همه آنچه که از فواید قهوه باید دانست (بخش اول)

قهوه معمولا به دلایلی فراوان، از کافئین موجود در آن گرفته تا لکه‌هایی که روی دندان‌ها به جای می‌گذارد، شهرت خوب ندارد. ولی حقیقت این است که میزان خواص قهوه از آثار منفی منتسب به این نوشیدنی خوشمزه بیش‌تر است. آن‌چه در این میان نادیده گرفته شده، این است که قهوه چیزی فراتر از کافئین است. در این مطلب بهترین خواص قهوه آشنا خواهید شد.
چهارشنبه، 15 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که از فواید قهوه باید دانست (بخش اول)
مصرف قهوه علاوه بر آن‌که می‌تواند از سرطان کبد پیشگیری کند، باعث پیشگیری از بیماری‌های رایج کبدی نظیر هپاتیت و کبد چرب نیز می‌شود.
 

مقدمه

قهوه به شکل اصلی و اولیه‌ی خود، غذایی کامل محسوب می‌شود که مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مفید است. نکته‌ی کلیدی این است که چگونه می‌توان به قهوه‌ی باکیفیت دسترسی پیدا کرد و چگونه از هدر دادن هر یک از فواید آن برای سلامتی جلوگیری کرد؛ معمولا آدم‌ها با از بین بردن مواد مغذی موجود در قهوه یا افزودن مواد مضر نظیر افزودنی‌های مصنوعی به آن، خود را از فواید قهوه محروم می‌کنند.

از آن‌جا که نویسنده‌ی این مقاله مهاجری است که در نواحی نظیر پاناما و کاستاریکا، مبدا برخی از بهترین انواع قهوه در جهان، زندگی کرده است، به برخی از خوش طعم‌ترین قهوه‌هایی دسترسی داشته است که می‌توانید در دنیا پیدا کنید. دسترسی به چنین دانه‌های شگفت‌انگیز، انتخاب قهوه را به عنوان نوشیدنی مفید و دوست‌داشتنی بسیار آسان می‌کند. ولی در ادامه به چند دلیل مهم اشاره می‌کنیم که صرف‌نظر از محل زندگی‌تان، شما را متقاعد می‌کند این نوشیدنی خوشمزه را هرگز کنار نگذارید.
 

همه آنچه که از فواید قهوه باید دانست


۱. نوشیدن قهوه کمک می‌کند بیش‌تر کالری بسوزانید
بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در کشور اسپانیا به عمل آمد، ورزشکارانی که پیش از شروع فعالیت ورزشی‌شان معادل حدود۳۴۰ میلی‌لیتر قهوه می‌نوشند، در طول سه ساعت پس از فعالیت بدنی‌ تقریبا ۱۵ درصد کالری بیش‌تر می‌سوزانند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، حتی اگر فعالیت ورزشی‌ هم نداشته باشید، باز هم با مصرف روزانه یک تا دو فنجان قهوه سوخت‌وساز بدن‌تان ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
 
۲. قهوه گردش خون‌تان را بهبود می‌بخشد
بر اساس یافته‌های پژوهشگران ژاپنی، نوشیدن حدود ۱۴۰ میلی‌گرم قهوه تا ۳۰ درصد باعث افزایش گردش خون در مویرگ‌ها می‌شود. این سطح از افزایش گردش خون باعث بهبود اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن می‌شود که از فواید ناشی از آن، می‌توان به بهبود عملکرد فرد در فعالیت‌های بدنی اشاره کرد.
 
۳. قهوه می‌تواند باعث کاهش درد شود
نتایج پژوهشی در دانشگاه ایلینوی نشان داد، مصرف دو تا سه فنجان قهوه توانست میزان احساس درد ناشی از فعالیت ورزشی شرکت‌کنندگان را در این مطالعه کاهش دهد. این یافته‌ها طی پژوهشی در دانشگاه جورجیا نیز تکرار شدند که در آن، شرکت‌کنندگان با مصرف قهوه تا ۴۸ درصد از درد ماهیچه‌ای‌شان را کاهش دادند؛ این در حالی است که میزان کاهش درد توسط داروهای ناپروکسن و آسپیرین به ترتیب ۳۰ و ۲۵ درصد بوده است.
 
۴. نوشیدن قهوه می‌تواند بنیه‌تان را نیز قوی کند
قهوه نه تنها می‌تواند میزان احساس دردتان را در طول یک فعالیت بدنی کاهش دهد، بلکه می‌تواند میزان احساس صرف انرژی در طول فعالیت بدنی را نیز کاهش دهد. با کاهش میزان احساس انرژی صرف شده (به اندازه‌ی بیش از ۵ درصد)، انجام فعالیت بدنی در حقیقت برای‌تان آسان‌تر می‌شود. در نتیجه، نوشیدن قهوه پیش از فعالیت بدنی می‌تواند عملکرد ورزشی‌تان را تا بیش از ۱۱ درصد بهبود ببخشد؛ زیرا با مصرف قهوه احساس می‌کنید برای انجام فعالیت بدنی به صرف انرژی کم‌تر نیاز دارید.
 
۵. قهوه می‌تواند به حفظ بافت ماهیچه‌های‌تان کمک کند
وقتی قهوه می‌نوشید، مغزتان ماده‌ای به نام عامل نورون‌زای مغزی (BDNF) ترشح می‌کند که باعث تقویت نیروی ماهیچه‌های‌تان می‌شود. ماهیچه‌ها بدون وجود این عامل مهم در معرض ضعف بنیه قرار می‌گیرند. کافئین موجود در قهوه اساسا به جلوگیری از کاهش نیرو بر اثر کهولت سن کمک می‌کند؛ و از این طریق، خطر وارد آمدن جراحات و آسیب‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
 
۶. قهوه باهوش‌ترتان می‌کند
علاوه بر این‌که قهوه باعث می‌شود مغز مواد مهم شیمیایی را ترشح کند، در توقف ترشح برخی مواد شیمیایی دیگر نیز نظیر پیام‌رسان عصبی بازدارنده‌ی آدنوزین تاثیرگذار است. این مسئله به افزایش ترشح پیام‌رسان‌های عصبی دیگر نظیر نوراپینفرین و دوپامین منجر می‌شود که در نهایت باعث افزایش فعالیت سلول‌های عصبی مغز می‌شود. در نتیجه‌ی این اتفاقات، شاهد بهبود عملکرد بخش‌های مختلف مغز از جمله سرعت واکنش، چالاکی، و عملکرد شناختی کلی خواهیم بود.
 
۷. از خواص قهوه تقویت حافظه است
حافظه از دیگر عملکردهای مهم مغز است که مصرف قهوه آن را تقویت می‌کند و آن قدر مهم است که لازم بود جداگانه عنوان شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند نوشیدن دو فنجان قهوه‌ی ۲۳۰ میلی‌لیتری در هر روز باعث تقویت حافظه‌ی بلند مدت می‌شود.
 
۸. قهوه خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد
مصرف قهوه هم‌چنین با کاهش خطر ابتلا به افسردگی، به ویژه در زنان، در ارتباط است. بر اساس نتایج پژوهش‌ها، آن‌هایی که روزانه به اندازه‌ی ۴ فنجان ۲۳۰ میلی‌لیتری قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۲۰ درصد در خود کاهش می‌دهند. قابلیت قهوه در کاهش خطر ابتلا به افسردگی از تاثیر آن بر تولید مواد شیمیایی مغزی نظیر سروتونین و دوپامین ناشی می‌شود.
 
۹. قهوه می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز کاهش دهد
هم‌چنین، پژوهشگران دریافتند میان مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های کبد و روده‌ی بزرگ، به عنوان سومین و چهارمین سرطان رایج در دنیا، ارتباط وجود دارد. به نظر می‌رسد آن‌هایی که روزانه چهار تا پنج فنجان قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۰ درصد و خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را نیز تا ۱۵ درصد در خود کاهش می‌دهند. هم‌چنین میان مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان سلول پایه‌ای، نوعی از سرطان پوست، نیز ارتباط وجود دارد.
۱۰. قهوه نه تنها باعث بروز بیماری قلبی نمی‌شود، بلکه خطر آن را نیز کاهش می‌دهد
به ادعای مطالعاتی که طی سال‌های متمادی به انجام رسیده‌اند، مصرف کافئین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد؛ علی‌رغم درستی این ادعا، باید خاطرنشان کرد تاثیر مصرف کافئین بر فشار خون بسیار ناچیز است و عموما در میان آن‌هایی رخ می‌دهد که مرتبا قهوه نمی‌نوشند. تاکنون هیچ مطالعه‌ای تاثیر مصرف قهوه را بر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی تایید نکرده است؛ بلکه در واقع، شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند قهوه می‌تواند در برخی افراد، به ویژه زنان، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی شود. هم‌چنین خطر سکته‌ی مغزی در آدم‌هایی که قهوه می‌نوشند تا ۲۰ درصد کم‌تر می‌شود.
 
۱۱. قهوه از کبدتان نیز محافظت می‌کند
پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف قهوه علاوه بر آن‌که می‌تواند از سرطان کبد پیشگیری کند، باعث پیشگیری از بیماری‌های رایج کبدی نظیر هپاتیت و کبد چرب نیز می‌شود. قهوه هم‌چنین می‌تواند از شما در برابر سیروز کبدی نیز محافظت کند؛ در این بیماری بافت‌های آسیب دیده به صورت گسترده جایگزین بافت‌های سالم کبد می‌شود. شواهد نشان داده‌اند مصرف روزانه بیش از چهار فنجان قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سیروز را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.
 
۱۲. از خواص قهوه مبارزه با نقرس هم است
نقرس نوعی بیماری است که در اثر افزایش اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود. طی یک پژوهش، مصرف ۶ فنجان قهوه خطر نقرس را در مردان به اندازه‌ی قابل توجه ۵۹ درصد کاهش داد.
 
۱۳. نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد
دیابت نوع ۲ نوعی بیماری است که در حال حاضر باعث درد و رنج بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا شده است. با وجود این، قهوه‌خورها این توانایی را دارند که با هر فنجان قهوه خطر ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهند. نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف این گونه نشان می‌دهد که مصرف هر فنجان قهوه می‌تواند تا ۷ درصد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد؛ بر این اساس، قهوه‌‌خورهای حرفه‌ای تا بیش از ۶۷ درصد از ابتلا به هپاتیت نوع ۲ مصون هستند.
 
۱۴. قهوه باعث می‌شود کم‌تر احساس خستگی کنید
به نظر می‌رسد این خواص قهوه بسیار مشهور و بدیهی باشد. اساسا به همین دلیل است که بسیاری از آدم‌ها صبح‌شان را با یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند. و بدون شک نوشیدن قهوه می‌تواند قدرت و انگیزه‌ی اضافه‌ی مورد نیازتان را تامین کند، به ویژه اگر شب گذشته نیز خوب نخوابیده باشید. این خاصیت قهوه به خاطر وجود کافئین است که مانند یک محرک کمک‌تان می‌کند هشیاری و تمرکزی بیش‌تر داشته باشید. هم‌چنین مصرف قهوه باعث افزایش انرژی‌تان می‌شود و هنگامی که دچار کاهش قدرت و توانایی می‌شوید، کمک‌تان می‌کند مدتی بیش‌تر کار کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و پریسا جعفری و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.