گیاه رزماری و خواص درمانی آن

برخی از جالب ترین و منحصر به فردترین فواید سلامتی رزماری شامل توانایی آن برای تقویت حافظه، بهبود خلق و خو، کاهش درد، کاهش التهاب، محافظت از سیستم ایمنی بدن، تحریک گردش خون، سم زدایی بدن، محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی، جلوگیری از پیری زودرس و بهبود وضعیت پوست، می باشند.
جمعه، 26 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گیاه رزماری و خواص درمانی آن
مهمترین نقش رزماری به عنوان عامل ضد التهابی در بدن باشد.
 
چکیده : برخی از جالب ترین و منحصر به فردترین فواید سلامتی رزماری شامل توانایی آن برای تقویت حافظه، بهبود خلق و خو، کاهش درد، کاهش التهاب، محافظت از سیستم ایمنی بدن، تحریک گردش خون، سم زدایی بدن، محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی، جلوگیری از پیری زودرس و بهبود وضعیت پوست، می باشند.

تعداد کلمات 1330 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

گیاه رزماری و خواص درمانی آن

رزماری چیست؟

رزماری بومی منطقه مدیترانه، یکی از رایج ترین گیاهان در ردیف ادویه است و به دلایلی علاوه بر طعم و عطر فوق العاده ای که دارد، اگر به طور منظم به رژیم غذایی اضافه شود، اثرات مفیدی بر سلامتی دارد. نام علمی این گیاه چند ساله چوب دار Rosmarinus officinalis است، اما جهان رزماری را با همین نام رایج می شناسد. همانند بسیاری از گیاهان مفید دیگر، رزماری در خانواده رده بندی شده به عنوان نعناعیان است، اما آن خاصیت طعم و مزه را ندارد. رزماری طعم گرم، تلخ و خشن تری دارد که به سوپ، سس، خورش ها، کباب و فست فود طعم خاصی میدهد. رزماری در غذاهای محلی ایتالیایی به طور ویژه ای رایج است.
اگر چه مقادیر اندکی رزماری که برای غذا استفاده می شود به طور معمول به اندازه کافی آنقدر نیست که اثر مهمی در بدن داشته باشند، اما اضافه کردن منظم برگ های آن به غذا به بدن اجازه می دهد که از فواید ترکیبات ارگانیک و فیتو شیمیایی منحصر به فرد موجود در آن بهره مند شود. همچنین رزماری، کاربردهای زیادی شامل مصرف مقادیر بیشتر و یا استفاده از اسانس رزماری به طور مستقیم بر روی پوست نیز دارد. 

فواید سلامتی رزماری عبارتند از:

 تقویت کننده حافظه

یکی از اولین کاربرد های گزارش شده یا مستند رزماری برای سلامت به عنوان یک محرک شناختی بوده است. گفته شده است که رزماری حافظه را بهبود می بخشد و به افزایش اطلاعات و تمرکز کمک میکند. در حالی که بسیاری از این ادعاها هنوز در حال تحقیق و مطالعه هستند، اثرات آن بر مغز نشان دهنده افزایش حافظه است که به هیچ وجه بد نیست؛ سالم نگه داشتن ذهن به جوان ماندن شما کمک خواهد کرد. به همین ترتیب، رزماری با تحریک فعالیت های شناختی در افراد سالخورده و افرادی که از اختلالات شناختی حادتر از قبیل آلزایمر یا زوال عقل رنج می برند، مرتبط است. این یک جایگزین و یا مکمل هیجان انگیز برای درمان مدرن تر برای این بیماری هاست که هنوز لاعلاج اند.
 

خلق و خو و استرس

عطر و بوی رزماری به تنهایی با بهبود خلق و خوی، پاک کردن ذهن و کاهش استرس در افرادی که دچار اضطراب مزمن و اختلال هورمون استرس هستند مرتبط است. هنگامی که این گیاه مصرف می شود یا به صورت موضعی به صورت ضماد به کار میرود، می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز از اسانس رزماری برای این منظور استفاده می کند، که در آن غلظت اجزای فعال برای اثرات مثبت بر روی استرس و خلق و خوی ضروری نیست.
 

تقویت ایمنی

اجزای فعال در رزماری، ترکیبات آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد سرطان زا هستند. این اجزای فعال نشان دهنده یک حمله سه جانبه در برابر بسیاری از بیماری های مختلف و پاتوژن ها هستند که می توانند سیستم ایمنی را تهدید کنند و یا به یکپارچگی بدن آسیب برسانند. ترکیبات آنتی اکسیدانی یک خط دفاع ثانویه در پشت سیستم ایمنی بدن شما تشکیل می دهند و رزماری شامل مقدار قابل توجهی ترکیبات قدرتمند از جمله اسید رزمارینیک، اسید کافئیک، اسید بوتولیک و کارنوسول می باشد.
 

پتانسیل آنتی باکتریال

در حالیکه ویژگی های کلی رزماری برای تقویت ایمنی بدن به اندازه کافی چشمگیر هستند، رزماری، به طور ویژه در برابر عفونت های باکتریایی، به خصوص در معده، مبارزه می کند. باکتری H. pylori پاتوژن رایج و بسیار خطرناکی است که می تواند زخم معده ایجاد کند، اما معلوم شده است که رزماری هنگامی که مصرف می شود از رشد آن جلوگیری می کند. به طور مشابه، این گیاه با پیشگیری از عفونت های استاف (Staph) که هرساله هزاران نفر جان خود را به خاطر آنها از دست می دهند، مرتبط است.
 

رفع مشکلات گوارشی

به طور سنتی فرهنگ های زیادی از رزماری، به عنوان درمانی طبیعی برای ناراحتی های معده، یبوست، نفخ، اسهال، و هرچیزی در این میان، استفاده می کنند. تا حد زیادی اثرات ضد التهابی و تحریک کنندگی آن باعث این اثرات می شوند، بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی به صورت هفته ای می تواند به سرعت به تنظیم حرکات روده و سیستم گوارش کمک کند.
 

خوشبو کننده دهان

رزماری، به عنوان یک عامل طبیعی ضد باکتریایی، به عنوان یک خوشبو کننده دهان فوق العاده عمل می کند که سلامت دهان و دندان را نیز بهبود می بخشد. برگ های رزماری را در یک لیوان آب گرم بخیسانید و سپس آب را در دهان خود غرغره کنید تا باکتری ها نابود شوند و در تمام شب به طور طبیعی نفس شما تازه و تمیز خواهد ماند!.
 

تحریک جریان خون

رزماری، به عنوان محرکی برای بدن عمل می کند و باعث تولید گلبول های قرمز و جریان خون می شود. این امر کمک می کند تا اکسیژن به سیستم ها و قسمت های حیاتی بدن برسد، و اطمینان حاصل شود که فعالیت های متابولیکی در این مناطق به راحتی در حال انجام هستند، همچنین حرکت مواد مغذی به سلول هایی که نیاز به ترمیم دارند تحریک می شود.
 

تسکین درد

به عنوان یک ماده ضد درد، صدها سال است که رزماری به طور موضعی به صورت خمیر یا ضماد روی قسمت آسیب دیده که درد دارد، استفاده می شود. هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود، به عنوان تسکین دهنده درد برای قسمت هایی که دسترسی به آنها سخت تر است، مانند سردرد و درد ناشی از بیماری های خاص، عمل می کند. در واقع، یکی از محبوب ترین کاربردهای رزماری برای درمان میگرن است. استفاده از عصاره آن روی گیجگاه و یا به سادگی بو کردن عطر رزماری با کاهش شدت علائم میگرن مرتبط است.
 

 ویژگی های ضد التهابی

شاید مهمترین نقش رزماری به عنوان عامل ضد التهابی در بدن باشد. کارنوزول و اسید کارنوزیک دو آنتی اکسیدان قوی و ترکیبات ضد التهابی موجود در رزماری هستند که به کاهش التهاب عضلات، عروق خونی و مفاصل مرتبط شده اند. این مسئله باعث می شود رزماری درمانی موثر برای بسیاری از بیماری ها، از جمله فشار خون، نقرس، آرتریت و آسیب های ناشی از تلاش های جسمی و یا جراحی باشد. رزماری در قالب خوراکی یا موضعی برای این اثرات ضد التهابی موثر است. علاوه بر این، کاهش التهاب در سیستم قلب و عروق می تواند به تقویت سلامت قلب و جلوگیری از بروز آترواسکلروز کمک کند.
 

سم زدایی

ماهیت رزماری اندکی دیورتیک است، به این معنی که می تواند به بیرون راندن سموم بیشتر در طول ادرار کمک کند. علاوه بر این، هنگامی که به طور منظم مصرف شود، با افزایش میزان آبی که از بدن خارج میشود، می تواند به بیرون کردن پاتوژن ها، نمک، سموم و حتی چربی اضافی کمک کند. رزماری با سطوح پایین سیروز و زمان بهبودی سریعتر کبد مرتبط است، کبد یکی از کندترین اندامها برای روند بهبود است.
 

سلامت پوست

خواص ضد پیری این گیاه کاملا شناخته شده اند. گرچه بیشتر اسانس رزماری در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد، برگ های رزماری نیز می توانند پوست را به صورت داخلی یا موضعی تحت تاثیر قرار دهند و نشان داده شده است که کیفیت جوانی پوست را بهبود می بخشند، در عین حال لکه ها را از بین می برند و روشنی طبیعی پوست را افزایش میدهند و ظاهر بزرگترین عضو بدن شما را هیدراته میکنند.
 

 احتیاط

روغن اسانس رزماری، نباید مصرف شود، اما رزماری معمولی به مراتب کمتر قدرتمند است و به همین دلیل مصرف آن درمقدار معمولی آشپزی خطرناک نیست. اگر شما به دیگر اعضای خانواده نعناعیان آلرژی دارید، ممکن است با مصرف رزماری نیز مشکلی را تجربه کنید، اما واکنش ها معمولا خفیف هستند.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
آشنایی با گیاه رزماری و خواص دارویی آن
خواص دارویی رزماری
معرفی رزماری یا اکلیل کوهی و خواص درمانی آن
خواص درمانی گیاه رزماری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.