به این ترتیب به جواب های بعدی بپردازد.
 
این طرح ها موارد استفاده ی به خصوصی دارد. در استفاده از ماشین های تدریس اختلافات افراد در یادگیری مورد توجه قرار گرفته و دانشجویان می توانند طبق استعداد خود، مطالب را بخوانند و هنگامی که موضوعات آسان است سریع تر و در موارد مشکل آهسته پیش بروند.
 
هرگاه محصل بخواهد، ماشین متوقف می شود، مکث می کند یا ادامه می دهد و علاوه بر آن درک و یادگیری را بررسی می کند. ماشین، شاگرد را فعال نگه می دارد و به او می آموزد که بکوشد از جواب های خود در یادگیری استفاده کند. در تحقیقاتی که انجام شده است، به نظر می رسد محصل ها یا دانشجویان از کار کردن با این ماشین ها لذت می برند، چون می توانند مقدار زیادی اطلاعات جدید را در مدتی کوتاه فرا گیرند و آنها را به راحتی به یاد آورند.
 
این وسایل معایبی هم دارد، به خصوص وقتی که به عنوان تنها عامل تدریس و مطالعه مورد استفاده قرار گیرد. در چنین حالتی است که شاگردان گیج شده و خیلی کم از آنها بهره می برند، چون اطلاعات فرا گرفته شده، بسیار جزئی و با هم مربوط نبوده و علاوه بر آن، ایده ی اصلی مشخص نگشته و فرصت درک و فهم ارتباط بین اصول اندک است. به همین جهت از اطلاعات و مهارت های فرا گرفته شده، نمی توان در وضعیتی جدید استفاده کرد.
 

2.مطالب و کتاب های برنامه ریزی شده قابل استفاده و مفید است.

این مطالب مانند ماشین های آموزشی است جز این که به صورت کتاب در دسترس هستند به طور موثری در آموختن کمک می کند ولی نه همیشه. برای عده ای کتاب های برنامه ریزی شده، عادت به حفظ کردن را زیاد و قدرت تفکر را تضعیف می کند. به طوری که این قبیل افراد برای یادگیری مقدار معینی معلومات در مقایسه با کتاب های معمولی احتیاج به وقت زیادتری دارند، ولی اگر شما دنبال معلومات اضافی می گردید یا نیاز به مرور و بازآموزی دارید، این گونه کتاب ها مفید و موثر خواهد بود. در این کتاب ها، سوال هایی مطرح شده و شما می توانید جواب آن هارا بنویسید، درباره اش فکر کنید یا آنها را فقط بخوانید.
 
تمام این روش ها را می توان به کار برد، ولی به نظر می رسد نوشتن جواب برای مسایل مشکل بهتر باشد، در حالی که برای قسمت های آسان، فکر کردن و خواندن مفیدتر است. در هر حال، وقتی مطالب جدیدی را فرا می گیرید که سوال ها را قبل از مراجعه به جواب های آن، پاسخ دهید، در غیر این صورت اثر یادگیری خیلی کمتر خواهد بود.
 

3.معلم خصوصی نیز سودمند است.

ما اغلب از دوستانمان تقاضای کمک می کنیم. کمکی که معلم خصوصی می کند نیز با آن شباهت دارد، جز این که او معمولا در سطح بالاتر و دارای تجربه ی بیشتری است.
 
اگر در یک ماده ی درسی یا قسمتی از آن، مشکل دارید، به یاد آورید، که کمک افراد با تجربه می تواند موثر باشد. البته لازم نیست یک معلم خصوصی برای تمام سال استخدام کرد بلکه فقط برای مواقع ضروری و قسمت های انتخاب شده کافی است.
 

4.تایپ به یادگیری و مرور مواد درسی کمک شایانی می کند.

بیشتر استادان می خواهند که تکالیف و مقالات تایپ شود. شما باید حتی در مواردی که خواسته نشده نیز، گزارشات و نوشته های خود را تایپ کنید، چون دست نویس های شخصی به خوانایی و تمیزی مطالب تایپ شده نیست و طبعأ سهولت در خواندن، به درک موضوع و ایجاد علاقه به مطالعه ی آن کمک خواهد کرد، نوشته های بد خط، مطلب را در سطح نازلی قرار می دهد.
 
گذشته از تمام موارد مذکور، تایپ برای استفاده ی خودتان نیز مفید است، چون می توانید یادداشت هایی بردارید و بعدا به راحتی آنها را بخوانید و با این کار در وقت خود صرفه جویی کنید و در موقع سخنرانی ها یادداشت ها مفیدتر و خوش خط خواهد بود و شما با تایپ کردن آن، فرصتی برای مرور و یادگیری بیشتر خواهید یافت. خلاصه آن که وقتی نوشته ای تایپ شده باشد، با یک نگاه، نکات بیشتری را می بینید و زودتر آن را می فهمید و راحت تر به یاد می آورید.
 
یادداشت های تایپ شده را به سهولت می توان مرور کرد و این بیشتر شامل قسمت هایی می شود که می بایست دوباره مورد بررسی قرار گیرد.
 
احتمالا هر شاگردی دریافته است که دست نوشته هایش به وقت زیادی برای خواندن نیاز دارد و این مشکل به خصوص هنگام مطالعه در شب قبل از امتحان نمایان تر می شود. تایپ کردن به شما فرصت می دهد تا نوشته های خود را بهتر ارزیابی کنید و کیفیت آن را بهبود بخشید. وقتی مطلبی تایپ شده باشد، نکات تکراری و مبهم و نیز جملات ناقص و عباراتی که به خوبی پخته نشده است به راحتی دیده می شود و شما می توانید تنظیم مطالب و ارتباط آنها و دیگری نکات مهمی را که برای مقاله ی شما ارزشمند است، ملاحظه کنید. با این ترتیب اشتباه ها بهتر به چشم می خورند و طبعا اصلاح می شوند و قسمت های درست به جای خود باقی می ماند.
 

5.استفاده از ضبط صوت و ...، بسیار مفید است.

یک مؤسسه ی ضبط برای نابینایان تا سال ۱۹۶۹ تعداد ۷۷۰۰۰ جلد کتاب را به ۱۶ زبان در کتابخانه ای جمع آوری کرده است. این کتاب ها، شامل نوشته ها و درس هایی در زمینه های گوناگون، توسط متخصصان فن برای محصل های نابینا مجانا تهیه شده است. به علاوه، این مؤسسه هر نوع کتابی را به تقاضای نابینایان مجانا برای آنها ضبط می کند.
 
مؤسسه ی آمریکایی نابینایان هم بدون دریافت وجهی مطالب مفید زیادی برای آنها تهیه می کند. یک وسیله ی مفید دیگر برای نابینایان ماشین نویسی است که بعضی از آنها یاد می گیرند. یک کار مفید برای هر دانشجوی دانشگاه، تایپ برای نابینایان است که ارزش فراوانی دارد.
 
کسی که ماشین نویسی می داند، می تواند از نوار مطالب ضبط شده استفاده کند و در حالی که به آنها گوش می دهد، یادداشت بردارد و بعد به راحتی آنها را مرور کند. به این وسیله در وقت صرفه جویی می کند، چون فقط قسمت های مهم کتاب مورد مطالعه ی مجدد قرار می گیرد. اگر مرد نابینایی در ماشین نویسی خیلی هم ماهر نباشد، باز نتیجه سریع تر از سیستم بریل است.
 
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما