ده نکته مهم برای موفقیت در امتحانات چهارگزینه ای

یکی از انواع امتحانات، امتحانات چهار گزینه ای (تستی) است. برای موفقیت در این نوع از امتحانات باید مهارت تست زنی خوبی داشته باشید. با ما همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 12 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده نکته مهم برای موفقیت در امتحانات چهارگزینه ای
قبل از شروع، مطمئن شوید که آیا جواب غلط، نمره منفی دارد یا نه؟
 

چگونه باید امتحانات چهار جوابی با پاسخ های قطعی را انجام داد؟

  1. سوال ها را سوء تعبیر نکنید و به آنها چیزی نیفزایید. مثلا، کلماتی از قبیل همیشه، همه، یا هر، اگر در جمله نیست اضافه نکنید و بعد بگویید که پرسش غلط است. متأسفانه این کار اغلب اتفاق می افتد. فرض کنید عبارتی چنین باشد: «مجادلات زیادی بین برادران و خواهران اتفاق می افتد.» که صحیح است ولی بعضی محصل ها اشتباه می کنند و با افزودن کلمه «همه» یا «تمام» آن را چنین در مخیله ی خود می خوانند «مجادلات زیادی بین (تمام) برادران و خواهران اتفاق می افتد» که غلط است، زیرا عده ای از برادران و خواهران خیلی کم با هم مجادله می کنند و با عبارت طرح شده در امتحان نیز منطبق نیست.
 
همچنین از اضافه کردن عبارات توصیفی که معنی جمله را تغییر می دهد، خودداری کنید. مثلا جمله ی «گرسنگی، معمولا موجب کاهش فعالیت و شدت بی عاطفگی و خونسردی می شود» اگر چه غلط است، ولی چنان چه با افزودن کلماتی به صورت «گرسنگی بسیار زیاد و طولانی معمولا موجب کاهش فعالیت و شدت بی عاطفگی و خونسردی می شود» در آید هر چند صحیح هم باشد، کار درستی نیست. اغلب دیده شده که محصلین در مخیله ی خود، چنین عباراتی را اضافه می کنند، در نتیجه، به سوال ها جواب نادرست می دهند. از این نوع خطاها به طور ناخودآگاه بسیار اتفاق می افتد، که خود موجب گیجی و مشکلات زیادی می شود. با دقت و مواظبت باید از این اشتباه ها اجتناب ورزید و در هر امتحان با توانایی و بصیرت عمل کرد.
 
  1. کلمه ای را از سوآل حذف نکنید. مثلا کلماتی از قبیل «معمولا» یا «تاحدی» را که در جمله است نادیده نگیرید. همیشه، سوال را جواب بدهید نه جنبه های دیگری را که خودتان در ذهن پرورانده اید. لازم است که زیر کلماتی چون «معمولا»، «گاهی» یا «همیشه» را خط بکشید که در پاسخ دادن به اصل پرسش توجه داشته باشید. این نوع کلمات در امتحانات چهار جوابی و صحیح و غلط (دو جوابی) اهمیت خاصی دارد و سرنوشت ساز است.
 
  1. متوجه مفهوم جملات دو پهلو باشید. مثل «هیچ کس همیشه اشتباه نمی کند» که با جمله ی «بعضی ها همیشه اشتباه می کنند» فرق دارد (ضمنا جملات دو پهلوها را به خاطر داشته باشید و به آنها توجه کنید).
 
  1. از تمام مواردی که سعی می کنید معلومات خود را به استادتان نشان دهید، تست های چهارجوابی با جواب قطعی، بدترین نوع است، چون فرصت بیان نظرات خود را نخواهید داشت. در این موارد، تنها جوابی که استاد می خواهد، باید بیان کنید چون بحث درباره ی جنبه های مختلف و نظرات گوناگون غیر ممکن است. مهمتر از همه، در امتحان، سعی نکنید به اظهار رأی بپردازید. بهترین فرصت برای این مقصود، ساعات کار دفتری معلم، کلاس درس، یا هنگام صرف چای یا قهوه است، چون با فراغت خاطر می توانید ایده ها و عقاید خود را با استاد در میان بگذارید و نکات ضد و نقیض آنها را با نظریات او بیان کنید.
 
  1. از تکرار و تداوم اشتباه ها بپرهیزید چون موجب خطاهای بیشتر و عادت به این کار می شود. مثلا، عده ای از محصل ها با صحیح پنداشتن بعضی سوال های غلط و برخی دیگر با غلط دانستن سوال های صحیح، در امتحان مرتکب اشتباه می شوند. گروهی از شاگردان هم هنگام مرور جواب ها، آنها را عوض می کنند و مقدار زیادی از پاسخ های صحیح را تغییر می دهند که ناصحیح می شود و به ندرت اشتباهی را تصحیح می کنند. البته همه ی دانشجویان جواب های صحیح را تبدیل به ناصحیح نمی کنند، بلکه سعی بر آن است که اشتباه ها اصلاح شوند. شما باید مواظب باشید که از این قبیل خطاهای مکرر و یکنواخت اجتناب ورزید.
 
  1. تصور نکنید که چون حرف اضافه ای ناآشناست پس غلط است. همین حرف اضافه ای که در کتاب درس یا سخنرانی وجود دارد ممکن است از منابع دیگر گرفته شده و به طور منطقی به کار رفته و صحیح باش.د
 
  1. اگر جوابی در اولین لحظه مبهم به نظرتان می رسد، چند دقیقه وقت صرف آن کنید و سپس با استفاده از معلومات کلی خود بکوشید جواب درست را از میان آن استخراج کنید. اگر باز هم رفع ابهام نشد آن را علامت بزنید و موقتا رها کنید، چون ضمن پاسخ دادن به دیگر سوال ها، نکات تازه ای به یادتان خواهد آمد و پس از رجوع به پاسخ، در می یابید که نکات تازه ای می دانید و آن گاه جواب دادن به آن برایتان آسانت ر خواهد بود.
 
  1. هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی روی سوالی که نمی دانید، زیاد درنگ نکنید و وقت خود را هدر ندهید، چون بیشتر ناراحت و نگران می شوید و از جواب دادن به بقیه ی سوال ها نیز باز می مانید.
 
  1. پس از دریافت سوال ها، نگاهی سطحی و سریع به تمام آنها بیان کنید و سپس وقت خود را برای پاسخ دادن به هر سوال تنظیم و آن گاه شروع کنید.
  2. قبل از شروع، مطمئن شوید که آیا جواب غلط، نمره منفی دارد یا نه؟ چون امتحانات بستگی به استاد و درس دارد و اگر از نحوه ی تصحیح اوراق اطلاع داشته باشید، بهتر می توانید توجه خود را به نکات اصلی معطوف کنید و از هرگونه جریمه و یا احیانا اشتباهی که موجب از دست دادن نمره شود در امان بمانید.
  
نویسنده: ویرجینیا وُکس
 
منبع: کتاب «رمز موفقیت در تحصیل»


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.